Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
42 Fotogalerie

TEST Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid – Že jste si ale dali na čas!

Na ženevském autosalonu 2019 jsme obdivovali koncept nového kompaktního SUV Alfa Romeo Tonale. Ač se do výroby příliš mnoho nezměnilo, k tradičnímu testu za volant sériového auta usedáme až teď, po třech a půl letech.

Design, interiér

Charismatická značka Alfa Romeo rozhodně nepatří mezi výrobce, kteří chrlí jednu horkou novinku za druhou. Považte sami - posledním novým přírůstkem do modelového portfolia bylo SUV Stelvio v roce… 2017. Sedan Giulia přišel o rok dříve. Od té doby nic.

Že Italové chystají kompaktní SUV, přitom nebylo žádným tajemstvím. Koncept jsme obdivovali už na ženevském autosalonu před třemi lety (vlastně ten úplně poslední, než začalo covidové šílenství) a už tehdy auto vypadalo velmi blízce sériové produkci. Přesto se na jeho dokončení čekalo dalšího tři a půl roku.

Minulý rok nastoupil do vedení společnosti nový šéf Jean-Philippe Imparato, jenž dal příslib, že se novinka stane nejsportovnějším kompaktním SUV na trhu. I tento ambiciózní plán společně s jeho nespokojeností s některými detaily auta premiéru pozdržel. Vyplatila se trpělivost? A nestihl automobilce v mezidobí poodjet vlak? Zjišťovali jsme v prvním plnohodnotném testu Tonale na českých cestách.

Jednoduchá krása

Jak už jsem avizoval, Tonale se proti někdejší vizi zas až tolik neproměnilo. Na fotografiích působí spíše jako malý městský crossover, svou délkou 4528 mm však přerůstá třeba i Škodu Karoq. Italové zase jednou bodují svébytným a těžko zaměnitelným designem. Příď je typická „alfácká“ s tradičním vykrojením masky a registračkou na levé straně. Světelná technika je diodová (vpředu Full-LED Matrix) a svým zpracováním odkazuje na několik historických modelů.

Tonale dokazuje, že zaujmout se dá i bez výrazných kudrlinek či jiných prvoplánových řešení. Za testovaným exemplářem se celý týden otáčejí zvídavé pohledy. Snad i díky specifickému zelenému lakování (jmenuje se Montreal a stojí 38.200 Kč) či dvacetipalcovým kolům s charakteristickým designem, která jsou výsadou zkoušené výbavy Speciale. Zatímco jiní unifikují, Alfa zůstává i nadále svá, což je mi velmi sympatické.

Na košatou minulost je odkazováno také uvnitř. Kaplička před volantem je tvořena dvěma kruhovými tubusy, přesně jako u někdejších sporťáků automobilky. Co na tom, že se uvnitř namísto tradičních budíků schovává digitální přístrojový štít s 12,2“ obrazovkou? Tu doplňuje ještě 10,25“ displej uprostřed zastupující tradiční multimediální systém. Obě obrazovky mají ostrý obraz a jasné barvy, prostřední navíc na dotyk reaguje prakticky okamžitě. Menu je intuitivní, připojení Apple CarPlay funguje bezdrátově a nechybí ani indukční nabíjení chytrého telefonu.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale | Auto.cz/Petr Homolka

Alfa přitom nenaskočila na trendy vlnu, kdy se ťapkáním po displeji nastavuje prakticky všechno. Pod středovým displejem najdeme klasická tlačítka obsluhující teplotu, intenzitu foukání a další funkce. Jen vyhřívání a ventilace sedaček je umístěno v obrazovce, navíc pod poměrně titěrnými ikonkami v rozích, na které se není úplně snadné trefit. Samostatný otočný ovladač má výběr jízdních režimů (tradičně pojmenovaných DNA) i hlasitost muziky na středovém tunelu. Chválím kombinaci klasického USB-A s novějším USB-C vpředu i vzadu, stejně jako volant. Nemá dotykové plochy, ale tradiční tlačítka, hlavně to ale nepřehání s tloušťkou věnce a perfektně padne do ruky.

Celkově jsou materiály a zpracování na velmi dobré úrovni. Místa, kam saháte nejčastěji, jsou měkčená, na přístrojovce a výplních dveří dozdobená prošíváním. Interiéru jistě pomáhá paket Premium (+61.000 Kč) s koženými a ventilovanými sedadly, elektricky nastavitelnou sedačkou řidiče a audiosystémem Harman/Kardon. Všechno hezky lícuje a nikde nic nevrže. Nechybějí ani obrovská hliníková pádla pod volantem. Ač jde o kompaktní SUV, posez lze nastavit hodně nízko, čímž má sezení blíže ke kompaktům. Sedačky mají dostatečné boční vedení a jsou ideálně tuhé. V zatáčkách podrží, ale jejich kvality oceníte především na dlouhých cestách. Ani po několika hodinách na cestě nevystoupíte rozlámaní. Rozsah nastavení je navíc bohatý, i lidé vyššího vzrůstu si tu přijdou na své.

To už se bohužel nedá říct o prostoru vzadu. Ač se bavíme o SUV s délkou přes 4,5 metru, pořád pracuje s rozvorem „jen“ 2626 mm. S výškou 178 cm se sám za sebe ještě posadím pohodlně, před koleny mám rezervu a chodidla zajedou pod přední sedáky. Nad hlavou už ale mnoho místa nezbývá a kdokoliv vyšší si bude stěžovat na stropnici blízko svého účesu. Škoda, neboť sezení je i tady poměrně pohodlné a necítit se tak stísněně, dokázal bych si tu představit i cestování na delší vzdálenosti.

Víko zavazadlového prostoru se otvírá elektricky, tlačítko na zavření ale nereaguje vždy na první dobrou, občas je potřeba jej zmáčknout znovu, ideálně chvilku podržet. Objem 500 litrů je lehce pod třídními tradicemi, přesto na vás vykoukne poměrně velký a hlavně hluboký prostor (pokud máte podlahu v nejnižší poloze). Kufr sice není kdovíjak široký, zase ale potěší pravidelnými tvary. Sklopením zadní lavice získáte takřka rovnou ložnou plochu bez schodu a 1550 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti

Napoprvé slabší

Alfa Romeo Tonale je zatím dostupná s trojicí motorizací. Turbodiesel 1.6 Mjet (96 kW) doplňují dva benzinové mild-hybridy. Oba mají základ v přeplňovaném čtyřválci s objemem 1,5 litru a výkon 96, respektive 118 kW. Silnější provedení je v rámci koncernu vyhrazeno pouze Alfě a nejde jen o prosté přeladění. Motor má jiné písty, profil zdvihu výfukových ventilů a turbo s variabilní geometrií lopatek.

My jsme však napoprvé vyzkoušeli slabší variantu, kterou najdeme třeba i pod kapotami Fiatu 500X či Jeepu Compass. Maximu 130 koní sekunduje 240 newtonmetrů točivého momentu. Na stovce je auto za 9,6 sekundy a pokračovat zvládne na 198 km/h. Standardem je spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohon předních kol.

Patnáctistovka řady GSE vychází ze třináctistovky, má však prodloužený zdvih a novou hlavu válců s kompaktní spalovací komorou, dvěma vačkovými hřídeli a dvěma variátory časování kvůli aplikaci pracovního cyklu s prodlouženou expanzí. Motor se vyznačuje vysokým kompresním poměrem 12,5:1 i vysokotlakým systémem přímého vstřikování pracujícího s tlakem až 350 bar.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale | Auto.cz/Petr Homolka

V samočinné převodovce je zabudovaný elektromotor P2 o výkonu 15 kW a točivém momentu 55 Nm, jenž je součástí celého 48V mild-hybridního systému. Energie je ukládána a následně čerpána z malé lithium-iontové baterie ve středovém tunelu. Má kapacitu 0,77 kWh a váží 13,5 kg. Ač jde „jen“ o mild-hybrid, auto zvládá čistě elektrickou jízdu poměrně často. Obvykle v rychlostech 20-30 km/h, s trochou snahy ale zvládne i více. Výrobce uvádí, že v rámci měřícího cyklu WLTP umí mild-hybrid bez kapky benzinu až polovinu měřené trasy. To má samozřejmě přinést úsporu paliva i nižší emise CO2.

