Audi A3 oslavila deset let

Audi A3 oslavila deset let

 
 

Bestseller slaví výročí: Právě před 10 lety uvedla automobilka Audi model A3, který definoval novou třídu prémiových kompaktních vozů

Září 1996: úspěšný nástup

S délkou 4,15 m a rozvorem 2,51 m byl model A3 první generace dimenzován jako typický kompaktní vůz. Jeho aerodynamicky čistý design jej zařadil do rodiny nových modelů Audi, jejichž emotivní linie byly formovány během devadesátých let. Široce rozkročená karoserie, mohutné C sloupky a plochá střecha propůjčovala tomuto nevšednímu kompaktu elegantní vzhled kupé. Oceňována je i robustní konstrukce, dodávající modelu A3 vysokou bezpečnost - v crashtestech prováděných v roce 1998 už podle nových předpisů EuroNCAP dosáhl špičkového hodnocení. Několik měsíců nato byla jeho bezpečnost dále posílena v tehdejší době novinkou, bočními airbagy, a v říjnu 1998 k jeho výbavě přibyly i airbagy hlavové.

Na jaře roku 1999 byl původně pouze třídveřový model doplněn o pětidveřového sourozence, který v následujících letech získal 40% podíl na celkovém prodeji.

Na úspěch modelu A3 měla značný vliv špičková technika jeho pohonných jednotek a podvozku. Už při uvedení dostal do vínku čtyři příčně uložené čtyřválce, tři zážehové a jeden vznětový, s výkony od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Časem se rodina agregátů výrazně rozrostla o modernější a ještě výkonnější typy.

Na jaře roku 1999 zazářila na vrcholu modelové řady A3 sportovní verze Audi S3 s 1,8litrovým turbomotorem o výkonu 154 kW a 270 Nm, od podzimu 2001 zvýšeném na 165 kW (225 k). Audi S3 bylo sériově dodáváno se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol Haldex. Sofistikovaný systém pohonu doplňovala i víceprvková zadní náprava.

Do skončení výroby první generace uprostřed roku 2003 se prodalo celkem 881 000 vozů řady A3, z toho 360 000 na německém trhu.

Druhá generace A3: další úspěchy

Bylo-li uvedení prvního Audi A3 úspěchem, druhá generace, uvedená v květnu 2003, ho ještě překonala. Rozvor třídveřového modelu vzrostl na 2,58 metru – z toho těží zejména pasažéři na zadních sedadlech zvětšením prostoru pro nohy. Celková délka vozu činí 4,21 m a pětidveřový Sportback (podzim 2004) je ještě o 70 mm delší, díky čemuž se může pochlubit kufrem objemu 370 až 1100 litrů.

Atraktivní karoserie A3 je zároveň robustní a bezpečná, všechny přední pojišťovny přiznaly novému modelu nejvyšší stupeň pasivní bezpečnosti. Znakem zdařilé koncepce je i nízký pokles hodnoty vozu s časem, po třech letech provozu zůstává na 69 % ceny nového vozu.

I druhá generace A3 posunula designem interiéru a komfortní výbavou hranice standardu ve své třídě. Současně s novou jednodílnou mřížkou chladiče bylo pracoviště řidiče vybaveno volantem nové generace. Přibyly i nové high tech prvky výbavy vozu, jako například rozhraní pro přehrávač iPod, adaptivní světlomety nebo vyhřívaná zadní sedadla.

K pohonu je k dispozici šest zážehových motorů 1,6 až 3,2 litru a tři vznětové (1,9 a 2 l) . Téměř všechny těží z přímého vstřikování paliva do válců FSI resp. TFSI a TDI.

Nejvýkonnější jednotkou je šestiválcový motor o objemu 3,2 litru výkonu 184 kW, následován progresivním dvoulitrovým turbomotorem 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva a výkonem 147 kW, který je ve verzi pro teprve nedávno představené sportovní Audi S3 vyladěn na 195 kW. Vznětové motory podávají výkony od 77 kW do 125 kW a jsou sériově vybaveny částicovými filtry. Pěti- a šestistupňovým manuálním převodovkám alternují automaty tiptronic a vynikající dvouspojková S-tronic – každý čtvrtý vůz řady A3 opouští výrobní linku s jednou z těchto progresivních převodovek.

Do června roku 2006 už bylo vyrobeno 600 000 vozů řady A3. Prodejní čísla stále rostou a v minulém roce překročila hranici 200 000 kusů ročně. Hitem se stala verze Sportback, která se na prodeji podílí 70 %. Také na českém trhu patří Audi A3 k mimořádně úspěšným modelům – od začátku prodeje v listopadu 1996 do konce srpna letošního roku se prodalo (včetně A3 Sportback) bezmála 2700 vozů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí

Audi A3 druhé generace vypadá stále k světu, i s…

Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi

Audi představilo v Hamburku projekt Audi balanced…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…