Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo – Když jsou emoce to hlavní

Lukáš Volšický
Diskuze (116)

Italská Alfa Romeo Stelvio se v loňském roce představila s decentním faceliftem, který ji přibližuje modernějšímu designovému jazyku značky. Automobilka současně uvedla i novou speciální edici Competizione a my vám vysvětlíme, co nového specifického přináší. Tohle elegantní SUV je parádní, ale musíte mu odpustit pár chyb.

Design, interiér


Emoce v nás často vzbuzují city a pro okolní svět i často až nepochopitelné činy, jindy nám zase pomáhají rozhodnout se správně. V minulých dekádách jsme se s emocemi pravidelně setkávali i v motorismu, ale zejména v posledním desetiletí jsou v nejmodernějších autech spíše vzácností. I dnes však můžete najít několik moderních aut, v nichž nacházíte spoustu negativ, ale nakonec jim všechna prominete. Pozitivy se vám totiž zaryjí do srdce natolik, že ani nemůžete jinak.

A jedním z nich je i už pomalu odcházející Alfa Romeo Stelvio. Luxusní SUV z Itálie se oficiálně představilo a začalo vyrábět už v roce 2016 a teprve v loňském roce 2022 přijelo s nejnovějším faceliftem. Spolu se sedanem Giulia bylo SUV Stelvio začátkem nové éry tradiční italské značky, a protože zakládá na tehdy zbrusu nové platformě Giorgio pro pohon zadních kol, právem přitahuje pozornost benzinových a řidičských nadšenců.

Věřte, že i moderní luxusní SUV může být příjemným společníkem pro každodenní cestování do zaměstnání a víkendové výlety po okreskách. „Naše“ modernizované Stelvio je toho dokonalou ukázkou, ale než se dostaneme z řidičským zážitkům, pojďme si jej nejprve trochu představit. S nejnovějším faceliftem je stále jedním z nejkrásnějších aut v segmentu, a navíc jej automobilka udělala ještě svěžejší.

Decentní facelift a Matrix LED v základu

Nejvýraznějším rysem modernějšího Stelvia je nepochybně inovovaný světelný podpis, kterým zaujme i dceřiná Giulia a značka jím přibližuje oba starší modely nejnovějšímu SUV Tonale. Giulia i Stelvio jsou nově vybaveny standardními adaptivními předními světlomety se systémem Matrix LED v základní výbavě a návrháři zavzpomínali i na minulost značky. Pro decentní vylepšení charakteristické masky chladiče se inspirovali sportovním kupé SZ z osmdesátých let.

Stelvio je typické i novým kouřovým krytem LED zadních světel, zatímco Giulia jej má čirý. A to jsou všechny zásadní inovace designu, protože ani jedna s populárních „alf“ zase tolik změn nepotřebovala. Dodnes jsou jedněmi z nejpřitažlivějších nových aut na dnešním trhu, zejména pokud vám srdce bije pro italskou techniku. Nikdy nebude dokonalá, ale pro emoce si ji zamilujete.

Video se připravuje ...

Vylepšení v interiéru

Pojďme usednout do sportovních sedadel a chyťme volant, který zaujme už na první pohled. Je to hlavně umístěním startovacího tlačítka i celkovým tvarem věnce s výrazným vybráním na vaše palce. A když jej vezmete do rukou, okamžitě budete mít chuť jet rychle. Horkokrevná Italka je v dynamičtějším tempu nejkrásnější, a navíc tak probouzí ty nejsilnější emoce. A dokonce i v luxusním SUV najdete šarm italských sporťáků, k němuž mu pomáhají i hliníková pádla řazení pod volantem.

Významnou novinkou faceliftovaného Stelvia je vylepšený digitální přístrojový štít s novým 12,3“ TFT displejem. Automobilka připravila trojici stylů zobrazení údajů Evolved, Relax a Heritage a v základním režimu sledujete minimalistický rychloměr a otáčkoměr, při volnoběhu pouze s minimální a maximální hodnotou. Až po aktivaci sportovního jízdního režimu vám ukáže kompletní hodnoty.

Stelvio i Giulia jsou současně vybaveny už trochu zastaralým infotainmentem podporujícím online funkce a služby Alfa Connect, stejně jako podporou aktualizací vzduchem (Over-The-Air). Automobilka je nově vybavila i digitálními „certifikáty“ pro zápis servisních úkolů a dalších podstatných dat souvisejících s provozem vozů. Hlavním cílem je zvýšení důvěryhodnosti i celkové hodnoty vozu při následném prodeji.

Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo

Kabina je praktická a vypadá skvěle, ale vrže

Chvíle s Alfou Romeo Stelvio Competizione zatím letos byly jedněmi z těch nejzábavnějších, ale musím připustit, že stylový interiér je až rozporuplný. Je elegantní i praktický, ale má i velkou nepříjemnost. Začněme tím lepším – i dnes ovládáte klimatizaci klasickými ovladači, je v něm spousta tlačítek a stěrače dokonce mají dvojici automatických režimů, přičemž dalším tlačítkem můžete svobodně setřít okno, když si dešťový senzor dává na čas.

A teď přichází to největší „ALE“. I relativně nové Stelvio s nájezdem lehce přes 6600 kilometrů chvílemi až nesnesitelně vrže. Kombinace tužšího nastavení podvozku, velkých kol s nízkoprofilovými pneumatikami a plastů vede k tomu, že na nerovnostech neustále posloucháte pohyby jednotlivých komponentů interiéru okolo vás. Je to snad největší nepříjemnost, s jakou jsem se v tomto Stelviu setkal.

Co je to „Competizione“?

Vrcholná Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio se šestiválcem vyvinutým v kooperaci s mistry motoráři z Ferrari se vyrábí i po faceliftu, ale co je to „Competizione“? Competizione je nová speciální edice, představená s modernizací modelu, která vychází z nejluxusnější standardní výbavy Veloce.

Competizione zaujme novou speciální matnou šedou barvou Moonlight, nápisy „Competizione“, červenými brzdiči a tmavými 21“ koly z lehkých slitin. V kabině je edice Competizione vybavena černou kůží s červeným prošíváním, názvem edice na opěrkách hlavy, zatmavenými bočními okny a audiem Harman/Kardon.

Motor, jízdní vlastnosti


Speciální Alfa Romeo Stelvio Competizione se v Česku prodává se dvěma čistě spalovacími motory – jednou benzinovou a jednou naftovou. Základem modelu je přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.2. JTDM s maximálním výkonem 154 kW (210 koní) a s příplatkem šedesáti tisíc korun si můžete dopřát to, o čem Alfa Romeo má být. Opravdové srdce spalující vysokooktanový benzin a přeměňující jej na vzrušení a zážitky.

Dvoulitrový čtyřválec o 280 koních

V „našem“ Stelviu Competizione je pro speciální edici vrcholný zážehový čtyřválec 2.0 Turbo o 206 kW (280 koních) s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF a pohonem všech kol Q4 s preferencí zadní nápravy. Maximální výkon turbodmychadlem přeplňované jednotky vrcholí v 5250 otáčkách za minutu a točivý moment o síle 400 newtonmetrů je k dispozici už od 2250 otáček za minutu.

Dynamikou je nejsilnější „nečtyřlístkové“ Stelvio opravdovým sportovním SUV, protože akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a vyvine maximální rychlost 230 kilometrů v hodině. Moderní turbomotory už sice neumí navrátit časy starších atmosfér značky sympaticky vrcholících v maximálních otáčkách, zato s nejsilnějším elánem ve středním otáčkovém pásmu poskytují rychlost bez větší námahy.

Chcete předjet? Správně si podřaďte, nebo to nechce provést kickdown, překonejte malou prodlevu turbodmychadla a nechte se unášet přívalem „krouťáku“. Na českých okreskách je Stelvio solidně rychlým SUV, a dokonce si jej užijete i v zatáčkách. To vám významně zpříjemňují i hliníková pádla pod volantem. Sice jsou napevno, ale dostatečně velká na to, abyste si na ně dosáhli i při průjezdu obloukem.

Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo

Srdce variant Veloce a Competizione sice bohužel moc negraduje ve vysokých otáčkách, zato vám podá všechnu sílu za všech okolností. To zpříjemňuje každodenní použití ve městech, na okreskách i po dálnicích, protože elegantní Alfu nemusíte přemlouvat k tomu, aby jela rychle, když to potřebujete. A sportovní nastavení je charakteristické i pro zbylou techniku nebo řízný řev čtyřválce.

Na hyperaktivní řízení si musíte zvyknout

Upřímně, první den za volantem Stelvia jsem si musel zvykat na až hyperaktivní řízení, bezprostředně reagující na každý sebemenší pohyb volantem. Je přesné, a jakmile si jej osvojíte, budete Stelvio řídit až telepaticky – kam se podíváte, tam pojede. S extrémně rychlým převodem vám navíc zjednoduší i rychlou jízdu ve vlásenkách. Čtyřkolka s preferencí pohonu zadních kol a zadním samosvorným diferenciálem pak pomáhá přirozené přetáčivosti.

Standardem Stelvia Competizione je i aktivní podvozek s adaptivními tlumiči, které si skrze tradiční volič jízdních režimů D.N.A. můžete módem Dynamic přitvrdit, přičemž zintenzivníte i reakci motoru. Pokud by vám však Stelvio přišlo zbytečně tvrdé, jediným stiskem tlačítka se symbolem tlumiče přepnete podvozek do kultivovanějšího režimu „Soft“, nikoliv zbytečně měkkého. A s výkonnými ocelovými brzdami se pak můžete vrhnout do opravdu rychlého tempa i na typicky českých nerovných lesních okreskách. Stelvio brzdí razantně a bez extrémního vadnutí účinku.

Specifikem snad všech sportovních SUV je občas až příliš velká tuhost podvozku, kvůli níž  celkově vysoká stavba vozu kopíruje všechny nerovnosti na silnici. Jedete rychle po zvlněné okresce? Připravte se na skutečnost, že se Stelvio Competizione bude pocitově kymácet ze strany na stranu. Ne naklánět, kymácet. Hlavně na českých okreskách bych ocenil, kdyby bylo poddajnější. Typická vlastnost kategorie tak „trápí“ i Stelvio.

Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo

Alfa Romeo Stelvio Competizione je sportovně-luxusní SUV, které umí nadchnout i zklamat. Zpočátku jsem jej až nenáviděl kvůli vrzajícímu interiéru, protože v posledních měsících rád cestuji v tichu a bez audia, ale následně si jej zamiloval pro jeho charakter i jízdní schopnosti. A teď se vracím k úvodní myšlence o emocích – právě charisma vozu bylo nakonec tím rozhodujícím vlivem, proč bych si jej nakonec koupil.

Závěr


Letos je jedním z aut, do nichž jsem poprvé nastupoval s opravdu velkými očekáváními. Alfa je přitažlivá, luxusní, má sportovní charakter a DNA jedné z nejúžasnějších automobilových značek na světě. Loňský facelift navíc přinesl novou technologickou výbavu i fantasticky vypadající speciální edici Competizione. I když je trochu zklamáním, že si návrháři pro unikátní verzi nevybrali tradiční červenou barvu.

A nepochybně přemýšlíte, proč jsem zatím neuvedl reálnou spotřebu paliva. Upřímně, u tohoto SUV jsem ji ani moc neřešil a hlavně si jej užíval. Automobilka udává kombinovanou spotřebu 8,8 litrů benzinu na 100 kilometrů a můj výsledek zpravidla přesahoval deset litrů, i kvůli častému cestování po dálnicích a zábavě na okreskách.

Stelvio Competizione pro mě bylo vozem, který jsem si užíval, jako by každá kapka benzinu měla být ta poslední. Je hlavně o zážitku a emocích. Na dnešním trhu pak už najdete i technicky pokročilejší a rozumnější konkurenci.

