Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínka na nejmenší dvoupatrový obytný vůz na světě

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Uvnitř téměř nebylo možné rozeznat byt od karavanu. Kromě drobností dvoupatrový přívěs odpovídal zděnému bydlení přizpůsobenému šesti osobám.   

Byl to revoluční, ne-li první obytný přívěs, který narostl do dvou pater. Double-decker zvaný Lighthouse Duplex 4800 byl součástí řady Silver Series od firmy Lighthouse Trailers z Chicaga v Illinois. Doslova vysokoúrovňový příbytek patřil mezi prémiové modely, dnes je uznávaným artefaktem a mezi karavany i ceněným jednorožcem.

V období mezi 30. a 50. léty vyrobil Lighthouse tisíce přívěsných jednotek v různých velikostech a uspořádáních. Není známo, kolik vzniklo Duplexů, ale bez ohledu na přesné statistiky přežilo pouze osm kusů. Dva exempláře prošly zručnýma rukama Ethana Langleyho, který obnovil jejich provozuschopnost. Schopný automechanik je zakladatelem texaské dílny American RV Restoration provádějící restaurátorské, servisní a modernizační práce na všem od veteránů po zbídačené karavany.

Langley zachoval dědictví po americkém průmyslovém designérovi Richardu Eyckovi, známý tvůrce letadel, vrtulníků či ventilátorů stvořil Duplex vyčnívající z řady masově prodávaných a stejných obytňáků. Eyck vždy upřednostňoval obyčejné věci předkládané novým způsobem, aby jednoduchost dostala vizuálně přitažlivější charakter spojený s ergonomičtějšími a funkčnějšími vlastnostmi. Cílem tvorby bylo odstranění „zlomyslných nepříjemností, nepohodlí i trapných aspektů produktu“.

Tvůrčí zásady jsou patrny na útulném Duplexu, který je považován za nejmenší a nejkompaktnější dvoupatrový přívěs v dějinách automobilového kempování. Na délku měří 8,5 metru, přitom nabízí 14,6 metru obytného prostoru díky použití patentovaného a ​​centrálně umístěného druhého patra dostupného po schodech.

Rozdělení podlaží je zásadní výhoda chlouby Lighthouse Trailers. Žádná provizorní šachta, ale plnohodnotné spaní doplněné úložnými prostory sloužilo stejným způsobem jako ložnice v klasickém bytě. Standardní dvoupokojový panelák připomíná i zbylé vnitřní rozložení výbavy, do Duplexu se vměstnaly běžné spotřebiče současně s normálním nábytkem, na rozdíl od úprav konkurence nebylo potřeba vymýšlet redukované verze skříní, pohovek, stolů či postelí, život v karavanu připomínají jen úzké vchodové dveře a malá okna po stranách.

Přízemí bylo uspořádáno pro každodenní aktivity šesti nájemníků formou velkorysé kuchyně, jídelního koutu, obývacího pokoje a koupelny. Všechny potřebné sporáky, lednice, skříně, vařiče, umyvadla anebo dřezy opět odpovídaly zděnému bydlení z 30. let, nekompromisní zařízení podtrhla vytápěná toaleta včetně sprchového koutu. Není divu prodejnímu sloganu „Naplánováno pro život, navrženo pro cestování“.

Kompletní domov na kouli vážil dohromady 3.084 kilogramů, střecha v nejvyšším bodě měřila 3,5 metru od země, takže nebylo problémem delší přesouvání po dálnicích ani manévrování při dojezdu na místo dočasné adresy. Výdrž na cestách zvyšovaly kvalitní použité materiály, ačkoliv výrobce nepodcenil důraz na detail viz skříně z březového dřeva anebo zdobné prvky jako světla, zvonek, jmenovky apod.

Nově vyrobený Duplex překonával cenu nemovitostí, průměrný dům bylo možné pořídit za cca šest tisíc dolarů, vrchol řady Lighthouse požadoval ještě o tisíc více. Restaurovaný kus z roku 1953 Langley prodal v roce 2019 za tehdejších 199 tisíc dolarů (dnes 4,7 milionu korun), druhý si neznámý kupec převzal loni v prosinci za raději neuvedenou částku.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme