Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha XT660Z Tenere: motorka do těžkého terénu (představení)

Roman Daněk
Diskuze (11)
Japonský výrobce motocyklů, společnost Yamaha, představil na výstavě v Paříži nový model z rodinky XT660. Obratné cestovní enduro Tenere je připraveno na všechny typy cest a terénů.

Jméno motocyklu Tenere je vždy spojováno s dobrodružstvím, jaké může jen jízda za řídítky endura nabízet. První modely Tenere se na trhu objevily začátkem 80. let 20. století a využívaly technologií a materiálů ze závodních speciálů rally Paříž-Dakar. První sériové kousky si vybudovaly pověst motocyklů s kvalitním zpracováním a komfortním svezením i při dlouhých cestách.

Na tyto hodnoty navazuje i novinka pro rok 2008, Yamaha XT660Z Tenere. Motocykl pohání čtyřtaktní, kapalinou chlazený jednoválec o objemu 660 cm3. Agregát má čtyři ventily na válec, rozvod SOHC a přímé vstřikování paliva. Výkon pohonné jednotky se na zadní kolo přenáší pomocí pětistupňové převodovky a řetězu. Motor u Tenere by měl mít více síly v nižších a středních otáčkách, než mají jeho soukmenovci v modelové řadě XT660.

Základem celého motocyklu je odlehčený dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek s dostatečnou tuhostí i v extrémně náročném terénu. Vpředu je teleskopická vidlice se zdvihem 210 mm, vzadu je nová hliníková kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou a zdvihem 200 mm. Brzdový systém má na přední ose dvojici kotoučů o průměru 298 mm, vzadu je jeden menší kotouč. Přední kolo s drátěným výpletem má rozměr 21 palců, vzadu je 17palcové. Pneumatiky mají rozměry 90/90 R21 vpředu a 130/80 R17 na zadním kole.

Na dlouhé trasy se určená i nádrž s objemem 22 l a z vlastní zkušenosti vím, že při rozumné cestovní rychlosti se s jednoválcem dá jezdit i kolem 5 l, což by předesílalo dojezd někde za hranicí 400 km. Ještě zmíním suchou hmotnost, která u Tenere je 183 kg.

Yamaha XT660Z Tenere ale nebude mít jednoduchou cestu, do opozice se staví dva evropští rivalové: KTM 640 Adventure a BMW F650 GS Dakar, a stranou jistě nebude stát ani např. Honda XL650V Transalp.

Technické údajeYamaha XT660Z Tenere
Celkové rozměry2 246 x 865 x 1 477 mm
Rozvor / výška sedla1 505 mm / 895 mm
Motor, objemčtyřdobý jednoválec, 660 cm3
Vrtání x zdvih100 x 84 mm
Kompresní poměr10,0:1
Počet ventilů / chlazení4 / kapalina
Převod / převodovkařetěz / 5stupňová
Rozměr a typ kol21“ a 17“, drátěná
Rozměr pneu (vpředu/vzadu)90/90 R21, 130/80 R17
Brzdy vpředu2x kotouč 298 mm, 2pístek
Brzdy vzadu1x kotouč 245 mm
Rámkolébkový rám z ocelových trubek
Přední vidliceteleskop. vidlice, zdvih 210 mm
Zadní odpruženíkyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 200 mm
Nádrž22 l
Suchá hmotnost183 kg

Roman Daněk
Diskuze (11)
5. 10. 2007 14:29
Re: titulek
No,uz to zde nechci moc virit,ale-prece.Jasne,obcas se neco takoveho co vy pisete objevi,ale-bez zkusenosti,do sestidenni nelez.A opravdu blazinec-vyjezd do vrchu na temer cemkoliv,to uz je opravdu :no: jo,a reka-dnesni ochranari?Ty to nepusti skoro ani po ceste
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
4. 10. 2007 21:12
Re: titulek
Já nevím, moc ty závody 6denní nesleduji, ale ty jejich jízdy v řece, kde to polovina jezdců utopí, nebo po skalách, kde to druhá půlka zahodí (ale vždy se ty krosky zvednou a pak jedou dál) a ti, co nejsou zramovaní, se pak snaží projet les se sklonem 16 a víc procent, kde je plno stromů a při pádu se jich pár zramuje... prostě mega těžký terén, hustí bikeři, ale suma sumárum bláznivý závod ;-)
4. 10. 2007 20:45
Re: titulek
Bláznivá šestidenní?To se zase pro zmenu nechytam ja.Tam aspon clovek pokouka po prirode,kdyz uz to nejde-na rozdil od,,blaznivych"silnicnich,,ctyriadvaceti… se jezdi stale dokola,a dokola,a potom pro zmenu zase dokola. P.S.Tezky teren=blato,to ano,ale v nem pulmetrove koleje,kde se pod nezkusenym vedenim nechytaji ani Ktm.Ktm= :yes:
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
4. 10. 2007 09:56
Re: titulek
Nabízí se otázka, co si člověk vybaví pod pojmem těžký terén ;-) Myslím si, že Tenere je dostatečně vybaveno na prostupnost terénem typu: hlína, bláto, písek, šotolina, les, brody atd. = to je pro mě (jakožto silničáře) těžký terén.
Pokud ale máte na mysli závody 6denní (nevím teď přesně název tohoto bláznivého závodu), pak je jasné, že tady by se Tenerka nechytala... A taky je důležité, co od motorky čekáte. Jet na krosce WR250F mimo les nebo polňačku je utrpení, navíc to má malou nádrž a být v sedle krosky déle než hodinu v tahu je téměř tortura.
Takže si myslím, že srovnávat obtížnost terénu pro WR250F a Tenere je nesmysl, každá motorka je pro jiný typ ježdění.
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
4. 10. 2007 09:26
Re: To snad ani ne...
Teď se nějak nechytám... Co vám na tom nadpisu vadí?