Zákaz čínského softwaru v USA? Hrozí kvůli možným odposlechům
Podle amerického ministerstva obchodu můžou čínská auta spojená s internetem např. odposlouchávat konverzace osádky vozu. Pravidla by se týkala nejen Číny, ale všech „znepokojivých cizích entit“.
Americké ministerstvo obchodu patrně navrhne pravidlo, které by zakázalo používání čínského softwaru ve vozidlech se schopností autonomní jízdy úrovně 3 a vyšší. Spolu s tím má navrhnout i zákaz vozidel, na jejichž palubách jsou v Číně vyvinuté moduly pro pokročilou bezdrátovou komunikaci, uvádí agentura Reuters s odkazem na nejmenované zdroje zevnitř ministerstva.
Podle návrhu by měly automobilky doložit, že žádná část softwaru jejich poloautonomních či s internetem propojených vozidel nebyla vyvinuta v tzv. znepokojivé cizí entitě – ang. „Foreign Entity of Concern“. Kromě Číny sem patří také Rusko, Severní Korea či Írán a všechny subjekty v jejich jurisdikci.

Ministerstvo minulý měsíc uvedlo, že v srpnu plánuje navrhnout pravidla týkající se aut elektronicky připojených k okolnímu světu a pravděpodobně v rámci toho omezí software vzniklý v Číně či v dalších státech, které jsou pro Spojené státy nepřátelské. Mluvčí čerstvě komentoval, že ministerstvo „má obavy z bezpečnostních rizik souvisejících s technologiemi propojení ve vozidlech“.
Úřad průmyslu a bezpečnosti v rámci ministerstva má navrhnout pravidlo, které „se bude soustředit na specifické systémy ve vozidle“. Automobilový průmysl následně bude mít možnost návrh zkoumat a připomínkovat.
Čínská strana samozřejmě nenechala tyto zprávy bez reakce. „Čína apeluje na Spojené státy, aby se řídily principy volného trhu a mezinárodními obchodními pravidly a vytvořily rovné podmínky pro společnosti ze všech zemí. Čína bude bránit svá práva a zájmy,“ uvedl mluvčí čínské ambasády ve Washingtonu.
Bílý dům a americké ministerstvo zahraničí v minulém týdnu hostil setkání zástupců ze Spojených států, Austrálie, Kanady, Evropské unie, Německa, Indie, Japonska, Jižní Koreje, Španělska a Spojeného království, kteří „si vyměnili názory na data a rizika kybernetické bezpečnosti související s propojenými vozidly a některými součástmi“, zaznělo v tiskové zprávě ministerstva.
Obavy panují zejména z toho, že propojená vozidla používají systémy sledování řidiče k odposlouchávání konverzací na palubě. Má existovat i riziko převzetí kontroly nad vozidlem vzdáleně. „Rizika pro národní bezpečnost jsou významná. Rozhodli jsme se jednat, protože je to opravdu vážná věc,“ nechala se v květnu slyšet ministryně obchodu Gina Raimondová.