Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V prosinci hrozí na dálničních přechodech kolaps, varuje ministerstvo. Kvůli novému mýtu

ČTK ČTK 13. 11. 2019 • 23:00
4

Do nového mýtného systému se zatím přihlásilo jen 196.000 vozů, což je zhruba 43 procent z celkového očekávaného počtu.

Po spuštění nového mýtného systému, který začne fungovat 1. prosince, se na některých dálnicích mohou tvořit kolony dlouhé desítky kilometrů. Kritická situace bude především u hranic, kde fronty mohou dosahovat až ke 40 kilometrům. Důvodem jsou pomalé registrace dopravců, dosud bylo přihlášeno do systému 196.000 vozů, což je zhruba 43 procent z celkového očekávaného počtu. Po spuštění mýta se pak na nové palubní jednotky bude čekat i desítky hodin. Na tiskové konferenci to oznámil budoucí správce mýtného systému, společnost CzechToll. Firma také uvedla, že nové mýto je hotové.

Podle dopravního modelu, který si CzechToll nechal vypracovat, hrozí nejhorší situace na česko-slovenském hraničním přechodu Lanžhot na Břeclavsku na dálnici D2, kde se mohou tvořit fronty až 44 kilometrů. Kritická situace bude také v Bohumíně na D1 (40 kilometrů) a dále v Českém Těšíně (22 kilometrů), v obou případech u česko-polských hranic. Desetikilometrové kolony lze očekávat také v Mostech u Jablunkova na česko-slovenské hranici, v Náchodě u česko-polských hranic a Krásném Lese na D8 u česko-německé hranice. Komplikace nelze vyloučit ani u obchodních míst ve vnitrozemí a na dalších hraničních přechodech.

"Mizivá aktivita malých dopravců může způsobit 1. prosince na hranicích ČR zásadní dopravní komplikace nejen pro nákladní dopravu, ale i pro řidiče osobních vozidel. Pouze dopravci, kteří si již zajistili palubní jednotku nebo to udělají v příštích dvou týdnech, se vyhnou dlouhému čekání v kolonách na státní hranici," uvedl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli. Situaci označil za vážnou, tvorba kolon je podle něho jistá. "Je na místě zvážit cesty přes hranice na začátku prosince 2019," dodal.

Společnost teď připravuje několik opatření, které by měla situaci zmírnit. Představit by je měla v příštím týdnu. Okáli však upozornil na to, že tato opatření už kolony mohou jen zkrátit. Fronty se podle něj budou tvořit zejména v prvních dvou prosincových týdnech, přes Vánoce by mělo nastat uklidnění, další kolony se pak mohou tvořit zase na začátku ledna.

Problémy jsou především u malých dopravců, kteří zatím přihlásili 25.000 vozidel, což je asi osm procent z jejich plánovaného počtu. Malí dopravci s vozovým parkem do deseti aut přitom tvoří většinu. Pomalu se přihlašují také zahraniční dopravci, zejména z Polska.

Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit vratnou kauci za palubní jednotku v hodnotě 2468 korun. Při přihlašování na obchodních místech ji dostanou ihned, při registraci přes internet v průměru do dvou až tří dnů. Registrace v systému trvá několik minut.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun.

Za 13 let vybírání mýta v Česku zůstává rekordním loňský říjen s 1,03 miliardy korun. Od začátku fungování mýta v Česku stát vybral více než 107 miliard korun.

Země Zbývající odhadovaný počet vozidel k registraci Počet už registrovaných automobilů Podíl zaregistrovaných vozů
Polsko 75.000 42.000 36 procent
Česká republika 44.000 85.000 66 procent
Rumunsko 24.000 10.000 30 procent
Německo 23.000 5000 17 procent
Maďarsko 10.000 13.000 56 procent
Slovensko 11.000 14.000 56 procent
Litva 9.000 6000 40 procent

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - bystron
Re: Kamioňácký prasata
| 14. 11. 2019
Mi kamiony z 99% nevadí, u nich alespoň vím co mám očekávat a zařídím se podle toho. Nejhorší jsou řidiči menších, lehce potuněných aut. 8-s
Re: Kamioňácký prasata
| 14. 11. 2019
Nesmysl, ale nebudu je obhajovat. Včera po D1 přes Vysočinu si parkovali na dálnici, PČR nezasáhne. Většina z nich (hlavně balkán) bez jakéhokoliv ohledu začne předjíždět, ať se v levém pruhu děje cokoliv...naprosto bezohledně.

Pak ale přijdou úseky na dálnicích s omezením, spousta osobáků má problém se udržet v pruhu, kličkují, jsou nebezpeční době i ostatním a tady kamioňáci obvykle jedou na hraně tak, aby jsi mohl s OA předjet.

Problém je nedostatečná síť dálnic a neskutečná hustota nákladní dopravy, stejně jako neschopnost státu přikázat roll-on na tranzitní dopravu a to alespoň v nějakých procentech jízdy (jedeš 5x/měs přes ČR, z toho 2x musíš jet na vlaku).
Avatar - CICERO
Re: Kamioňácký prasata
| 13. 11. 2019
A co AUTOBUSAK ´´kilečkem v levým´´ na ten máš názůrek, jak brambůrek? Flix bus a zaním passat blikajec… znáješ…

Kamionak hraje Tetris, autobusak zase ruskou ruletu.... jak dopadnou občani, víme Tu?? :-[]
Avatar - fostek
Kamioňácký prasata
| 13. 11. 2019
jsou veřejný nepřítel č,1.
Nebude pořádek, pokud nebude povolen ostatním účastníkům silničního provozu odstřel těchto hovad na základě později doloženého záznamu z palubní kamery.
V případě nepovoleného odstřelu kamioňáka bych navrhoval trest cca 4 měsíce. Podle vzoru případu, který rozlouskly české soudy přede dvěma dny a podle kterého dostalo kamioňácké prase za sprostou popravu čtyř lidí pomocí své blbosti a tahače s návěsem trest osmnáct měsíců.
:-!
Mrtvej kamioňák, dobrej kamioňák.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku