Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vytrvalostní závod vraků se inspiroval v Le Mans a je zapsán do knihy rekordů

24 Hours of LeMons
24 Hours of LeMons
24 Hours of LeMons
24 Hours of LeMons
96 Fotogalerie
Diskuze (0)

O co méně peněz je potřeba, o to více zábavy nabízí vytrvalostní kroužení vtipných aut. Recesistní soutěž láká k tratím davy diváků a stovky závodníků, proto se komediální automobilový závod zapsal do Guinnessovy knihy rekordů.    

Celkem 24 hodin na jednom okruhu s množstvím aut a jediným vítězem na pokraji sil – to je charakteristika legendární vytrvalostní události 24 hodin v Le Mans. Název používaný pro závod konaný od roku 1923 byl dobrou předlohou pro parodii zvanou 24 Hours of Lemons („lemon“ označuje staré auto). Inspirace podobného názvu je také vytrvalostní závod, ale na trať vyjíždí vraky upravené do poslední fáze provozuschopného stavu.

24 Hours of Lemons je organizované závodění strojů a posádek s minimálním rozpočtem. Bizarní seriál vznikl v roce 2006 díky nápadu motoristického nadšence jménem Jay Lamm. Šéf přezdívaný „Chief Perp“ připravil první ročník v návaznosti na kalifornskou soutěž Double 500, což je 500kilometrová silniční rallye určená automobilům v hodnotě do 500 USD (10.700 Kč).

Nízké náklady jsou lákadlem hojného počtu účastníků, kteří se registrují s pojízdnými hromadami šrotu. O pestrobarevné Frankensteiny není nouze, dávno nezpůsobilé prototypy naposledy slouží někdy celých 24 hodin.

Ve Spojených státech trvá většina závodů i méně dlouho čili 14,5 hodiny, sobotní a nedělní rozjížďka zabere někdy 10 hodin. Každý rok je samozřejmým vrcholem nejnáročnější čtyřiadvacetihodinovka. Celý den nevydrží všechny vozy nutně vybavené pouze rámem a řidičem s helmou. V rámci úspory hmotnosti je veškerá zátěž navíc dobrovolně odstraněna ještě v provizorní boxové uličce ze stanů a karavanů.  

Před každým víkendovým zápolením nastupují rozhodčí, kteří posuzují míru úprav a oprav. Náklady se vždy musí vejít do zmíněných 500 dolarů. Kromě auta schopného odjet nejvíce kol je před diváky oceněno největší překvapení neboli vozidlo nejméně tipované na dobré umístění či dokončení závodu.

Podmínky účasti jsou vážně přívětivé, tudíž kolem závodu převládá uvolněná atmosféra plná improvizace. Nejsou nutné žádné ani konkrétní okruhové zkušenosti, v zatáčkách se potkávají úplní amatéři i ostřílení piloti.

Na začátku každého závodu jsou všechna vozidla vpuštěna na okruh pod žlutou vlajkou kvůli ověření funkčnosti transpondéru. Klidně 200 aut za sebou čeká na seřízení měřící techniky a poté začíná pravá řežba. Konkurenceschopnost a adrenalinem naplněná atmosféra nemá srovnání.

Soutěživost se kloubí se zábavou, kromě nejlepšího času diváci s oblibou sledují nápadité malby a úpravy na vybrakovaných speciálech s pořadovými čísly. Najdou se i výtvory skutečně podobné tvarem i barvou zralým citronům. Rekordem se stalo celkem 216 zapsaných aut na jedné startovní listině, což bylo oficiálně potvrzeno a zaevidováno do Guinnessovy knihy rekordů.

Začít diskuzi