Alfa Romeo Tipo 33 Stradale: Ikonický silniční supersport s křížem a hadem slaví 50 let

 

Silniční Alfa Romeo Tipo 33 byla nejrychlejším produkčním autem své doby. Debutovala před půlstoletím a vyrobilo se jich pouze osm. Originály nejdou pod 220 milionů korun. Za kus...

Alfu Romeo 33 přece všichni známe, není to zas tak dlouho, co tyto vozy bylo možné potkat na silnicích ještě relativně běžně. Jenže populární „trentatre“ Tipo 905/907 z 80. a 90. let minulého věku neměla s Tipo 33, o který půjde, kromě označení nic společného. S ním se ještě samostatná automobilka vydávala dobývat vavříny ve vytrvalostních závodech už o takřka dvě dekády dříve. A úspěšně.

Kromě bezpočtu „placek“ určených k co nejrychlejšímu projetí okruhů po celém světě však existovala i Stradale, silniční verze. Dnes je ikonou, jednou z nejvzácnějších alf všech dobu. A určitě tou nejdražší. Měla premiéru před padesáti lety, 31. srpna 1967, v předvečer GP Itálie formule 1 v Monze na tamní výstavě sportovních vozů. Šlo vlastně o zcivilizovaný úchvatný sportovní prototyp. Tvary karoserie byly dílem geniálního Franca Scaglioneho, návrháře, na kterého se bohužel trochu zapomíná...

Závodní geny

Veřejnosti se Tipo 33 Stradale představil na autosalonu v Turíně. Ručně smontované překrásné osmiválce, které našly své místo podélně uprostřed, měly skromný objem: jednalo se pouze o dvoulitry (1995 cm3). Ale čtyřvačkové DOHC s řetězovým pohonem rozvodů a vstřikováním Spica, tyto agregáty navrhl Carlo Chiti. Na rozdíl od závodních verzí, které se pyšnily tenkrát zhruba 201 kW (273 k), byl výkon snížen k hranici 170 kW (231 k)/8800 min-1, ale údaje se lišily kus od kusu. Manuální převodovka Colotti měla už tehdy šest rychlostí a přenášela dozadu 200 N.m v 7000 otáčkách.

Dokázala ji katapultovat z klidu na stovku za 5,6 s a letmý kilometr auto zvládlo během 24 s, alespoň podle německého Auto Motor und Sportu. Vážilo totiž pouze sedm metráků! Umělo jet i 260 km/h. Ne, nic rychlejšího v roce 1968 koupit pro běžné silnice nešlo, třístovku pokořily prodejní supersporty až mnohem později... Cena 9,75 milionů lir byla astronomická, průměrný plat v Itálii tehdy činil 150 tisíc...

Auta kombinovala špičkovou techniku, závodní mechaniku a přidala notnou dávku krásy. Byla mimochodem jen 3,97 m dlouhá, 1,71 m široká a 99 cm nízká! Podvozek s rozvorem prodlouženým o deset centimetrů na 2,35 m měl vpředu horní a spodní ramena, vzadu dvojitá vlečená a na obou nápravách stabilizátory. Trubkový rám i samotná karoserie byly vyrobeny z hliníku. Kupé se vzhůru výklopnými dveřmi vybavovali v továrně kotoučovými brzdami Girling (zadními až u diferenciálu) a třináctipalcovými hořčíkovými koly Campagnolo.

Osmnáct, nebo osm?

O stavbu se starala Carrozzeria Marazzi, prototypy vznikaly ještě v Settimo Milanese, v závodním oddělení Autodelta. Od listopadu 1967 do března 1969 se zrodilo pouhých 8 vozů této specifikace se Scaglioneho „šatičkami“. Nejenže se malosériové od prototypů lišily, vizuální rozdíly panovaly i mezi nimi, ale dnes všem nelze upřít nadčasovost. Prvním exemplářům kromě typické rudé barvy a dvojitých hlavních světel nechyběl ani tradiční zelený jetelový čtyřlístek na bílém trojúhelníkovém podkladu. „Quadrifoglio verde“ použil jako první závodník Ugo Sivocci už v roce 1923, dnes je symbolem a označením nejvýkonnějších produkčních specifikací jednotlivých modelů značky.

Zkrácených šasi podle archivů firmy Marazzi existovalo celkem osmnáct, jenže některá z nich oblékla jiné karoserie a v historii je dost bílých míst, osud pěti vozů není vůbec znám. V Museo Storico Alfa Romeo v Arese u Milána, které už zase nějaký čas slouží díkybohu veřejnosti, se u příležitosti jubilea otevřela výstava. Tam jeden z prototypů Stradale, jde však o kopii, doplňují i sourozenci včetně právě jinak „oblečených“ konceptů se stejným základem. Takže je zde k vidění třeba 33/2 Daytona, 33/3, modernější 33 TT12 a SC12, na konci vývoje se už v2t39 dvanáctiválce dočkaly přeplňování. Studie zastupují Carabo a Navajo od studia Bertone, Giugiarova Iguana, 33/2 Speciale a Cuneo stvořili zase u Pininfariny.

33 Stradale si běžný smrtelník v aukci nekoupí, nejenže se vůbec neprodávají, ale musel by si připravit zhruba čtvrt miliardy korun.

Foto: Museo Storico Alfa Romeo, Auto World Press

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident nesmí zasahovat do autonomie univerzit. Zeman musí jmenovat profesory, rozhodl soud Prezident nesmí zasahovat do autonomie univerzit. Zeman musí jmenovat profesory, rozhodl soud

Pražský městský soud dnes zrušil rozhodnutí prezidenta…

Třicet dnů, které mají rozhodnout o osudu pražské koalice: ANO vyvolá dohodovací řízení Třicet dnů, které mají rozhodnout o osudu pražské koalice: ANO vyvolá dohodovací řízení

Zastupitelé pražského ANO vyvolají tzv. dohodovací řízení…

Komentář Bohumila Pečinky: Zákon o veřejném striptýzu Komentář Bohumila Pečinky: Zákon o veřejném striptýzu

Protikorupční hysterie ze začátku dekády nás doteď…

Kryptoměny prožívají nákupní horečku, investoři sází na méně známé valuty Kryptoměny prožívají nákupní horečku, investoři sází na méně známé valuty

Trh kryptoměn po letošním, historicky nejsilnějším…

 
Zdroj: Alfa Romeo, Motor1, Wikipedia

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Nissan Navara prošel převýchovou u Arctic Trucks. Může jej něco zastavit? Nissan Navara prošel převýchovou u Arctic Trucks. Může jej něco zastavit?

Japonský výrobce předvedl svůj nový počin ve spolupráci…

 



Alfa Romeo 33: Nejúspěšnější Alfa všech dob Alfa Romeo 33: Nejúspěšnější Alfa všech dob

Alfa Romeo 33 je obchodně nejúspěšnějším modelem značky v…

 



 
Škoda Fabia Edition R5 – A není to trochu málo?

TEST: Škoda Fabia Edition R5 – A není to trochu málo?

Dnes 08:02

Mladoboleslavská automobilka oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve světě motorsportu. Oslavné Fabii však něco chybí...




Blesk.cz

Policejní razie v Rychtářově tajné garáži: Josefovi jekot nepomohl, nález ho prý usvědčí!

Policejní razie v Rychtářově tajné garáži: Josefovi…

Středeční policejní razie v jedné z říčanských garáží, u které si policie vyžádala přítomnost nejen majitele…

Vrahy Honzy (†19) vodili na provaze: Ukázali, jak mladíka umučili

Vrahy Honzy (†19) vodili na provaze: Ukázali, jak…

Tohle byla vskutku děsivá podívaná. Po lesíku nedaleko Bítozevsi se procházejí dva mladíci (18 a 19) obvinění z…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Draft NFL: Jednička šokovala, třetí šel vnuk Marlboro Mana. Jeden hráč i hrozil

Draft NFL: Jednička šokovala, třetí šel vnuk…

Amerika žila dlouho v přesvědčení, že Cleveland Browns na nočním draftu NFL vyberou jednoho z dvojice Josh Allen…

 

Reflex.cz

Lidé zapomněli, jak strašné věci dělal Zeman jako premiér, říká Jan Ruml

Lidé zapomněli, jak strašné věci dělal Zeman jako…

První Pirát české politiky. To byl, aspoň podle Mirka Topolánka, bývalý ministr Jan Ruml, který teď chce právě…

Britské školy ruší analogové hodiny, žáci z nich totiž nepoznají čas

Britské školy ruší analogové hodiny, žáci z nich…

Děti, které v Británii absolvují zkoušky pro ukončení povinné školní docházky a středního vzdělání, mají při…