Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Abarth – od výfuků ke světovým rekordům (2. díl)

Karel Haas
Když se firma Abarth stala součástí koncernu Fiat, věnovala se přípravě závodních vozů pro rallye. Jméno Abarth se ještě nějaký čas používalo k označení speciálních koncernových modelů. Teprve v roce 2007 Abarth znovu ožil jako samostatná...

Když se Carlo Abarth rozhodl odejít na odpočinek, prodal svoji firmu v červenci 1971 turínskému koncernu Fiat a krátce ještě pokračoval v práci u Fiatu jako konzultant. Z dílen továrny Abarth na Corso Marche v Turíně pak vyjížděly speciálně upravené Fiaty. Velkou popularitu si získal koncernový Autobianchi A112 Abarth, jehož motor s objemem 903 cm3 byl převrtán na 982 cm3 resp. 1050 cm3. Jeho výkon tak vzrostl na 43 kW (58 k) resp. 52 kW (70 k) a maximální rychlost na 151 resp. 160 km/h.

Sportovní vavříny Fiatů Abarth

Carlo Abarth se osobně podílel na úpravách krásného Pininfarinova spideru Fiat 124 Abarth Rally, který se dodával také s pevnou střechou hardtop. Vůz v typickém červeno-černém zbarvení poháněl čtyřválec DOHC s objemem 1756 cm3 a výkonem 93 kW (126 k), v závodním provedení pro skupinu 4 dokonce 129 kW (175 k). Mezi největší úspěchy tohoto vozu, vyrobeného v letech 1972 – 75 v počtu přes tisíc kusů, patřila druhá a třetí příčka v Rallye Monte Carlo. Také sportovní Fiat X 1/9 se dočkal provedení Abarth. V roce 1973 bylo postaveno pět závodních vozů X 1/9 Prototipo 2000 Abarth s motorem 1.9 umístěným před zadní nápravou. Kromě vítězství v několika menších italských rallye se příliš neprosadil a byl zastíněn Lancií Stratos.

irc fiat irc fiat  

V roce 1976 postavil Fiat ještě výkonnější a úspěšnější nástroj pro rallye sport – Fiat 131 Abarth Rally. Tento dvoudveřový závodní vůz vycházel ze čtyřdveřového cestovního vozu Fiat 131 Mirafiori. V základním provedení – vyrobeném v počtu 400 ks, požadovaném pro získání homologace – měl s dvojitým karburátorem výkon 103 kW (140 k) a jezdil rychlostí 190 km/h. Špičkové provedení Grand Tourisme s dvoulitrovým šestnáctiventilovým motorem mělo 164 kW (223 k) a v barvách letecké společnosti Alitalia jezdilo maximální rychlostí až 220 km/h. Walter Röhrl s tímto vozem zvítězil v roce 1980 v mistrovství světa v rallye. Toho už se ale Carlo Abarth nedočkal, neboť 24. října 1979 zemřel.

Pak už se jméno Abarth objevovalo na Fiatech jen sporadicky, např. v roce 1984 na voze Fiat Ritmo Abarth 130 TC, určeném pro závody skupiny 2. Jeho patnáctistovka dávala 121 kW (165 k) a umožňovala vozu dosáhnout rychlost přes 190 km/h. Také Punto druhé generace a Stilo se objevily v úpravě (nebo spíše úrovni výbavy) Abarth. Posledně jmenovaný vůz se v roce 2002 vyrobil dokonce v závodní úpravě Stilo Abarth Rally.

irc fiat irc fiat  

Nezapomenutelný Carlo

Na počest nedožitých devadesátých narozenin Carlo Abartha postavil italský výrobce součástí automobilů a letadel Gruppo Stola studii sportovního kupé Abarth Monotipo 98 a pochlubil se s ním na turínském autosalonu v roce 1998. Krásné kupé se splývající zádí, navržené designérem Aldem Brovaronem, poháněl přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Fiat 16V s výkonem 243 kW (330 koní). V konstrukci byly využity nejmodernější technologie, jako uhlíkové kompozity a lehké slitiny. Vůz dlouhý 4450 mm dosahoval údajně rychlosti až 290 km/h a zrychloval z nuly na sto za 4,9 s.

Začátek nové éry

Součástí nové strategie koncernu Fiat se v roce 2007 stalo obnovení značky Abarth. Byla založena společnost Abarth & C. S.p.A., která je ve 100% vlastnictví Fiat Group Automobiles. Jejím šéfem (CEO) se stal Luca De Meo (zároveň je v čele další koncernové značky Alfa Romeo). Sídlo nově vzniklé firmy je v části staré továrny Mirafiori (Officine 83). Vstupní hala připomíná výzdobou slavnou historii značky a moderní montážní prostory svítí čistotou. Carlo Abarth by se zde jistě cítil dobře. V rekonstruovaných prostorách staré továrny Abarth na Corso Marche v Turíně je nyní reprezentační prodejna. Organizačně je nový Abarth rozdělen do tří divizí, pokrývajících všechny aktivity firmy. Obchodní politiku řídí Antonino Labate, za technickou a výrobní problematiku odpovídá Paolo Ollino a závodní aktivity firmy má na starosti Claudio Berro.

