1.7. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Audi A4 (B9): První statické dojmy z Německa

 

Zvenku je nové Audi A4 možná skoro stejné jako předchůdce, uvnitř ale nezůstal kámen na kameni. Zachována byla vysoká kvalita.

Audi tento týden představilo podobu nové generace modelu A4. Tuto novinku střední třídy jsme si mohli exkluzivně prohlédnout pouhý den po odhalení jejího vzhledu. Audi nám ukázalo jak sedan, tak kombi.

A4 je pro Audi velice důležitým vozem, jedná se o nejprodávanější model v jeho historii, který má na svém kontě více než šest milionů vyrobených kusů. Automobilka i po prezentaci prvních fotek nové A4 dělá s vozem tajnosti, a tak si novinku zatím nemůžeme prohlédnout na denním světle. Proto ze sídla automobilky v Ingolstadtu míříme do několik kilometrů vzdáleného průmyslového areálu, kde by jeden rozhodně nečekal ateliér umístěný v nenápadné hale. Právě v něm, v záři reflektorů, na nás nová A4 konečně čeká.

Hrany a ostré linie

První dojem je… familiérní. Novou A4 si zkrátka nespletete s vozy jiných značek, jedná se jednoduše o Audi velikosti M. Konzervativní design nicméně A4 přináší úspěchy, a tak nebylo potřeba násilných designových změn. Navíc i ostatní značky (Mercedes-Benz, Renault) následují trend Audi a mnohá jejich auta jsou si rovněž podobná jako vejce vejci.

Zatímco při prvním krátkém pohledu si novou A4 klidně spletete s předchůdcem, nebo s o segment menší A3 sedan, druhý pohled ukazuje, že se designérům práce na karoserii povedla. Ve srovnání s předchozí generací nová A4 používá výrazně více hran a ostrých linií. To je znatelné hlavně na přídi, které dominuje ostře řezaná maska chladiče single frame. Ta spolu s optikou světlometů tvořící písmeno C opticky rozšiřuje příď auta.

K tématu: Audi A4 – Nová generace s delším rozvorem oficiálně, zhubla 120 kg

Vyváženými proporcemi se chlubí jak sedan, tak kombi, pojmenované již tradičně Avant. U obou variant je kabina posunuta vzad, délka kabiny je opticky prodloužena především u tříprostorové verze, jejíž záď je zakončena výraznou odtokovou hranou. Ta pomáhá aerodynamice, součinitel aerodynamického odporu činí 0,23 (u Avantu 0,26). Optika zadních světel pak jasně odkazuje na ty přední.

Překvapit může absence mlhových světlometů. Jejich místo zaujaly senzory bezpečnostních asistentů, což jsou ty kruhové prvky v předním nárazníku. Místo konvenčních mlhovek A4 používá takzvaná světla do každého počasí. Ta jsou součástí funkcí světlometů Matrix LED, která umí rozložit světlo svých diod a nastavit jeho intenzitu podle potřeby.

Minimalismus s množstvím funkcí

Zatímco při pohledu na karoserii by bylo možné designéry obvinit z lenosti, vnitřek ukazuje, že se při navrhování nové A4 rozhodně nenudili. V interiéru nezůstal kámen na kameni, je kompletně přepracovaný. Ostatně důraz na kabinu je logický, většina automobilů nejvíce stárne uvnitř. A jak bývá u Audi zvykem, nový interiér se povedl.

Palubní deska je horizontálně orientovaná a vykazuje jistou spřízněnost s další letošní ingolstadtskou novinkou – SUV Q7. Shodný je panel klimatizace, jehož chromovaný rámeček elegantně navazuje na kolébkové spínače. Důvěrně známé jsou též vertikální výdechy ventilace tvořící jednu linii před spolujezdcem. Proudící vzduch z prostředního výdechu má navozovat svěžejší atmosféru, v případě potřeby lze jednoduše vypnout.

