Alfa Romeo váhá. Má postavit velký sedan a kompaktní zadokolku? Poraďte!
Letošní a příští rok jsou pro automobilku Alfa Romeo nadmíru důležité. Letos uvedla na trh dlouho očekávaný sedan střední třídy Giulia, v příštím roce začne prodávat neméně očekávané SUV. Jestliže se jim bude prodejně dařit, automobilka bude moci dále expandovat. A v tom je trochu problém, firma zatím váhá jak.
Plány značky jsou oficiálně velmi ambiciózní. Vedení firmy chce v následujících pěti letech představit devět nových modelů. Jenže nový šéf značky Reid Bigland, který do funkce nastoupil letos v květnu, v několika případech váhá, zda se Alfě Romeo takový automobil vyplatí.
V první řadě je dilema sedan vyšší střední třídy, který by se postavil BMW řady 5 a spol. Ještě nedávno byl nástupce někdejší Alfy 166 takřka jistotou, jenže Bigland vidí, že tento segment už netáhne tak jako kdysi. „Před deseti lety bych řekl, že musíme mít sedan, abychom důstojně konkurovali německým značkám. S rostoucí popularitou SUV se to ale mění. Neříkám, že velký sedan neuděláme, nemusí být ale další na seznamu,“ říká kanadský manažer, který v minulosti šéfoval značce Ram.
Těmito slovy Bigland potvrdil zprávy, že Alfa vedle SUV přezdívaného Stelvio, které se postaví Jaguaru F-Pace nebo Porsche Macan, chystá ještě větší model proti BMW X5 nebo Audi Q7. Velké SUV si má zachovat agilní jízdní vlastnosti typické pro Alfu Romeo, jeho základem se patrně stane Maserati Levante.
Zelená pak byla už údajně dána nástupci kompaktního hatchbacku Giulietta, u kterého vedení firmy oceňuje, že si zachovává stabilní prodeje i po šesti letech na trhu. Přesto firma váhá s jeho charakterem, rozhoduje se mezi zachováním předního pohonu a přestavbou na zadokolku! Tím by se nová Giulietta stala unikátem, protože naopak takové BMW řady 1 se ze zadokolky stane v následující generaci předokolka.
„Platforma Giorgio použitá v Giulii zvládne tak malé auto, bude ale záležet na preferencích klientů. Byli bychom sice jiní, musíme ale pečlivě zvážit, co trh vyžaduje,“ říká Bigland s tím, že kompaktní hatchbacky s pohonem zadních kol jsou vymírající druh. Stále pak není jisté, zda nástupce Giulie zůstane hatchbackem, některé zprávy hovoří o nahrazení vozu crossoverem.
Trochu překvapením je pak zpráva, že od sedanu Giulia bude nakonec přece jen odvozeno kombi, které by se mohlo představit již na jaře v Ženevě. Ještě v létě představitelé českého zastoupení značky tvrdili, že Giulia Sportwagon nedorazí, protože její funkci částečně převezme SUV Stelvio. Automobilka si ale patrně uvědomila, že kombi střední třídy je přece jen důležitý segment (minimálně v Evropě), a tak Giulie kombi nakonec vznikne.
Nejistá je pak budoucnost Alfy 4C, která zatím prodejně příliš nepřesvědčila. Hovoří se totiž o nabídnutí kupé a spideru, které by z hlediska charakteru byly nástupci někdejší Brery a Spideru. Pokud by na ně skutečně došlo, nejdříve to bude v roce 2020, 4C by už novou generaci se vší pravděpodobností nedostala.
Otazník pak visí nad malým hatchbackem, MiTem. Nabízí se snadné řešení v podobě využití levné techniky Fiatu, což se ale ke zdůrazňování prémiového charakteru Alfy nehodí. Z hlediska prodejů pak dává smysl pouze v Evropě, což naznačuje jeho konec. Bigland k budoucnosti MiTa konkrétní není, tvrdí však, že ho firma zatím bude nadále vylepšovat.
Takže si to shrňme. Budoucí modelová řada Alfy Romeo bude vedle sedanu Giulie jistě čítat dvě SUV. Jistotou je i nástupce kompaktního hatchbacku Giulietta, byť se zatím neví, v jaké formě. Zvažováni jsou i nástupci Alfy 166, Brery a MiTa. Plány to jsou sice nadějné, v případě Alfy se ale po zkušenostech z minulých let musí brát s rezervou. Nebo si myslíte, že je značka konečně na správné cestě?