Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Průlom ve světě baterií? Japonský vědec slibuje o 90 % nižší cenu

Ondřej Mára Ondřej Mára 14. 7. 2020 • 22:14
10
19
Zobrazit náhledy (10)
Čínský BYD představuje nové baterie s životností přes milion kilometrů Čínský BYD představuje nové baterie s životností přes milion kilometrů Baterie Tesla Akumulátory si už automobilky často skládají samy, většina jejich komponent však pochází od čínských subdodavatelů Baterie LG Chem

Nová technologie baterií, která slibuje výrazně nižší náklady na výrobu i vyšší bezpečnost, by mohla přinést revoluci nejen do světa elektromobility.

Lithium-iontové baterie jsou na trhu řadu let a v současnosti napájí prakticky veškerou moderní přenosnou elektroniku, což z nich dělá jednu z nejdůležitějších technologií naší doby. I přes dlouholetý vývoj však stále mají řadu nešvarů, o jejichž odstranění se snažila již celá řada vědců.

Jedním z nich je i japonský vědec Hideaki Horie, který se technologií lithium-iontových baterií zabývá již od devadesátých let. Tedy od doby, kdy se začínaly dostávat do popředí. Kromě toho ale stihl přednášet na univerzitě, vedl vědecké projekty a výrazně se podílel na vzniku elektrického Nissanu Leaf.

Po svém odchodu z Nissanu ale v roce 2018 založil tokijskou společnost APB, která si vzala za cíl výrobu čistě polymerových baterií. Odtud ostatně vznikl i název: All-Polymer Batteries. Myšlenka nové technologie baterií se navíc zalíbila řadě společností, které začátkem roku poskytly APB finanční oporu. A to se zřejmě ukázalo být šťastným tahem.

Podle informací webu Bloomberg se totiž Horie pochlubil novým typem baterií, které by měly nabízet vyšší bezpečnost a především až o 90 % nižší náklady na výrobu. „Problém s výrobou lithiových baterií je skutečnost, že se zařízení vyrábí jako polovodiče,“ uvedl Horie v rozhovoru. „Naším cílem je vyrábět je spíš jako ocel.

Výroba jediného článku je totiž velice náročný proces, jak dodal web JapanTimes, který vyžaduje speciálně čisté místnosti, neustálou filtraci vzduchu, udržování stabilní vlhkosti a nespočet dalších opatření, která zabrání kontaminaci vysoce reaktivních materiálů. Celé zařízení je přitom tak drahé, že si jej může nakonec dovolit pouze několik předních hráčů. Tedy například LG Chem, CATL nebo Panasonic.

Horieho inovace by měla spočívat v tom, že nahrazuje klíčové komponenty baterií, jako jsou elektrody na bázi kovu a kapalné elektrolyty, polymerovou konstrukcí. Horie dodává, že tento postup výrazně urychluje a zrychluje celou výrobu, která by pak měla být snadná jako „namazat si chleba máslem“.

Tato modifikace by měla umožňovat výrobu až 10 metrů dlouhých pásů baterií, které na sebe mohou být skládány pro snadné navýšení kapacity. Baterie vyrobené na bázi polymeru by navíc měly být odolné vůči vzplanutí v případě poškození. Baterie společnosti APB totiž využívají takzvaný bipolární design, který výrazně omezuje riziko zkratů a požárů u konvenčních baterií, při kterých může teplota vzrůst až na 700°C.

Vzhledem k mnoha incidentům je bezpečnost v současnosti prioritou celého průmyslu,“ uvedl Mitalee Gupta, starší analytik energetických úložišť z Wood Mackenzie. „Tohle by mohl být zlom pro úložiště i aplikace v elektromobilně. Tedy za předpokladu, že bude společnost schopna se rychle zvětšit.“ Gupta tak zřejmě reagoval na nutnost rychle navýšit výrobní kapacity.

Jenže ani technologie baterií APB není bezchybná. Polymery nejsou tak vodivé jako kovy a navíc mohou mít výrazný dopad na přenosovou schopnost baterie, jak pro Bloomberg poznamenal Menahem Anderman, prezident kalifornské společnosti Total Battery Consulting Inc.

Dalším problémem, který se vztahuje k bipolárnímu designu baterií, je sériové zapojení. To totiž komplikuje možnost jednotlivě kontrolovat modely baterií, jak dodal Anderman. Ten navíc položil otázku, zda budou úspory nákladů dostatečné, aby mohla technologie APB konkurovat zavedeným výrobcům.

Kapitál nezabíjí náklady na lithium iontovou baterii,“ uvedl v rozhovoru Anderman. „Lithium-iontové články s kapalným elektrolytem zůstanou hlavní aplikací pro dalších 15 let nebo více. Není to perfektní ani dokonalé, ovšem místo lithium-iontové technologie přijde lepší lithium-iontová technologie.

Hoire a jeho společnost APB si dobře uvědomují, že prosadit se v ostré konkurenci dnes nebude snadné. Zvláště v nejpopulárnějších odvětvích, jako je například elektromobilita. Místo toho chce společnost APB začít na trhu se stacionárními bateriemi pro domy, úřady a továrny. I tento trh přitom letos dosáhl hodnoty okolo 100 miliard dolarů.

Společnost APB by již měla mít prvního klienta, společnost pocházející z Japonska, která své produkty s vysokou přidanou hodnotou vyváží především do zámoří. Horie prozatím odmítl prozradit bližší detaily, možná tak ale udělá v srpnu, na kdy společnost APB připravuje velké oznámení.

Prozatím však Horie dodává: „Toto bude důkaz, že naše baterie mohou být masově vyráběny. Z výrobců baterií se stali montéři. My chceme vrátit chemii zpět do vůdčího postavení."

Související články

Témata
16. 7. 2020 08:11
Re: Koho mi to jen silně připomíná?
I tobě vadí, že má majetek? Má jen zbaběle tahat za nitky někde v pozadí? Na to jseš zvyklej?
15. 7. 2020 20:27
Re: Koho mi to jen silně připomíná?
protoze StBak je ve stretu zajmu kobliho
15. 7. 2020 19:08
Re: Koho mi to jen silně připomíná?
A proč je neproplácí? Jen proto, protože je to Babiš. Je to ubohé.
15. 7. 2020 14:29
Re: Koho mi to jen silně připomíná?
EU StBakoj nenarokovy dotace neproplaci.
StBak si je bere sam z rozpoctu.
cimz okrada i tebe
tobe jako spravny koblize to nevadi, me to vadi
15. 7. 2020 13:32
Re: Koho mi to jen silně připomíná?
Babiš vymyslel systém založený na dotacích a přerozdělování? Jak má český zemědělec nebo Babiš v tomto systému jinak konkurovat? Pokud EU nechce Babišovi nic proplácet, tak a%t ten systém zruší. Bohatý člověk nesmí dělat politiku? Má být jen v pozadí?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku