Audi A3 a S3 Sedan: Odlišnější, než se čekalo
Audi nás, tedy přesněji řečeno Američany, navnadilo na model A3 ve verzi sedan před dvěma roky, ale teprve nyní se zhmotnil do produkční verze, jak slíbil teaser z minulého týdne. Jenže už to bohužel není taková paráda, jako v případě původní studie.
Určitě jsem před dvěma roky nebyl sám, kdo si říkal, že by bylo ideální, kdyby na A3 už nikdo nesahal. Ale jak ukazuje realita, nejspíš to ani nebylo možné, protože se finální verzi dost výrazně změnily proporce a přiblížila se tak už prodávaným hatchbackům A3. Působí zavalitějším dojmem, přišla o optickou štíhlost, danou nízkým pontonem karoserie i relativně velkou prosklenou plochou a přestože si zachovala všechny základní rysy konceptu, je mnohem méně přitažlivá. Na druhou stranu je ale třeba říci, že i tak vypadá docela k světu, takže to asi nakonec tak velký problém nebude.
Karoserie A3 Sedan a S3 Sedan je dlouhá 4,46 m, široká 1,80 m (+11 mm) a vysoká 1,42 m (-9 mm) a spočívá na rozvoru 2,64 m, přičemž v prodloužené zádi ukrývá kufr o objemu 425 l. Na americkém trhu, pro který debutovala na právě zahájeném autosalonu v New Yorku, bude nabízena se čtyřmi motory, mezi kterými nebude chybět ani 2,0 TDI se 110 kW a 320 N.m, jenž má jezdit za 4,1 l, na stovku zrychlí za 8,7 s a rozjede se až na rychlost 220 km/h. Samozřejmostí je možnost volby mezi šestistupňovým manuálem a DSG.
Společnost mu dělají tři benziňáky 1,4 TFSI, 1,8 TFSI a 2,0 TFSI. Základem nabídky je slušných 103 kW a 250 N.m s funkcí COD, umožňující deaktivaci dvou válců, což má vliv na kombinovanou spotřebu 4,7 l benzinu na 100 km. Z klidu zrychlí čtrnáctistovka na stovku za 8,4 s a jede až 214 km/h. Vrcholem nabídky běžných verzí je 1.8 TFSI se 132 kW a 250 Nm, která zrychlí na stovku za 7,3 s a jejíž maximální rychlost činí 235 km/h, to vše pro kombinované spotřebě 5,6 l na 100 km.
Benzinový dvoulitr už je určen výhradně pro variantu S3 a pyšní se výkonem 300 koní (221 kW) a 380 Newtonmetry. Jeho maximálka je omezena na 250 km/h a dynamika závisí na použité převodovce - s dvouspojkovým S tronicem zvládnete stovku za parádních 4,9 s, manuál potřebuje o 0,4 s více. Spotřeba je téměř identická – 6,9 oproti 7,0 l na 100 km. V Americe začne prodej všech verzí v polovině letošního roku.