Alfa Romeo Tipo 33 Stradale: Ikonický silniční supersport s křížem a hadem slaví 50 let

 

Silniční Alfa Romeo Tipo 33 byla nejrychlejším produkčním autem své doby. Debutovala před půlstoletím a vyrobilo se jich pouze osm. Originály nejdou pod 220 milionů korun. Za kus...

Alfu Romeo 33 přece všichni známe, není to zas tak dlouho, co tyto vozy bylo možné potkat na silnicích ještě relativně běžně. Jenže populární „trentatre“ Tipo 905/907 z 80. a 90. let minulého věku neměla s Tipo 33, o který půjde, kromě označení nic společného. S ním se ještě samostatná automobilka vydávala dobývat vavříny ve vytrvalostních závodech už o takřka dvě dekády dříve. A úspěšně.

Kromě bezpočtu „placek“ určených k co nejrychlejšímu projetí okruhů po celém světě však existovala i Stradale, silniční verze. Dnes je ikonou, jednou z nejvzácnějších alf všech dobu. A určitě tou nejdražší. Měla premiéru před padesáti lety, 31. srpna 1967, v předvečer GP Itálie formule 1 v Monze na tamní výstavě sportovních vozů. Šlo vlastně o zcivilizovaný úchvatný sportovní prototyp. Tvary karoserie byly dílem geniálního Franca Scaglioneho, návrháře, na kterého se bohužel trochu zapomíná...

Závodní geny

Veřejnosti se Tipo 33 Stradale představil na autosalonu v Turíně. Ručně smontované překrásné osmiválce, které našly své místo podélně uprostřed, měly skromný objem: jednalo se pouze o dvoulitry (1995 cm3). Ale čtyřvačkové DOHC s řetězovým pohonem rozvodů a vstřikováním Spica, tyto agregáty navrhl Carlo Chiti. Na rozdíl od závodních verzí, které se pyšnily tenkrát zhruba 201 kW (273 k), byl výkon snížen k hranici 170 kW (231 k)/8800 min-1, ale údaje se lišily kus od kusu. Manuální převodovka Colotti měla už tehdy šest rychlostí a přenášela dozadu 200 N.m v 7000 otáčkách.

Dokázala ji katapultovat z klidu na stovku za 5,6 s a letmý kilometr auto zvládlo během 24 s, alespoň podle německého Auto Motor und Sportu. Vážilo totiž pouze sedm metráků! Umělo jet i 260 km/h. Ne, nic rychlejšího v roce 1968 koupit pro běžné silnice nešlo, třístovku pokořily prodejní supersporty až mnohem později... Cena 9,75 milionů lir byla astronomická, průměrný plat v Itálii tehdy činil 150 tisíc...

Auta kombinovala špičkovou techniku, závodní mechaniku a přidala notnou dávku krásy. Byla mimochodem jen 3,97 m dlouhá, 1,71 m široká a 99 cm nízká! Podvozek s rozvorem prodlouženým o deset centimetrů na 2,35 m měl vpředu horní a spodní ramena, vzadu dvojitá vlečená a na obou nápravách stabilizátory. Trubkový rám i samotná karoserie byly vyrobeny z hliníku. Kupé se vzhůru výklopnými dveřmi vybavovali v továrně kotoučovými brzdami Girling (zadními až u diferenciálu) a třináctipalcovými hořčíkovými koly Campagnolo.

Osmnáct, nebo osm?

O stavbu se starala Carrozzeria Marazzi, prototypy vznikaly ještě v Settimo Milanese, v závodním oddělení Autodelta. Od listopadu 1967 do března 1969 se zrodilo pouhých 8 vozů této specifikace se Scaglioneho „šatičkami“. Nejenže se malosériové od prototypů lišily, vizuální rozdíly panovaly i mezi nimi, ale dnes všem nelze upřít nadčasovost. Prvním exemplářům kromě typické rudé barvy a dvojitých hlavních světel nechyběl ani tradiční zelený jetelový čtyřlístek na bílém trojúhelníkovém podkladu. „Quadrifoglio verde“ použil jako první závodník Ugo Sivocci už v roce 1923, dnes je symbolem a označením nejvýkonnějších produkčních specifikací jednotlivých modelů značky.

