Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Abarth 500C – I muži mají své dny

Michal Fokt
Diskuze (142)
Považujete otevřenou pětistovku jen a pouze za nákupní tašku pro ženy? Tak s takovými předsudky rázně skoncuje Abarth 500C. Nevěříte?

Fiat 500 je krásné, stylové auto a když vám bude někdo tvrdit opak, nevěřte mu. Na druhou stranu je fakt, že mu nelze upřít neskrývanou snahu zalíbit se především ženám. Existuje ovšem i čestná výjimka - z Abarthu 500C totiž testosteron přímo stříká.

Poctivý tuning

Může za to pochopitelně agresivní bodykit, tvořený předním nárazníkem s obrovským nasávacím otvorem a přívody vzduchu k brzdám, dále pak nástavce prahů a pochopitelně též zadní nárazník s difuzorem, výdechy brzd a dvěma koncovkami výfuku. K zahození není ani dvoubarevná karoserie, přičemž ve spodní části se v našem případě jedná o typickou „abartí“ leteckou šeď.

Pokud byste snad chtěli nad vizáží abarthu jen otrávěně mávnout rukou jako nad další zbytečnou bižuterií, pak se ovšem hluboce mýlíte - to, co je u Focusu RS, Mini JCW, Clia RS a daších ikon hot-hatchů jen designován záležitost, to jsou u Abarthu 500C skutečně funkční otvory, které začínají a končí tam, kde mají. A pak kdo je tady chlap…

abarth testy malevozy abarth testy malevozy

S geny pandy

Interiér je bohužel stejný, jako u ostatních pětistovek... Narážím na zbytečně tlustý středový panel a vysoký posaz na „krátké nohy a dlouhé ruce“. Prostě panda... Navíc se z nepřehledného rychloměru prakticky nedá odečíst rychlost jízdy. Jsou tu ovšem i příjemnější stránky - sedadla sice nedrží tělo nijak zázračně, ale rozhodně lépe, než drtivá většina ostatních miniaut. A pak je tu ten volant... nejen že dobře vypadá, ale zároveň má jeden z nejlépe tvarovaných věnců v kategorii hot-hatchů. Drží se přímo božsky.

Namísto řadicí páky je na středovém panelu shluk čtyř tlačítek a u podlahy najdete pouze dva pedály. Neklamný to důkaz, že budu mít co do činění s robotizovanou převodovkou, vzletně pojmenovanou Abarth Competizione. No nazdar… Alespoň že volant disponuje pěknými pádly řazení, takže by nemuselo být úplně zle.

Oheň a síra

Hned po nastartování je podle brumlání laděného výfuku ´a la Maserati patrné, že tady se na efekt dá mnohem více, než u decentního punta. Pětistovka je prostě rebel a dokazuje to hned po rozjezdu, jenž je také doprovázený hlubokými tóny „laďáku“. Ovšem čím déle s ní jezdím, tím více si říkám, že by ten zvuk mohl být ještě výraznější a nasupenější; tak pěkně to zní. Zejména pak v režimu Sport, jenž se volí stiskem tlačítka na palubce.

Ačkoli je výkon motoru poměrně skromný, 500C vyrazí při každém plynu s chutí vpřed a vůbec nemám pocit, že bych dynamicky nějak strádal. Starší motor T-Jet reaguje na povely plynového pedálu takřka s „multiairáckou“ rychlostí a spontánností, prodleva turba je v nízkých otáčkách jen minimální a ve vysokých prakticky nulová, navíc se motor ochotně vytáčí a má docela sympatickou špičku, i když posazenou hodně nízko - na šesti tisících.

Je tu ovšem ta zpropadená převodovka. Ta se v automatickém režimu chová stejně hrozně jako všechny ostatní, to znamená, že si škubavě řadí, kdy si usmyslí a komfort svezení tak dostává pěkně na frak. Dokážu si jízdu tomto módu odůvodnit pouze při poskakování v hustém městském provozu. A to poskakování myslím doslova...

Naštěstí si ale mohu řadit pomocí pádel a to je o moc lepší. Škubání při přeřazení lze eliminovat povolením tlaku na pedál plynu a změna rychlostních stupňů netrvá zas tak moc dlouho, přirovnal bych to k době, jíž potřebuje běžný řidič k běžnému přeřazení. Já vím, tohle je sporťák, ale stále jde o mnohem lepší výsledek, než bývá u většiny těchto převodovek běžné.

abarth testy malevozy abarth testy malevozy

Jenže teď tu mám jedno velké dilema. Buď mohu jet tímto stylem pro sebe s tím, že to bude jízda celkem příjemná, ale tak nějak nenápadná a nebo pojedu „pro diváky“ na ulicích. To obnáší nechat se od robota šikanovat škubáním, ale za odměnu se mi dostává při přeřazení pod plným plynem pěkné prásknutí do výfuku.

O to větší škoda je, že si motor nezabublá při podřazení nebo že alespoň nedá meziplyn, jako svého času selespeed v Alfách 147 a 156. Další situace, kdy si Abarth 500C odplivne, je při prudkém polevení tlaku na plynový pedál, ani tehdy ne vždy. Mohl být v tomto trošku důslednější, to je bez diskuze.

Hravá jízda

Největší překvapení mi ale přichystal podvozek pětistovky - s tím u stejnojmenných fiatů totiž nemá vůbec nic společného. Nejen že je sportovně tuhý, což se dalo očekávat, vlastně bych čekal, že bude ještě tužší, vzhledem k proporcím karoserie. Současně ale opravdu velmi slušně tlumí, což je schopnost, kterou má společnou s puntem. Do kabiny proniká opravdu jen minimum rázů a současně se v zatáčkách naklání jen minimálně.

To ale není ten zásadní rozdíl oproti Fiatům 500, jejich nejnovější verze na tom už jsou v tomto ohledu také velmi dobře; tou zásadní odlišností jsou jízdní vlastnosti. To, co jsem dosud znal jako tupě nedotáčivou nákupní tašku se změnilo bezmála v motokáru. Nedotáčivost jakýmsi zázrakem zmizela, respektive byla potlačena skutečně na minimum, 500C báječně drží stopu a bez reptání se obejdou i náhlé změny směru jízdy.

Je přitom až zarážející, jak málo musí asistovat (opět nevypínatelný) systém jízdní stability. Nechává autu opravdu spoustu prostoru, aby se s blížící limitní situací mohl řidič vypořádat sám. V tomto ohledu je spoleh na zadní nápravu, která zůstává za všech okolností stabilní a sebejistá, dobrou práci odvádí pérování i na nerovnostech v zatáčce, kde si pětistovka odskočí jen občas. Jen bych snad při použití této koncepce karoserie kabrioletu očekával tužší karoserii, kroucení na nerovnostech odolává „jen“ stejně dobře jako nejbližší konkurence.

Práci s autem mi usnadňuje i nepřeposilované a vcelku příjemně vyvážené řízení, díky spoustě signálů, které ke mně proudí od podvozku prostřednictvím sedadla a za asistence malých pohybů karoserie je opravdová radost prohánět abartha po okreskách. Do zatáček se vrhá s nadšením a velkou sebejistotou, v oblouku drží směr a nedotáčivost není problém korigovat přitažením volantem. Škoda jen, že dovnitř při stažené střeše celkem dost fouká.

Žádné velké starosti nemá auto ani s přenášením váhy v sérii zatáček a zvládá vcelku statečně i prudké vyhýbací manévry. Ale aby nevznikla nějaká mýlka - s 500C nebudete tak rychlí, jako s ostatními malými hot-hatchi, fyziku a technický původ vozu neoblafnou ani Karlovi následovníci, ovšem na to, že se jedná o pětistovku, je to nečekaně statečný výkon. A tohle všechno jistí brzdy s bezproblémovým účinkem, jen je třeba si dávat pozor na to, že se auto při prudkém brzdění může občas zavlnit.

abarth testy malevozy abarth testy malevozy

Lepší, než byste čekali

Štíře Abarth 500C má můj respekt hned z několika důvodů. Tím prvním je určitě to, že dokázal tak dobře vyladit podvozek Fiatu 500. Tím druhým je znamenitý motor, jenž jede pocitově na víc, než jen 140 koní. A konečně proto, že při jeho stavbě nic neošidili a každý otvor, který na karoserii uvidíte, má svůj smysl a funkci. A to nemluvím už vůbec o tom, že co autu chybí k dokonalosti v oblasti jízdních vlastností, to si vynahradí zábavností.

Jako celek si mě tedy tahle pětistovka opravdu získala a rozhodně to není tím, že bych nebyl momentálně ve formě. Škoda, že to, co já, asi zjistí málokdo, protože dát za 140koňovou pandu 470 tisíc už je možná trošku moc. I když proti mini je to stále ještě zadarmo, tak rozhodnutí nechám na vás.

