Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zastava 101 se stala automobilovou živoucí fosílií, vyráběla se skoro 40 let

Diskuze (3)

Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské automobilky Zastava nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti Miloševičově Jugoslávii i bombardování továrny v roce 1999.

První sérové vozy sjely z výrobní linky 15. října 1971 a ještě o téměř čtyři dekády později se dala v Srbsku koupit automobilová "latimérie podivná". Živoucí motoristické fosílii se až v listopadu 2008 stala osudnou dohoda srbské vlády s italským Fiatem, který převzal zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac.

Spolu s vozem, přezdívaným "stojadin" nebo "kec", definitivně tehdy skončily i další dva letité modely, Koral a Florida. Ty ale vydržely ve výrobním programu vlastně poměrně krátkou dobu - první z nich se začal vyrábět v roce 1981 a ve své době elegantní Florida ještě o šest let později. Zastava 101 patří k několika málo vozům, které v Evropě po druhé světové válce vydržely sjíždět z výrobních pásů tak dlouho. Mezi dodnes vyráběné patří už jen ruská Lada Niva (od roku 1977) a pak malosériový Caterham Seven (jeho předchůdce Lotus Seven vznikl už v roce 1957).

První kusy Zastavy 101 opustily výrobní pás na podzim 1971 (jeho předobraz, Fiat 128, se ale poprvé objevil ještě o dva roky dříve) a během téměř čtyř desítek změn vůz prošel jen drobnými modifikacemi. Srbský zákazník si tak ještě před 13 lety mohl v přepočtu zhruba za 100.000 korun koupit auto, které se od začátku 70. let příliš nezměnilo - jen originální kulatá světla vystřídala hranatá a interiér ovládl místo původní koženky plast, jenž nahradil i chrom na náraznících a vnějších zrcátkách.

Jinak si ale člověk v novém "stojadinu" připadal jako ve stroji času: místo vstřikování měl motor až do konce tradiční karburátor a airbag nebyl ani v příplatkové výbavě. Změn se během výroby nedočkala ani diskutabilní kvalita. V jugoslávském časopisu Auto Revija se už v srpnu 1972 objevily kritické ohlasy majitelů - Ivica Krašovec ze Záhřebu kupříkladu psal, že se mu u zcela nového vozu třikrát po sobě zablokovaly brzdy, Dušan Ćurčić z Bělehradu si zase stěžoval na elektroinstalaci.

Od roku 1971 se vyrobilo přes milion "stojadinů", z výrobního pásu v Kragujevaci sjelo ještě 250.000 vozů Zastava 128, což je vlastně původní sedan Fiat. V posledních letech výroby ale továrnu opouštělo jen kolem 2000 vozů ročně, celková výroba dosahovala pouhých 20.000 aut. Krátce po přelomu století se továrna pokusila uspět s licenčním Fiatem Punto, přejmenovaným na Zastavu 10, skutečný impuls ale přinesli až Italové, kteří v Kragujevaci od roku 2012 vyrábějí Fiat 500L. Osudy továrny je ale po vzniku koncernu Stellantis nejistý.

Zastavu 101 (s označením 1100) je možné potkat i v České republice, ve druhé polovině 70. let ji prodávala Mototechna. Auto za 65.000 korun tehdy patřilo k těm dražším, stejně stála Lada 1300, Škoda 120 byla o 7000 levnější. Na kvalitu zpracování si ale stěžovali i recenzenti tehdejších časopisů Automobil a Svět motorů. Druhý z nich v roce 1977 v závěru napsal: "Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku."

V Československu se mezi roky 1976 a 1980 prodalo jen 10.000 "stojadinů", které se z Jugoslávie dovážely v rámci barterového obchodu. V českém registru jich zůstává k letošnímu 30. červnu zůstávalo zhruba 1250, ještě před 15 roky to byl ale asi dvojnásobek. A kolik z nich opravdu jezdí, se přitom nedá zjistit. Občas se zachovalý vůz ještě dá potkat na silnici a existují také webové či facebookové stránky věnované Zastavě 101.

"Stojadin" je docela populární i v bývalé Jugoslávii, přestože není tak kultovním vozítkem jako jeho předchůdce ve výrobním programu kragujevacké automobilky - "fićo", tedy jugoslávská verze Fiatu 600, která se vyráběla v letech 1955 až 1985. Známá kapela Hladno pivo třeba zpívá, že "Ty nové značky padají z pásů/jsou to jen vraky bez duší/ten můj (stojadin) je čistá ruční práce/od nárazníku k výfuku."

Diskuze (3)

Doporučujeme

20. 10. 2021 09:53
my měli 2 Zastavy v 80. letech
Na východním bloku to bylo moderní auto s živým motorem. Ale kvalita byla tragická. Po 5 letech se jí vždy otec zbavil. Ale i u nového kusu se špatně zavíraly dveře, případně něco odpadlo.

Obecně v automobilovém průmyslu se asi nejvíce projevoval rozdíl mezi východem a západem. Sednout si do Renaultu či VW a pak přesednout do Škodovky, Lady, Zastavy atd. znamenalo přejít do jiné dimenze, jiného světa.
17. 10. 2021 14:06
Re: Ale treba uznať,
Přesně tak, Fiat doslova zachránil východní Evropu před ještě daleko větší automobilovou bídou a mizérií! (Lada, Polski Fiat, Zastáva).
Avatar - wakantanka
16. 10. 2021 15:08
Ale treba uznať,
že v tej dobe to taliani s ostblokom vedeli. Nebyť Fiatu tak v poľsku majú Varšavu, rusi Moskviča a Pobedu a v juhoslávii nič. O to viac je smutné kde dnes Fiat je.