Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomeňte na Defender a Hummer: Ruské offroady do nejtěžších podmínek

David Bureš
Diskuze (14)
Několik ruských firem nabízí vozy s více než zajímavými terénními schopnostmi. Je libo osmikolový speciál, nebo raději terénní kompakt?


Úvod a Avtoros Šaman


Land Rover na konci ledna ukončil výrobu modelu Defender. Milovníci terénní legendy konec vozu oplakávají, nejen v Británii ale umí nabídnout schopný offroad. Jen v Rusku je hned několik firem nabízejících vůz, který se v terénu neztratí. A to nemluvíme o Ladě a její Nivě.

Ruské tajgy kvůli svým náročným podmínkám a minimální silniční síti s hladkým asfaltem schopné vozy prostě vyžadují, a proto firmy z největší země světa dobře vědí, co automobil musí v terénu zvládnout. Každá z nich však schopný teréňák postavila po svém. Pojďme si některé z těchto děl blíže představit.

Avtoros Šaman: Osmikolové monstrum

Jestliže heslo čím víc pruhů, tím víc Adidas platí u kvality oblečení, musí u aut platit čím víc kol, tím víc offroad, řekli si pracovníci firmy Avtoros a představili v roce 2012 osmikolového Šamana. Auto není primárně určeno pro korzování v Pařížské, ale pro těžkou práci v ruské tundře. Zmrzlá tundra se přes léto mění v jednu velkou bažinu, což je terén, se kterým si jsou schopni poradit jen ti nejlepší – třeba právě Šaman.

Řiditelná kola jsou nezávisle zavěšená na páteřovém rámu, natáčet se mohou v závislosti na potřebě řidiče. V základním režimu se natáčí jen dvě přední nápravy, ty zadní se mohou otočit proti těm předním pro zmenšení poloměru otáčení nebo spolu s nimi pro pohyb do boku. Použité pneumatiky mají šípovitý dezén, který usnadňuje pohyb v rozmočeném terénu. Pro lepší trakci v takových podmínkách nechybí automatické vyfukování gum.

Přední a zadní kola jsou umístěna až v rozích karoserie, což pomáhá schopnostem v terénu. Auto si poradí až 45° stoupáním, boční náklon může činit až 47°. Světlá výška má pak hodnotu 450 mm. Vedle jízdy v terénu se Šaman zvládne pohybovat i po vodní hladině, k čemuž slouží lodní šroub. Kvůli této schopnosti je kabina vozu vodotěsná.

Se svými 6,3 metru délky, 2,5 m šířky a 2,7 m výšky není Šaman žádný drobek, i kvůli svým rozměrům auto váží 4,8 tuny, kvůli čemuž spadá do kategorie nákladních vozidel. Dílo Avtorosu uveze náklad až o hmotnosti 1,5 tuny, na měkké půdě nosnost klesne na tunu. Řidič sedí uprostřed, za ním je prostor až pro 10 pasažérů.

O pohon osmikolového monstra se stará třílitrový turbodiesel Iveco F1C s výkonem 129 kW a točivým momentem 350 N.m, který může spolupracovat s manuální i automatickou převodovkou. Agregát zvládne auto rozpohybovat až na rychlost 70 km/h, na vodě pak na 7 km/h. Spotřeba paliva sice činí 25 litrů na 100 kilometrů, 260litrová palivová nádrž ale vystačí i na delší přejezdy.


ATV Sherp


ATV Sherp: Trpaslík s obřími koly

Bezkonkurenční schopnosti v terénu slibuje také dílo Sherp, které loni po třech letech vývoje začala v Petrohradu produkovat firma ATV. V tomto případě to rozhodně nejsou plané sliby, výhodou díla mechanika Alexeje Garagašana jsou kola přesahující karoserii, díky nimž jsou nájezdové úhly větší než 90°. Použitá kola s průměrem 1,6 metru a šířkou 600 mm navíc neposkytují jen perfektní trakci v terénu, ale umožní i pohyb po vodě. Obří pneumatiky udrží vůz nad hladinou a fungují jako lopatky kolesového parníku.