První cena vozu 470.000,- Kč (Abarth 500C 1.4T, 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 470.000,- Kč (Abarth 500C 1.4T, 103 kW)
Základní cena testovaného vozu 470.000,- Kč (Abarth 500C 1.4T, 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 567.700,- Kč (Abarth 500C 1.4T, 103 kW)

Plusy

  • Stylový design karoserie a doplňků
  • Charakterní projev motoru
  • Přesné řazení
  • Ostré brzdy s rychlým nástupem
  • Velmi dobrý jízdní komfort

Minusy

  • Volant stavitelný pouze výškově
  • Nepřehledný přístrojový panel
  • Nekomunikativní řízení
  • Nedotáčivá charakteristika podvozku
  • Málo místa pro pravou nohu řidiče
  • Hlučný a nepříliš kultivovaný motor
  • Málo místa na zadních sedadlech
Michal Fokt
Diskuze (142)
Abarth 500C
Cena základní sestavy 470 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s EBD, Airbag řidiče, Airbag spolujezdce, Anglický jazyk pro Blue&Me, Atermická skla, Autorádio s CD a MP3 přehrávačem, Bezpečnostní štítek EuroNCAP, Blue&Me™ - Hands-free s technologií Bluetooth, ovládáním na volantu, audiopřehrávavačem, USB připojením, Aux-in 65W, Boční airbagy, Dálkové ovládání centrálního zamykání, Elektricky ovládaná přední okna + centrální zamykání, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním v barvě karosérie a sensorem venkovní teploty, Elektrický posilovač řízení Dualdrive, ESP (zahrnuje ASR, MSR, HBA, Hill Holder + TTC Torque Traction Control), Hi-Fi systém Interscope, zesilovač 4 x 30 W, 6 repro, subwoofer pod sedadlem spolujezdce), Hlavové airbagy, Kit Fix&Go, Kola z lehkých slitin 16" ABARTH s pneu 195/45, Kolenní airbag řidiče, Madlo nad sedadlem spolujezdce, Manuální klimatizace s protipylovým filtrem, Nárazníky v barvě karosérie, Přední mlhová světla, Sedadlo spolujezdce s mechanickou pamětí nastavení, Uzamykatelné víčko palivové nádrže, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Výškově nastavitelný volant, Zadní dělené opěradlo s hlavovými opěrkami 50/50, Zadní parkovací senzory, Zapalovač + popelník na středovém tunelu, Zásuvka 12V na středovém tunelu Kč
Cena testované sestavy 567 700 Kč
Výbava testované sestavy Lak Bicolore Pista/Campovolo (19.000,-), Červené brzdové třmeny a červený pruh na karoserii (5500,-), Převodovka Abarth Competizione s pádly pod volantem (30.000,-), Kožené čalounění (31.700,-), Větrný štítek (1400,-), Automatická klimatizace (10.100,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.4 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 185 / 610
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1010 / 430
Rozměr pneu: 195/45 R16
Abarth 500C
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3657
b) šířka (mm): 1627
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 850
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
23. 3. 2012 10:52
Re: CHLAPSKÝ LEPORELO
O panictvi se tady bavis jen sam se sebou.
Ale neboj GTI, mozna si nejakeho toho chlapa jednou zase najdes. Klid, myslim to s tebou dobre, nevysmivam se ti. ;-)
23. 3. 2012 06:58
Re: 500
Jasne, Scirocco je o vesmir jinde, to mas naprostou pravdu.

A ta formule - no comment. >:D
Az dochodis zakladku, tak se ozvi.
22. 3. 2012 23:48
Re: CHLAPSKÝ LEPORELO
:-) Koukám, že jsi ještě stále v pubertálním amoku. To tě tolik sebrala diskuse o panictví? Klid, myslel jsem to přece dobře, nevysmíval jsem se.

Popravdě si však musíme napsat, že to cos tu předvedl není ani na tu pubertu, neb popírat erotiku, smyslnost jako jednu z esencí designu aut, to může opravdu jen... super platonický panic.

P.S. Ještě za dlouho tě čeká, abys v sobě objevil kus ženský, nespěchej, tohle potřebuje desetiletí, a i tohle patří ke správnýmu chlapovi. Zatím se drž pádla >:D a sbírej zkušenosti.
22. 3. 2012 23:14
Re: Chlapa nedělají auta a ani oblečení a nebo styl.
No vidíš. Já vidím "smysl" v základní 500 jako stylovce, která je sradnovní, hravá. Naopak tato nejvyšší (když pominu Essse...) verze jde do hodně sportovně zaměřeného teritoria, kde už jsou solidnější hráči. 500 se mi taky líbí, ale jako základní sranda auto. Když se chce tvářit dospěle, tak už to nějak přestává fungovat. Tak trochu karikatura sama sebe.
Avatar - m.z.
22. 3. 2012 20:38
Re: Chlapa nedělají auta a ani oblečení a nebo styl.
Jestli to bylo na mě, tak nevyměnil a to z toho důvodu, že na trhu není kvalitnější mini, než je Mini :-) Ale 500 se mi taky líbí.
Prostě, je drahé jako prase, ale vleze pod kůži, jako prase.
Já osobně se v něm většinou vozím, jen jako spolujezdec. Už se samozřejmě začíná pomalu uvažovat o nástupci a nepřipadá nic jiného v úvahu. Rozhodnutí bude jen, zda S, nebo JCW.
Zkrátka, já v tom nemám žádné slovo, po mě se chce, jen abych to zaplatil >:D