Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zastava v nové době: Značka zkrachovala, továrna žije dál

David Bureš David Bureš 3. 8. 2016
30
12
Zobrazit náhledy (30)
Zastava Yugo Florida Zastava Yugo Florida Zastava Yugo Florida Zastava Yugo Sana Zastava Yugo Sana Zastava Yugo Sana Zastava Yugo Sana Zastava Yugo Sana Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat Punto Classic Fiat Punto Classic Fiat Punto Classic Fiat Punto Classic Fiat Punto Classic Fiat Punto Classic Fiat Punto Classic
Zastava nedávno definitivně skončila, když vyhlásila bankrot. Při této příležitosti si připomeňme historii této někdejší jugoslávské značky.

Mnoho východoevropských automobilek vzniklo jen díky pomocí ze Západu. Mezi ně můžeme řadit i jugoslávskou Zastavu, jejíž historie byla spjata převážně s italským Fiatem. Samotné počátky jsou ale spojeny s americkým Chevroletem.

Výroba automobilů v (dnes srbském) Kragujevaci totiž začala už v meziválečném období, a to nákladními vozy značky Chevrolet. Po válce se původní zbrojovka Vojno-Tehnicki Zavod přejmenovala na Zavodi Crvena Zastava a začala vyrábět „džípy“ Willys. V poválečném období ale pro taková auta není velký trh, a tak firma v roce 1954 podepisuje dohodu s Fiatem a v licenci začíná montovat jeho modely 1100, 1400 a Campagnola.

Už tyto modely nesou znaky Zastava, ten nejdůležitější ale přichází o rok později. Tehdy se začíná montovat Zastava 600, alias Fiat 600, které se familiérně přezdívalo Fića dle komiksové postavy. Největší slávu však zažila až inovovaná verze Zastava 750 z roku 1962, která dostala větší motor o objemu 767 cm3 a výkonu 18 kW. Fića pomohla motorizovat Jugoslávii a její obliba znamenala, že ve výrobě vydržela dlouhá léta, a to až do roku 1985. Tehdy však už byla v prodeji i Zastava 850 se čtyřválcem o objemu 848 cm3 a výkonu 24 kW.

Zastava ale nežila jen z Fićy, v průběhu let nabídla i další modely. Navzdory získaným zkušenostem však továrna nadále spolupracovala s italským Fiatem. Takovým způsobem vznikla třeba Zastava 1300, přezdívaná mnohdy jugoslávský mercedes. Až slavný „stojadin“ alias Zastava 101 (později Skala) z počátku sedmdesátých let se proti výchozímu Fiatu 128 lišila přece jen více, a to karoserií se stupňovitou zádí.

Důležitým modelem pak byla i Zastava Koral, která se pod názvem Yugo dostala až do Spojených států. Také tento automobil postavený na technice Fiatu (128) dostal vlastní karoserii, yugo bylo třídveřovým hatchbackem. Yugo se navíc stalo tak oblíbené, že jeho jméno nesly i další modely továrny.

Právě s modely koral a skala Zastava vydrží i do devadesátých let. Ve výrobním portfoliu je doplňuje ještě Zastava Florida, což byl vlastně Fiat Tipo s jinou karoserií. Na svojí dobu moderně střižený hatchback navržený Giorgettem Giugiarem byl představen v roce 1988.

To je ale na dlouhou dobu poslední zcela nový model z Kragujevace. Jugoslávie se na počátku devadesátých let začíná rozpadat a krvavou sérií válek je samozřejmě zasažena i srbská továrna. Její provoz je několikrát zastaven, dodávky yuga do USA a dalších států v roce 1992 končí, a to kvůli válečným sankcím. V roce 1999 je pak továrna ležící asi 110 kilometrů od Bělehradu zničena bombardováním NATO, a to kvůli tomu, že přidružená zbrojovka Zastava Arms dodávala zbraně srbské armádě.

Po válce je v roce 2002 představeno modernizované yugo a koncept Yego Florida 2.0. V Maďarsku se pak začínají vyrábět vojenská vozidla se znaky Zastava, která využívají techniku Iveco. V průběhu let je ale stále jasnější, že výrobní portfolio firmy je beznadějně zastaralé, a tak opět začínají námluvy s Fiatem.

