11.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

Atmosféra pro hybridy, turbo pro běžné modely, říká šéf motorů Kia

Značka Kia sice loni začala nabízet nový přeplňovaný tříválec, nedávno představené hybridy ale nadále využívají atmosférické motory.

Kia rovněž přistoupila na trend downsizingu, když představila přeplňovaný litrový tříválec nasazený v Cee’du. Korejský výrobce se ale nehodlá vzdát ani atmosférických motorů. V exkluzivním rozhovoru to přiznal šéf vývoje pohonných systémů Michael Winkler.

„Musíte se podívat na celkový koncept a ne jen na samotný motor. Pro konvenční pohonné systémy jsme zvýšili podíl přeplňovaných motorů, zatímco v plug-in hybridech a full-hybridech doplňujeme sílu atmosférického motoru elektromotorem,“ vysvětluje Winkler.

Atmosférické motory jsou ale pro užití v hybridních modelech uzpůsobeny, a to jak šestnáctistovka Nira, tak dvoulitr hybridní Optimy. Agregáty jsou schopny pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, který pomáhá účinnosti motoru.

„Díky užití Atkinsonova cyklu jsme mohli zvýšit kompresní poměr ze zhruba 10:1, 10,5:1 u konvenčních verzí až na 13,1:1. Tepelná účinnost se tím zvýšila na 40 %, což je vcelku hodně na konvenční benzinový motor,“ říká o šestnáctistovce Kappa v Niru šéf vývoje motorů Kia. U dvoulitru se kompresní poměr zvýšil na 13,5:1, vedle toho se změnilo třeba olejové a vodní čerpadlo.

Kia u nových hybridů nesjednotila techniku, aby ušetřila, ale použila pro oba svébytné motory. „Musíte počítat s rozdílnou velikostí,“ vysvětluje Winkler důvod, proč dva nové hybridy potřebují odlišný spalovací motor a jinak silné elektromotory. Silnější elektromotor Optimy s 50 kW (proti 32 kW) je nutností i kvůli možnosti jízdy čistě na elektřinu.

Zatímco hlavní propagátor hybridů Toyota v těchto autech sází na variátorové převodovky, Kia podobně jako Volkswagen sáhla v Niru po dvouspojkové převodovce. „Věříme, že z řidičského pohledu toto řešení lépe odpovídá vkusu našich zákazníků. Je to velice účinná převodovka,“ říká Winkler. Naopak hybridní Optima používá tradiční automat, opět s ohledem na klienty.

Netradičním prvkem jsou také lithium-polymerové baterie. Kia s nimi má dlouholeté zkušenosti – využila je třeba v Soulu EV, a tak se je rozhodla použít i v Niru a hybridní Optimě. Jejich hlavní výhodou je podle Winklera energetická účinnost. „V Soulu EV máme ve srovnání s konkurencí nejvyšší energetickou účinnost,“ říká vedoucí vývoje agregátů korejské značky.

Nový crossover Niro byl zatím představen ve formě full-hybridu, do budoucna se počítá i s plug-in hybridem. Naopak konvenční verze poháněná pouze spalovacím motorem na trh nedorazí, platforma vyvíjená společně s mateřskou automobilkou je uzpůsobena hybridnímu a elektrickému pohonu. Přestože se Niro může zdát rozměrově blízko SUV Sportage, Kia věří, že tento crossover je dostatečně odlišný, aby si obě auta našla své místo na trhu.

Spolupracujeme s TipCars.com
 










Související články
Jak vznikala Kia Optima Sportwagon? Exkluzivně odhaluje evropský šéf designu Jak vznikala Kia Optima Sportwagon? Exkluzivně odhaluje evropský šéf designu

Kia vstoupila do segmentu kombíků střední třídy. Detaily…

Kia Niro s hybridním pohonem otevírá novou kategorii Kia Niro s hybridním pohonem otevírá novou kategorii

Automobilka Kia oficiálně představuje model Niro, který…

 



 
Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům

Renault Grand Scénic: I sedmimístné MPV se přiblížilo crossoverům

Dnes 08:51

Nový Grand Scénic je proti předchůdci delší, širší i vyšší. Narostl také rozvor a zvětšila se světlá výška.




Blesk.cz

Bára Basiková: Slavíky i »Anděla« vyhodila do popelnice! Proč?

Bára Basiková: Slavíky i »Anděla« vyhodila do…

Pořádný průvan udělala doma Bára Basiková (53). Dva bronzoví a jeden stříbrný Slavík letěli i s »Andělem« do popelnice!

Prokleté Jevany Karla Svobody (†68)? Postavy z mlhy a podivný řev! Co všechno tam místní zažívají?

Prokleté Jevany Karla Svobody (†68)? Postavy z mlhy…

Nikdo z obyvatel Jevan, ve kterých teď syn Karla Svobody (†68) prodává dům svého táty, sice nechce o žádných…

 

iSport.cz

Pocta Hradci Králové. Zahraje si Spengler Cup, pomohl tomu i Bednář

Pocta Hradci Králové. Zahraje si Spengler Cup,…

V Hradci Králové si mnou ruce. Protože tahle reklama zvoní. Tamní Mountfield HK obdržel nabídku odehrát…

Česká bitka! Polák zbušil kamaráda Jaškina. On ví, za co to bylo, řekl

Česká bitka! Polák zbušil kamaráda Jaškina. On ví,…

Cesta za hokejovým Stanley Cupem je náročná a lemují ji oběti, které by člověk nejspíš normálně nepřinesl.…

 

Reflex.cz

Útoky na Řízkárnu končí. Kdo je další na řadě?

Útoky na Řízkárnu končí. Kdo je další na řadě?

Včera mi přišel email od soudruhů ze Sítě revolučních buněk. Halasně v něm oslavují vítězství nad Řízkárnou, ale…

Kocábovi hledači prezidenta? Spíš koule na noze než trampolína

Kocábovi hledači prezidenta? Spíš koule na noze než…

O víkendu spatřila světlo světa takzvaná Kroměřížská výzva, oznamující založení nové iniciativy Peloton, jejímž…