Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Vzpomínáte na monoposty s dvanáctiválci? Poslechněte si, jak zněla zlatá éra F1

Vzpomínáte na monoposty s dvanáctiválci? Poslechněte si, jak zněla zlatá éra F1 Zdroj: acz

Vzpomínáte na monoposty s dvanáctiválci? Poslechněte si, jak zněla zlatá éra F1

Když se fanoušků F1 zeptáte, co jim na sportu aktuálně vadí nejvíce, většina z nich připomíná nevýrazný akustický projev motorů. Není divu, poslechněte si, jak skvěle vozy zněly v roce 1991…

Video placeholder
Vzpomínáte na monoposty s dvanáctiválci? Poslechněte si, jak zněla zlatá éra F1 • Zdroj: YouTube

Koncem osmdesátých let upustila Mezinárodní automobilová federace od monopostů s turbodmychadly, čímž odstartovala populární éra dvanáctiválcových a desetiválcových motorů. Právě na toto období příznivci sportu vzpomínají jako na zlaté časy Formule 1. Pokud jste šampionát počátkem devadesátých let nesledovali, je přiložené video určené právě vám.

Na záběrech je monopost Ferrari 643, který v roce 1991 pilotoval Alain Prost. Francouzský závodník s ním nastoupil do devíti závodů, avšak kvůli častým technickým problémům dokončil jen pět z nich. Když ale do cíle dojel, pravidelně se umisťoval vysoko. Z pěti velkých cen byl čtyřikrát na pódiu a jednou čtvrtý. A jedna perlička – Prost v závěru ročníku kritizoval Ferrari tak moc, až s ním italský tým před posledním závodem v Austrálii rozvázal smlouvu a namísto něj nasadil náhradníka Morbidelliho.

Monopost stáje z Maranella nebyl pro V12 McLarenu a V10 Williamsu dostatečnou konkurencí, přesto na něj fandové vzpomínají s nadšením. Zejména pro skvělý zvuk motoru, kterým bylo 3,5litorvé Tipo 291 od Ferrari, poskytující výkon přes 700 koňských sil. Dnes už se na hlučné monoposty jen nostalgicky vzpomíná, aktuální 1,6litrová pohonná ústrojí jsou tak nevýrazná, až je někteří zlí jazykové přirovnávají k domácím vysavačům.