Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zítra začne platit nový mýtný systém. Na hranicích hrozí obří kolony

Diskuze (10)

Kolony na hranicích hrozí kvůli tomu, že část dopravců stále nemá nové palubní jednotky. Nejhorší situace se očekává na přechodu u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by fronty mohly dosahovat až 12 kilometrů.

V neděli začne na tuzemských dálnicích fungovat nové mýto. Jeho spuštění budou v prvních dnech nejspíš provázet dlouhé kolony kamionů u hraničních přechodů. Budou důsledkem pomalé registrace dopravců do nového systému, dnes jich scházelo stále více než 150.000 z celkem očekávaného počtu 458.000. CzechToll, budoucí správce systému, proto u hranic v minulých dnech rozmístil mobilní registrační pracoviště a posílil kapacity obchodních míst a řídící centrály.

Podle údajů z pátečního rána bylo do nového mýta zatím přihlášeno přes 300.000 vozidel. Mezi dopravci pak je rozesláno necelých 200.000 palubních jednotek. Stále zbývá přihlásit desítky tisíc aut například z Polska nebo Německa.

Kvůli nedostatečným registracím a pomalému přebírání palubních jednotek tak hrozí zejména u hranic dlouhé kolony, a to zejména od pondělního rána. Nejhorší situace se podle dopravního modelu CzechTollu dá očekávat na česko-slovenském přechodu u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony mohly dosahovat až 12 kilometrů. Fronty přes deset kilometrů hrozí například také u Bohumína. Několikakilometrové kolony hrozí na dalších hraničních přechodech, zejména s Polskem a Slovenskem, nárazově také ve vnitrozemí.

CzechToll kvůli tomu posílil kapacity registrací. Už v tomto týdnu se začalo u hranic pohybovat 15 registračních vozů, které budou v případě potřeby přejíždět mezi jednotlivými krizovými místy. Auta stojí zejména u hraničních přechodů nebo na velkých odpočívadlech v jejich blízkosti. Vedle toho společnost vytvořila dalších 11 dočasných pracovišť, kterými rozšířila kapacitu zavedených obchodních míst, jde hlavně o benzínové pumpy. Minimálně pro celý příští týden CzechToll také zdvojnásobí počet pracovníků pražské řídící centrály na 120 pracovníků. Provoz budou koordinovat také posílené policejní hlídky.

Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se tak mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, na nichž bude systém spuštěn na začátku příštího roku. Systém je postaven na satelitní technologii, bude tak využívat služby zavedených satelitních a navigačních systémů jako GPS, Galileo nebo Glonass. Současně se spuštěním nového mýta bude vypnuta stávající mikrovlnná technologie, jejíchž nejviditelnější částí byly mýtné brány. Nový systém bude využívat 49 těchto bran pro kontrolu zaplacení mýtného, dalších 11 postaví na nových úsecích. Pro dalších zhruba 210 bran, které zůstanou po stávajícím systému, hledá stát využití, jedním z nich by měl být například systém elektronických dálničních známek.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. To u nás dosud provozovala firma Kapsch. Od roku 2007 stát na mýtném vybral kolem 108 miliard korun.

Diskuze (10)
2. 12. 2019 07:19
Re: Jako obvykle - za vše budou moci řidiči
Slovenský mýtný systém funguje dle mých zkušeností skvěle. Nepochybuji, že byly nějaké problémy, ale nyní je funkční.
2. 12. 2019 07:17
Re: Jako obvykle - za vše budou moci řidiči
Takže mi chceš tvrdit, že polští majitelé spedičních firem vyčkávají, zda-li u nás nebude jakýsi smyšlený právní nesoulad?
K tomu se nebudu vyjadřovat, je to zcela zbytečné. Mě zajímá, proč ignorují zákonnou povinnost pro legální pohyb NA na dálnicích v ČR.
Vytahovat tu registrační pokladny je irelevantní. Proč jsi nenapsal, že před WWII nebyly v ČR žádné dálnice a speditéři vyčkávají, zda-li tomu nebude tak od 2020 také? ;-)

P.S.: nevím proč by si měl řidič, zaměstnanec kupovat mýtné za své, ale také věřím, že pokud vykonává svou práci dobře, upozorní dispečera, že po 30.11. pojede v ČR po dálnicích nelegálně.
1. 12. 2019 14:56
Re: Jako obvykle - za vše budou moci řidiči
To by platilo keby to tam neriešili tí istý cirkusanti čo u nás. Pomáhal som známemu s registráciami v predstihu. Len par aut, ale jedno mu prehodili do nižšej emisnej triedy. Prišlo len oznámenie bez možnosti reagovať. Volám na podporu, že čo s tým? Poradili, že nevedia a že mám poslať dotaz. Tam majú 60 dní na reakciu. odpoveď prišla asi po týždni, ale to už bola jednotka na ceste a nedala sa spraviť ani jedna z vecí čo mu poradili. Druhú na to isté auto ti nepošlú, tak už to treba riešiť len osobne.
1. 12. 2019 12:10
Re: Jako obvykle - za vše budou moci řidiči
Jeví se, že nemáte zřejmě širší přehled. Řidič, vetšinou zaměstnanec, si dobrovolně ze svého rozhodnutí nákladní auto v předstihu do systému nového výběru mýta bez nařízení zaměstnavatele nezaregistruje a ze svého platu nezaplatí. A vlastnící nákladních aut zcela logicky vyčkávají z několika důvodů. Jistě víte, že nový systém výběru mýta je stále právně dost nejistý (viz např. rozhodnutí ÚHOS). Dále např. historická zkušenost podnikatelů, kterým sociální demokracie dala do zákonu v roce 2005 povinnost mít od roku 2007 registrační pokladny. Na podzim roku 2006 ODS po vyhraných volbách tuto povinnost zrušila. Kdo včas "odpovědně" nakoupil za desetitisíce pokladnu s fiskální pamětí, měl pouze zbytečný výdaj a zcela neprodejnou věc. To samé bylo s povinností vydat účtenku při nákupu nad 50 korun od 1.7.2005, která nakonec také byla zrušena, jenže rychlá tiskárna účtenek začínala na 10. tis. korunách....atd.
1. 12. 2019 08:10
Re: Jako obvykle - za vše budou moci řidiči
Je velmi dobře, že opouštíme předražený a technologicky nesmyslný mikrovlnný systém rodinného podniku Kapsch. Stálo nás to všechny zbytečných 22 mld. Bylo to něco jako solární tunel, protože už v roce 2006 bylo jasné, že tento systém je překonaný a zastaralý a předražený.