Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 – Skvělá, ale něco tomu chybí

Ondřej Mára
Diskuze (53)

Po základní benzinové patnáctistovce jsme vyzkoušeli vrcholnou Alfu Romeo Tonale s plug-in hybridním pohonem. Nabízí 280 koní, pohon všech kol i nízkoemisní značky. Výkon, komfort i jízdní vlastnosti jsou působivé, přesto něco podvědomě chybí.

Design, interiér


Nechlubí se

Na kompaktní SUV Alfa Romeo Tonale jsme čekali poměrně dlouho, přičemž jedním z důvodů posunutí premiéry z konce roku 2021 na začátek roku 2022 měla být i nespokojenost vedení automobilky s plug-in hybridní motorizací, která předznamenává chystanou elektrifikaci značky a současně představuje nejvýkonnější motorizaci na evropském trhu. Přinejmenším prozatím.

Motorům se ale budeme tradičně věnovat až v druhé kapitole, na začátek si totiž ani já nemohu odpustit ódu na skutečně parádní design. Tvary modelu Tonale sice vznikaly již před mnoha lety, přesto působí pořád naprosto parádně. Maska si drží charakteristický tvar, nízké světlomety se třemi segmenty působí dravě, boční profil je elegantně čistý a při pohledu na záď zaujmou propojená světla se třemi segmenty i dvě poctivé koncovky výfuku.

Na tonale je radost pohledět, při jízdě městem si navíc rychle získávala i pohledy kolemjdoucích. Na rozdíl od Jeepu Compass, se kterým sdílí některou techniku, přitom Alfa Romeo nemá potřebu zbytečně upozorňovat na plug-in hybridní pohon. Mezi nejvýraznější znamení patří víčka na obou zadních blatnících, symbol hada ze znaku Alfy Romeo se zásuvkou místo hlavy na oknech zadního páru dveří a především nízkoemisní značky, vpředu s tradičním umístěním na boku, na které má plug-in hybridní tonale nárok.

Testovaný vůz dorazil ve vrcholné výbavě Veloce, kterou prozrazuje nápis na předních blatnících. Podběhy standardně vyplňují 19“ kola z lehkých slitin, testovaný kousek ale zdobí příplatková 20“ kola Prototipo za 19.500 Kč. Modrý lak Misano za 27.000 Kč je druhým nejdražším v nabídce. Vrchol tvoří elegantní zelená Montreal, základem bez příplatku je červená Alfa.

Video se připravuje ...

Příjemně útulno

Výraznější elektrifikace se zásadně nepropsala ani do kabiny, kde ji prozrazuje snad jen tlačítko e-Save za voličem převodovky, kterým lze ušetřit baterii elektrického pohonu pro pozdější využití – zejména ve městě. Fyzické tlačítko bez nutnosti cokoliv hledat v displeji je přitom skvělým řešením. Jinak se však díváme na standardní kabinu tonale, která je nesmírně příjemným místem.

Už po prvním setkání mě vyloženě uchvátila naznačená kaplička s dvěma kruhovými tubusy, která ukrývá digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,2 palce. Displej má jemné rozlišení, příjemnou grafiku, běhá svižně a nabízí dostatek důležitých informací. Za pochvalu stojí i kulatý volant s příjemně silným věnce, vybráním na palce a výraznými pádly řazení uchycenými do sloupku. Jen na umístění tlačítka startování v levé části volantu jsem si nějak nemohl zvyknout.

Parádní je také volně stojící 10,25“ obrazovka multimediálního systému, který opět nabízí zdařilou grafiku i svižnost. Systém je docela přehledný a není těžké se v něm rychle zorientovat, trochu ale zamrzí místy horší reakce na dotyk. Geniální „retro“ je samostatné nastavení ventilace v podobě několika tlačítek pod výdechem ventilace. Další zdvižený palec pro alfu, ačkoliv například příplatkový výhřev a ventilaci sedaček už je nutné řešit přes displej. Díky možnosti nastavit si oblíbené položky na přední pozice v menu je to ale hračka.

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4

Osobně se mi líbí také použité materiály, dostatek úložných i odkládacích prostor a stěžovat si nelze ani na slícování jednotlivých komponent. Přední sedadla jsou sportovně tvarovaná, současně ale dokážou nabídnout i parádní pohodlí na delších cestách. Sedadlo jde spustit překvapivě nízko, v tomto nastavení jsem ale loktem bojoval s poměrně vysokou a vystouplou loketní opěrkou ve středovém tunelu. Větší řidiči by si pak mohli stěžovat na méně místa pro kolena kvůli širšímu středovému tunelu.

