11.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

Značka Kia sice loni začala nabízet nový přeplňovaný tříválec, nedávno představené hybridy ale nadále využívají atmosférické motory.

Kia rovněž přistoupila na trend downsizingu, když představila přeplňovaný litrový tříválec nasazený v Cee’du. Korejský výrobce se ale nehodlá vzdát ani atmosférických motorů. V exkluzivním rozhovoru to přiznal šéf vývoje pohonných systémů Michael Winkler.

„Musíte se podívat na celkový koncept a ne jen na samotný motor. Pro konvenční pohonné systémy jsme zvýšili podíl přeplňovaných motorů, zatímco v plug-in hybridech a full-hybridech doplňujeme sílu atmosférického motoru elektromotorem,“ vysvětluje Winkler.

Atmosférické motory jsou ale pro užití v hybridních modelech uzpůsobeny, a to jak šestnáctistovka Nira, tak dvoulitr hybridní Optimy. Agregáty jsou schopny pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, který pomáhá účinnosti motoru.

„Díky užití Atkinsonova cyklu jsme mohli zvýšit kompresní poměr ze zhruba 10:1, 10,5:1 u konvenčních verzí až na 13,1:1. Tepelná účinnost se tím zvýšila na 40 %, což je vcelku hodně na konvenční benzinový motor,“ říká o šestnáctistovce Kappa v Niru šéf vývoje motorů Kia. U dvoulitru se kompresní poměr zvýšil na 13,5:1, vedle toho se změnilo třeba olejové a vodní čerpadlo.

Kia u nových hybridů nesjednotila techniku, aby ušetřila, ale použila pro oba svébytné motory. „Musíte počítat s rozdílnou velikostí,“ vysvětluje Winkler důvod, proč dva nové hybridy potřebují odlišný spalovací motor a jinak silné elektromotory. Silnější elektromotor Optimy s 50 kW (proti 32 kW) je nutností i kvůli možnosti jízdy čistě na elektřinu.

Zatímco hlavní propagátor hybridů Toyota v těchto autech sází na variátorové převodovky, Kia podobně jako Volkswagen sáhla v Niru po dvouspojkové převodovce. „Věříme, že z řidičského pohledu toto řešení lépe odpovídá vkusu našich zákazníků. Je to velice účinná převodovka,“ říká Winkler. Naopak hybridní Optima používá tradiční automat, opět s ohledem na klienty.

Netradičním prvkem jsou také lithium-polymerové baterie. Kia s nimi má dlouholeté zkušenosti – využila je třeba v Soulu EV, a tak se je rozhodla použít i v Niru a hybridní Optimě. Jejich hlavní výhodou je podle Winklera energetická účinnost. „V Soulu EV máme ve srovnání s konkurencí nejvyšší energetickou účinnost,“ říká vedoucí vývoje agregátů korejské značky.

Nový crossover Niro byl zatím představen ve formě full-hybridu, do budoucna se počítá i s plug-in hybridem. Naopak konvenční verze poháněná pouze spalovacím motorem na trh nedorazí, platforma vyvíjená společně s mateřskou automobilkou je uzpůsobena hybridnímu a elektrickému pohonu. Přestože se Niro může zdát rozměrově blízko SUV Sportage, Kia věří, že tento crossover je dostatečně odlišný, aby si obě auta našla své místo na trhu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Dozvuky rvačky u šatny City! Kéž by tu byl respekt jako v sumu, řekl Wenger

Dozvuky rvačky u šatny City! Kéž by tu byl respekt…

Emoce v neděli plány na hřišti i v zákulisí. Příliš hlasité oslavy hráčů Manchesteru City po výhře nad městským…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…