Zkrácených šasi podle archivů firmy Marazzi existovalo celkem osmnáct, jenže některá z nich oblékla jiné karoserie a v historii je dost bílých míst, osud pěti vozů není vůbec znám. V Museo Storico Alfa Romeo v Arese u Milána, které už zase nějaký čas slouží díkybohu veřejnosti, se u příležitosti jubilea otevřela výstava. Tam jeden z prototypů Stradale, jde však o kopii, doplňují i sourozenci včetně právě jinak „oblečených“ konceptů se stejným základem. Takže je zde k vidění třeba 33/2 Daytona, 33/3, modernější 33 TT12 a SC12, na konci vývoje se už v2t39 dvanáctiválce dočkaly přeplňování. Studie zastupují Carabo a Navajo od studia Bertone, Giugiarova Iguana, 33/2 Speciale a Cuneo stvořili zase u Pininfariny.

33 Stradale si běžný smrtelník v aukci nekoupí, nejenže se vůbec neprodávají, ale musel by si připravit zhruba čtvrt miliardy korun.

Foto: Museo Storico Alfa Romeo, Auto World Press

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Majitel televize Barrandov Jaromír Soukup zakládá vlastní hnutí Majitel televize Barrandov Jaromír Soukup zakládá vlastní hnutí

Mediální podnikatel Jaromír Soukup zakládá politické…

Banka Creditas opět zvyšuje kapitál Banka Creditas opět zvyšuje kapitál

Český finanční ústav Creditas s kapitálem byznysmena a…

Česko se chystá na nejhorší variantu brexitu Česko se chystá na nejhorší variantu brexitu

Drtivá prohra britské vlády při pokusu o prosazení…

ONLINE: Drama se nekoná. Vláda Theresy Mayové ustála hlasování o důvěře ONLINE: Drama se nekoná. Vláda Theresy Mayové ustála hlasování o důvěře

Britská vláda premiérky Theresy Mayové dnes večer podle…

 
Zdroj: Alfa Romeo, Motor1, Wikipedia

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka? TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve…

 



Alfa Romeo 33: Nejúspěšnější Alfa všech dob Alfa Romeo 33: Nejúspěšnější Alfa všech dob

Alfa Romeo 33 je obchodně nejúspěšnějším modelem značky v…

 



 
Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště

Autosalon Detroit 2019: Velká fotogalerie novinek přímo z výstaviště!

Včera

Největší hvězdou letošního detroitského autosalonu je nepochybně nová Toyota Supra. V Cobo Centru je toho ale k vidění vícero.




Blesk.cz

Život na svobodě jí chutná: Uprchlá Saúdka (18) si užívá sukní a snídá zakázanou slaninu

Život na svobodě jí chutná: Uprchlá Saúdka (18) si…

Saúdka Rahaf Kunúnová (18) si užívá svobodu v Kanadě. Podařilo se jí utéct před krutostí rodiny, doma podle…

Povedlo se. Skauti našli po 50 letech chlapce ze staré fotografie, kde se loučí s Palachem

Povedlo se. Skauti našli po 50 letech chlapce ze…

Jedna výzva na sociálních sítích, tisíce sdílení a tři dny. Tolik stačilo k tomu, aby se skauti po dlouhých…

 

iSport.cz

Atlético překvapivě vypadlo s Gironou. Real jde dál i po prohře

Atlético překvapivě vypadlo s Gironou. Real jde dál…

Fotbalisté Atlética Madrid nedokázali v domácí odvetě osmifinále Španělského poháru porazit Gironu a po remíze…

Bílek míří do Kazachstánu! Zlín jedná s Pivarníkem, ze Slavie chce Jugase

Bílek míří do Kazachstánu! Zlín jedná s Pivarníkem,…

Šok! Fotbalový Zlín přijde tři týdny před startem jarní části FORTUNA:LIGY téměř jistě o úspěšného trenéra.…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup založil politické hnutí. Jmenuje se originálně: List Jaromíra Soukupa

Jaromír Soukup založil politické hnutí. Jmenuje se…

Ztrácíte přehled o tom, zda Jaromír Soukup na své TV Barrandov moderuje pořadů 10 nebo už 13? Vaše tápání se…

Patrik Hartl: Proč se hraje o to, zda se přimkneme k Západu, nebo opět k východním mocnostem?

Patrik Hartl: Proč se hraje o to, zda se přimkneme k…

Patrik Hartl se dočkal nevídaného úspěchu: všechny čtyři jeho romány se v loňském roce umístily v desítce…