Prostor na zadních sedadlech by měl podle automobilky patřit k tomu lepšímu v segmentu, s čímž nemám problém souhlasit. Minimálně v podélném směru jsem měl při svých 183 centimetrech sám za sebou stále dost místa. Menší rezerva zbývala i nad hlavou. Delším cestám vzadu bych se tedy nebránil, nastupování i vystupování je navíc docela pohodlné.

Horší je to s kufrem, který se kvůli trakční baterii plug-in hybridního systému a zadnímu elektromotoru smrskl z původních 500 na 385 litrů, respektive z 1550 na 1430 litrů po sklopení opěradel. K úbytku prostoru došlo především pod podlahou, kde zbyl už jen menší prostor na nabíjecí kabely. Zavazadelník je celkově mělký, nabízí ovšem pravidelné tvary a snadno využitelný prostor.

Motor, jízdní vlastnosti


Něco tomu chybí

Alfa Romeo Tonale je aktuálně v nabídce s docela pestrou nabídkou pohonných jednotek. Zákazníci si mohou vybrat mezi elektrifikovaným zážehovým čtyřválcem 1.5 Turbo e-Hybrid v konfiguraci 96 kW a 118 kW, vznětovým čtyřválcem 1.6 JTDm o výkonu 96 kW a vrcholným plug-in hybridem Q4, který nabízí nejvyšší výkon až 206 kW, pohon všech kol a nízkoemisní značky. A právě ten jsme si tentokrát vyzkoušeli.

Základem pohonného plug-in hybridního systému je zážehový 1,3litrový přeplňovaný čtyřválec, který nabízí nejvyšší výkon 132 kW (180 k) a 270 Nm točivého momentu. Spalovací motor je spojen s šestistupňovou převodovkou a pohání přední kola.

O pohon zadních kol se stará elektromotor, který nabízí nejvyšší výkon 90 kW a 250 Nm točivého momentu. Elektromotor je napájen z Li-Ion baterie s kapacitou 15,5 kWh, využitelných je však rovných 12 kWh. To by podle automobilky mělo stačit k nájezdu až 70 až 82 bezemisních kilometrů ve městě, v kombinovaném režimu pak okolo 60 až 68 km. V praxi ale počítejte spíše s dojezdem lehce přes 50 kilometrů. Díky rezervě v baterii přitom tonale zaručuje, že pohon všech kol nabídne i v momentě, kdy elektrický dojezd hlásí nulu.

Kombinace systémového výkonu 206 kW (280 koní) a pohonu všech kol, který postrádá mechanické propojení mezi nápravami, zvládne kompaktní SUV s pohotovostní hmotností lehce přes 1,8 tuny zrychlit z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy. Maximální rychlost v elektrickém režimu je omezena na 135 km/h, v hybridním režimu vůz slibuje až 206 km/h. Elektrický dojezd ani dynamika tak rozhodně nepatří k nejhorším, jako obvykle ale záleží především na řidiči.

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4

Vůz automaticky startuje v elektrickém režimu, pokud ale řidič potřebuje trochu víc dynamiky, automaticky se zapojuje motor spalovací. S kombinací pohonu navíc pomáhá pro alfu tradiční volič d.n.a ve středové konzole. N pro neutrální nastavení střídá a kombinuje motory podle potřeby, v dynamickém (D) jsou oba motory neustále v pohotovosti pro maximální dynamiku a v režimu A vůz využívá čistě elektrickou energii, dokud mu nedojde. Pokud ale kapacita baterie nestačí, alfa ani nedovolí tento režim aktivovat.

Díky částečně elektrickému pohonu, který nabízí vysoký točivý moment již od téměř nulových otáček, nabízí alespoň částečně nabité tonale působivé rozjezdy již v základním „neutrálním“ režimu. Střídání elektrického a spalovacího motoru pak probíhá většinu času hladce a plynule. Pokud se navíc budete jen trochu snažit, není problém ujet na elektřinu po městě a okreskách i přes 50 kilometrů. 

