Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Lamborghini Countach Evoluzione? Podivný unikát postavil Horacio Pagani

David Bureš David Bureš 30. 3. 2021 • 07:10
16
Zobrazit náhledy (16)
Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione Lamborghini Countach Evoluzione

Horacio Pagani je dnes slavný díky své stejnojmenné firmě vyrábějící superauta. V osmdesátých letech působil u Lamborghini, pro které postavil zajímavý vůz.

Lamborghini Countach patří mezi ikonické supersporty, které zná každý fanoušek automobilů. I v jeho historii ale najdeme spoustu neznámých kapitol. Víte třeba, že jeho charakteristický spoiler mu jako první nasadil jeden z klientů? A že existoval prototyp s dvěma turbodmychadly přeplňovanou V12? Dnes zapomenutý je i příběh Lamborghini Countach Evoluzione.

Tento projekt se datuje do poloviny osmdesátých let, když vznikal několik let před oficiálním představením v roce 1987. Z dnešního pohledu je na něm zajímavý fakt, že se na něm podílel i jistý Horacio Pagani. Z Argentiny pocházející konstruktér, který později založil vlastní automobilku Pagani, proslavenou hlavně superautem Zonda.

Ten právě při stavbě Countache Evoluzione získal prvotní zkušenosti s vývojem kompozitních materiálů, které později využil ve svých firmách. Nejdříve v Modena Design, která byla dodavatelem dílů pro Dallaru, Ferrari či Renault, a později v automobilce Pagani, která se vývojem pokročilých kompozitních materiálů zabývá dodnes.

Zpět ale k prototypu Countach Evoluzione, na němž pracoval nově vzniklý tým konstruktérů, věnující se právě vývoji kompozitních materiálů. Tehdejší vedení automobilky  tomuto oboru věřilo, a tak v první polovině osmdesátých let vznikla v rámci Lamborghini skupina inženýrů, která se touto disciplínou zabývala. Jelikož se tehdy jednalo o velice mladý obor, zprvu tento tým čítal pouhé čtyři pracovníky. Rozšiřoval se až postupně.

Získané poznatky a zkušenosti bylo v průběhu let potřeba nějakým způsobem prezentovat, což v případě výrobce superaut nešlo jinak než prostřednictvím skutečného automobilu. A jaký jiný použít než právě tehdejší vlajkovou loď značky, dvanáctiválcový Countach...

Countach Evoluzione tak využil tvary superauta poprvé představeného ve formě prototypu už v roce 1971, jeho útroby ale byly zcela odlišné. S ohledem na obor týmu pokročilých kompozitních materiálů není velkým překvapením, že na konstrukci byly použity právě kompozity. Ty dokonce nahradily i původní ocelový prostorový rám vozu.

Z kompozitů rovněž byly i vybrané panely karoserie jako střecha nebo dveře. Při konstrukci přitom bylo použito také hliníkových nebo kevlarových výztuh. Právě použité materiály jsou přitom jasně patrné už na samotném zbarvení. Pro názornější prezentaci použitých materiálů nebyl Countach Evoluzione nalakován. Matně černé karbonové díly tak doplňují kovové panely v barvě leštěného hliníku. Zajímavostí jsou rovněž karbonové kryty kol, které však kvůli špatnému chlazení byly později odstraněny.

Cílem konstruktérů při vývoji prototypu bylo mimo jiné snížit hmotnost automobilu, což se nadmíru podařilo. Hmotnost Countache Evoluzione údajně činila 980 kilogramů, což bylo asi o 500 kg méně než u výchozího, sériového auta. A to byl úctyhodný výsledek!

Použití nové karoserie znamenalo také jisté úpravy v designu. Přední nárazník tak byl proti sériovému autu jednodušeji tvarován, měnily se i boční chladicí otvory. Kabina naopak dávala jasně najevo, že jde primárně o prototyp. Místo luxusně pojatého interiéru sériového Countache tu byl jen spartánský kokpit s nejnutnějšími ukazateli.

Inženýři přitom na prototypu Countach Evoluzione netestovali jen možnosti nových materiálů, ale také další prvky. Vůz tak byl už třeba vybaven systémem ABS, elektronicky řízený systém odpružení s nastavením světlosti nebo třeba variabilní pohon všech kol. Některé technické novinky se do výroby dostaly až několik let poté.

O pohon se staral vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,17 litru převzatý z tehdejšího Countache LP500 Quattro Valvole, avšak vyladěný na 490 koní (360 kW).

Lamborghini Countach Evoluzione se nakonec stal jen konstruktérským cvičením. Ve své době by výroba automobilu s tolika karbonovými díly byla příliš nákladná. Navíc by byl problém i s opravou v případě nehody.

Do výroby se tak vůz nedostal a místo toho byl zdemolován při nárazových zkouškách. Automobilka ze Sant' Agaty však ze získaných poznatků těžila i v následujících letech. Nápady z Countache Evoluzione se totiž dostaly do sériového Countache 25th Anniversary slavícího v roce 1988 čtvrtstoletí existence automobilky. Ten už totiž použil vybrané karbonové díly v sériové výrobě.

Dnes pak Lamborghini patří mezi přední propagátory experimentálních materiálů. Už to je ale bez Horacia Paganiho, který výrobu karbonových vláken už silně prosazoval v osmdesátých letech, nakonec si ale založil vlastní firmu zabývající se těmito materiály. Svým způsobem se pak Lamborghini dokonce vrátilo k samotné myšlence Countache Evoluzione. V roce 2010 totiž debutoval koncept Sesto Elemento, využívající na většinu své konstrukce právě kompozitních materiálů. Ve formě limitované edice pro pár šťastlivců se Sesto Elemento později dokonce vyrábělo, byť jen jako auto použitelné pouze na závodních okruzích.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku