Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: První jízdní dojmy

Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: První jízdní dojmy

 
 

V aktuálně nejsportovnější verzi sedanu Alfa Romeo 159 Ti jsme vyzkoušeli zbrusu nový turbomotor s legendárním objemem 1,75 l a výkonem 147 kW.

V ulicích Vídně a jejím blízkém okolí jsme si odbyli hned dvě premiéry – nový motor ve verzi stopadesátdevítky, kterou jsme zatím na auto.cz netestovali. Jde o luxusně-sportovní variantu Ti. Než se vrhneme na motor samotný, nejprve věnujme chvilku „téíčku“.

Nízký posaz v emotivně stylizované kabině 159 Ti dává řidiči těžko popsatelný pocit výjimečnosti, jenž asi v jiném autě střední třídy nezažijete. K tomu přispívá i perfektně tvarovaný volant, ostatně jako u všech Alf 159. Sedadla zůstala nezměněna, což znamená, že jsou spíš komfortní než sportovní, jejich boční vedení by mohlo být výraznější, i navzdory tomu, že jde spíše o GT než o sportovní náčiní. O 20 mm snížený podvozek je oproti sérii o poznání tvrdší, na čemž mají zásluhu nejen modifikované tlumiče a pružiny, ale i standardní 19" kola s opravdu nádherným designem. To ale dělá ze 159 spíše auto na efekt než na motoristické sportování. Náklony v zatáčkách jsou sice minimální, ale i na kvalitních rakouských silnicích se zdá být pérování už opravdu hodně tvrdé. Široké pneumatiky se postaraly o dostatečnou přilnavost, takže nedocházelo k hrnutí auta ven ze zatáčky, tendence k nedotáčivosti ale při ostrém jízdním stylu způsobovala neochotu vrhat se do zatáček. Řízení je přesné a ostré a precizní, i když trošku tužší chod má i řadicí páka šestistupňové převodovky.

Ale pojďme se již věnovat tomu nejdůležitějšímu – novému přeplňovanému motoru, jenž je prozatím k dispozici pro značky Lancia a Alfa Romeo. Italové se jinak zvlášť netají tím, že jde o jednotku s litinovým blokem, jenž je vlastně skoro stejný jako u motorů, které poháněly modely Coupe a Barchetta už dobře před 15 lety. Zřejmě je to pro příznivce italských aut pocitově lepší alternativa, než využívání techniky koncernu GM. Ale nepropadejte skepsi (ona i ta litina má své výhody) a zbytek čtyřválce už nese tu nejmodernější soudobou techniku, přímým vstřikováním počínaje, přes plynule proměnné časování sacích i výfukových ventilů až po hliníkovou hlavu a propracovaný motormanagement.

Tento, v automobilové branži poměrně neobvyklý objem motoru, má u Alfy velmi dlouhou tradici. Poprvé se objevil již koncem 60. let minulého století, takže zde nostalgie určitě zafunguje. Ale Alfa rozhodně nehodlá žít minulostí, o čemž napovídají parametry motoru, které lze bez nadsázky označit za špičkové. Maximálního výkonu 147 kW dosahuje motor už při 5000 otáčkách a maximum točivého momentu se nachází už ve 1400 min-1. Zrychlení z klidu na 100 km/h je záležitostí pouhých 7,7 s a maximální rychlost činí 235 km/h.

Při rozjezdu z klidu se projevuje krátká jednička; motor se rozbíhá s intenzitou, kterou byste od robustně působícího sedanu nečekali, trošku to řidiče může zaskočit a je třeba si na to chvíli zvykat. Maximum newtonmetrů v nízkých otáčkách také funguje, sedan se těsně před 1500 min-1 probere k životu a následně jeho otáčky plynule stoupají bez jakýchkoli pazvuků, cukání a jiných protestů. Ovšem co si budeme povídat, daleko lépe se cítí přece jen mezi 2500-3000 otáčkami.

Od tří tisíc už TBi akceleruje opravdu velmi slušně, ale červené pole otáčkoměru se blíží dost rychle. Začíná totiž už na 6000 min-1, což je opravdu hodně nízko, navíc elektronika odpojuje vstřikovače ještě o 200 otáček dříve. Když vezmeme v úvahu, že jsou i turba, co točí 7500 otáček, drželi se inženýři Alfy pěkně při zdi. Pro rychlou jízdu tu ale i tak máme příjemné spektrum přibližně 3000 otáček, při nichž motor 1.75 TBi poskytuje alfě takovou dynamiku, jakou si její atraktivní vzhled zaslouží. Navíc právě oblast od 3000 do 3200 otáček je zlomová ještě jiným způsobem. Od těchto otáček totiž má turbo jen minimální prodlevu mezi sešlápnutím plynu a následnou akcelerací, v tomto ohledu má velmi blízko k obdobným vypiplaným jednotkám od VW. Pod touto hranicí ale už čtyřválec jistou prodlevu má. Sice není nijak dramatická, ale přece jen se zdá být větší, než u již zmíněných TSI motorů. To ale v zásadě není žádný velký problém, při ostré jízdě se otáčky většinou pohybují na druhé straně spektra a při pružném zrychlení z nízkých otáček to není až tak na závadu. Pochvalu naopak zaslouží dynamika stoupající s otáčkami, na nudnou "elektromotorovou" charakteristiku „téesíček“ rovnou zapomeňte.

Takže závěrečný souhrn dojmů? Fiat vytvořil přeplňovaný benzinový motor, který má na to, aby se zařadil mezi ty nejlepší přeplňované pohonné jednotky současnosti. Čtyřválce od VW jsou možná stále o krůček vpředu, zbývající přeplňovaná konkurence ale bude mít o jednu velkou starost více. Jak se s českými silnicemi vyrovná tuhé nastavení šasi Ti, na to si ale budeme muset počkat až do běžného silničního testu.

Nový motor 1.75 TBi v Alfách Romeo 159
ModelAlfa Romeo 159Alfa Romeo 159 SW
Motor1.75 TBi1.75 TBi
Zdvihový objem [cm3]17421742
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]147/5000147/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]320/1400320/1400
Max. rychlost [km/h]235233
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,77,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,18,3
Pohotovostní hmotnost [kg]14301480

Spolupracujeme s TipCars.com
Nástupní plat vysokoškoláků až 37 tisíc. Které obory se nejvíce vyplatí? Nástupní plat vysokoškoláků až 37 tisíc. Které obory se nejvíce vyplatí?

Nejvyšší nástupní plat čeká na absolventy vysokých škol v…

Skotsko žádá druhou šanci - nové referendum o nezávislosti na Británii Skotsko žádá druhou šanci - nové referendum o nezávislosti na Británii

Skotský parlament vyslovil souhlas s vypsáním nového…

Další soupeř pro Zemana - Drahoš bude kandidovat na prezidenta Další soupeř pro Zemana - Drahoš bude kandidovat na prezidenta

První kandidát na úřad hlavy státu, který má šanci…

VIDEO: Norsko plánuje unikátní tunel pro osobní i nákladní lodě VIDEO: Norsko plánuje unikátní tunel pro osobní i nákladní lodě

Až šest miliard korun chce Norsko investovat do nového…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo 159 Ti 1.75 TBi: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží Video: Něco na dobrou noc. Když se ožralý řidič snaží vyjet z podzemních garáží

Chudák Alfa Romeo 159 SW! V rukou ji měl „řidič“, který…

Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013 Alfa Romeo 159: Konec výroby je tady, nástupce přijde nejdříve v roce 2013

Místo Alfy Romeo 159 se v továrně v Neapoli bude vyrábět…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Brutální útok při krádeži v centru Prahy. Prodavačka skončila v bezvědomí

Brutální útok při krádeži v centru Prahy. Prodavačka…

Těžké chvíle si prožily dvě prodavačky v jedné z drogerií v centru Prahy. V neděli 19. března se rozhodl zřejmě…

Poslední rozloučení se Špinarovou: Rodina rozeslala parte. Kdy bude pohřeb?

Poslední rozloučení se Špinarovou: Rodina rozeslala…

Všichni ti, kteří zesnulou zpěvačku Věru Špinarovou (†65) milovali, budou mít možnost vyprovodit ji na poslední…

 

iSport.cz

United udivili: Fergusonův kamarád skončil, kolegyni oslovil

United udivili: Fergusonův kamarád skončil, kolegyni…

Dlouhých 29 let strávil Vince Miller jako zaměstnanec Manchester United, který jako konferenciér bavil hosty ve…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…