Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A4 (B9): První statické dojmy z Německa

David Bureš
Diskuze (112)
Zvenku je nové Audi A4 možná skoro stejné jako předchůdce, uvnitř ale nezůstal kámen na kameni. Zachována byla vysoká kvalita.

Audi tento týden představilo podobu nové generace modelu A4. Tuto novinku střední třídy jsme si mohli exkluzivně prohlédnout pouhý den po odhalení jejího vzhledu. Audi nám ukázalo jak sedan, tak kombi.

A4 je pro Audi velice důležitým vozem, jedná se o nejprodávanější model v jeho historii, který má na svém kontě více než šest milionů vyrobených kusů. Automobilka i po prezentaci prvních fotek nové A4 dělá s vozem tajnosti, a tak si novinku zatím nemůžeme prohlédnout na denním světle. Proto ze sídla automobilky v Ingolstadtu míříme do několik kilometrů vzdáleného průmyslového areálu, kde by jeden rozhodně nečekal ateliér umístěný v nenápadné hale. Právě v něm, v záři reflektorů, na nás nová A4 konečně čeká.

Hrany a ostré linie

První dojem je… familiérní. Novou A4 si zkrátka nespletete s vozy jiných značek, jedná se jednoduše o Audi velikosti M. Konzervativní design nicméně A4 přináší úspěchy, a tak nebylo potřeba násilných designových změn. Navíc i ostatní značky (Mercedes-Benz, Renault) následují trend Audi a mnohá jejich auta jsou si rovněž podobná jako vejce vejci.

Zatímco při prvním krátkém pohledu si novou A4 klidně spletete s předchůdcem, nebo s o segment menší A3 sedan, druhý pohled ukazuje, že se designérům práce na karoserii povedla. Ve srovnání s předchozí generací nová A4 používá výrazně více hran a ostrých linií. To je znatelné hlavně na přídi, které dominuje ostře řezaná maska chladiče single frame. Ta spolu s optikou světlometů tvořící písmeno C opticky rozšiřuje příď auta.

Vyváženými proporcemi se chlubí jak sedan, tak kombi, pojmenované již tradičně Avant. U obou variant je kabina posunuta vzad, délka kabiny je opticky prodloužena především u tříprostorové verze, jejíž záď je zakončena výraznou odtokovou hranou. Ta pomáhá aerodynamice, součinitel aerodynamického odporu činí 0,23 (u Avantu 0,26). Optika zadních světel pak jasně odkazuje na ty přední.

Překvapit může absence mlhových světlometů. Jejich místo zaujaly senzory bezpečnostních asistentů, což jsou ty kruhové prvky v předním nárazníku. Místo konvenčních mlhovek A4 používá takzvaná světla do každého počasí. Ta jsou součástí funkcí světlometů Matrix LED, která umí rozložit světlo svých diod a nastavit jeho intenzitu podle potřeby.

Minimalismus s množstvím funkcí

Zatímco při pohledu na karoserii by bylo možné designéry obvinit z lenosti, vnitřek ukazuje, že se při navrhování nové A4 rozhodně nenudili. V interiéru nezůstal kámen na kameni, je kompletně přepracovaný. Ostatně důraz na kabinu je logický, většina automobilů nejvíce stárne uvnitř. A jak bývá u Audi zvykem, nový interiér se povedl.

Palubní deska je horizontálně orientovaná a vykazuje jistou spřízněnost s další letošní ingolstadtskou novinkou – SUV Q7. Shodný je panel klimatizace, jehož chromovaný rámeček elegantně navazuje na kolébkové spínače. Důvěrně známé jsou též vertikální výdechy ventilace tvořící jednu linii před spolujezdcem. Proudící vzduch z prostředního výdechu má navozovat svěžejší atmosféru, v případě potřeby lze jednoduše vypnout.

Nové je však bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, které díky tomuto řešení poskytuje dostatečný obraz vzad. Další novinkou je displej multimediálního systému MMI, který nevyjíždí z palubní desky (jako u Q7), ale je pevně umístěn na vrchu středového panelu. Základem je sedmipalcová obrazovka s rozlišením 800 x 480 pixelů, příplatková 8,3palcová obrazovka se chlubí rozlišením 1024 x 480 pixelů. Multimediální systém se ovládá pomocí otočného tlačítka s integrovaným touchpadem, umístěným na středové konzoli.

Ve srovnání s předchůdcem je palubní deska elegantnější a opticky čistší – nenachází se na ní tolik tlačítek. Otázkou však je, zda méně tlačítek usnadní ovládání. Dobře vybavená A4 totiž nabízí tolik funkcí, že se v jejich ovládání řidič možná bude ztrácet. Alespoň při prezentaci funkcí jsme nestačili sledovat, co se jak ovládá.

Audi A4 – porovnání rozměrů s předchozí generací
Model A4 sedan (B9) A4 sedan (B8) A4 Avant (B9) A4 Avant (B8)
Délka [mm] 4726 4701 4725 4703
Šířka [mm] 1842 1826 1842 1826
Výška [mm] 1427 1427 1434 1436
Rozvor [mm] 2820 2808 2820 2808
Objem zav. prostoru [l] ? 480 505-1510 490-1430

Stejně jako Q7 je i nová A4 dostupná s digitálním displejem Audi virtual cockpit, který může nahradit analogové přístroje s obrazovkou mezi nimi. Ódy na 12,3palcovou obrazovku jsme pěli již dříve, a tak jen v krátkosti – také u A4 se chlubí ostrou grafikou a vysokým rozlišením.

Přestože vystavené kousky byly předsériové, kvalita použitých materiálů i zpracování jsou na nejvyšší úrovni, jak se na vůz luxusní značky sluší a patří. Krátké usazení se za volant naznačuje pohodlný posaz a dostatek místa. Zatímco příplatkový volant z paketu S-line s masivním věncem se příjemně drží, ten základní by mohl mít tlustší věnec.

Vzadu přibylo 23 mm v oblasti kolen a 24 mm v oblasti hlavy. Zatímco místa pro nohy je skutečně dostatek, vyšší jedinci si budou stěžovat na výšku nad sedákem. Důvodem je především výše umístěná lavice, díky které nejsou nohy nepohodlně skrčeny.

Ingolstadtský praktik

Zatímco sedany obvykle sázejí na eleganci, kombíky se chlubí hlavně praktičností. A4 Avant nicméně dokáže kombinovat obě tyto vlastnosti. Jeho zavazadlový prostor nabízí objem 505 litrů, což je o 15 litrů více než u předchůdce a také více než u konkurence. Nakládací hrana leží 630 mm nad zemí, šířka vstupního otvoru je rovný metr.

Audi A4 Avant – porovnání rozměrů s evropskými konkurenty
Model Audi A4 Avant BMW 3 Touring Mercedes-Benz C kombi Volvo V60
Délka [mm] 4725 4624 4702 4628
Šířka [mm] 1842 1811 1810 1865
Výška [mm] 1434 1429 1457 1484
Rozvor [mm] 2820 2810 2840 2776
Objem zav. prostoru [l] 505 495 490 430

Po sklopení zadních sedadel (v poměru 2:1:2) vznikne prostor velký 1.510 litrů. Ložná plocha nicméně není rovná – opěradla po sklopení zůstanou šikmo ležet na sedácích. K dispozici bude dělicí síť na zavazadla a elektricky ovládané víko kufru. Jeho specialitou je to, že společně s víkem se bude vzhůru vysouvat i roletka zavazadelníku. Praktičnost Avantu bude moci zvýšit i kolejnicový systém, elektricky vysunované tažné zařízení či bezdotykové otevírání víka zavazadelníku.

Dobije telefon i ochrání při výstupu

Výbava A4 bude moci být opravdu bohatá, záležet bude vlastně jen na finančních možnostech zákazníka. Modely luxusních značek v poslední době přichází se systémy automatického řízení, a tak s takovým řešením přichází i ingolstadtská novinka.

Součástí adaptivního tempomatu s funkcí stop & go může být rovněž asistent pro jízdu v dopravní koloně, který umí až do rychlosti 65 km/h převzít řízení. Pomocník by mohl fungovat i ve vyšších rychlostech, limitem podle představitelů Audi není technika, ale legislativa, která plnohodnotná autonomní vozidla nepovoluje.

Systém radaru, ultrazvuku a kamery, jehož data přenáší nový sběrnicový systém FlexRay, má i další funkce. Asistent pro vyhýbací manévry v případě hrozící srážky umí objet překážku. Ideální trajektorii vypočítá pomocí několika senzorů, přičemž řidiči umí vypomoci cíleným zásahem do řízení pomocí posilovače.

Tak jako u Q7 bude i v A4 dostupný asistent pro vystupování. Ten pomocí světelných pásů ve dveřích upozorní posádku na okolo jedoucí vozidlo, které by cestující mohlo při vystupování ohrozit. Systém umí pracovat až tři minuty po vypnutí zapalování.

Další ze specialit je bezdrátové dobíjení smartphonů Audi phone box – telefon stačí položit na indukční dobíječku v loketní opěrce a ten se sám připojí k anténě auta, aby byl jeho signál silnější. V současnosti ale systém funguje prakticky jen s telefony Samsung.

Audi A4 sedan – technické údaje nabízených zážehových motorů
Motor 1.4 TFSI 2.0 TFSI ultra 2.0 TFSI
Zdvihový objem [cm3] 1395 1984 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 110 140 185
Točivý moment [N.m] 250 320 370
Převodovka 6M (7DS) 6M (7DS) 6M (7DS)
Max. rychlost [km/h] - (210) - (240) - (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - (8,5) - (7,3) - (5,8)
Komb. spotřeba [l/100 km] - (4,9) - (4,8) - (5,7)

Takřka již samozřejmostí jsou u luxusních značek připojení k internetu, head-up displej nebo skvělá hudební aparatura, kterou pro A4 dodala firma Bang & Olufsen. Prezentace jejího tříprostorového zvuku nás sice uspokojila, ale rozhodně nenadchla – jiné vozy už takový zvuk umí také nabídnout.

První kusy v listopadu

Předprodej nové A4 bude zahájen na přelomu srpna a září, první exempláře dorazí k dealerům na konci listopadu. Vůbec poprvé budou od zahájení prodeje k dispozici obě karosářské verze A4 – sedan i kombi, později nabídku doplní zvýšený Allroad, který se patrně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.

Sedan a Avant jsou úspěšné na různých trzích, a tak Audi jejich soudobým uvedením nechce zvýhodnit některý z regionů. Zatímco Asii nebo USA boduje sedan, Evropa miluje Avant. Loni mimochodem vzniklo celkem 224.866 sedanů a 83.666 kombíků, které byly doplněny 19.038 Allroady.

Audi A4 sedan – technické údaje nabízených vznětových motorů
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI ultra 2.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968 1968 2967 2967
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW] 90 110 110 140 160 200
Točivý moment [N.m] - 320 320 400 400 600
Převodovka 6M (7DS) 6M (7DS) 6M 6M (7DS) 7DS 8A
Max. rychlost [km/h] - - (219) - - (237) - 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - (8,7) - - (7,7) - 5,3
Komb. spotřeba [l/100 km] - 3,8 (-) 3,7 - (4,1) 4,2 4,9
David Bureš
Diskuze (112)
Avatar - Hammunasakra
3. 7. 2015 10:16
Re: A4
Sympatie k značce chápu a respektuju. Ty si navíc svym způsobem rozumnej fanoušek. Teda ne tak úplně žejo ;-) ale myslim tim že klidně zkritizuješ když něco neni ok. To je docela výjímečný :yes: :-)

Lexusáckej 4válec 200t je novej vypiplanej japonskej originál tAky s Millerova cyklem navíc kombinaci přímého a nepřímého vstřikování dle zatižení. To si pleteš s naftovym a benzínovym 4válcem v Infiniti. Tam je od MB i převodovka. Originál japonskej pohon včetně převodovky je jen hybrid Q50 a to je taky drtivě nejlepší verze :yes: :yes:
Jak bude jezdit 200t v IS a časem v GS teprve uvidíme v kombinaci s tou novou generací 8st. automatu beroucího v potaz i přetížení by to nemuselo bejt špatný

O tom 190 PS TFSI sem čet už na jaře a do spotřebou potrefený chudnoucí Evropy je to asi správná volba směru vývoje. Jen mě moc neoslovuje. Je fakt že západní Evropou jdou docela silný protinaftový vlny takže po úspornejch benzínech bude brzy asi docela poptávka

Na tu vodu sem hodně zvědavej. Přes ten jezdící prototyp [odkaz] masovější rozšíření bude asi eště chvilku trvat. Rozhodně to považuju za výraznej krok ve vývoji motorů možná správnym směrem

Eště k motorum, nevim jestli to znáš [odkaz] [odkaz]
Avatar - AUDIRS6
3. 7. 2015 10:03
Re: A4
Posledna veta je praveze najvystiznejsia, ako obvykle >:-[]
OK, momentalne mam trosku viac casu a kludu, tak aj ked uz nebudem opakovat veci, ktore som pisal povodne a ty si ich cital, tak len doplnenie...:
Po niektorych krokoch, ktore Audi, ale aj iny vyrobcovia urobili, robia, alebo sa chystaju, niesom ani ja zamerany len a vyhradne na Audi. Vec sa ma tak, ze su mi sympaticky - vonkajsim dizajnom, interierom, kvalitou auta ako celku, a vdaka quattru aj pohonom - pre seba by som uz totiz asi nikdy nechcel auto bez kvalitneho pohonu 4x4, a to aj keby to bola otazka nejakeho kompromisu z hladiska zabavnosti jazdnych vlastnosti ( vid BMW ).
Lexusacky 4 valec turbo je preznackovany Mercedes, to ti snad pisat nemusim. To je ta klasicka +/- 250 konova konkurencna trieda v ramci D3. spotreby v porovnatelnych autach su tam vsade +/- rovnake. Takze tam nieje dôvod nejako sa byt do hrude, ze nas ma 252 a ten ich 245 PS.
Tymto novym 190 PS motorom si myslim, ze aj Audi sa snazi oslovit klientelu, ktora bola doteraz zvyknuta na dobru spotrebu klasickych podobne silnych 2 litrov TDI. A to si myslim, ze je zaujimavy fakt. Len ako hovorim, koli mne by mi k nemu museli prihodit quattro, aby som sa o neho zaujimal blizsie.
Nad pocinom BMW tlieskam v pozore ! :yes: :yes: :yes: :yes:
Len ma to aj svoje ale...: Korozia valcov, piestov, pripadne slabsie spalena a prehorena zmes - co toto urobi s olejom, do ktoreho sa takto mozu tie nespalene casti dostat, a teda s celkovymi narokmi na vymeny oleja, a vobec trvanlivost a zivotnost motora... - toto je pre mna zatial otazka. Sposob ziskavania vody je ale genialne jednoduchy a jednoducho genialny :-) Ja by som ale tuto vodu este vyuzival aj na dodatocny ostrek medzichladica stlaceneho vzduchu - ako napr. mala Impreza WRX STi ( neviem ktora generacia ).
Takze ano - principialne dobra, ale zatial este co do spolahlivosti a trvacnosti nie moc prebadana cesta...
A ak si teda cital moj predch. koment v povodnom stave, tak vies, ze ja furt este presadzuujem tiez radsej nejaku-tu vykonovu rezervu pod kapotou, takze S4, pokial bude urobena podla mojich predstav, by mohla byt to optimum. ;-)
PS: Pokial chces so mnou debatovat takto - vcelku normalne, tak uz nikdy nepouzi proti normalnemu lahkemu autu so sportovymi jazdnymi vlastnostami hybrid. :-! - tym sa trosku deklasujes, kedze vies, ze tie veci sa zatial dost vylucuju. Cest vynimke i8, ale skus si predstavit, ake fajne auto by to bolo bez bateriek a s poriadnou R6 pod kapotou... ;-)
Avatar - Hammunasakra
3. 7. 2015 00:38
Re: A4
V pohodě čet sem i tu původní verzi ;-)
Bohužel k odpovědi sem se dostal až teď takže se můžu leda šklebit nad tvou závěrečnou větou. Fakt všechno jako obvykle :-)

Když to člověk nemá omezený na jednu značku zajímavej turbo 4 válec možná bude 200t Lexusu. Od podzimu se bude dávat do IS v kombinaci s novou verzí 8st. Aisinu se senzory přetížení. Motor je jako to 190 PS TFSI taky sofistikovaný konstrukce kombinující nízkou spotřebu v nižších otáčkách. Je ale posazenej výkonově o nějakejch 50 koní vejš. To by mohlo bejt zajímavý auto

Eště zajímavější v úspornosti časem možná bude [odkaz] To by možná moh bejt opravdovej krok k úspornosti
Avatar - AUDIRS6
2. 7. 2015 21:19
Re: A4
Moj sen ? >:D
...nemam slov... :-!
Mal som tu napisany dlhy a hodne vysvetlujuci prispevok, isiel som v nom opravovat chyby a defakto mi 3/4 zmizly.
Takze kaslem na to, ale si zase vedla ako obvykle. :-!
Avatar - Hammunasakra
2. 7. 2015 17:46
Re: A4
Nejde snad o rozsah jakej měla před nácti lety C5 ale že Kylie měla v mainstreamový střední vo dvě generace dřív víc než je tvuj sen pro příští A4. Jak si sám napsal asi fakt stárneš když ti 190 PS přijde akorát. To je celý
Nějak mi bylo bližší když rostly výkony než to dnešní šetření kdo uspoří vo desetinu víc ;-\
Tuhle sem čet rady jak jezdit že mám místo 130 radši jezdit 120 nebo spíš 110 km/h a uspořim. No já radši jezdim tak 140 km/h a kde to de i víc. Tim myslim kde se nebojim měření tak víc :-)
Kombinaci Millerova a Atkinsovova cyklu používá třeba Toyota právě v těch hybridech který sem ti na šetření doporučoval ;-)
Vim že většina lidí je rozdělená jen podle značek to mi řikat fakt nemusíš. A že tahle A4 bude jen o úsportnosti sem psal tady v první diskuzi o ní. Před pár měsíci
Já sice taky nejsem naftovej ale když chceš šetřit tak je to zatim ta nejlepší cesta. Pak slušnější hybridy typu Q50 hybrid nebo GS450h a až daleko daleko za tim takovýhle pokusy o úsporný motůrky