15.5. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

AMC AMX/3: Jak se zapomenutá americká značka snažila konkurovat Ferrari a selhala

 

American Motors Corporation byla známá hlavně pro své malé ekologické vozy. V sedmdesátých letech se ale pokusila konkurovat Ferrari.

AMC (zkratka pro American Motors Corporation) je dnes už pozapomenutá a dávno zaniklá (v roce 1988) značka, která se na mezinárodním poli proslavila hlavně účinkováním svých aut v bondovce Muž se zlatou zbraní. Zaměřovala se hlavně na menší a ekologičtější auta, nabízela však i „poctivou americkou techniku“ třeba v podobě osmiválcového muscle caru AMX. To jí však nestačilo a na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se rozhodla postavit Ferrari. Nevyšlo to...

Vedení firmy vzniklé v roce 1954 sloučením značek Nash a Hudson na konci šedesátých let usoudilo, že v jejím portfoliu chybí automobil, který by mohl konkurovat italským supersportům, třeba dílům Ferrari nebo De Tomaso. Právě De Tomaso bylo bráno za vzor, hlavně pro jeho kombinaci italského stylu s americkou technikou, v podobě osmiválců od Fordu. Že to pro finančně vyčerpanou automobilku nebude zrovna supervýdělečný projekt, vedení nezastavilo.

Brožura sporťáku odrazovala od kouření už před desítkami let. O zdraví nešlo, důvod je úsměvný

Úkol navrhnout automobil později nazvaný AMC AMX/3 dostal šéfdesignér značky Richard Teague. Ten možná navrhnul podivně vypadající vozy AMC Gremlin nebo AMC Pacer, v případě připravovaného superauta se ale předvedl a dokázal, že nakreslit krásné auto rozhodně umí. Však považte sami, AMC AMX/3 si svým designem nezadá s italskými superauty té doby, byť kritici budou možná tvrdit, že se svojí vizáží až příliš podobá De Tomasu Pantera. Dílo tak nadchlo, že vedení AMC se ani pořádně nezabývalo prací Giorgetta Giugiara, který měl rovněž zpracovat návrh připravovaného superautomobilu.

Video

Pomoc BMW

Ten ale paradoxně na 4,4 metru dlouhém a jen 1,1 metru vysokém autě nakonec také pracoval. Pomáhal totiž postavit prototyp vozu, což měla jinak na starosti jiná známá firma z Itálie – karosárna Giotta Bizzariniho, která však tehdy vyhlašovala bankrot. Bizzarini každopádně lehce poupravil původní návrh, hlavně z hlediska aerodynamiky, aniž by však tvary musel nějak zásadně přepracovat.

Jestliže design ostatní díla AMC moc nepřipomínal, technika v útrobách byla vcelku známá. O pohon se měl totiž postarat 6,4litrový vidlicový osmiválec, známý z modelů AMX nebo Javelin, který však měl být spárován se čtyřstupňovou převodovkou z dílny italské firmy Oto Melara. Uprostřed uložený atmosférický motor s 250 kW a 583 N.m měl vůz rozpohybovat až na 257 km/h. Nic jednoduchého to však nebylo, hlavně kvůli těžkému ocelovému šasi. To ale bylo opravdu tuhé, prý až o 50 % tužší než u některých tehdejších Mercedesů.

S výsledkem ale vedení AMC nebylo stále spokojeno, a tak vedle Bizzariniho a Giugiara povolalo na pomoc i pracovníky německého BMW. Ti vůz dále vylepšili, díky čemuž nakonec jeden z prototypů dosáhl rychlosti 273 km/h. To bylo v dané době opravdu obdivuhodné, vždyť takové Ferrari Daytona nebylo s maximálkou 280 km/h o tolik rychlejší. Jelikož se dané rychlosti povedlo dosáhnout na okruhu v Monze, začalo se danému exempláři říkat právě podle této trati.

Proč to nevyšlo?

Bohužel ale ani takové schopnosti nakonec AMC AMX/3 do výroby nedostaly. Nákladný vývoj stál asi dva miliony dolarů, což by podle účetních znamenalo, že by auto muselo být prodáváno za 12.000 dolarů, aby se finančně vyplatilo, což by tenkrát bylo čtyřikrát více než u Fordu Mustangu. A to bylo zkrátka moc, s ohledem na plánovanou produkci 5.000 vozů ročně.