Prvním počinem staronové značky se stal Grande Punto Abarth, představený na Ženevském autosalonu 2007. Od sériového Fiatu Grande Punto se zvenku odlišuje jen emblémem Abarthu na mírně upravené přídi (s odlišnými otvory sání) a červenými pruhy na bocích. Větší změny se skrývají pod kapotou. Výkon šestnáctiventilového čtyřválce 1.4 s přeplňováním turbodmychadlem Garrett dosahuje hodnoty 114 kW (155 k) a udávaná maximální rychlost je 208 km/h. Tužší podvozek je snížený o 10 mm a má lepší brzdy. Úprav se dočkal také interiér se sportovními sedadly a jiným designem přístrojů.

V prosinci 2007 byl představeno ještě výkonnější provedení, nazvané Grande Punto Abarth SS (Super Sport) nebo jak říkají Italové, esseesse. Tuningový kit, který montují jen oficiální dílny, zvyšuje výkon motoru na 132 kW (180 k) a maximální rychlost na 215 km/h. Ještě nižší podvozek používá 18palcová kola, brzdy mají vpředu odvrtávané kotouče. Zvenku se vůz odlišuje rozšířenými blatníky, novými nárazníky a malým střešním spoilerem.

irc fiat irc fiat  

Do třetice se na autosalonu IAA 2007 ve Frankfurtu představila vrcholná závodní verze Grande Punto Abarth S2000, vystavená na ocelové platformě ve tvaru škorpióna. Vůz s trvalým pohonem všech kol pohání atmosférický dvoulitr s výkonem 201 kW (270 k). Tým Abarth Racing se s ním účastní italského mistrovství v rallye (posádka Giandomenica Basso a Mitia Dotta). V šampionátu IRC (Intercontinental Rally Challenge) s ním jezdí Anton Alén, Andrea Navarra a Umberto Scandola. Zatím bylo objednáno 25 těchto soutěžních speciálů.

Vlk v beránčím rouchu

Hned po představení Fiatu 500 v červenci 2007 bylo jasné, že brzy vznikne také výkonnější varianta Abarth 500. Tu jsme mohli poprvé spatřit na letošním ženevském autosalonu. Fiat 500 Abarth (nebo přesněji 500 Abarth) má proti standardní pětistovce prodlouženou příď (na délku vyrostl o 111 mm) s pozměněnými vzduchovými vstupy, nástavce prahů, rozšířené blatníky u kol a vzadu střešní spoiler a difuzor. Pohon předních kol zajišťuje přeplňovaný čtyřválec 1.4 16V Turbo T-Jet s výkonem 99 kW (135 k) při 5500 min-1. Maximální rychlost je 205 km/h a zrychlení na sto 7,9 s.

Analogicky s Grande Puntem vznikla rovněž verze 500 Abarth SS (esseesse) s výkonem zvýšeným na 118 kW (160 k). Vzhledové změny zahrnují agresivnější příď, zvýrazněné prahy, a hlavně nově stylizovaná 17palcová kola. Nechybí ani závodní provedení 500 Abarth Assetto Corse se stejným motorem jako esseesse, ale vyladěným na rovných 200 koní (147 kW). Kromě větších nápisů Abarth na přídi a na bocích se Asseto Corse odlišuje větším střešním spoilerem. Vyrobených 49 kusů je určeno pro značkový pohár na italských okruzích.

irc fiat irc fiat  

Postihnout v celé šíři neobyčejně rozsáhlé aktivity geniálního ladiče Carlo Abartha není prakticky možné. Vždyť v letech 1949 až 1971 vytvořil přes dvě stovky typů vlastních vozidel, jejichž přesný počet už dnes není možné zjistit. Jeho smysl pro přesnost, pořádek a čistotu mu umožnil vyždímat z motorů malého objemu neuvěřitelné výkony. Jeho další prioritou byly výborné jízdní vlastnosti jeho vozidel a z nich vyplývající bezpečnost jezdců. Tu má na mysli i současná jezdecká škola (Abarth Driving School) bývalého závodníka Sandra Munariho, čtyřnásobného vítěze Rallye Monte Carlo.

Nepřehlédněte
Abarth – od výfuků ke světovým rekordům (1. díl)
Karel Haas