Aston Martin Cygnet: Výroba potvrzena
Aston Martin Cygnet se objevil na prvních obrázcích už loni v létě, výstavní premiéru měl letos v březnu na autosalonu v Ženevě. Třímetrové městské auto je ale pro značku poměrně riskantním projektem, proto oznámení o zahájení výroby přichází až nyní. Chystá se už na příští rok.
Cíl modelu Cygnet (název v angličtině znamená mládě labutě) je jasný: Aston Martin se chce s jeho pomocí vyrovnat s nástrahami přísných předpisů, které od roku 2012 automobilkám stanovují sankce za překročení stanovených limitů průměrné hodnoty emisí CO2 u všech prodaných aut. Zatímco většina konkurenčních značek spadá do větších automobilových koncernů, emise Astonů se neschovají do průměru masy malých úsporných aut některé ze sesterských značek, proto musí Aston Martin hledat jiné řešení.
Cygnet, který vychází z Toyoty iQ, se proto s emisemi CO2 jen lehce nad 100 g/km stane významnou pomocí při snižování flotilového průměru. Nejlepší hodnotu totiž v současnosti vykazuje Aston Martin V8 Vantage s 312 g/km, větší řada DB9 a DBS V12 se může pochlubit hodnotou 389 g/km.
Tento krok je samozřejmě z hlediska nákladů na vývoj podstatně levnější než výrazné snižování spotřeby u stávajících modelů, vývoj či adaptace hybridního pohonného ústrojí nebo vytvoření elektromobilu, který by do statistik přispěl u každého kusu hodnotou 0 g/km.
Na přeměnu Toyoty v Aston Martin pracoval tým designérů pod vedením Marka Reichmana, který si dal záležet na dosažení kvality designu, materiálů i zpracování na úrovni, jakou zákazníci od této značky očekávají. Ostatně právě oni by měli být cílovou skupinou pro tento model – podle dříve zveřejněných informací bude nákup nebo vlastnictví některého z „velkých“ Astonů podmínkou pro nákup Cygnetu.
To, že Cygnet nebude dostupnou ani masovou záležitostí, potvrdil šéf automobilky Ulrich Bez již dříve – předpokládaný objem produkce je 4000 aut ročně s cenou kolem 30 liber (asi 900 tisíc korun). Výroba bude probíhat v sídle automobilky v anglickém Gaydonu.