Stovka pod deset sekund není na 130koňové SUV vlastně nikterak špatná hodnota, jenže v autě, které vás svým sportovním charakterem obklopuje ze všech stran, vám síla pod kapotou začne hodně rychle chybět. Zátah je lineární, v pásmu pod dvěma tisíci – než se k životu probudí turbodmychadlo – vykrývá hluchá místa elektromotor. Jen je prostě dynamika nijaká, plochá a bez špetky emocí. Což je zrovna u tohoto výrobce obzvlášť škoda. Nedělám si iluze, že by byl silnější mild-hybrid výrazně čipernější. To si raději počkejme na 270koňový plug-in hybrid. Benzinový dvoulitr s výkonem 188 kW, to by pro Tonale mohlo být to pravé ořechové! Ale bohužel, v Evropě si můžeme nechat zajít chuť.

Mild-hybridní systém často zpomaluje a rekuperuje. Někdy si ale s celou procedurou dává na čas, mnohdy i zbytečně brzdí motorem, aniž by byla baterie plná, čímž se vlastně okrádá o dostupnou energii. Celkově by si sladění pohonu ještě nějakou tu péči zasloužilo. Obzvlášť v nižších městských rychlostech lze nejednou vypozorovat škubnutí či zaváhání během střídání jízdních režimů či přepočítávání převodovky. S rostoucím tempem však tyto neduhy zmizí, převodovka začne sázet kvalty hladce a logicky a z tonale se stává příjemný společník. Mezi jízdními režimy D N a A jsem v průběhu týdne vypozoroval jen minimální rozdíly. Ano, v nejsportovnějším „déčku“ motor více točí, to je ale v zásadě všechno.

A jaké je mild-hybridní tonale jako spořílek? Průměrný apetit se během zkoušky, kdy polovinu cest tvořila dálnice a polovinu okresky, pohyboval lehce pod sedmi litry. Vlastně se tonale jen velmi zřídka vychýlilo z průměru 6,5 až 7,5 l/100 km. A bylo úplně jedno, jestli jste jeli piánko po okreskách, nebo lehce nad tuzemským dálničním limitem. V zátěži rozumná spotřeba, při klidné jízdě bych ale čekal, že by apetit mohl klesnout i hlouběji k šesti litrům.

Nejhravější SUV

Technický základ auta je přitom připraven na podstatně zajímavější parametry. Posuďte sami - tvůrci nepoužili zavěšení McPherson jen vpředu, ale netradičně i vzadu. Tonale má navíc standardně elektronický samosvorný diferenciál, o řádné zastavení se zase starají přední čtyřpístkové větrané kotouče Brembo s průměrem 345 mm. Zastavit dokážou během chviličky a minimálně na okreskách se zdají být k neutahání. Jen dávkování v pomalých rychlostech – třeba při popojíždění v koloně – není tak citlivé. Do celého procesu vám promlouvá rekuperace, takže pro stejný brzdný účinek musíte pedál často sešlápnout jinak intenzivně.

Obrovskou pochvalu si zaslouží řízení. Neoplývá sice zpětnou vazbou, ale je přesné a na poměry SUV nebývale strmé. Stačí opravdu malý pohyb volantem, aby se auto pod vámi stočilo směrem, který požadujete. Navzdory pohotovostní hmotnosti 1,6 tuny nepůsobí těžkopádně. Naopak je obratné a lehkonohé. Oblouk vykrouží jedna radost a při náhlé změně směru se výrazně nenaklání. Při takřka ideálním rozložení hmotnosti vlastně dokonale klame tělem, jeden by řekl, že sedí za volantem spíše malého crossoveru. Zase si mohu postesknout akorát nad tím, že italských koníků není pod kapotou o špetku… dvě špetky více.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale | Auto.cz/Petr Homolka

Po řidičské stránce je novinka jistá a nekompromisní, nepamatuju, kdy naposledy mě s vozem této kategorie bavilo cestovat po klikatých serpentinách. Taková porce gripu v kombinaci s tužším nastavením tlumičů však znamená kompromis po stránce pohodlí. Podvozek sice nepřináší bouchání ani přehnané rány, víte však o sebemenších nerovnostech včetně drobných spár. Pomoci by určitě mohlo menší obutí, ale nebojte. Tonale na osmnáctkách nebude o nic méně šmrncovnější. Naopak velmi dobré je odhlučnění. I daleko nad dálničním limitem panuje v kabině klid bez aerodynamického svistu či valivého hluku od kol.

