Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin V12 Vanquish

Jiří Štacha
Jednou z nejprestižnějších automobilek na světě je tradiční britská značka Aston Martin. Tento výrobce se specializací na vysoce výkonné a přitom luxusní vozy nyní představil zcela nový model s názvem V12 Vanquish.

Koncept tohoto vozu byl sice představen již v první polovině roku 1998, ale jeho konečná verze v níž se začne vyrábět, je známa až nyní. Do prodeje se dostane ve druhé čtvrtině příštího roku a movití zájemci o tenhle automobil s ušlechtilým rodokmenem se jistě mají na co těšit. V12 Vanquish si zachovává noblesní styl Aston Martinu a tradičně se i designem zařazuje mezi "moderní klasiku".

Novinka je výsledkem spolupráce s automobilkou Ford pod níž Aston Martin patří od roku 1998 a je největší investicí do nových technologií u této značky. Zdařilý design karoserie, která je kompletně z hliníku, moderní technologie a výkonný dvanáctiválcový motor jsou jistě i kvalitní náhradou za předchozí model Vantage V8. Podle požadavků zákazníků může být kupé V12 Vanquish dvoumístné nebo takzvaně dva plus dva místné. Vyrábět se bude v závodě Newport Pagnell, který byl výrazně modernizován. Přesto, že je na výrobě kvůli vysoké kvalitě i velký podíl ruční práce, doba dodání vozu bude do osmi týdnů.

V12 Vanquish se stane vlajkovou lodí Aston Martinu. Designérem vozu byl Ian Callum, kterému se podařilo splnit požadavky na vůz s tradicí, luxusním pojetím a dynamickým vzhledem. Exteriér vozu si tak zachoval tradiční proporce automobilky. Dynamický vzhled vozu zvýrazňuje zejména mohutná maska chladiče a široké blatníky ukrývající 19ti palcová kola. Tradiční zůstaly i světla kapkovitého tvaru, široké dveře a záď s mírným spoilerem. Zajímavostí je hliníková karoserie, která má strukturální celistvost a torzní tuhost srovnatelnou se standardy u vozů Formule 1.

V interiéru jsou kromě luxusního vybavení a použitých značkových materiálů (čalounění z kůže Connolly, Alcantary aj.) i vybavení pro sportovní jízdu a nechybí samozřejmě ani nejmodernější elektronika. Pro požitek ze sportovní jízdy slouží i elektronicky řízený systém volby převodového stupně s možností řazení tlačítky na volantu jako ve Formuli 1. Tento systém umožňuje přeřazení za 250 milisekund. Řazení je však možné i "klasicky". Převodovka je manuální šestistupňová s možností přepnutí na zimní režim. Při jeho zapnutí se zmenší síla záběru a usnadní se tak rozjezd na kluzkém povrchu. K zajímavostem patří i startování pomocí tlačítka nebo elektronické systémy informující řidiče například o tlaku a teplotě pneumatik. Možný je samozřejmě i satelitní navigační systém, automatické rozsvícení světel či spuštění stěračů v případě jejich potřeby a spousta dalších elektronických systémů. Systémy, které jsou dnes již známé nebo se dokonce staly standardní výbavou většiny nových vozů snad u vozu této kategorie není třeba vyjmenovávat. V12 Vanquish má na řízení těchto systémů dokonce "elektronické řídící centrum" tzv. Visteon electronic control, které optimalizuje činnost motoru, brzdění nebo řídí například informační systém aj. Potřebné informace systém poskytuje přes palubní počítač a to dokonce s možností výběru některého z jedenácti jazyků.

O pohon Aston Martinu V12 Vanquish se postará šestilitrový dvanáctiválec se 48 ventily. Motor dosahuje maximálního výkonu 336 kW (450 koní) a maximálního točivého momentu 556 Nm. Vanquish rychlí z 0 na 100 km/h za 4,7 s a dokáže uhánět rychlostí až 306 km/h (!)

Hlavním odbytištěm Aston Martinu V12 Vanquish bude zřejmě jako u většiny produkce této automobilky Velká Británie, kde se prodává přibližně 70% všech vozů Aston Martin. Většina ze zbylých 30% bývá prodána zejména v USA. Příští rok se v této malosériové produkci počítá s výrobou jen 300 kusů modelu V12 Vanquish, takže máte- li zájem a tučné konto, měli byste si pospíšit s objednávkou.

Technické údaje
MotorV12 6,0
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)5935
Válce/ventily12.IV
Max. výkon (kW/ot)336/6500
Max. točivý moment (Nm/ot)556/5000
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)306
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4665
Šířka (mm)1923
Výška (mm)1318
Rozvor (mm)2690
Pohotovostní hmotnost (kg)1820
Rozměr pneu vpředu255/40 ZR19
Rozměr pneu vzadu285/40 ZR19

Jiří Štacha