V hybridním režimu pak ve srovnání s ostatními plug-in hybridy překvapí naprosto minimální rekuperace. Po sundání nohy z akcelerátoru tak auto jednoduše plachtí a působí jako normální spalovák. To se mění s aktivací dynamického režimu, čímž si auto plynule doplňuje zásoby energie. Je to sice drobnost, ale podtrhuje důraz alfy na její dna a tradiční charakter.

Když už jsme nakousli dynamický režim, v něm auto potěší příjemným zvukem ve vyšších otáčkách i velmi solidní dynamikou. Minimálně s nabitou baterií je 280 koní jednoduše znát a tonale působí příjemně živelně. Svou zásluhu na tom však má i podvozek, ke kterému se ještě vrátím. Zmínku si zaslouží také skutečnost, že po navolení manuálního režimu řazení vám šestistupňová převodovka do změny převodů nekecá. Klidně se tak může stát, že narazíte na omezovač.

Abych ale nepěl jen samou chválu, osobně bych si uměl představit ještě výraznější zvukový projev auta i rychlejší reakce na převodovky na pádla za volantem. Jakmile se navíc baterie vybije, tonale začne působit méně kultivovaně a těžkopádněji. Třináctistovka pod kapotou sice nabízí vyšší výkon než e-hybridní patnáctistovky, táhne ovšem o 300 kilogramů vyšší hmotnost. Šestistupňový automat se navíc mnohdy chová poněkud divoce. Občas auto zbytečně vyhání do vyšších otáček a otálí s přeřazením. 

Pravidelné nabíjení se zkrátka vyplatí. A to nejen v otázce dynamiky a jízdního projevu. S nabitou baterií je příjemnější také pohled na spotřebu a dojezd. Mimochodem na papírovou spotřebu kolem 1,3 l/100 km si moc nadějí nedělejte. S pravidelným dobíjením se můžete pohybovat spíše okolo 3 l/100 km, přičemž nabití zcela vybité baterie při výkonu 7,4 kWh z nabíjecí stanice lze zvládnout již za 2,5 hodiny.

Pokud pravidelně nabíjet nebudete, může se spotřeba při běžné jízdě pohybovat okolo 6-7 l/100 km. Pokud si ale začnete příliš užívat dynamické možnosti vozu, není problém podívat se až k desítce. Objem palivové nádrže se přitom oproti e-Hybridu smrskl z 55 na 42,5 litrů a dojezd tak mizí mnohdy až nepříjemně rychle.

Opravdu se povedl

Abych předchozí odstavce nějak shrnul – od pohonného ústrojí vrcholného tonale jsem měl možná větší očekávání, nicméně chápu, že model cílí na širší klientelu, která nemusí toužit po výbušné a charakterní pohonné jednotce pod kapotou, jež by si je omotávala kolem prstu s každým polechtáním plynového pedálu. 

V běžném hybridním režimu působí alfa jako příjemný společník na každodenní cestování, který v dynamickém režimu dokáže nabídnout slušnou porci elánu. Velkou zásluhu na tom však má z mého pohledu především podvozek.

Vrcholná verze Veloce totiž přináší adaptivní odpružení Alfa Dual Stage Valve, tedy aktivní podvozek s elektronickým ovládáním tlumičů. Na výběr máte mezi komfortním a tužším nastavením, přičemž komfortní režim zvládá celkem efektivně vyhladit i horší české okresky, v tužším nastavení pak auto působí mnohem koncentrovaněji a dovolí řidiči vychutnat si opravdu svižnou jízdu zakroucenými okreskami. Karoserie působí stabilně, zbytečně se nenaklání a kola neuskakují ani na horším povrchu. Pochvalu si zaslouží i celkové odhlučnění. Řízení je příjemně strmé a tonale tak působí krásně mrštně a obratně.

Příplatková 20“ kola jsou obutá do velmi nízkých pneumatik s rozměrem 235/40 R20, které sice působí stylově, nicméně pokud si potrpíte spíše na komfort, nebál bych se zůstat u menších devatenáctek, obouvajících pneumatiky 235/45 R19. Přesto se ani na dvacítkách nemusíte bát, že by vám vyskákaly plomby ze zubů. Podvozek tu opravdu dělá divy.

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4

Závěr


Závěr

Alfa Romeo Tonale je parádní kompaktní SUV, které originálním a citlivým způsobem kombinuje tradice značky se současnými trendy a požadavky zákazníků i společnosti. A v tom může být trochu zakopaný pes. 

