Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí

Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí

Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí Zdroj: acz

Diskuze (6)
Brány automobilky Zastava opustily poslední Yugo Koral, Zastava Skala a Yugo Florida. V Srbsku tak definitivně končí produkce aut, jejichž výroba sahá ještě do dob Socialistické federativní republiky Jugoslávie.

Automobilka Zastava letos slaví 55 let od založení. Tehdy se v továrně stejnojmenné zbrojovky v Kragujevaci rozjela výroba automobilů (zbrojovka funguje pod názvem Zastava Arms dodnes). Zpočátku produkci tvořila licenční výroba Jeepu Willys, ale téměř okamžitě byla navázána spolupráce s Fiatem a v roce 1955 se začala v licenci vyrábět Zastava 600D/750. Auto prakticky identické s Fiatem 600 získalo v Jugoslávii přezdívku Fičo a vyrábělo se zde až do 80. let.

V roce 1971 se představila Zastava 101 (později Zastava Skala). Tento sedan odvozený od Fiatu 128 se v dobách komunismu dovážel také do Československa. Stejný technický základ, tedy platformu Fiatu 128, měl i hatchback Zastava/Yugo Coral, jehož výroba se rozeběhla o deset let později. Modernější konstrukci pak od roku 1987 nabízela Zastava/Yugo Florida odvozená od Fiatu Tipo.

V druhé polovině 80. let absolvovala jugoslávská Zastava, resp. značka Yugo, zajímavou anabázi na automobilovém trhu v USA. Yugo Koral byl v roce 1985 s cenou 3990 USD suverénně nejlevnější automobil na americkém trhu. Výrazně odlišné vlastnosti ve srovnání s tehdy prodávanými auty na náročném trhu, nevalná technická i kvalitativní úroveň vedly brzy k přehodnocení prodejních plánů a na začátku 90. let Yugo opustilo USA s image balkánského Trabantu.

Produkce všech tří modelových řad pokračovala i během 90. let, až do roku 1999. Nálet NATO v době kosovské krize továrnu výrazně poničil. Už po půl roce ale byla výroba opět obnovena.

První desetiletí 21. století znamená prohlubování vazeb s Fiatem. Nejprve byla v roce 2006 zahájena výroba modelu Zastava 10 (Fiat Punto II), nyní když Fiat získal většinový podíl v automobilce končí výroba starých modelových řad.

Dne 11. listopadu byl vyroben poslední Yugo Koral s pořadovým číslem 794.428 (po 27 letech výroby) a Yugo Florida s číslem 29.950 (21 let výroby). Poslední Zastava Skala opustila brány kragujevacké továrny 20. listopadu, během 37 let se vyrobilo 1.273.532 kusů. Dočasně byla také dočasně přerušena výroba Zastavy 10. Celkově Zastava vyrobila 4,2 milionu aut, 700 tisíc z nich bylo vyvezeno mimo Jugoslávii (z toho 146 tisíc do USA).

Automobilka nyní jedná o pokračování výroby starých modelů v africkém Kongu. Mezitím bude továrna v Kragujevaci kompletně přestavěna, aby už v roce 2010 dosáhla roční produkce 200 tisíc aut. Fiat zde chce vyrábět nové miniauto, zatím označované jako „nové Topolino“, a model, který se zařadí mezi Pandu a Grande Punto, přezdívaný „nové Uno“.

Vstoupit do diskuze (6)