Sexy Lamborghini Countach zdobilo spoustu stěn v ložnicích a dětských pokojích, přesto existují tajnosti, které ikonický vůz doprovází. Zuřivý býk fascinuje i 30 let od konce skromné výroby.
Lamborghini je bezesporu jedním z nejprestižnějších italských výrobců superaut. Od založení v roce 1963 automobilka uvedla vozy vrcholných jízdních vlastností. Značka s býkem ve znaku by však nikdy nebyla na špici automobilového řetězce, kdyby ze dvora továrny nevyjížděly čtyřkolové klenoty, které zcela převratně změnily motoristickou scénu.
Zcela zásadním hybatelem pořádků segmentu supersportovních aut je Lamborghini Countach. Možná nejznámější dílo dokončené v Sant'Agata Bolognese fascinuje i tři dekády od dokončení výroby posledního kusu číslo 1985. Zásluhou revolučního designu a puristického jízdního projevu bude nekompromisní model vždy připomínán jako vzor superauta etapy 70. a 80. let. Už je to dávno, proto se zapomnělo na tajemné exkluzivity výjimečného stroje s dravým křídlem, temnými průduchy a mrkacími světlomety.
1. Designér
Nebyla by na světě žádná skvělá auta, kdyby nefungovala spolupráce týmů konstruktérů a inženýrů. Countach patří mezi ikonické obrazy doby, které měly tu čest být produktem mistrů svého řemesla. Supersportovní Lambo navrhl zkušený a renomovaný italský designér Marcello Gandini. Letos dvaaosmdesátiletý designér byl jedním z 25 nominovaných na automobilového designéra století.
2. Vertikální otevírání dveří
Symbolickým prvkem Lamborghini jsou dveře otevírané vertikálně. Tak zvané Lambo doors jsou odlišujícím poznávacím znamením supersportů z provincie Bologna. Typický znak byl Gandiniho nápadem a poprvé se objevily na modelu Countach. Návrhář chtěl realizovat stylový detail na voze Alfa Romeo, ale neuspěl.
3. Závodní automobil
Existují spousty sportovních verzí, od Ferrari přes Mercedesy až po Fordy by se našla pěkná řádka papírových kandidátů na okruhy, nicméně známí výrobci většinou nedotáhli sportovní náčiní do fakticky použitelného stavu. Countach byl jedním z nejlepších homologovaných osobních aut schopných obstát při okruhovém ždímání posledního italského koně. Díky hliníkové karoserii namontované na trubkovém rámu bylo auto z výroby připravené zvládnout zacházení blízké profesionálnímu soutěžnímu režimu.
4. Příliš suverénní
V průběhu času si některé automobilky vyvinuly určitý druh vzájemné rivality. Hezkým příkladem jsou Ford a Chevrolet s Mustangem a Camarem. Stejným způsobem proti sobě fungovaly nejvýznamnější italské automobilky produkující supersporty. Ferrari 365 GT/4 Daytona v podstatě zastínila Miuru, což bylo plechové dítě Gandiniho. Lamborghini Countach tak muselo mít zákonitě vyšší maximální rychlost než Daytona, i když nadsazený údaj na papíře nedopovídal realitě.
5. Chuť zabíjet
Countach v prakticky smrtonosné edici Turbo S patří mezi nejvzácnější modely Lamborghini, jaké byly kdy vyrobeny. Ve skutečnosti prošly do konce výrobní linky pouze dva kusy dopované uprostřed uloženým dvakrát přeplňovaným vidlicovým dvanáctiválcem. Výkon této netradičně dofoukáváné strojovny činil 758 koní (558 kW) při 6 500 ot./min. Točivý moment dosahoval hodnoty 876 Nm, a to všechno spárované s pětistupňovým manuálem a pohonem zadních kol 345/35 R15. Nutno dodat, že astronomický zátah byl dodáván surově bez dnešního zástupu berliček alias elektronických asistentů.
6. 25th Anniversary
Narozeninový dar k pětadvacátému výročí firmy Lamborghini společně vytvořili Marcello Gandini a Horacio Pagani. Budoucí majitel konkurenční automobilky měl na starosti facelift karoserie i novou aerodynamiku. Pagani mohl poprvé uvést do praxe karosářské díly tvořené skelnými a uhlíkovými vlákny, které používá u svých aut dodnes.
7. Parkovací horor
Vzhled futuristického kupé Countach vyvolává vášnivé diskuse. I když se většina staví za velice originální sexy styl, jedna věc vozu lze zcela objektivně vytknout. Agresivní Lamborghini uhání vpřed závratnou rychlostí, ovšem existují okamžiky, kdy je potřeba zařadit zpátečku a například někam zaparkovat. Couvání na přesnost je pro Countach noční můrou, řidič si těžko může představit hororovější výhled na konec auta. Říkalo se, že nejjednodušší způsob zajíždění je pomocí posedu na prahu otevřených dveří s hlavou otočenou dozadu a pravou nohou nataženou k pedálům.
8. Ošklivé nárazníky
Od 70. let minulého století americké regulační orgány začaly přijímat zákony, které platily pro všechny automobily včetně dováženého importu ze zemí, kde byl svět ještě v pořádku. Kvůli administrativním požadavkům muselo Lamborghini dodatečně montovat ošklivé nárazníky vyhovující federálním předpisům silniční bezpečnosti.
9. Funkční vstupy i výdechy
Smutnou módou současných výrobců je produkce aut plných falešných sání anebo výdechů. Téma zbytečné bizarnosti by mohla vyučovat Toyota Supra páté generace. Aktuální pokračovatel slavného modelu je opatřen mnoha nepravými náznaky prostupu vzduchu, byť jsou tyto falešné prvky zcela kontraproduktivní. Legendární Countach má všechny aerodynamické či chladící průduchy plně funkční, přestože některé z nich mohou vyvolávat pochyby vlivem zvláštních tvarů a velikostí.
10. Poslední Countach
Poslední Countach vyjel z továrny 4. července 1990. Závěrečný kus byl uložen v podnikovém muzeu Lamborghini, aby navždy zůstal doma a ve vynikajícím stavu. Král byl mrtev a novým vladařem silnic se stalo Diablo opět formované pomocí letitých zkušeností Marcella Gandiniho, na jeho osobní přínos značce by se nikdy nemělo zapomínat.