Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Září 2012 na Veteran.auto.cz: Maserati Bora/Merak, první Ford Escort a legendární Stratos

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Devátý měsíc letošního roku byl na serveru Veteran.auto.cz ve znamení sportovních aut italské provenience a modrého oválu.

Alfa Romeo, Lancia či Maserati, to jsou známí výrobci sportovních a závodních vozů z Apeninského poloostrova. První dva mají více než stoletou tradici a třetímu do ní moc nechybí. Ironií osudu jsou dnes všechny tyto značky součástí jednoho jediného koncernu a postavení Lancie v něm je spíše smutné. Kdysi to bývala značka, která udávala světový trend v konstrukci automobilů, sériových i těch soutěžních. Nelze zapomenout na Stratos!

Maserati procházelo v sedmdesátých letech 20. století změnami vlastníků, jeden čas jím byl dokonce i Citroën. A právě z tohoto období pocházejí v podstatě dvojčata Bora a Merak. A Alfa Romeo? Ta se dodnes pyšní mnoha sportovními úspěchy, její auta mají stále jakési neopakovatelné kouzlo, i když už využívají techniky Fiatu. V očích veřejnosti méně známými jmény jsou Bizzarini, Iso a Rivolta.

Modrý ovál oslaví příští rok stoleté výročí od založení Ford Motor Company. A nejstarší dochovaný automobil se jménem Henryho Forda míří z pozůstalosti posledního majitele do aukce. Model A z roku 1903 ovšem pochopitelně nemá nic společného se svým jmenovcem z let 1928-1932. Escort byl pro změnu první celoevropskou řadou automobilky, předtím působily britská a německá pobočka zcela samostatně. Čtyři generace (či pět, chcete-li) a přes tři dekády trvající kariéra znamenaly obrovský úspěch.

Víte, kdo býval třetím největším výrobcem aut ve Velké Británii? Dnes neprávem zapomenutý Singer. Ne, tut značku zdaleka nenesly pouze šicí stroje... Zkrátka nepřišli ani příznivci amerických aut díky prvnímu dílu životopisu Chevroletu Impala. Singer i „chevy“ se již brzy dočkají pokračování.

Alfa Romeo Giulietta – krása v mnoha podobách (2. část)

V první části tohoto článku jsme si připomněli tři základní varianty sériově vyráběné Giulietty – sedan Berlina, kupé Sprint a dvoumístný Spider. Na doplnění uvádíme historku, která podává (bez záruky) vysvětlení, jak vznikl název Giulietta. V době konání pařížského autosalonu v říjnu 1950, kde debutoval model Alfa Romeo 1900, se několik vedoucích představitelů Alfy Romeo rozhodlo navštívit jeden z pařížských nočních klubů. Zde se dali do řeči s ruským exilovým šlechticem ...

Celý článek: Alfa Romeo Giulietta – krása v mnoha podobách (2. část)

Ford Model A (1903-1905) – První fordmobil

Henry Ford postavil už v letech 1896 a 1899 dvojici quadricyklů a v roce 1902 závodní vozy 999 a Arrow. Akciovou společnost s vlastním jménem v názvu založil až poté, co odešel z Detroit Automobile Company (z té mimochodem vznikl Cadillac). Stalo se tak 16. června 1903, Henrymu bylo tedy čtyřicet let, patřil mu čtvrtinový podíl, ale měl k sobě dalších jedenáct společníků. Byli mezi nimi třeba i bratři John a Horace Dodgeové. Ještě v témže roce vyjel do ulice Detroitu první...

Celý článek: Ford Model A (1903-1905) – První fordmobil

Ford Escort – evropské a světové auto

O globalizaci se v poslední době hovoří čím dál víc, ale její počátky v automobilovém průmyslu musíme hledat daleko dříve. Americký koncern Ford se v roce 1967 rozhodl restrukturalizovat evropské pobočky v Německu a Velké Británii a sjednotit je pod nově vzniklou divizi Ford Europe, pokrývající celou Evropu a také Afriku. Účelem bylo koordinovat vývoj, výrobu a prodej vozů...

Celý článek: Ford Escort – evropské a světové auto

Chevrolet Impala – Americká krása (1. část)

Název titulku jsme si tentokrát vypůjčili od pětioskarového filmu s Kevinem Spaceyem a Annette Beningovou. Ne náhodou, protože kdyby se autům udělovaly Oscary, určitě by Impala nějaký dostala. Přinejmenším jako nejprodávanější “full size” model. V letech 1958–1996 se jich prodalo přes 13 milionů. Poprvé použil Chevrolet název Impala v roce 1956 u konceptu určeného pro výstavu Motorama, kterou koncern General Motors pořádal každoročně v letech 1949–1961. ..

Celý článek: Chevrolet Impala – Americká krása (1. část)

Iso Grifo – Bertone, Bizzarrini, Rivolta

Iso Rivolta patří mezi méně známé značky italských sportovních automobilů. Založil ji italský podnikatel Renzo Rivolta (1908–1966), který koupil v roce 1939 továrnu na chladničky Isothermos v Janově a v roce 1942 ji přemístil do Bressa u Milána. Po válce se zde pustil do výroby motocyklů (Iso 125 až Iso 500), skútrů (Furetto, Isoscooter) a dodávkových vozidel (Isocarro). Se změnou... výrobního programu došlo i ke změně názvu továrny na Iso Automotoveicoli. V polovině...

Celý článek: Iso Grifo – Bertone, Bizzarrini, Rivolta

Lancia Stratos HF – fantom rallye

Italské automobily Lancia mají zřejmě závodění uloženo v genech. Vždyť již zakladatel firmy Vincenzo Lancia (1881–1937) byl závodním jezdcem značky FIAT. Od počátku šedesátých let minulého století se Lancia systematicky věnovala automobilovým soutěžím a dosáhla v nich během dvaceti let mimořádných úspěchů. Z řady vynikajících konstrukcí automobilů Lancia pro rallye – Fulvia HF, Stratos HF, Rally 037 a Delta HF Integrale – si tentokrát připomeneme Stratos HF...

Celý článek: Lancia Stratos HF – fantom rallye

Maserati Bora a Merak – sourozenci z Modeny

Na začátku roku 1968 získal francouzský Citroën většinový podíl v italské automobilce Maserati. Prvním výsledkem tohoto neobvyklého spojení bylo v roce 1970 luxusní čtyřmístné kupé Citroën SM, s předním pohonem a motorem Maserati V6. U Maserati se spolupráce s techniky Citroënu projevila na konstrukci některých podvozkových skupin sportovních vozů s motorem uprostřed ...

Celý článek: Maserati Bora a Merak – sourozenci z Modeny

Singer – třetí největší (1. část)

Při vyslovení jména Singer se většině z nás nejdříve vybaví světoznámé šicí stroje, které používala nejedna naše babička. My si na tomto místě připomeneme téměř stoletou historii britské automobilky Singer, kterou v roce 1874 založil v Coventry George Singer (1847–1909) za účelem výroby jízdních kol. Na začátku dvacátého století rozšířil výrobu o motocykly, motorové tříkolky...

Celý článek: Singer – třetí největší (1. část)

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Pekelná Micinka
1. 10. 2012 14:24
Veterán
Postpařížská okurková "sezóna". Je sice fajn, že tu je veteran.auto.cz autofun.cz a bývalá formule.auto.cz, ale... PROČ u všeho nemůže fungovat jeden typ diskuze a jedno přihlášení. U Autofun vůbec nechápu, vždy když se tam přihlásím, tak mě to odhlásí na ACZ a vice versa.