Závěr

Závěr

Alfa Romeo Tonale je šmrncovní SUV, které kromě originálního vzhledu potěší hezky zpracovanou kabinou, moderními technologiemi a zábavou za volantem. Bál jsem se, aby se tři a půl roku čekání negativně nepromítlo třeba do výbavy, kde by proti flexibilnější konkurenci mohl Italům ujet vlak. Ale nestalo se. Tonale je plné novodobých vychytávek a na jeho palubu jsem se rád vracel.

S „naší“ základní motorizací vůz startuje na částce 912.000 Kč. Jen pro zasazení do kontextu - Opel Grandland 1.2 Turbo 8AT (96 kW) dnes začíná na 729.990 Kč, stylová Cupra Formentor 1.5 TSI DSG (110 kW) přijde na 889.990 Kč. VW si za Tiguan 1.5 TSI DSG (110 kW) troufá říct 912.900 Kč. Alfa se cenou nikdy nepodbízela a Tonale nemá být mainstreamem, jako spíše stylovkou. Ale nemyslete si… stačí nějaká ta výbavička navíc a hranici jednoho milionu přelezete mrknutím oka.

Kompromisy v podobě skromnějšího prostoru vzadu a ne tak plavné jízdy na úkor precizního chování v zatáčkách leckdo odpustí. Fanoušci svižného svezení však budou s mild-hybridní 130koňovou patnáctistovkou po „pořádném“ motoru vyloženě tesknit. Pohonné jednotce chybí koně a sladění celého systému by si ještě zasloužilo vypilovat. Nechme se překvapit, jak to tonale půjde se silnějšími agregáty! Všechno ostatní je totiž dobrým základem pro zábavné SUV!

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale | Auto.cz/Petr Homolka

Nejlevnější verze modelu912.000 Kč (1.5 e-Hybrid/96 kW Super)
Základ s testovaným motorem 912.000 Kč(1.5 e-Hybrid/96 kW Super)
Testovaný vůz bez příplatků1.020.000 Kč (1.5 e-Hybrid/96 kW Speciale)
Testovaný vůz s výbavou1.170.000 Kč (1.5 e-Hybrid/96 kW Speciale)  

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Kvalitní kabina
  • Moderní technologie
  • Příjemné sedačky
  • Zábavné řízení

Minusy

  • Méně místa vzadu
  • Rozháraný a nepříliš živý pohon

Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid
Cena základní sestavy
1 020 000 Kč
Výbava základní sestavy
20“ kola z lehkých slitin, světlomety Full-LED Matrix, elektrické otevírání víka kufru, ambientní podsvícení interiéru, adaptivní tempomat, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací senzory, vestavěná navigace, bezdrátové nabíjení telefonu, digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou, 10,25“ displej multimediálního systému, dvouzónová automatická klimatizace, čtení dopravních značek atd.
Cena testované sestavy
1 170 000 Kč
Výbava testované sestavy
Speciální zelená barva Montreal (+38.200 Kč), paket Zima s vyhříváním předních sedadel a volantu (+12.600 Kč), paket Premium s koženými ventilovanými sedadly, elektricky nastavitelným sedadlem řidiče a audiosystémem Harman/Kardon (+61.000 Kč), paket Driver Assistance Plus (+38.200 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1469
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
96 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
240 / 1500 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.7
Emise CO2:
130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
500 / 1550
Objem nádrže (l):
55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1600 / 610
Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4528
b) šířka (mm):
1841
c) výška (mm):
1601
d) rozvor (mm):
2636
e) rozchod vpředu (mm):
1598
f) rozchod vzadu (mm):
1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
950
k) šířka vpředu (mm):
1450
l) šířka vzadu (mm):
1350
délka sedáku vpředu (mm):
490
délka sedáku vzadu (mm):
510
výška opěradla vpředu (mm):
620
výška opěradla vzadu (mm):
600
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano