Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva živě: Ford Fiesta ST konečně jako sériový model!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 3. 2012
16
15
Zobrazit náhledy (16)
Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta
Ford nás s novou ostrou Fiestou dlouho napínal. Po dvou konceptech se v Ženevě představuje sériová podoba ST.

Fiesta měla verzi s touto zkratkou už v předchozí generaci MkVI, poháněl ji stopadesátikoňový dvoulitr. Koncept té současné se představil loni ve Frankfurtu, v Los Angeles následovala dokonce pětidveřová varianta. Sériová podoba se od studie prakticky neliší.

Pod kapotou najdeme zážehový čtyřválec Ford EcoBoost o objemu 1,6 litru s výkonem 132 kW (180 k)/5750 min-1. Točivý moment 240 Nm/1500-5000 min-1 přenáší šestistupňová manuální převodovka na přední kola. Připomeňme jen základní informace o celohliníkovém agregátu: kombinuje přímé vstřikování paliva s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Nový mezichladič stlačeného vzduchu byl posunut více dopředu.

Fiestu ST vyvinulo oddělení Ford Team RS. Přední náprava má optimalizovanou geometrii, zadní se zkrutnou příčkou dostala jiné nestavení, které eliminuje naklánění karoserie. Pružiny by měly poskytovat komfort i na nekvalitním povrchu, ale prioritou jsou zde sportovní jízdní vlastnosti, oproti běžným Fiestám dále posílené. Auto kleslo k zemi o 15 mm, snížilo se tedy i těžiště.

Fiesta ST má sice čím dál častější elektrický posilovač řízení, ale ten je kalibrován tak, aby poskytoval ostřejší reakce a lepší zpětnou vazbu od kol. Řízení dle tiskových materiálů reaguje hbitěji už ve středové poloze, na vlastní zkušenosti si ovšem budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Byla přepracována i řídící tyč. Brzdy dostaly nový tandemový válec, vpředu jsou chlazené kotouče s pístky o průměru 54 mm.

Systém stranového přesměrování točivého momentu (eTVC) umožňuje autu zatáčet ve vyšších rychlostech a s větší přesností, v zatáčce vždy přibrzďuje vnitřní kolo. Oproti Focusu byl přeprogramován software. Elektronická stabilizace ESC má tři režimy, prostřední Wide Slip zasahuje později. I při vypnuté kontrole ale zůstává eTVC v činnosti. Jízdní vlastnosti byly otestovány na na slavné Severní smyčce Nürburgringu, kde zkušební vozy najely přes 5.000 km. Na dálnicích může novinka uhánět až 220 km/h, sprint z klidu na stovku jí trvá méně než 7 s.

Vnější vzhled charakterizují rozměrná lichoběžníková maska chladiče s voštinovým výpletem, tři nízké vstupy vzduchu, přítlačné křídlo nad zadním oknem, difuzor a dvojitá koncovka výfuku. Nechybí kola z lehkých slitin ani trojrozměrné tvarování v okolí předních mlhovek, přecházející přes přední blatníky až k prahům dveří. Fiesta ST bude k dispozici v pěti odstínech laku karoserie, zájemce může zvolit například oranžovou barvu Molten, červenou Race nebo modrou Performance. A interiér? Uvnitř najdeme sportovní anatomická sedadla Recaro, dekorace v designu uhlíkových vláken, volant s emblémem ST a hliníkové pedály. Není divu, vždyť zkratka ST znamená Sport Technologies.

Sportovní Fiesta nabídne také hlasově ovládaný komunikační systém Ford Sync. Ten zahrnuje například bezdrátové připojení externích zařízení či automatické tísňové volání v případě nehody. Pomocí MyKey může majitel omezit výkony vozu a aktivovat všechny bezpečnostní systémy v případě, kdy do něj sedne méně zkušený řidič. Sympozér zvuku sbírá pod kapotou nejatraktivnější sound a přenáší je do prostoru pro cestující.

Fiesta ST se objeví na trhu až v příštím roce. Ford uvažuje, že ji nabídne také Američanům. Ti byli z pětidvířka loni v Los Angeles nadšeni.

Témata

Diskuse: Přidat názor

Red hot chilli pepper
MariAchi
| 6. 3. 2012
Jo, to je mozny >:D
essesse
Flameboy85
| 5. 3. 2012
500 Abarth essesse teraz narobilo bobky... pardon, tortellini...
dalsi aston
Nicco
| 5. 3. 2012
Je to najlepsi interier z tych 4och novych - Focus, Fiesta, Cmax a Kuga. Urcite ale lepsi, nez dispej z kalkulacky: [odkaz]
RS
Deadlift
| 5. 3. 2012
:yes:
paráda....
Deadlift
| 5. 3. 2012
Souhlas, navíc je to jen Fiesta + "nový" motor z Focuse. Možná mohli rovnou udělat i RS s AWD - kdyby se neflákali. 8-s

Jinak auto je to fakt pěkné, už na něj šetřím. >:D