Přestože se to z fotografií nemusí zdát, je Sherp vlastně vcelku kompaktním autem. Výška sice činí 2,3 metru, na šířku ale tento offroad má jen 3,4 metru. I díky tomu vůz s ocelovou karoserií váží pouze 1,3 tuny.

Své slabé stránky Sherp přesto má. Tou nejpodstatnější je slabý motor, o pohon se totiž stará naftová patnáctistovka o skromném výkonu 33 kW kombinovaná s pětistupňovým manuálem. Díky tomu Sherp zvládne jet jen rychlostí 45 km/h, na vodě se rozpohybuje maximálně na 6 km/h. S ohledem na terénní zaměření ale maximální rychlost není v tomto případě podstatná.

V závislosti na poměru jízdy v terénu Sherp spotřebuje dvě až tři litry nafty na motohodinu. Jelikož má palivová nádrž objem 58 litrů, mohou být terénní hrátky pěkně dlouhé. Zákazník navíc vůz může doplnit o další čtyři nádrže o objemu 50 litrů, které jsou umístěné v kolech.

Sherp je možné objednat ve dvou provedeních. Vedle otevřené verze za 65.000 dolarů (asi 1,56 milionu korun) je k dispozici i uzavřené provedení za 70.000 dolarů (asi 1,68 milionu korun). Připlatit si je navíc možné za diodové světlomety (200 dolarů) nebo nezávislé topení (1.200 dolarů).


Aton Impulse Viking


Aton Impulse Viking: S technikou Fordu

Viking je dílo firmy Aton Impulse, která sídlí v tatarstánském městě Naberežnyje Čelny, což je přesně oblast vyžadující poctivý vůz schopný jízdy v náročných podmínkách. Na autě se začalo pracovat již v roce 2001, a tak Aton Impulse můžeme označit za již zkušenou firmu. Své dílo totiž postupně vylepšuje, aktuální verze Viking 29031 byla představena v roce 2014.

Svou siluetou má Viking blízko konvenčním offroadům známým i ve střední Evropě, ve srovnání s nimi je ale větší. Viking je totiž 5.250 mm dlouhý, 2.550 mm široký a 2.700 mm vysoký. Pohotovostní hmotnost v závislosti na výbavě činí až 2,1 tuny.

Přestože koncepce Vikingu se s též prezentovanými vozidly Šaman a Sherpa notně liší, některé prvky jsou shodné. Viking se totiž rovněž zvládne pohybovat na vodě, kde pluje až rychlostí 12 km/h. Řidič pak podobně jako v Šamanovi sedí uprostřed, aby měl lepší přehled o hrozících terénních nástrahách. Podvozek je nastavitelný, světlost se může pohybovat od 300 do 600 mm.

Viking 29031 je dostupný se dvěma motory. Vybrané verze využívají vznětový čtyřválec o objemu 2,24 litru od ruské firmy ZMZ, zbytek pohání dvoulitr od Fordu. Zatímco první disponuje 81 kW a 270 N.m, druhý může být naladěn až na 120 kW a 340 N.m. Oba agregáty spolupracují se šestistupňovým manuálem, nebo za příplatek automatem. V obou případech se opět jedná o techniku Fordu. Pohon všech kol je u obou jednotek samozřejmostí, ve výbavě nechybí ani samosvorný diferenciál Torsen.


Trecol 39294


Trecol 39294: Šestikolová bestie

Ještě zkušenějším výrobcem offroadů je moskevský Trecol, který svůj první vůz postavil již v roce 1992. Starší díla používala známé karoserie UAZu 469, novější vozy ale již mají na míru tvořené laminátové karoserie, které mohou být upraveny podle zaměření daného exempláře. S UAZem a GAZem ale Trecol nadále spolupracuje, protože využívá jejich techniku.

