Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zákaz řízení i za projetí křižovatky na oranžovou? Tak horké to zase nebude

Marek Bednář
Diskuze (31)

Zpřísnění postihů za některé přestupky, platné od ledna 2024, nový drakonický trest za projetí křižovatky na – řečí zákona – signál se žlutým světlem „Pozor!“ nezavedlo. Paragraf zákona 361/2000 Sb. který se této oblasti věnuje, se vůbec nezměnil.

Jednou z nejzásadnějších změn v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích je nový bodový systém, který zavádí pásma dvou, čtyř a šesti bodů za různé přestupky podle jejich závažnosti. Detailně jsme se mu věnovali už v minulosti, v posledních týdnech se však různě po internetu objevily zprávy o tom, že za jízdu na oranžovou (resp. žlutou, chcete-li se držet oficiálního názvosloví, třebaže barva toho světla je ve skutečnosti oranžová) skrz křižovatku hrozí i zákaz řízení.

Web iDnes upozornil na případ, kdy řidič projel křižovatku na oranžovou a byl za to trestán. „Nikoho jsem neohrozil a v klidu projel. K mojí smůle vedle mě jela hlídka, která na semaforu zastavila. Čekal jsem, že dostanu tak tisícovku. Policista mi ale řekl, že se od ledna měnil bodový systém a sazba pokut a že nejmenší postih je 4,5 tisíce a 6 trestných bodů,“ cituje web řidiče. V souvislosti s tím web Echo24 uvádí, že od ledna „nově také platí zákaz průjezdu křižovatkou, pokud na semaforu svítí oranžové světlo“.

To nicméně není pravda, § 70 zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích se dle zákona 271/2023 Sb., který je novelizací zákona 361/2000 Sb., nemění. Zůstává tedy v platnosti stejně jako dosud včetně ustanovení písm. d odst. 2, které stanoví, že „signál se žlutým světlem ‚Pozor!‘ (znamená) povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou ‚Příčná čára souvislá‘, ‚Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!‘ a ‚Příčná čára souvislá s nápisem STOP‘, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě“.

Klíčová je zde zejména poslední věta, která dovoluje řidiči křižovatkou projet i na oranžovou – ovšem pouze v případě, že by vozidlo nestihl před křižovatkou bezpečně zastavit. Poměrně častá praktika některých řidičů, kteří při rozsvícení oranžového světla na semaforu zrychlí a křižovatkou projedou, tedy v řadě případů může být přestupkem.

Je to na řidiči

Ovšem vyhodnocení, zda je možné před křižovatkou bezpečně zastavit vozidlo, je výhradně na jeho řidiči, protože jen on zná nejlépe vlastnosti vozidla a třeba i přepravovaného nákladu. Typickým příkladem, kdy je lepší – a legální – křižovatku na oranžovou projet, je jiné auto „nalepené“ zezadu na vašem nárazníku. Taková situace hrozí srážkou, pokud byste se rozhodli křižovatku neprojet a prudce brzdit.

Video se připravuje ...

Jediné, co se od nového roku v tomto ohledu změnilo, je sankce za nezastavení vozidla v případě, kdy se prokáže, že by bylo bezpečné zastavit. Místo dosavadních nanejvýš 2.500 korun v příkazním řízení na místě (2.500–5.000 korun ve správním řízení) a 5 trestných bodů je nově přestupek trestán 4.500 –5.000 korunami na místě (7–25 tisíci korunami ve správním řízení) a šesti trestnými body.

Ovšem, prokázat, že by řidič mohl bezpečně zastavit a záměrně to neudělal, musí „žalobce“, tedy ve finále úřad ve správním řízení. Není to naopak, tedy že by řidič musel prokazovat, že bezpečně zastavit nemohl.

Anketa

Přidáváte na oranžovou plyn, abyste stihli projet?

Ano, často
Někdy ano
Jen pokud bych nestihl/a zastavit
Ne

Marek Bednář
Diskuze (31)

Doporučujeme

Avatar - Roman  Bon
4. 4. 2024 19:58
Re: Co to tu Absolon masově šíří za blábol?
Včerejší vulgární příspěvek o ovcí byl smazán Románem.
4. 4. 2024 16:55
Re: legislativa
Jen dodám že nad 50 (do 70) je to minimálně 4s.

Např. v DE je běžné, že žlutá (je to žlutá, všude na světě, i v naší legislativě) je na hlavní při 50ti 4s a nad 50 5s...

A žlutou+červenou mají 1s, u nás jsou 2s - což je v dnešní době automatů nebezpečný nesmysl. Asi každý z praxe ví, kolik mag*rů se rozjede, jakmile tam ta žlutá škočí, ač by měl každý vedět, že rozjet se smí až na zelenou.
Avatar - Roman Horký
4. 4. 2024 16:35
Re: Co se to tu masově šíří za blábol?
Moje žluté komunistické LED svítí žlutě.
4. 4. 2024 16:33
Re: Co se to tu masově šíří za blábol?
77777664
4. 4. 2024 16:21
Re: Co se to tu masově šíří za blábol?
prave jsem si, jako tichou vzpominku, rozsvitil zelenou, zlutou a cervenou LED nekde z 80-tych let, pro bastlire to v tehdejsim komunistickym koncentraku byla vzacna lampicka, ostatne jako skoro vsechno.
mam od kazdy barvy hrst, asi jsem je koupil nahodne, protoze je zrovna meli.
tehdy se nekupovalo to co jsi potreboval jako dnes, ale to co zrovna bylo ...

zluta sviti oranzove a hlavne tech 20mA co jsem do nich pustil sviti mnohem min nez kdyz do dnesnich pustim i jen 1mA

semafor z LED z ty doby by zral asi mnohem vic nez s klasickou zarovkou a vzhledem k tehdejsi cene a poctu by takovej semafor prisel asi vyrazne draz nez klasickej a je otazka, jestli by to svetlo ve dne vubec bylo videt

pokrok ve svitivosti LED je za tu dobu o 2-4 rady