Výsledkem dosažené dohody se stává Zastava 10, což byla licenční verze modernizovaného Fiatu Punto druhé generace, tehdy u nás známého jako Punto Classic. Označení 10 odkazovalo na to, že „punto“ bylo desátým jugoslávským fiatem. Auto bylo dodáváno s atmosférickou dvanáctistovkou o výkonu 44 kW, přičemž vedle domácího srbského trhu bylo určeno také pro další východoevropské (hlavně balkánské) státy – Makedonii, Bosnu a Hercegovinu nebo Albánii. Od roku 2005 se zastava do Srbska dovážela z Itálie, k výrobě došlo až později.

V té době se zdá, že závod nabírá druhý dech, protože vedle Fiatu je podepsána dohoda i s Opelem. Ten má na jejím základě od roku 2009 začít v Kragujevaci montovat Astru Classic, kterou měl později doplnit ještě další model. K tomu ale už nedošlo.

Srbská vláda se totiž Zastavu stejně jako mnohé další státní podniky rozhodla privatizovat. Firmu přitom nechtěla prodat jen tak někomu. Nový vlastník měl předložit doklady o tom, že jeho roční příjem je více než 500 milionů eur a má minimálně tříleté zkušenosti s výrobou v automobilovém průmyslu, případně, že funguje minimálně tři roky a spravuje majetek minimálně ve výši dvou miliard eur. Podnik přitom byl zajímavý, a to díky levné pracovní síle, která navíc měla nějaké ty zkušenosti s produkcí aut. Nevýhodou ale byla nutnost modernizace.

O továrnu projevuje zájem třeba Volkswagen, podle očekávání se ale vláda nakonec dohodla s Fiatem. Dohoda o nabytí většinového podílu byla podepsána v roce 2008, Fiat se ale majitelem továrny (67 % akcií) stal až o dva roky později. Do nákupu totiž promluvila ekonomická krize, plány ovlivnil i požár továrny v listopadu 2009.

Spolu s tím se lehce měnily plány. Italská automobilka v roce 2008 oznámila, že do rekonstrukce závodu chce investovat na 900 milionů eur, nakonec to však byla jedna miliarda eur. Zároveň klesl plán zvýšit výrobní kapacitu továrny, a to z 300.000 na 200.000 aut ročně. V Srbsku se pak dle původních plánů měly vyrábět dva modely, levný model segmentu B a miniauto se zkrácenou platformou modelů 500 a panda. I v tomto případě se však plány měnily.

V Kragujevaci do roku 2011 pokračovala produkce punta. O rok později pak byla v přebudovaném závodě zahájena výroba Fiatu 500L, malého MPV s designem pětistovky. Pokud nepočítáme deriváty 500L, tak dalšího modelu jsme se doposud nedočkali. Třeba produkce 500 zůstává v Polsku, byť se spekulovalo o jejím přesunutí právě do Srbska.

K akvizici srbského podniku Fiatem je ale nutné říci to, že italský výrobce sice koupil výrobní závod, nikoliv ale samotnou značku Zastava, a to přestože uvažoval o výrobě nového auta s takovými znaky. I proto se zastaralé zastavy přestaly v roce 2008 vyrábět a ze Zastavy 10 se zase stal Fiat Punto, jakmile Italové podnik koupili.

Spolu s tím tak Zastava automobili končí a vzniká Fiat Automobiles Serbia, dnes Fiat Chrysler Automobiles Serbia, Kragujevac Limited. Po bývalé Zastavě ale zůstaly obří dluhy, kvůli kterým byl původní podnik letos nucen vyhlásit bankrot. Zastava tak jako podnik už neexistuje, její továrna však funguje dál.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Škoda Fabia Combi TSI 66 KW LPG
totottt
| 5. 8. 2016
na moje auto nic nemá!
Avatar - pallas
Yugo Florida
pallas
| 3. 8. 2016
Mne Yugo Florida pripomína Citroen ZX. Ten prišiel na trh až o dva roky neskôr. Ale - porovnajte si siluetu, prednú masku, prístrojovku a volant.
Yugo Florida
chytrak1
| 3. 8. 2016
Ano. V roce 1988 tohle byli skutecne moderni tvary od renomovaneho italskeho designera, blizke zapadni konkurenci. V porovnani s favoritem jiny svet. Nejpokrokovejsi auto vychdniho bloku. Na mile od samary atd. Jaka byla kvalita vyroby nevim. Asi nic moc. Ostatne to favorit taky.
Pár poznámek: Zastava 101, Ygo, Florida
starý_kluk
| 3. 8. 2016
Ano, díky, omlouvám se.
Avatar - Stejsn
Pár poznámek: Zastava 101, Ygo, Florida
Stejsn
| 3. 8. 2016
No tak abychom byli úplně přesní, Tipo karosovala I.de.a.