Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF vyvinulo speciální airbag pro chodidla. Uplatní se nejen v budoucnu

Přední airbagy řidiče a spolujezdce
Boční airbag u nové generace Škoda Octavia
Středový airbag mezi předními sedadly
Airbag
11 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (14)

Nafukovací vak má za úkol především srovnat chodidla do správné polohy, aby se při srážce předešlo vážnějším zraněním.

Dvojice čelních airbagů je u moderního automobilu již dávno standardem. K ní se postupem času přidaly i kolenní či hlavové airbagy, některé automobilky do svých modelů dodávají i vaky, které od vzájemného kontaktu chrání cestující na předních sedadlech.

Německá společnost ZF Lifetec, která byla loni přejmenována z původního názvu ZF Passive Safety Systems, nově představila tzv. Active Heel Airbag, který může pomoci zajistit stabilní bod styku paty s podlahou i při uvolněném sezení se sedadly posunutými dozadu.

S pomalým nástupem autonomních technologií se totiž dá očekávat, že sedadla během cesty mnohem častěji posouvána více dozadu a v budoucnu umístěna do tzv. komfortních poloh. V takovém případě mohou být opěrné plochy pro nohy příliš daleko. Během nehody pak může výsledný nekontrolovaný pohyb nohou zvýšit riziko poranění dolních končetin. Přestože mnoho z těchto zranění není život ohrožující, mohou mít za následek dlouhodobé poškození pohybového aparátu řidiče a spolujezdce.

Video placeholder
Crashtest MG HS • Zdroj: Euro NCAP

Při klasické poloze podlaha vozidla poskytuje dostatečnou oporu nohou pro cestující na předních sedadlech, čímž zajišťuje stabilní kontaktní bod paty, který umožňuje řízenou trajektorii kolena. To také zajišťuje, že kolenní kloub se může do kolenního airbagu opřít v nejpříznivějším možném úhlu. Výsledkem je, že velká část energie nárazu může být do konstrukce vozidla přenesena přes stehenní kost – největší, nejdelší a nejsilnější kost v lidském těle.

Airbag pro chodidla ovšem nebude nápomocný jen s nástupem samořiditelných aut, ale prakticky ihned. Spousta spolujezdců totiž při jízdě nemá chodidla v celé své ploše v přímém kontaktu s podlahou, což, jak je zmíněno výše, může způsobit zranění nohou i při srážce v relativně nízkých rychlostech.

Podle ZF Lifetec je možné nový airbag instalovat i do prostoru nohou řidiče, přičemž teoreticky lze tuhle technologii dostatečně i do starších aut. Komerčního nasazení by se Active Heel Airbag mohl dočkat již v roce 2028.

Vstoupit do diskuze (14)