Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
ZAZ
ZAZ
ZAZ
ZAZ
91 Fotogalerie

ZAZ v nové době: Jak dopadl výrobce Záporožce a Tavrie?

Automobilka v Záporoží proslula Záporožcem a později Tavrií. Dnes je v těžkých potížích a její výroba klesá.

Nejznámější automobilkou Sovětského svazu byl nepochybně Volžský automobilový závod v Toljatti vyrábějící vozy značky Lada. Zapomínat bychom neměli ale ani na další výrobce, ať už na Gorkého automobilový závod nebo na moskevský AZLK. Důležitou roli hrál i Záporožský automobilový závod, ležící na území dnešní Ukrajiny, jehož Záporožec pomáhal SSSR motorizovat. Jak tato automobilka dopadla po rozpadu východního bloku?

Výroba automobilů v dnes ukrajinském Záporoží byla zahájena na přelomu padesátých a šedesátých let, historie výrobce je ale mnohem starší. Automobilka ZAZ (později AvtoZAZ) totiž vznikla na základech dřívější továrny Kommunar vyrábějící zemědělskou techniku.

V padesátých letech továrna dostala za úkol začít stavět osobní automobily, jmenovitě zhruba tři metry dlouhé čtyřmístné auto s životností srovnatelnou s většími vozidly a maximální rychlostí 80 km/h, které mělo být určeno pro široké spektrum zákazníků. Zároveň se ale myslelo na to, že budoucí vůz bude využíván invalidními válečnými veterány.

Práce na autě začaly již v roce 1956, přičemž na jeho vzniku se podíleli vývojáři z Moskevského výzkumného ústavu motorových vozidel (NAMI) a konstruktéři automobilky MZMA vyrábějící vozidla Moskvič. To je ostatně důvod, proč vývoj probíhal pod označením Moskvič 444.

Výsledkem prací byl nakonec v roce 1960 ZAZ 965, později známý podle místa výroby jako Záporožec. Automobil se vzadu uloženým motorem (unikátním vidlicovým čtyřválcem) se svými tvary silně inspiroval u Fiatu 600, to tehdejší představitelé SSSR ale vůbec neřešili. Hlavně, že byl zadaný úkol splněn a na podzim 1960 se mohla pomalu rozjet sériová výroba novinky.

Na Západě byl Záporožec sice vysmívaný, v domovské zemi byl ale hlad po jakýkoliv autech, výsledkem čehož vozítko pomáhalo motorizovat Sovětský svaz. Díky tomu mohl v roce 1966 následoval další model. ZAZ 966 byl dvoudveřovým sedanem, který se svými tvary inspiroval i NSU Prinz 4. Oproti předchůdci byl navíc s délkou 3.730 mm delší o 400 mm. I tento Záporožec používal vzadu uložený, vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec o objemu 887 cm3, kterého se předchozí model dočkal v roce 1962.

Do roku 1969 se oba modely vyráběly bok po boku, poté už nastal čas pouze ZAZu 966, který po různých modernizacích zůstal ve výrobě až do roku 1994! Tehdy se auto už sice jmenovalo ZAZ 968, s verzí před faceliftem ale mělo hodně společného.

Začátek devadesátých let byl ale v Záporoží kladen důraz už na jiný model, od roku 1987 se tam vyráběl ZAZ 1102, u nás známější pod označením Tavria. Jednalo se o třídveřový hatchback, který proti předchůdcům kompletně změnil koncepci – motor měl vpředu, který poháněl přední kola.

ZAZ Tavria je jedním ze sovětských aut, která na trh přišla mnohem později, než se původně plánovalo. V tomto případě však nebyl problém se zahájením výroby, ale s politikou. Hatchback měli v Záporoží hotový už pro rok 1981, jenže z Moskvy tehdy přišla stopka. Tehdejší ministr automobilového průmyslu jako bývalý šéf automobilky z Toljatti nechtěl dopustit, aby ZAZ měl své auto hotové dříve než tehdy chystaná Samara VAZu. Proto nechal chystaný ukrajinský vůz přepracovat, aby se opozdil.