Kdybych však mohl, jako milovník tradičnějších sedanů bych bez váhání sedl po Giulii, která je vybavena stejnou technickou, avšak celkově lépe naladěnou.

Nejlevnější verze modelu 1.259.000 Kč (Stelvio Super, 2.2 JTDM)
Základ s testovaným motorem 1.539.000 Kč (Stelvio Ti, 2.0 Turbo)
Testovaný vůz bez příplatků 1.719.000 Kč (Stelvio Competizione, 2.0 Turbo)
Testovaný vůz s výbavou 1.804.000 Kč (Stelvio Competizione, 2.0 Turbo)

Plusy

  • Emoce
  • Elegantní design
  • Solidní dynamika
  • Zábavné jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vrzající interiér
  • Trochu zastaralý infotainment
  • Podvozek by mohl být poddajnější
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (116)

Doporučujeme

Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo
Cena základní sestavy 1 719 000 Kč
Výbava základní sestavy světelný senzor, TPMS, aktivní protikolizní systém, ochrana kyberbezpečnosti, monitoring mrtvého úhlu, upozornění na opuštění jízdního pruhu, přepínač jízdních režimů Alfa D.N.A., dešťový senzor, zadní parkovací kamera s naváděcí grafikou, Full-LED Matrix přední světlomety, přední a zadní parkovací senzory, adaptivní tempomat s automatickým udržováním vzdálenosti, diferenciál s omezenou svorností LSD, aktivní podvozek Alfa Active Suspension, digitální přístrojový štít s 12,3” TFT displejem, audiosystém Harman/Kardon, služby Alfa Connect, 21” kola z lehkých slitin Modale Kč
Cena testované sestavy 1 804 000 Kč
Výbava testované sestavy panoramatické střešní okno (+42.000 kč), paket Driver Assistance (+43.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.8
Emise CO2: 200
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 525 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1680 / 0
Rozměr pneu: Pirelli P Zero 255/40 R21
Alfa Romeo Stelvio Competizione 2.0 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4687
b) šířka (mm): 1903
c) výška (mm): 1632
d) rozvor (mm): 2818
e) rozchod vpředu (mm): 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1625
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 11. 2023 21:41
Re: Stelivo je jistě skvěké auto, ale..
Ano, tak už to chodí. Nekompromis by v mém případě při dnešním výběru na trhu byl vlastně jen Ford Mustang 5.0 V8 s manuálem. :-)
Avatar - Emel
20. 11. 2023 09:23
Re: Stelivo je jistě skvěké auto, ale..
Karoq je evidentně nějaký kompromis... ceny, přání manželky, dalšího auta v garáži a poněkud zcestné myšlenky, že to auto vydrží až do důchodu :-)
Avatar - Emel
19. 11. 2023 11:04
Re: Stelivo je jistě skvěké auto, ale..
Ono to byla kapka ke kapce... chtěl bych kombík, není, chtěl bych manuál, není... a výsledné SUV v automatu je drahé. Ale budiž, prostě jsem kupec mainstreamu a ne prémie / wannabe prémie... A dneska by to zase vypadalo jinak
Avatar - iudex
18. 11. 2023 16:49
Re: Stelivo je jistě skvěké auto, ale..
Tak s tým samozrejme súhlasím, ideál by bol, ak by bol na výber manuál aj automat, štvorkolka aj zadokolka. Tiež by som vtedy išiel do manuálu, rovnako ako Ty. Ale na výber nie je. Takže na rozdiel od Teba by som Giuliu neodvrhol len preto, že nie je možnosť manuálu, proste ten automat je špičkový a nie je rozhodne dôvodom Giuliu len preto odmietnuť.
18. 11. 2023 10:06
Re: Re: Re: Re: Stelvio je vlastně už 8 let stejné....
Naprostý souhlas. Verze tributo vrací do hry lakovaný spodek. Navíc ten poprvé dostává i tonale a tam to tedy nevypadá vůbec dobře.