Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomeňte na V8: Dvanáctirotorový motor umí až 5000 koní!

Jakub Kraus
Diskuze (7)
Hon za supervýkonnými agregáty dostal nový směr, který směřuje k hodnotě 5000 (koní).

Když si dá někdo za cíl vytvořit, či spíše sestavit motor, který bude dosahovat většího výkonu než nabízí Bugatti Veyron Super Sport, tak většinou sáhne po výrobcích od General Motors. Pro základ tak slouží big blocky, či eL-eSka, které dostanou větší, či obrovské turbodmychadlo. Ať už se pro takovýto styl stavitelé rozhodnou z důvodu financí, či jednoduchosti, teď to vypadá, že použití úplně jiné konstrukce může být ještě úspěšnější.

Tyson Gavin, konstruktér z Engine Labs, v současnosti pracuje na třířadém (konfigurace Y) dvanáctirotorovém motoru. A to je na rotační agregát velmi slušný počet. Nehledě na skutečnost, že na celém motoru je jenom devatenáct rotujících částí, což mu předurčuje i jistou pravděpodobnost, že se při poskytování svého maximálního výkonu nerozpadne.

První test na brzdě ukázal hodnotu 1100 N.m při 3200 otáčkách za minutu, což je na jednu stranu super při uvážení, že je motor plněn jenom jedním karburátorem!, ale na straně druhé je jeho objem 960 kubických palců, tedy 15,7 litru. Proto ale zarazí rozměry motoru, které nepřekonávají již zmíněný plně nastrojený big block.

Dalším krokem úprav má být výměna karburátoru za elektronické vstřikování, díky kterému by se měl výkon ustálit na 1400 koních, a po té bude na řadě ladění. Pro začátek přidání dvou turbodmychadel a posunutí hodnoty maximálního výkonu na 2400 koní, následně mírné zvýšení plnícího tlaku a použití závodního benzinu, což by prý mělo dát tak 3600 koní. Popřípadě ještě přitlačit s tlakem přeplňování tak na 3,5 MPa a přidání dalšího páru turbodmychadel. Cílem je totiž hodnota 5000 koní při cestovních otáčkách kolem 9000 za minutu. Ale ani to není všechno, neboť motor pro závody dragsterů by se mohl roztočit až na 14.000 ot/min. Prostě zapomeňme na V8...

Jakub Kraus
Diskuze (7)
Avatar - JDM
3. 3. 2014 03:22
Re: Wankel
ti co podle názvu "rotorový" to nepoznají asi stejně neví co je wankel ;-)
Avatar - honza84
2. 3. 2014 09:27
Re: Proč jen 5000?
Bohužel taková je doba. Spotřební zboží, težkej konzum - propisky na jedno použití, vztahy na jedno použití, auta na jedno použití. Když se tak zamyslim tak proti proudu jde akorát tak RR co se kvality jejich produktů týče ale to je kategorie sama pro sebe.
1. 3. 2014 13:04
Wankel
No možná je to většině lidí jasné, ale asi by neuškodilo napsat, že se jedná o wankelův motor.

Avatar - _Karel_
1. 3. 2014 12:24
Proč jen 5000?
Asi jsem divnej, ale přijde mi děsný, kolik energie se vkládá do úplných kravin.Kdyby vyvíjeli motor do vlaků, ale na závody dragsterů? Kolik se spotřebuje surovin ,energie, V oboru našeho zájmu-auta- vyvíjí a zavádí se tolik blbin, sloužících jen k zaměstnávání lidí. Nové lux. auta mají tolik kravin, které podle mě nemůžou ani náhodou dožít stejně dlouho jako zbytek auta... Místo aby se vyvíjely auta spolehlivější a řekněme efektivnější, úspornější, lépe jezdící, spolehlivost/životnost dostává na zadek na úkor přeelektronizování, desítek fičur.
1. 3. 2014 11:33
Chybka v textu
3,5 MPa? To jako vážně? Blbost... 35 atmosfér nejde přeplňovat... možná 3,5barů, ale tohle fakt ne >:D