Nové je však bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, které díky tomuto řešení poskytuje dostatečný obraz vzad. Další novinkou je displej multimediálního systému MMI, který nevyjíždí z palubní desky (jako u Q7), ale je pevně umístěn na vrchu středového panelu. Základem je sedmipalcová obrazovka s rozlišením 800 x 480 pixelů, příplatková 8,3palcová obrazovka se chlubí rozlišením 1024 x 480 pixelů. Multimediální systém se ovládá pomocí otočného tlačítka s integrovaným touchpadem, umístěným na středové konzoli.

Ve srovnání s předchůdcem je palubní deska elegantnější a opticky čistší – nenachází se na ní tolik tlačítek. Otázkou však je, zda méně tlačítek usnadní ovládání. Dobře vybavená A4 totiž nabízí tolik funkcí, že se v jejich ovládání řidič možná bude ztrácet. Alespoň při prezentaci funkcí jsme nestačili sledovat, co se jak ovládá.

Audi A4 – porovnání rozměrů s předchozí generací
ModelA4 sedan (B9)A4 sedan (B8)A4 Avant (B9)A4 Avant (B8)
Délka [mm]4726470147254703
Šířka [mm]1842182618421826
Výška [mm]1427142714341436
Rozvor [mm]2820280828202808
Objem zav. prostoru [l]?480505-1510490-1430

Stejně jako Q7 je i nová A4 dostupná s digitálním displejem Audi virtual cockpit, který může nahradit analogové přístroje s obrazovkou mezi nimi. Ódy na 12,3palcovou obrazovku jsme pěli již dříve, a tak jen v krátkosti – také u A4 se chlubí ostrou grafikou a vysokým rozlišením.

Přestože vystavené kousky byly předsériové, kvalita použitých materiálů i zpracování jsou na nejvyšší úrovni, jak se na vůz luxusní značky sluší a patří. Krátké usazení se za volant naznačuje pohodlný posaz a dostatek místa. Zatímco příplatkový volant z paketu S-line s masivním věncem se příjemně drží, ten základní by mohl mít tlustší věnec.

Vzadu přibylo 23 mm v oblasti kolen a 24 mm v oblasti hlavy. Zatímco místa pro nohy je skutečně dostatek, vyšší jedinci si budou stěžovat na výšku nad sedákem. Důvodem je především výše umístěná lavice, díky které nejsou nohy nepohodlně skrčeny.

Ingolstadtský praktik

Zatímco sedany obvykle sázejí na eleganci, kombíky se chlubí hlavně praktičností. A4 Avant nicméně dokáže kombinovat obě tyto vlastnosti. Jeho zavazadlový prostor nabízí objem 505 litrů, což je o 15 litrů více než u předchůdce a také více než u konkurence. Nakládací hrana leží 630 mm nad zemí, šířka vstupního otvoru je rovný metr.

Audi A4 Avant – porovnání rozměrů s evropskými konkurenty
ModelAudi A4 AvantBMW 3 TouringMercedes-Benz C kombiVolvo V60
Délka [mm]4725462447024628
Šířka [mm]1842181118101865
Výška [mm]1434142914571484
Rozvor [mm]2820281028402776
Objem zav. prostoru [l]505495490430
Po sklopení zadních sedadel (v poměru 2:1:2) vznikne prostor velký 1.510 litrů. Ložná plocha nicméně není rovná – opěradla po sklopení zůstanou šikmo ležet na sedácích. K dispozici bude dělicí síť na zavazadla a elektricky ovládané víko kufru. Jeho specialitou je to, že společně s víkem se bude vzhůru vysouvat i roletka zavazadelníku. Praktičnost Avantu bude moci zvýšit i kolejnicový systém, elektricky vysunované tažné zařízení či bezdotykové otevírání víka zavazadelníku.

Dobije telefon i ochrání při výstupu

Výbava A4 bude moci být opravdu bohatá, záležet bude vlastně jen na finančních možnostech zákazníka. Modely luxusních značek v poslední době přichází se systémy automatického řízení, a tak s takovým řešením přichází i ingolstadtská novinka.

