Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF Smart Urban Vehicle: Elektrický koncept od výrobce převodovek

David Bureš
Diskuze (0)
Díky inovativní přední nápravě je s konceptem od ZF velice snadné manévrovat. Auto nabízí též aktivní parkovací asistent.

V souvislosti s firmou ZF Friedrichshafen se nejčastěji hovoří o jejích automatických převodovkách, její portfolio je ale bohatší, nabízí totiž i techniku pro podvozky aut nebo elektronické systémy. Své znalosti se ZF rozhodlo prezentovat pomocí speciálně vyvinutého auta, konceptu ZF Smart Urban Vehicle.

Právě důraz na prezentaci moderní techniky je důvodem, proč je design konceptu Smart Urban Vehicle vcelku nevýrazný. Bezpohlavní design lze snadno zaměnit s jinými automobily.

Za to technika stojí za to. Přední náprava se umí natočit až do úhlu 75 stupňů, což výrazně zvyšuje obratnost auta při jízdě ve městě nebo při parkování. Průměr otáčení byl redukován na méně než sedm metrů, díky čemuž se Smart Urban Vehicle umí otočit o 180 stupňů na běžné dvouproudé silnici. Speciální přední náprava je doplněna funkcí vektorování točivého momentu na zadní nápravě, která rozděluje hnací sílu na pravé a levé zadní kolo podle potřeby. Díky tomu se vůz snadno rozjede i při velkém vychýlení předních kol.

Automobil z dílny ZF rovněž disponuje aktivním parkovacím asistentem. Ten umí najít volné parkovací místo a také do něj samočinně zaparkovat, a to podélně i paralelně. Systém sleduje okolí auta pomocí 12 ultrazvukových a dvou infračervených senzorů na přídi, zádi a bocích karoserie. Aktivní parkovací asistent je navíc možné spustit nejen přímo v automobilu, ale rovněž na dálku, pomocí aplikace v mobilním zařízení – v chytrém telefonu nebo chytrých hodinkách.

ZF je jedna z firem, které v budoucnu chtějí zmenšit parkovací garáže. Díky tomu, že vozidla budou v následujících letech umět sama zaparkovat, se budou moci zmenšit parkovací místa. Nebude v nich nutné otevírat dveře, protože posádka z auta vystoupí už před garáží. Následně už vůz zaparkuje sám.

Zajímavou funkcí je též ZF PreVision Cloud Assist. Ten sbírá jízdní data a ukládá je do cloudu, vzdáleného úložiště dat. Systém vedle informací o povolené rychlosti sleduje také aktuální rychlost nebo podélné a příčné zrychlení. Data si systém zapamatuje a při opětovné jízdě se ve stejné trase chová stejně jako minule, tedy samozřejmě za podmínky, že to situace umožní. Fungování systému pak řidič může sledovat na displeji umístěném na multifunkčním volantu.

O pohon Smart Urban Vehicle se starají dva elektromotory u levého a pravého zadního kola, každý z nich má 40 kW. Přestože je koncept navržený primárně pro městské užití, umí jet až rychlostí 150 km/h. Baterie jsou uloženy ve třech modulech u přední a zadní nápravy.

David Bureš
Diskuze (0)