To ale nebyl jediný problém auta. Image AMC nebyla zrovna kdovíjaká, a tak je otázkou, zda by zákazníky AMX/3 navzdory svým schopnostem nadchlo. A co víc, v Americe se tehdy blížily nové bezpečnostní normy, které by vzhled auta notně ovlivnily kvůli potřebě nevzhledných nárazníků – podobně v USA ostatně dopadlo třeba Lamborghini Countach.

A tak nakonec bylo postaveno jen šest kousků, které vznikly v roce 1970. Pět kusů byly pojízdné prototypy, šestý exemplář byla studie bez motoru s laminátovou karoserií, která v tehdejším roce debutovala na autosalonu v Chicagu. Část dílů pak využil karosář Salvatore Diomante na stavbu bratrského automobilu známého též jako Bizzarini Sciabola, zatímco Giorgio Giordanengo z auta udělal otevřený Spider.

Spolupracujeme s TipCars.com
V kancelářích Opelu byla policie. Automobilku podezírá z podvodů s emisemi V kancelářích Opelu byla policie. Automobilku podezírá z podvodů s emisemi

Německá policie prohledala kanceláře automobilky Opel…

ANO ovládne Karlovy Vary. Do koalice jde s ODS a místními Karlovaráky ANO ovládne Karlovy Vary. Do koalice jde s ODS a místními Karlovaráky

V Karlových Varech vznikla koalice vítězné ANO s…

Čižinského hnutí povládne Praze 7 v koalici s Piráty a Zelenými Čižinského hnutí povládne Praze 7 v koalici s Piráty a Zelenými

V Praze 7 se na koalici domluvily Praha Sobě (PS) a…

Severní a Jižní Korea propojí železnice a silnice Severní a Jižní Korea propojí železnice a silnice

Severní a Jižní Korea se dohodly, že zahájí práci na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue





 
Škoda Kodiaq GT: SUV-kupé z Mladé Boleslavi se představuje na prvních skicách

Škoda Kodiaq GT: SUV-kupé z Mladé Boleslavi se představuje na prvních skicách

Dnes 12:56

Že Škodovka chystá Kodiaq se svažující se zádí už nějaký čas víme. Nyní se vlajková loď automobilky pro Čínu ukazuje na prvních grafických náčrtech.




Blesk.cz

Olga Menzelová odtajnila stav manžela: Jiřího převezli domů

Olga Menzelová odtajnila stav manžela: Jiřího převezli domů

O víkendu byl oscarový režisér Jiří Menzel (80) se stal Mistrem umění a připojil se tak například ke Karlu…

Odborníci na telefonu Blesku: Velký přehled témat z úřadu práce! Jaké jsou změny v »rodičáku«, příspěvku na péči či podpoře v nezaměstnanosti?

Odborníci na telefonu Blesku: Velký přehled témat z…

Jste v nouzi a nevíte si rady? Hrozí vám ztráta práce a toužíte po rekvalifi kaci? Netušíte, jak se změnila výše…

 

iSport.cz

Dohra utkání Třinec - Sparta. Za chybně uznaný gól dostal Mikula stopku na měsíc

Dohra utkání Třinec - Sparta. Za chybně uznaný gól…

Videorozhodčí Pavel Mikula dostal od komise rozhodčích trest zákazu činnosti za chybně uznaný gól v pátečním…

Šok na Slovensku! Po prohře s Čechy rezignoval kouč Kozák

Šok na Slovensku! Po prohře s Čechy rezignoval kouč Kozák

Slovenské fotbalisty už nevede Ján Kozák. Čtyřiašedesátiletý trenér skončil na vlastní žádost den po prohře 1:2…

 

Reflex.cz

Generál Pavel: Nenormálně chráníme muslimy a vánoční stromky už mizí, nevidíme skutečnou hrozbu

Generál Pavel: Nenormálně chráníme muslimy a vánoční…

Generál Petr Pavel, bývalý šéf Vojenského výboru NATO, potřebuje svobodu a volnost. Má toho hodně na srdci a…

Silné deště a záplavy na jihu Francie si vyžádaly nejméně třináct mrtvých, do mnoha obcí se nedá dostat

Silné deště a záplavy na jihu Francie si vyžádaly…

Jih Francie v noci na dnešek zasáhly prudké deště a záplavy, které si vyžádaly nejméně třináct mrtvých a několik…