11.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

Značka Kia sice loni začala nabízet nový přeplňovaný tříválec, nedávno představené hybridy ale nadále využívají atmosférické motory.

Kia rovněž přistoupila na trend downsizingu, když představila přeplňovaný litrový tříválec nasazený v Cee’du. Korejský výrobce se ale nehodlá vzdát ani atmosférických motorů. V exkluzivním rozhovoru to přiznal šéf vývoje pohonných systémů Michael Winkler.

„Musíte se podívat na celkový koncept a ne jen na samotný motor. Pro konvenční pohonné systémy jsme zvýšili podíl přeplňovaných motorů, zatímco v plug-in hybridech a full-hybridech doplňujeme sílu atmosférického motoru elektromotorem,“ vysvětluje Winkler.

Atmosférické motory jsou ale pro užití v hybridních modelech uzpůsobeny, a to jak šestnáctistovka Nira, tak dvoulitr hybridní Optimy. Agregáty jsou schopny pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, který pomáhá účinnosti motoru.

„Díky užití Atkinsonova cyklu jsme mohli zvýšit kompresní poměr ze zhruba 10:1, 10,5:1 u konvenčních verzí až na 13,1:1. Tepelná účinnost se tím zvýšila na 40 %, což je vcelku hodně na konvenční benzinový motor,“ říká o šestnáctistovce Kappa v Niru šéf vývoje motorů Kia. U dvoulitru se kompresní poměr zvýšil na 13,5:1, vedle toho se změnilo třeba olejové a vodní čerpadlo.

Kia u nových hybridů nesjednotila techniku, aby ušetřila, ale použila pro oba svébytné motory. „Musíte počítat s rozdílnou velikostí,“ vysvětluje Winkler důvod, proč dva nové hybridy potřebují odlišný spalovací motor a jinak silné elektromotory. Silnější elektromotor Optimy s 50 kW (proti 32 kW) je nutností i kvůli možnosti jízdy čistě na elektřinu.

Zatímco hlavní propagátor hybridů Toyota v těchto autech sází na variátorové převodovky, Kia podobně jako Volkswagen sáhla v Niru po dvouspojkové převodovce. „Věříme, že z řidičského pohledu toto řešení lépe odpovídá vkusu našich zákazníků. Je to velice účinná převodovka,“ říká Winkler. Naopak hybridní Optima používá tradiční automat, opět s ohledem na klienty.

Netradičním prvkem jsou také lithium-polymerové baterie. Kia s nimi má dlouholeté zkušenosti – využila je třeba v Soulu EV, a tak se je rozhodla použít i v Niru a hybridní Optimě. Jejich hlavní výhodou je podle Winklera energetická účinnost. „V Soulu EV máme ve srovnání s konkurencí nejvyšší energetickou účinnost,“ říká vedoucí vývoje agregátů korejské značky.

Nový crossover Niro byl zatím představen ve formě full-hybridu, do budoucna se počítá i s plug-in hybridem. Naopak konvenční verze poháněná pouze spalovacím motorem na trh nedorazí, platforma vyvíjená společně s mateřskou automobilkou je uzpůsobena hybridnímu a elektrickému pohonu. Přestože se Niro může zdát rozměrově blízko SUV Sportage, Kia věří, že tento crossover je dostatečně odlišný, aby si obě auta našla své místo na trhu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nenápadný krach: CK Boš ukončila provoz i komunikaci, klienti neodjeli Nenápadný krach: CK Boš ukončila provoz i komunikaci, klienti neodjeli

Ostravská cestovní kancelář Boš přepisuje letošní…

EET pro e-shopy se podle asociace podnikatelů zjednoduší EET pro e-shopy se podle asociace podnikatelů zjednoduší

Ministerstvo financí zjednoduší podle Asociace malých a…

Šéf ECB: Světové centrální banky by měly sladit své kroky Šéf ECB: Světové centrální banky by měly sladit své kroky

Světové centrální banky by se měly snažit sladit svá…

Proč tu ještě jste? Juncker se v europarlamentu tvrdě opřel do Nigela Farage Proč tu ještě jste? Juncker se v europarlamentu tvrdě opřel do Nigela Farage

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker z titulu své…

 
 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Dodge Viper se letos rozloučí. Na trhu vydržel čtvrt…

Test Seat Ibiza Cupra: Vstupenka do světa radosti a rychlosti Test Seat Ibiza Cupra: Vstupenka do světa radosti a rychlosti

Seat z povzdálí útočí na přední příčky mezi rychlými…

 



Autoslevy


Související články
Jak vznikala Kia Optima Sportwagon? Exkluzivně odhaluje evropský šéf designu Jak vznikala Kia Optima Sportwagon? Exkluzivně odhaluje evropský šéf designu

Kia vstoupila do segmentu kombíků střední třídy. Detaily…

Kia Niro s hybridním pohonem otevírá novou kategorii Kia Niro s hybridním pohonem otevírá novou kategorii

Automobilka Kia oficiálně představuje model Niro, který…

 



 
Škoda Fabia Kofola: Jen 99 aut pro milovníky „české coly“

Škoda Fabia Kofola: Jen 99 aut pro milovníky „české coly“

Dnes 12:52

Hlavní specialitou „kofolácké“ fabie je chladnička, kterou lze umístit na zadní sedadla. Majitelé ji navíc budou mít plnou nápojů od Kofoly.




Blesk.cz

Vilu na Petřinách radnice od demolice nezachrání: 85 milionů za její odkup majiteli nedá

Vilu na Petřinách radnice od demolice nezachrání: 85…

Ani petice, ani nesouhlas odborníků zřejmě nezachrání funkcionalistickou vilu od demolice. Stávající majitel…

Nepovedl se jí upgrade na Windows 10. Microsoft jí zaplatí 10 tisíc dolarů

Nepovedl se jí upgrade na Windows 10. Microsoft jí…

Microsoft automaticky upgraduje staré verze Windows na nové Desítky. Teri Goldsteinová ze Seattlu však nebyla…

 

iSport.cz

Berdych se diví: Lendl na mě neměl čas a teď je zpátky

Berdych se diví: Lendl na mě neměl čas a teď je zpátky

PŘÍMO Z LONDÝNA | Pokud vše klapne, už při US Open by mohl mít Tomáš Berdych nového člena týmu. Možná i…

Kam půjdou Slováci po EURO? Kvůli Hamšíkovi volají giganti

Kam půjdou Slováci po EURO? Kvůli Hamšíkovi volají giganti

Postoupili z nelehké skupiny, obrali o body Anglii a porazili Rusko. Fotbalisté Slovenska na EURO zanechali…

 

Reflex.cz

„Chudák tvoje babička!“ Dvaačtyřicetiletý youtuber masakruje hatery. A užívá si to

„Chudák tvoje babička!“ Dvaačtyřicetiletý youtuber…

Jaroslav Kovář se od všech ostatních youtuberů liší především věkem. Je mu 42, ale funguje podobně jako o…

Od čeho nás může zachránit Brexit? Od Bruselu? Spíš od monstra populismu

Od čeho nás může zachránit Brexit? Od Bruselu? Spíš…

Když bývalý prezident Václav Klaus komentoval v Radiožurnálu výsledky britského referenda, bylo přímo z éteru…