Na vrcholném plug-in hybridu není příliš co kritizovat. Zejména při pravidelném nabíjení dokáže nabídnout příjemnou spotřebu, velmi solidní dynamiku, pohon všech kol a ve vyšších otáčkách má i docela zajímavý zvuk. Kabina nabízí dostatek prostoru pro čtyři cestující, skvěle naladěný podvozek zaručí solidní komfort a v kombinaci se strmým řízením nechybí ani nadstandardní zážitky v zatáčkách.

Osobně jsem se ale celou dobu nemohl zbavit dojmu, že by si tonale zasloužilo ve vrcholné verzi něco víc. Alfa Romeo má přitom rozhodně kde brát. Stačí se podívat pod kapotu modelů Stelvio a Giulia, kde jsou charakterní a charismatické přeplňované čtyřválcové dvoulitry s výkonem 250 až 280 koní. 

Báječně naladěný podvozek zvládá nadváhu danou velkým trakčním akumulátorem solidně maskovat, ale jaké by to asi bylo bez ní? Třeba se odpovědi časem dočkáme. Ať už s verzí Quadrifoglio, která pořád visí ve vzduchu, nebo z testů zámořských kolegů. Za velkou louží totiž dvoulitr v nabídce chybět nebude.

Kontroverzním tématem pak může být i cena. Vůbec nejlevnější Alfa Romeo Tonale, tedy se základním e-Hybridem či naftovým motorem 1,6 JTDm se shodným výkonem 130 koní, začíná od cenovky 912.000 Kč. Kdo by zatoužil po vrcholných 280 plug-in hybridních koních, musí si připravit minimálně 1.289.000 Kč. Testovaná vrcholná výbava Veloce je o 60.000 Kč dražší, testovaný vůz se všemi příplatky pak vyšel 1.517.800 Kč.

Alfa se cenou nikdy nepodbízela a vždy spoléhala na zákazníky, kteří upřednostní emoce před pragmatismem. Tonale plug-in hybrid Q4 si však na trhu bude muset poradit například i s BMW X1, které i ve výkonnější verzi xDrive30e (240 kW/326 k) startuje od ceny 1.226.446 Kč.

Nejlevnější verze modelu 912.200 Kč (Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid 96 kW, Super)
Základ s testovaným motorem 1.289.000 Kč (Tonale PHEV Q4, TI)
Testovaný vůz bez příplatků 1.349.000 Kč (Tonale PHEV Q4, Veloce)
Testovaný vůz s výbavou 1.517.800 Kč (Tonale PHEV Q4, Veloce)

Plusy

  • Působivý design
  • Tvary a zpracování kabiny
  • Moderní výbava
  • Naladění podvozku

Minusy

  • Vysoká cena
  • Omezená velikost kufru
  • Postrádá výraznější emoce
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (53)

Doporučujeme

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4
Cena základní sestavy 1 349 000 Kč
Cena testované sestavy 1 517 800 Kč
Výbava testované sestavy Paket Zima (12.600 Kč), Paket Premium (61.000 Kč), Paket Driver Assistance Plus (38.200 Kč), 20“ kola Prototipo (19.000 Kč), Modrá Misano (27.000 Kč), Nabíjecí kabel Mode 3 (11.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.3
Emise CO2: 29
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1430
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1835 / 247
Rozměr pneu: Bridgestone 235/40 R20
Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4528
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1601
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1598
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 8. 2023 13:07
Keď Alfa
Tak sedan, kombi alebo coupe a potom najlepšie Quadrifoglio
3. 8. 2023 23:43
Re: Re: Dokonalost
No, stoprocentně by jedno stálo v mojí garáži!! ;-)
3. 8. 2023 20:28
Re: Podivnost
Stelvio ma zasadne lepsi proporce, proto je to hezci auto. Ale i to Tonale je OK. Nesedim z toho na zadku ale je to celkem pekny.... akorat mi vadi zoufale omezena nabidka barev....
3. 8. 2023 20:27
Re: Re: Dokonalost
kdyby to slo koupit v manualu tak by se prodalo i o 1000 aut rocne vic.... ;-)
3. 8. 2023 20:26
Re: Re: Tonale PHEV
ok tak pak dobre ... asi cerpam data ze starsich ceniku kde fakt neslo nic jine nez 19" nebo 20".... 18" za me ideal.