Zatímco v Kvasinách nadále vyrábí auta, ve Vrchlabí se z původní továrny na kočáry stalo ultramoderní centrum pro výrobu automatických převodovek.
Dva důležité výrobní závody Škody letos slaví pořádná výročí. Mladá Boleslav sice bude již napořád hlavním místem spojovaným s českou automobilkou, produkce v Kvasinách a rovněž ve Vrchlabí má nicméně v historii značky v ohledu samotného rozšiřování působení tuzemského výrobce možná ještě podstatnější místo. K oběma výročím tak nyní Škoda shrnuje fakta z historie i současnosti.
V Kvasinách letos slaví už 90 let výroby automobilů. Na místě dnešního závodu Škody Auto se od roku 1934 zprvu vyráběly karoserie pro malé vozy Jawa 700. Až po znárodnění v roce 1945 přešel závod s tehdejším názvem AZNP (Automobilové závody, národní podnik) na výrobu modelů škodovky. Nejprve zde od roku 1947 vznikal Superb OHV, v následujících letech sjížděly z linky i modely 1101 „Tudor“, Felicia Roadster, 110 R, Octavia Combi, přičemž montovány tu byly i závoďáky 130 RS a 200 RS. V 80. letech nechyběly v portfoliu závodu legendární škodovky 105/120/130 a následně i Favorit.
V roce 2002 začal z Kvasin vyjíždět tehdy první moderní Superb, výroba nejnovější čtvrté generace limuzíny a kombi už byla nicméně přesunuta do slovenského závodu Volkswagenu v Bratislavě. Dnes kvasinská linka produkuje SUV Karoq, Kodiaq a nedávno kapacitu doplnila i modernizovaná Octavia. Škoda dodává, že od vstupu značky pod křídla koncernu VW v roce 1991 doteď opustilo brány závodu přes 4 miliony vozů.
Závod ve Vrchlabí má poté průmyslovou historii ještě delší a nyní slaví 160 let od začátku výroby. V roce 1864 zde založil místní podnikatel firmu s předlouhým názvem: Ignác Theodor Petera & synové, továrna na kočáry a anglické sedlářství. Později už soukromá továrna vyrábějící zakázkové karoserie byla nicméně po druhé světové válce také znárodněna a sloučena s AZNP pro výrobu vozů Škody. Asi nejznámějším modelem z Vrchlabí je dodávka 1203, která odtud začala vyjíždět v roce 1968. Podnik měl taky na starosti nákladní Škodu 150, poté například i akční verze Favoritu, Formanu či Felicie.
V současnosti se od roku 2012 závod ve Vrchlabí již zaměřuje pouze na výrobu automobilových komponentů, přesněji automatických převodovek DQ200. Téměř polovina zdejších převodovek míří do modelů Škody, větší část se montuje do dalších vozů značek koncernu VW. Roční kapacita výroby je 690.000 převodovek, v říjnu 2023 přitom závod dosáhl milníku 5 milionů kusů.
Oba závody Škody se dnes samozřejmě zaměřují i na trend udržitelných způsobů výroby. Automobilka tak nezapomíná dodat, že například v Kvasinách pokrývají obnovitelné zdroje až 90 % veškeré spotřeby elektrické energie a modernizace lakovny zde od roku 2023 uspoří 6000 MWh zemního plynu ročně. Vrchlabský závod se zase může pyšnit od roku 2020 titulem „uhlíkové neutrality“, a to díky přechodu na obnovitelnou energii a nákupem kompenzačních CO2 certifikátů, kterými automobilka podporuje projekty na ochranu klimatu.