Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácný Chevrolet Camaro je na prodej. Bojoval proti škrcení výkonu

Marek Bednář
Diskuze (0)

Chevrolet Yenko Camaro Turbo Z Stage II má v názvu víc slov, než se ho v roce 1981 vyrobilo kusů. Ty vznikly jen tři a jeden z nich bude zanedlouho k mání v aukci. Odhadovaná cena je překvapivě nízká.

Druhá polovina 70. let minulého století byla pro americké automobilky dobou temna. Nevěděly si pořádně rady s novými předpisy, které cílily na snížení spotřeby paliva a emisí. K výsledkům patřilo třeba to, že čtyř- i pětilitrové osmiválce dávaly výkon hluboko pod 200, leckdy i pod 150 koní. Nevyhýbalo se to ani Chevroletu Camaro, který v letech 1970–1981 byl ve své druhé generaci.

S tím ovšem nesouhlasil Don Yenko, známý americký závodník a prodejce aut – a také úpravce chevroletů. Ten si udělal jméno už s první generací camara, kdy do verze SS montoval silnější sedmilitr z corvette. Posledním camarem, na němž pracoval, byla právě druhá generace posledního modelového roku.

Vzal verzi Z28, poháněnou 5,7l osmiválcem, a namontoval do ní něco, co bylo do té doby v autech naprosto výjimečné – turbodmychadlo. Nebylo kdovíjak silné, tlačilo jen 0,48 baru, nemělo mezichladič stlačeného vzduchu a palivo stále dodával karburátor, nicméně i tak se výkon motoru zvedl ze sériových 130 kW (177 k) na zhruba 184 kW (250 k).

Vůz nazval Yenko Turbo Z a nabízel ho ve dvou specifikacích – Stage I a Stage II. Výkon byl stejný, Stage II měly navíc tlumiče Koni, polyuretanová uložení podvozkových dílů, dvoudílná kola značky Weld a v kabině lepší sedačky a volant. Obě verze jsou dnes extrémně vzácné – všech verzí Yenko Turbo Z vzniklo jen 19 kusů a provedení Stage II existují jen tři.

Video se připravuje ...

Bílý kousek na fotografiích, který bude k mání v aukci Kissimmee 2024 pořádané domem Mecum, je jedním z těch tří. Má svůj původní motor i převodovku a odometr ukazuje jen necelých 39 tisíc mil (63 tisíc km), je k němu původní specifikace od prodejce i uživatelský manuál.

Navzdory extrémní vzácnosti a stejně extrémní oblibě Chevroletu Camaro u fanoušků amerických aut však odhad prodejní ceny nemíří do žádných stratosférických výšin – zní na 60–80 tisíc dolarů, tedy 1,3–1,8 milionu korun. Možná je to proto, že camaro druhé generace jako celek je všechno, jen ne vzácné, vyráběly se jich statisíce ročně, v každém případě to ale je relativně levná možnost pořídit velmi vzácný kus historie za rozumné peníze.

Marek Bednář
Diskuze (0)

Doporučujeme