Audi A3 oslavila deset let

Audi A3 oslavila deset let

 
 

Bestseller slaví výročí: Právě před 10 lety uvedla automobilka Audi model A3, který definoval novou třídu prémiových kompaktních vozů

Září 1996: úspěšný nástup

S délkou 4,15 m a rozvorem 2,51 m byl model A3 první generace dimenzován jako typický kompaktní vůz. Jeho aerodynamicky čistý design jej zařadil do rodiny nových modelů Audi, jejichž emotivní linie byly formovány během devadesátých let. Široce rozkročená karoserie, mohutné C sloupky a plochá střecha propůjčovala tomuto nevšednímu kompaktu elegantní vzhled kupé. Oceňována je i robustní konstrukce, dodávající modelu A3 vysokou bezpečnost - v crashtestech prováděných v roce 1998 už podle nových předpisů EuroNCAP dosáhl špičkového hodnocení. Několik měsíců nato byla jeho bezpečnost dále posílena v tehdejší době novinkou, bočními airbagy, a v říjnu 1998 k jeho výbavě přibyly i airbagy hlavové.

Na jaře roku 1999 byl původně pouze třídveřový model doplněn o pětidveřového sourozence, který v následujících letech získal 40% podíl na celkovém prodeji.

Na úspěch modelu A3 měla značný vliv špičková technika jeho pohonných jednotek a podvozku. Už při uvedení dostal do vínku čtyři příčně uložené čtyřválce, tři zážehové a jeden vznětový, s výkony od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Časem se rodina agregátů výrazně rozrostla o modernější a ještě výkonnější typy.

Na jaře roku 1999 zazářila na vrcholu modelové řady A3 sportovní verze Audi S3 s 1,8litrovým turbomotorem o výkonu 154 kW a 270 Nm, od podzimu 2001 zvýšeném na 165 kW (225 k). Audi S3 bylo sériově dodáváno se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol Haldex. Sofistikovaný systém pohonu doplňovala i víceprvková zadní náprava.

Do skončení výroby první generace uprostřed roku 2003 se prodalo celkem 881 000 vozů řady A3, z toho 360 000 na německém trhu.

Druhá generace A3: další úspěchy

Bylo-li uvedení prvního Audi A3 úspěchem, druhá generace, uvedená v květnu 2003, ho ještě překonala. Rozvor třídveřového modelu vzrostl na 2,58 metru – z toho těží zejména pasažéři na zadních sedadlech zvětšením prostoru pro nohy. Celková délka vozu činí 4,21 m a pětidveřový Sportback (podzim 2004) je ještě o 70 mm delší, díky čemuž se může pochlubit kufrem objemu 370 až 1100 litrů.

Atraktivní karoserie A3 je zároveň robustní a bezpečná, všechny přední pojišťovny přiznaly novému modelu nejvyšší stupeň pasivní bezpečnosti. Znakem zdařilé koncepce je i nízký pokles hodnoty vozu s časem, po třech letech provozu zůstává na 69 % ceny nového vozu.

I druhá generace A3 posunula designem interiéru a komfortní výbavou hranice standardu ve své třídě. Současně s novou jednodílnou mřížkou chladiče bylo pracoviště řidiče vybaveno volantem nové generace. Přibyly i nové high tech prvky výbavy vozu, jako například rozhraní pro přehrávač iPod, adaptivní světlomety nebo vyhřívaná zadní sedadla.

K pohonu je k dispozici šest zážehových motorů 1,6 až 3,2 litru a tři vznětové (1,9 a 2 l) . Téměř všechny těží z přímého vstřikování paliva do válců FSI resp. TFSI a TDI.

Nejvýkonnější jednotkou je šestiválcový motor o objemu 3,2 litru výkonu 184 kW, následován progresivním dvoulitrovým turbomotorem 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva a výkonem 147 kW, který je ve verzi pro teprve nedávno představené sportovní Audi S3 vyladěn na 195 kW. Vznětové motory podávají výkony od 77 kW do 125 kW a jsou sériově vybaveny částicovými filtry. Pěti- a šestistupňovým manuálním převodovkám alternují automaty tiptronic a vynikající dvouspojková S-tronic – každý čtvrtý vůz řady A3 opouští výrobní linku s jednou z těchto progresivních převodovek.

Do června roku 2006 už bylo vyrobeno 600 000 vozů řady A3. Prodejní čísla stále rostou a v minulém roce překročila hranici 200 000 kusů ročně. Hitem se stala verze Sportback, která se na prodeji podílí 70 %. Také na českém trhu patří Audi A3 k mimořádně úspěšným modelům – od začátku prodeje v listopadu 1996 do konce srpna letošního roku se prodalo (včetně A3 Sportback) bezmála 2700 vozů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí

Audi A3 druhé generace vypadá stále k světu, i s…

Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi

Audi představilo v Hamburku projekt Audi balanced…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil nejizolovanější domorodce brazilských pralesů

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil…

Pokochejte se dechberoucím pohledem na život nejizolovanějších domorodých kmenů obývajících pralesy na západě…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…