15.5. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

AMC AMX/3: Jak se zapomenutá americká značka snažila konkurovat Ferrari a selhala

 

American Motors Corporation byla známá hlavně pro své malé ekologické vozy. V sedmdesátých letech se ale pokusila konkurovat Ferrari.

AMC (zkratka pro American Motors Corporation) je dnes už pozapomenutá a dávno zaniklá (v roce 1988) značka, která se na mezinárodním poli proslavila hlavně účinkováním svých aut v bondovce Muž se zlatou zbraní. Zaměřovala se hlavně na menší a ekologičtější auta, nabízela však i „poctivou americkou techniku“ třeba v podobě osmiválcového muscle caru AMX. To jí však nestačilo a na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se rozhodla postavit Ferrari. Nevyšlo to...

Vedení firmy vzniklé v roce 1954 sloučením značek Nash a Hudson na konci šedesátých let usoudilo, že v jejím portfoliu chybí automobil, který by mohl konkurovat italským supersportům, třeba dílům Ferrari nebo De Tomaso. Právě De Tomaso bylo bráno za vzor, hlavně pro jeho kombinaci italského stylu s americkou technikou, v podobě osmiválců od Fordu. Že to pro finančně vyčerpanou automobilku nebude zrovna supervýdělečný projekt, vedení nezastavilo.

Brožura sporťáku odrazovala od kouření už před desítkami let. O zdraví nešlo, důvod je úsměvný

Úkol navrhnout automobil později nazvaný AMC AMX/3 dostal šéfdesignér značky Richard Teague. Ten možná navrhnul podivně vypadající vozy AMC Gremlin nebo AMC Pacer, v případě připravovaného superauta se ale předvedl a dokázal, že nakreslit krásné auto rozhodně umí. Však považte sami, AMC AMX/3 si svým designem nezadá s italskými superauty té doby, byť kritici budou možná tvrdit, že se svojí vizáží až příliš podobá De Tomasu Pantera. Dílo tak nadchlo, že vedení AMC se ani pořádně nezabývalo prací Giorgetta Giugiara, který měl rovněž zpracovat návrh připravovaného superautomobilu.

Video

Pomoc BMW

Ten ale paradoxně na 4,4 metru dlouhém a jen 1,1 metru vysokém autě nakonec také pracoval. Pomáhal totiž postavit prototyp vozu, což měla jinak na starosti jiná známá firma z Itálie – karosárna Giotta Bizzariniho, která však tehdy vyhlašovala bankrot. Bizzarini každopádně lehce poupravil původní návrh, hlavně z hlediska aerodynamiky, aniž by však tvary musel nějak zásadně přepracovat.

Jestliže design ostatní díla AMC moc nepřipomínal, technika v útrobách byla vcelku známá. O pohon se měl totiž postarat 6,4litrový vidlicový osmiválec, známý z modelů AMX nebo Javelin, který však měl být spárován se čtyřstupňovou převodovkou z dílny italské firmy Oto Melara. Uprostřed uložený atmosférický motor s 250 kW a 583 N.m měl vůz rozpohybovat až na 257 km/h. Nic jednoduchého to však nebylo, hlavně kvůli těžkému ocelovému šasi. To ale bylo opravdu tuhé, prý až o 50 % tužší než u některých tehdejších Mercedesů.

S výsledkem ale vedení AMC nebylo stále spokojeno, a tak vedle Bizzariniho a Giugiara povolalo na pomoc i pracovníky německého BMW. Ti vůz dále vylepšili, díky čemuž nakonec jeden z prototypů dosáhl rychlosti 273 km/h. To bylo v dané době opravdu obdivuhodné, vždyť takové Ferrari Daytona nebylo s maximálkou 280 km/h o tolik rychlejší. Jelikož se dané rychlosti povedlo dosáhnout na okruhu v Monze, začalo se danému exempláři říkat právě podle této trati.

Proč to nevyšlo?

Bohužel ale ani takové schopnosti nakonec AMC AMX/3 do výroby nedostaly. Nákladný vývoj stál asi dva miliony dolarů, což by podle účetních znamenalo, že by auto muselo být prodáváno za 12.000 dolarů, aby se finančně vyplatilo, což by tenkrát bylo čtyřikrát více než u Fordu Mustangu. A to bylo zkrátka moc, s ohledem na plánovanou produkci 5.000 vozů ročně.

To ale nebyl jediný problém auta. Image AMC nebyla zrovna kdovíjaká, a tak je otázkou, zda by zákazníky AMX/3 navzdory svým schopnostem nadchlo. A co víc, v Americe se tehdy blížily nové bezpečnostní normy, které by vzhled auta notně ovlivnily kvůli potřebě nevzhledných nárazníků – podobně v USA ostatně dopadlo třeba Lamborghini Countach.

A tak nakonec bylo postaveno jen šest kousků, které vznikly v roce 1970. Pět kusů byly pojízdné prototypy, šestý exemplář byla studie bez motoru s laminátovou karoserií, která v tehdejším roce debutovala na autosalonu v Chicagu. Část dílů pak využil karosář Salvatore Diomante na stavbu bratrského automobilu známého též jako Bizzarini Sciabola, zatímco Giorgio Giordanengo z auta udělal otevřený Spider.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 





 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní ministryně obrany Šlechtové

Fenomén Karla: Vzestup a pád extravagantní…

Z vlády Andreje Babiše odcházejí nej­známější tváře. Po Robertu Pelikánovi a Martinovi Stropnickém, kteří až…

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…