Součástí adaptivního tempomatu s funkcí stop & go může být rovněž asistent pro jízdu v dopravní koloně, který umí až do rychlosti 65 km/h převzít řízení. Pomocník by mohl fungovat i ve vyšších rychlostech, limitem podle představitelů Audi není technika, ale legislativa, která plnohodnotná autonomní vozidla nepovoluje.

Systém radaru, ultrazvuku a kamery, jehož data přenáší nový sběrnicový systém FlexRay, má i další funkce. Asistent pro vyhýbací manévry v případě hrozící srážky umí objet překážku. Ideální trajektorii vypočítá pomocí několika senzorů, přičemž řidiči umí vypomoci cíleným zásahem do řízení pomocí posilovače.

Tak jako u Q7 bude i v A4 dostupný asistent pro vystupování. Ten pomocí světelných pásů ve dveřích upozorní posádku na okolo jedoucí vozidlo, které by cestující mohlo při vystupování ohrozit. Systém umí pracovat až tři minuty po vypnutí zapalování.

Další ze specialit je bezdrátové dobíjení smartphonů Audi phone box – telefon stačí položit na indukční dobíječku v loketní opěrce a ten se sám připojí k anténě auta, aby byl jeho signál silnější. V současnosti ale systém funguje prakticky jen s telefony Samsung.

Audi A4 sedan – technické údaje nabízených zážehových motorů
Motor1.4 TFSI2.0 TFSI ultra2.0 TFSI
Zdvihový objem [cm3]139519841984
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW]110140185
Točivý moment [N.m]250320370
Převodovka6M (7DS)6M (7DS)6M (7DS)
Max. rychlost [km/h]- (210)- (240)- (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]- (8,5)- (7,3)- (5,8)
Komb. spotřeba [l/100 km]- (4,9)- (4,8)- (5,7)
Takřka již samozřejmostí jsou u luxusních značek připojení k internetu, head-up displej nebo skvělá hudební aparatura, kterou pro A4 dodala firma Bang & Olufsen. Prezentace jejího tříprostorového zvuku nás sice uspokojila, ale rozhodně nenadchla – jiné vozy už takový zvuk umí také nabídnout.

První kusy v listopadu

Předprodej nové A4 bude zahájen na přelomu srpna a září, první exempláře dorazí k dealerům na konci listopadu. Vůbec poprvé budou od zahájení prodeje k dispozici obě karosářské verze A4 – sedan i kombi, později nabídku doplní zvýšený Allroad, který se patrně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.

Sedan a Avant jsou úspěšné na různých trzích, a tak Audi jejich soudobým uvedením nechce zvýhodnit některý z regionů. Zatímco Asii nebo USA boduje sedan, Evropa miluje Avant. Loni mimochodem vzniklo celkem 224.866 sedanů a 83.666 kombíků, které byly doplněny 19.038 Allroady.

Audi A4 sedan – technické údaje nabízených vznětových motorů
Motor2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI ultra2.0 TDI3.0 TDI3.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]196819681968196829672967
Válce/ventily4/44/44/44/46/46/4
Největší výkon [kW]90110110140160200
Točivý moment [N.m]-320320400400600
Převodovka6M (7DS)6M (7DS)6M6M (7DS)7DS8A
Max. rychlost [km/h]-- (219)-- (237)-250
Zrychlení 0-100 km/h [s]-- (8,7)-- (7,7)-5,3
Komb. spotřeba [l/100 km]-3,8 (-)3,7- (4,1)4,24,9

Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A4 (B9): První statické dojmy z Německa







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Výrobu vozů Audi A4 a A5 narušil nedostatek součástek Výrobu vozů Audi A4 a A5 narušil nedostatek součástek

Německá automobilka Audi byla ve své továrně v…

Audi budou komunikovat se semafory, už příští rok Audi budou komunikovat se semafory, už příští rok

Moderní systém komunikace mezi vozy značky Audi a…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…