Zapomeňte na V8: Dvanáctirotorový motor umí až 5000 koní!
Když si dá někdo za cíl vytvořit, či spíše sestavit motor, který bude dosahovat většího výkonu než nabízí Bugatti Veyron Super Sport, tak většinou sáhne po výrobcích od General Motors. Pro základ tak slouží big blocky, či eL-eSka, které dostanou větší, či obrovské turbodmychadlo. Ať už se pro takovýto styl stavitelé rozhodnou z důvodu financí, či jednoduchosti, teď to vypadá, že použití úplně jiné konstrukce může být ještě úspěšnější.
Tyson Gavin, konstruktér z Engine Labs, v současnosti pracuje na třířadém (konfigurace Y) dvanáctirotorovém motoru. A to je na rotační agregát velmi slušný počet. Nehledě na skutečnost, že na celém motoru je jenom devatenáct rotujících částí, což mu předurčuje i jistou pravděpodobnost, že se při poskytování svého maximálního výkonu nerozpadne.
První test na brzdě ukázal hodnotu 1100 N.m při 3200 otáčkách za minutu, což je na jednu stranu super při uvážení, že je motor plněn jenom jedním karburátorem!, ale na straně druhé je jeho objem 960 kubických palců, tedy 15,7 litru. Proto ale zarazí rozměry motoru, které nepřekonávají již zmíněný plně nastrojený big block.
Dalším krokem úprav má být výměna karburátoru za elektronické vstřikování, díky kterému by se měl výkon ustálit na 1400 koních, a po té bude na řadě ladění. Pro začátek přidání dvou turbodmychadel a posunutí hodnoty maximálního výkonu na 2400 koní, následně mírné zvýšení plnícího tlaku a použití závodního benzinu, což by prý mělo dát tak 3600 koní. Popřípadě ještě přitlačit s tlakem přeplňování tak na 3,5 MPa a přidání dalšího páru turbodmychadel. Cílem je totiž hodnota 5000 koní při cestovních otáčkách kolem 9000 za minutu. Ale ani to není všechno, neboť motor pro závody dragsterů by se mohl roztočit až na 14.000 ot/min. Prostě zapomeňme na V8...