Audi A1 quattro: První fotografie
Audi A1 s pohonem všech kol bude, automobilka už postavila jeho funkční prototyp a vybrané novináře s ním nechala dokonce i projet.
V krátké tiskové zprávě Audi potvrzuje, že A1 quattro bude sdílet s větším A3 a sportovněji zaměřeným modelem TT způsob rozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy.
Starat se o to má mezinápravová vícelamelová spojka pracující v kapalinové lázni, umístěná před zadní nápravou a ovládaná elektrohydraulicky. Rychlou změnu rozdělení točivého momentu má zajišťovat tlakový zásobník hydraulické kapaliny, přičemž tlak není přímo závislý na prokluzu kol.
Jakmile se pohon všech kol v A1 objeví, půjde o první zástavbu do malého vozu VW Group. Koncernovými příbuznými Audi A1 jsou SEAT Ibiza, Škoda Fabia a VW Polo. Pokud by se pohon všech kol dostal do sériové výroby, bylo by pravděpodobné, že se budoucnu rozšíří i do příbuzných vozů. To ale předbíháme.
První prototyp pohání motor 1,4 TFSI s výkonem 139 kW, oproti výchozímu vozu s pohonem předních kol je Audi A1 quattro o úctyhodných 120 kg těžší.
Auto Bild už měl čest se s vozem projet a jeho redaktoři tvrdí, že vůz se chová podobně jako větší RS3, tedy nedotáčivě. Prostě jako typické Audi. Pohon všech kol pomáhá a-jedničce podle redaktorů Auto Bildu zvýšit rychlost průjezdů zatáčkami. V rychlostech, v nichž by byla předokolka už mimo trať, quattro srdnatě drží.
Quattro ale nebude jedinou novinkou v nabídce ingolstadtského mrňouse. Automobilka plánuje, že pohon všech kol propojí rovněž s motorem 2,0 TFSI s výkonem vyšším než 150 kW.
Audi chce na podzim letošního roku postavit testovací sérii 500 takových A1 a odezva od zákazníků naznačí, jak velký je o takový automobil zájem. Podle toho bude rozhodnuto o další budoucnosti tohoto vozu.
Podle informací z továrny by sériové A1 s pohonem všech kol mohlo stát asi 27.000 euro (tj. 675.000,- Kč).