Za volantem Fordu Mustang GT3: Velký návrat do DTM
Po třiceti letech se do DTM, jež je považováno za formuli 1 cestovních vozů, vrací značka Ford. Samozřejmě s kupé Mustang.
Vidlicový osmiválec o objemu 5,4 litru se ozývá temným duněním. K tomu se postupně zleva a zprava na horním okraji displeje kokpitu směrem ke středu rozsvěcuje pět diodových světel. Nejprve jsou zelená, poté – nad 8000 otáčkami za minutu – jasně modrá. Pak stačí ukazováčkem a prostředníčkem přitáhnout pravou řadicí páku směrem k volantu a převodovka přeřadí výš. Na rovince start-cíl na okruhu v Barceloně dosahujeme s Fordem Mustang GT3 něco málo přes 260 km/h. Pak je ale čas přitáhnout otěže! Pravá noha z plynu, levá tlačí na brzdový pedál. Tentokrát čtyřikrát zafunguje páčka řazení vlevo, dokud převody nespadnou z nejvyšší šestky na dvojku. Každý skok je potvrzen zachrčením sání.
Americký závodní vůz se řídí mnohem přímočařeji než jeho silniční vzor Mustang Dark Horse. I v těch nejutaženějších zatáčkách tratě stačí plochým volantem otočit asi jen o 90 stupňů. Tím zůstanou obě ruce vždy tam, kde mají být. To je dobrá věc. Navzdory pomůckám, jako je ABS a kontrola trakce, si mustang, který váží jen asi 1300 kilogramů, ale výkon má kolem 550 koní, žádá plnou koncentraci svého řidiče.
Teď jsme to my, novináři, ale v aktuální sezoně DTM to budou jezdci stáje Haupt Racing Team (HRT), která jako první dostala za úkol vrátit automobilku Ford do prestižního seriálu. Což také znamená, že při úvodním závodním víkendu v Oscherslebenu (25. až 27. dubna) bylo na startu osm různých značek: od BMW po Lamborghini a Ferrari. Vedle 24hodinového závodu na Nürburgringu jsou na programu ještě série ADAC GT Masters a GT World Challenge. Mustang tedy pilně testuje, k čemuž částečně sloužily i naše jízdy.
V úzkém skořepinovém sedadle je cítit každý sebemenší hrbol a v zatáčkách odstředivé síly nemilosrdně tlačí tělo na vysoké boční polštáře. Když široké slicky dosáhnou hranice přilnavosti, lze to cítit celým tělem - přilnavost klesá a vůz se rychle sune na vnější stranu zatáčky. Závodní piloti, třeba Ind Arjun Maini, který kdysi působil jako testman u stáje F1 Haas, si mohou pomocí ovládacích prvků na volantu průběžně upravovat účinek ABS a kontroly trakce: k dispozici je dvanáct stupňů.

HRT plánuje provozovat dva Mustangy GT3, přičemž jeden z nich bude startovat ve výrazných barvách výrobce maziv Ravenol. Tato německá značka má k motorsportu velmi blízko, dodávala maziva třeba stáji F1 SportPesa Racing Point BWT Mercedes. V portfoliu firmy jsou mimochodem oleje se signaturou RS, což deklaruje, že vznikly ve spolupráci s bývalým jezdcem Jordanu, Williamsu a Toyoty Ralfem Schumacherem. Jedním je Ravenol VMP 5W-30, jediný vysokovýkonný olej, který je uveden v ofi ciálním katalogu komponentů pro závodní Audi RS3 LMS TCR a zároveň má schválení pro každodenní použití ve vozech Audi, BMW, Porsche, Seat, Škoda, Mercedes a VW.
Technické údaje Ford Mustang GT3 | |
Motor | zážehový V8 |
Objem | 5400 cm3 |
Výkon | 410 kW |
Maximální otáčky | 8250/min |
Pohon | zadní kola |
Převodovka | šestistupňová sekvenční |
Rozměry | 4872 x 2050 x 1229 mm |
Hmotnost | asi 1300 kg |
Cena | asi 800 000 eur |
Ford a (nejen) DTM
Americký výrobce dosáhl v seriálu tří desítek vítězství, titul ale bral jediný – v roce 1988 ho zajistil Klaus Ludwig s vozem Ford Sierra RS 500 Cosworth. Do roku 1994 se mustang objevoval v DTM v rukou soukromých týmů. Vedle toho, že v DTM bude tovární stájí, bude HRT fungovat také jako zákaznický tým v ADAC GT Masters, kde poslední dva roky vyhrál týmovou soutěž. V plánu jsou starty v šampionátu Fanatec GT World Challenge Europe ve sprintu a v Endurance Cupu, dále tu je ADAC Nürburgring Langstrecken Serie včetně závodu ADAC Ravenol 24H Nürburgring. Ford Mustang GT3 svůj program odstartoval v roce 2024 umístěním na stupních vítězů ve třídě na 24 hodinách Le Mans a také v sérii IMSA v USA. Připočíst je nutno ještě starty na 24hodinovkách ve Spa a Daytoně.
Zdroj: poskytnuto magazínem Auto Bild, video: Ford