Přestože se Tavria dnes může zdát jako beznadějně zastaralá, na počátku devadesátých let ale třeba v Česku zaujala. Jednoduchá technika znamenala nízkou cenovku, s cenou 109.500 Kč Tavria stála asi polovinu toho co Škoda Favorit. Jenže ta se projevila na spolehlivosti, respektive nespolehlivosti. Tehdejší majitelé vzpomínají na to, jak s autem byli i několikrát do roku v servisu, ať už kvůli průsaku kapalin nebo zatékání do vozu.

To však ZAZu nebrání rozšiřovat výrobu. Tavrii tak postupně doplňuje kombi Dana (alias ZAZ 1105), Tavria pick-up (ZAZ 11055) nebo sedan Slavuta (ZAZ 1103). AvtoZAZ se navíc v té době podobně jako další automobilky z východní Evropy potýkal s propadem prodejů. Proto se snažil navázat dohody se zavedenějšími výrobci, což je nakonec řešeno spoluprací s Daewoo. V roce 1998 tak vzniká společný podnik AvtoZAZ-Daewoo.

Oba partneři si rozdělí úkoly. Zatímco AvtoZAZ se měl nadále starat o výrobu značky ZAZ, k níž měla přibýt montáž vozů značky Daewoo, korejská automobilka poskytla potřebné finance pro další vývoj modernizovaných a nových modelů ukrajinské značky.

Spolupráce ale nemá dlouhého trvání, Daewoo v roce 2001 krachuje, a tak AvtoZAZ míří zpět do ukrajinských rukou. Firmu totiž v roce 2002 kupuje Ukrajinská automobilová korporace, která je největším distributorem aut na Ukrajině. Výroba vozů Daewoo ale pokračuje pod vlastní značkou, v roce 2004 tak začíná výroba ZAZu Lanos.

Daewoo v tu dobu v Evropě postupně nahrazuje Chevrolet, což je patrné také u záporožské firmy, vozy Daewoo nahrazuje u AvtoZAZu montáž modelů Chevrolet (Captiva, Aveo, Lacetti). Později pak firma navazuje spolupráci s čínskou automobilkou Chery, výsledkem čehož je licenční produkce kompaktního modelu ZAZu Forza alias Chery AA3. Rovněž pro ukrajinský trh montuje modely Kia, Opel a dokonce i Mercedes-Benz. Část z těchto aut však nevzniká přímo v Záporoží, ale v Černomorské továrně na automobilové díly (IZAA), která je součástí AvtoZAZu od osmdesátých let.

V následujících letech se ale automobilka opět dostává do krize, produkce i prodeje značky ZAZ začínají prudce klesat. Nepochybně ale na to měla vliv celková krize Ukrajiny po vlně protestů prozápadních aktivistů v roce 2013 a následném sesazení prezidenta Viktora Janukovyče, které nakonec vyústilo v odtržení Krymu. Následkem těchto událostí prodeje aut na ukrajinském trhu byly v roce 2015 nejnižší za posledních třicet let. I kvůli tomu byl ZAZ nucen přerušit výrobu.

Letos se ale ukrajinské prodeje začínají vracet k normálu, což se odráží i ve výsledcích ZAZu, který je letos zatím desátou nejprodávanější značkou na ukrajinském trhu. Nově se bude snažit zaujmout nově uvedeným modelem ZAZ Slavuta Nova, postavený opět díky čínskému Chery – jedná se o přeznačkovanou verzi jeho hatchbacku G2.

Dnes firma nabízí pět modelů, všechny díky spolupráci se zahraničními výrobci, přičemž úspěchy stále slaví letitý Sans, neboli někdejší Daewoo Lanos, který nadále patří mezi nejprodávanější auta v Ukrajině. Dále je k dispozici Vida (Chevrolet Aveo), malá Forza (Chery A13), Lanos (vylepšená verze Daewoo Lanos) a Lanos Cargo (dodávka na bázi Lanosu). Všechno to jsou jednoduché levné modely, na kterých ZAZ vždy stavěl. A to se asi nezmění ani v následujících letech.