Trecol nabízí hned několik modelů, přičemž šestikolka s číselným označením 39294 je podobně jako Šaman od Avtorosu zaměřena na převoz nákladu nebo osob napříč ruskou Sibiří. Výrobce ji označuje za všudychod, což naznačuje, že zvládne projet opravdu mnohým prostředím. Podle firmy si poradí se sněhem, pískem i rašelinou.

Zákazníci mohou u tohoto 5.610 mm dlouhého a 2.540 mm širokého vozu vybírat mezi dvěma agregáty kombinovanými se čtyřstupňovou převodovkou od UAZu a dvoustupňovou redukcí GAZ. Benzinový o objemu 2,23 litru dodala ruská společnost ZMZ, přičemž má 96 kW a 201 N.m. Druhý je pak naftový 2,5litr od Hyundaie, jehož parametry činí 61 kW a 196 N.m.

Motory si musí poradit s váhou 2,8 tuny. Nosnost činí 700 kg, při jízdě na podmáčeném podloží 400 kg. Dovnitř se pak vejde až osm osob, přičemž cestující sedí na lavicích umístěných u stěn kabiny. Lavice mohou být za příplatek doplněny o praktický stoleček, případně mohou být sklopeny tak, aby vytvořily lůžko na spaní.

Příplatková výbava dokazuje, že se nejedná o luxusní automobil, ale pracovní nástroj. Připlatit si je možné za naviják, konzoly pro upevnění kanystrů na karoserii nebo různé terénní pneumatiky.


Zil Kat


Zil Kat: Armádní speciál

Schopné automobily nepotřebují jen firmy podnikající v náročných podmínkách nebo milovníci jízdy v terénu, ale také armáda. A právě do této oblasti je nyní čas se přesunout, Kat je totiž speciál určený pro armádu a speciální jednotky.

Tento terénní vůz z dílny ZILu se světu poprvé představil v roce 2014, tehdy se jednalo o prototyp, sériová verze debutovala o rok později. Na vývoji futuristicky tvarovaného automobilu s místem pro deset vojáků se vedle ZILu podílela i ruská armáda a výrobce nákladních vozů Kamaz.

Základem auta měla být původně speciálně vyvinutá platforma, nakonec ale byla použita architektura nákladního Kamazu 4911 známého i z Rallye Dakar. Také agregát se v průběhu vývoje změnil, původní čtyřválec Cummins se skromnými 100 kW nahradil osmiválec od Kamazu s 515 kW a masivními 2.700 N.m. I díky tomu se sedmitunové vozidlo rozpohybuje až na 150 km/h, což může být opravdu masakr,

Jelikož je Kat armádní speciál, musí být vybaven pořádnou balistickou ochranou. Karoserie si poradí s dávkou ze samopalu nebo s najetím na minu. Nejlepší obranou ale bývá útok, a tak Katu nechybí průzory a střešní poklopy, z nichž je možné střílet.


Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (14)
Avatar - Barrichello
21. 2. 2016 11:44
Re: Kat
ZIL měl vždycky super stroje, třeba jako autobus s turbínou co uměl jet 160 Km/h. ZIL 127 Turbo NAMI 053
Avatar - Ja Prvni 123
20. 2. 2016 22:02
Re: Hmm... a který z nich jako má nahradit/ zastoupit Defen
Aha!
Tak to pak jo, pak uz to "dava smysl"...
>:D
20. 2. 2016 21:58
Re: Kat
Uz roky si rikam, proc Tatrovka nevezme Dakarskou ctyrkolku, nezmensi vsechny dily o tretinu a nevyrobi cesky armadni Hummer. No tak to Rusi s Kamazem stihli trochu drive a ani s tim zmensovanim si nedelali "pa russky" hlavu :-)
20. 2. 2016 21:22
Re: Hmm... a který z nich jako má nahradit/ zastoupit Defen
No právě že 1 Defík = celá ta banda ruských strojů
Avatar - Ja Prvni 123
20. 2. 2016 20:32
Hmm... a který z nich jako má nahradit/ zastoupit Defendra?
Většinou vypadají jako nástupce OT-64...