Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z Číny pochází téměř pětina elektroaut prodaných v květnu v Evropě

Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
Volvo EX30
73 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (38)

Druhá nejlidnatější země světa je globálním centrem elektromobility. Vedle značek s místním původem odsud do zahraničí ovšem míří i známá evropská a americká jména.

Podle dat společnosti Jato Dynamics z 28 evropských trhů vyplývá, že registrace nových automobilů v květnu letošního roku meziročně klesly o 2,5 procenta na 1.087.699. Počet aut je sice větší než v letech 2021 a 2022, v porovnání s lety před pandemií covidu se pohybujeme zhruba na 75 až 80 procentech původního objemu.

Za poklesem stojí mimo jiné menší zájem o elektrifikované vozy v čele s elektromobily. Ty si v pátém kalendářním měsíci připsaly 151.237 registrací, což je o 11 % méně než loni ve stejnou dobu. Plug-in hybridy klesly o sedm procent na 75.428 aut, v součtu obou kategorií se jedná o 9,5% propad na 226.665 vozů.

Za ochlazením poptávky po elektromobilech stojí jednak nasycení trhu, jednak fakt, že jsou stále dražší a v mnohém i méně praktické než alternativy se spalovacími motory. To však částečně nahrává čínským modelům, které jsou obecně levnější než většina konkurence. Registrace aut s lokálně bezemisním pohonem z druhé nejlidnatější země světa proto vzrostly o 25 % na téměř 28 tisíc, čímž drží 18,5 % celého trhu s elektroauty. Loni to přitom v květnu bylo pouze 13,2 procent.

Video placeholder
Nové Volvo EX30 oficiálně • Zdroj: Volvo

Za vzestupem ovšem nestojí invaze čínských automobilek, nýbrž vyšší zájem o elektrické vozy se štítkem Made in China. Trh totiž velmi pozitivně přijal nové Volvo EX30 s cenou od 895.000 Kč, které je sice malé, jako druhé auto do rodiny ovšem skvěle poslouží. Daří se také Tesle 3, která vzniká v továrně v Šanghaji.

Registrace elektromobilů v Evropě v květnu
PořadíModelPočet kusůMeziroční změna (%)
1.Tesla Model Y11.662-46
2.Tesla Model 3775425
3.Volvo EX307554-
4.Volkswagen ID.46186-28
5.Volkswagen ID.356692
6.Škoda Enyaq50482
7.MG45034-20
8.Audi Q4474717
9.BMW iX1456812
10.BMW i43896-14
 Celkem151.237-11

Naproti tomu čínské MG4 v květnu meziročně ztratilo 20 procent. Tentokrát již „nečínská“ Tesla model Y z továrny nedaleko Berlína klesla dokonce o významných 46 %, přičemž sama americká automobilka v pátém měsíci spadla o 37 procent.

Nápor čínských automobilek v Evropě v následujících letech určitě nehrozí. Jejich nástup mohou zpomalit chystaná cla, do karet jim úplně nehraje ani slabší poptávka po elektromobilech. Ostatně MG již potvrdilo, že na našem kontinentu se zaměří spíše na spalovací motory.

Vstoupit do diskuze (38)