Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva živě: Hyundai HED-5 “i-mode” – nový crossover se představuje

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Na stánku korejské automobilky se představuje koncept vozu pro šest cestujících s novým vznětovým motorem s dvoufázovým turbodmychadlem, futuristickým komunikačním a zábavním systémem a dalšími vymoženostmi.

Společnost Hyundai Motor Co. V Ženevě představuje koncept, který je kombinací vizuálního stylu s technologiemi budoucnosti a pokročilou eko-dynamikou. Ve spolupráci s partnery Bayer MaterialScience AG, Keiper a LG Electronics společnost Hyundai připravila koncept šestimístného automobilu.

Bayer MaterialScience AG poskytl nové materiály, které jsou lehčí a přizpůsobivější než kov a sklo, použité na povrchové panely karoserie. Ve spojení s lehkou konstrukcí karoserie to snižuje spotřebu paliva a emise CO2. Samočisticí na vodě založené prvky karoserie dodané společností Bayer mají zdůraznit ekologický charakter konceptu a dokonce zajišťují „kouzelné“ zacelení drobných škrábanců. Hyundai HED-5 “i-mode” je podle materiálů automobilky prvním vozem, ve kterém je použit nový systém skel “BayVision” a světelné čočky Collimator společnosti Makrolon®.

Multimediální a zábavní koncept vyvinutý společností LG Electronics umožňuje vozu stát se součástí digitální domácnosti a pasažérům dovoluje zůstat v kontaktu a komunikovat nejen v rámci vozu ale i mimo něj. Přístup na internet, video hry, filmy a video hovory jsou k dispozici prostřednictvím dotykových obrazovek a webových kamer umístěných u stropu. Bezdrátová síť nabízí výběr bezkabelových klávesnic, herních ovladačů a sluchátek.

Společnost Keiper dodala koncept Swivel Seat, který umožňuje snadné otáčení sedadla spolujezdce tak, aby cestující seděl k druhé a třetí řadě sedadel. Sedadlo se otáčí plynulým pohybem a opěrka zad se promění v sedák. To je možné díky plně zakrytému, elektrickému systému. Integrovaný systém záchranných pásů a nastavitelné opěrka hlavy maximalizují pasivní bezpečnost pasažéra v obou možných pozicích. Druhou řadu sedadel lze posunout dozadu.

Podle tiskových materiálů je hlavní charakteristikou profilu vozu klínový bod ve spojení s velkou kulatou zádí vozu, která vyvolává dojem napjatého luku. Vstupu do interiéru je umožněn pomocí nového dveřního systému a dveře otevírané proti sobě. Cestujícím jsou k dispozici samostatná sedadla z kůže barvy Cognac, obepínající kostru v barvě Burgundy.

O pohon konceptu se stará nový vznětový motor o objemu 2,2 l, který nejdříve posílá přiváděný vzduch do nízkotlakového turbodmychadla, odkud je tlačen do vysokotlakového turbodmychadla a dosahuje nejvyššího výkonu 158 kW (215 k) a točivého momentu 461 Nm. Tato síla je přenášena na kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Nový motor má splňovat stále přísnější nároky Evropské unie v oblasti emisních standardů. Hromadná výroba nového motoru začne v roce 2009 standardní verzí (s jedním turbodmychadlem) a verze s dvěma turbodmychadly se objeví v první polovině roku 2011.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
6. 3. 2008 07:39
Furt pryč
Designově žádné velké překvapení, evropské design centrum dál rozvíjí určující stylistické prvky, které se objevují na různých konceptech značky (i těch kalifornských) řadu let. Jen tak namátkou: Hellion (HCD-10, 2006), Neos II (2003), Genus (HED-2, 2006), QarmaQ (HED-4, 2007) atd., stopa vede až někam před rok 2000 (starý Accent. Někomu se bude inspirace mořskou faunou líbit, někomu zcela naopak. Každopádně je Hyundai v téhle větvi svého návrhářského názoru hodně neúnavný, i když do výroby toho zase tolik neprosáklo. Vlastně teprve v i30 dal Hyundai najevo, jak si asi bude představovat produkční realizace.
Důležitější je v téhle etapě imho posilování důrazu na nové technologie, pozornost k detailním řešením, kvalitě všeho, snaha dostat se z pozice kopisty do pozice trendsettera. Od roku 1993 udělal Hyundai ze jedinou dekádu rozhodující přesun od směšných plechovek ke snesitelnému průměru, teď je zhruba v polovině druhé dekády, neustále zlepšuje a zrychluje (ve výborném duetu s Kií), takže uvidíme v roce 2013.
U HED-5 je hodně zajímavá třeba zpráva o nízkoemisním twin-turbo dieselu. Jestli bude fungovat podobně jako ten u Cadillacu s dokonale lineárním tahem od 00 otáček, nakopne to už dnes velmi podařené motorizace Hyundai-Kia koncernu zase o stupeň výš.
5. 3. 2008 21:08
Kvalitný design
Tak to som ale prekvapený, veľmi vydarený design, to určite nerobili kórejci, ale zrejme európania, SEAT by sa mohol učiť, ten nepodarok zo včera vyzerá pri tomto ako škaredé kačiatko.