Audi A4 (B9): První statické dojmy z Německa
Audi tento týden představilo podobu nové generace modelu A4. Tuto novinku střední třídy jsme si mohli exkluzivně prohlédnout pouhý den po odhalení jejího vzhledu. Audi nám ukázalo jak sedan, tak kombi.
A4 je pro Audi velice důležitým vozem, jedná se o nejprodávanější model v jeho historii, který má na svém kontě více než šest milionů vyrobených kusů. Automobilka i po prezentaci prvních fotek nové A4 dělá s vozem tajnosti, a tak si novinku zatím nemůžeme prohlédnout na denním světle. Proto ze sídla automobilky v Ingolstadtu míříme do několik kilometrů vzdáleného průmyslového areálu, kde by jeden rozhodně nečekal ateliér umístěný v nenápadné hale. Právě v něm, v záři reflektorů, na nás nová A4 konečně čeká.
Hrany a ostré linie
První dojem je… familiérní. Novou A4 si zkrátka nespletete s vozy jiných značek, jedná se jednoduše o Audi velikosti M. Konzervativní design nicméně A4 přináší úspěchy, a tak nebylo potřeba násilných designových změn. Navíc i ostatní značky (Mercedes-Benz, Renault) následují trend Audi a mnohá jejich auta jsou si rovněž podobná jako vejce vejci.
Zatímco při prvním krátkém pohledu si novou A4 klidně spletete s předchůdcem, nebo s o segment menší A3 sedan, druhý pohled ukazuje, že se designérům práce na karoserii povedla. Ve srovnání s předchozí generací nová A4 používá výrazně více hran a ostrých linií. To je znatelné hlavně na přídi, které dominuje ostře řezaná maska chladiče single frame. Ta spolu s optikou světlometů tvořící písmeno C opticky rozšiřuje příď auta.
Vyváženými proporcemi se chlubí jak sedan, tak kombi, pojmenované již tradičně Avant. U obou variant je kabina posunuta vzad, délka kabiny je opticky prodloužena především u tříprostorové verze, jejíž záď je zakončena výraznou odtokovou hranou. Ta pomáhá aerodynamice, součinitel aerodynamického odporu činí 0,23 (u Avantu 0,26). Optika zadních světel pak jasně odkazuje na ty přední.
Překvapit může absence mlhových světlometů. Jejich místo zaujaly senzory bezpečnostních asistentů, což jsou ty kruhové prvky v předním nárazníku. Místo konvenčních mlhovek A4 používá takzvaná světla do každého počasí. Ta jsou součástí funkcí světlometů Matrix LED, která umí rozložit světlo svých diod a nastavit jeho intenzitu podle potřeby.
Minimalismus s množstvím funkcí
Zatímco při pohledu na karoserii by bylo možné designéry obvinit z lenosti, vnitřek ukazuje, že se při navrhování nové A4 rozhodně nenudili. V interiéru nezůstal kámen na kameni, je kompletně přepracovaný. Ostatně důraz na kabinu je logický, většina automobilů nejvíce stárne uvnitř. A jak bývá u Audi zvykem, nový interiér se povedl.
Palubní deska je horizontálně orientovaná a vykazuje jistou spřízněnost s další letošní ingolstadtskou novinkou – SUV Q7. Shodný je panel klimatizace, jehož chromovaný rámeček elegantně navazuje na kolébkové spínače. Důvěrně známé jsou též vertikální výdechy ventilace tvořící jednu linii před spolujezdcem. Proudící vzduch z prostředního výdechu má navozovat svěžejší atmosféru, v případě potřeby lze jednoduše vypnout.
Nové je však bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, které díky tomuto řešení poskytuje dostatečný obraz vzad. Další novinkou je displej multimediálního systému MMI, který nevyjíždí z palubní desky (jako u Q7), ale je pevně umístěn na vrchu středového panelu. Základem je sedmipalcová obrazovka s rozlišením 800 x 480 pixelů, příplatková 8,3palcová obrazovka se chlubí rozlišením 1024 x 480 pixelů. Multimediální systém se ovládá pomocí otočného tlačítka s integrovaným touchpadem, umístěným na středové konzoli.
Ve srovnání s předchůdcem je palubní deska elegantnější a opticky čistší – nenachází se na ní tolik tlačítek. Otázkou však je, zda méně tlačítek usnadní ovládání. Dobře vybavená A4 totiž nabízí tolik funkcí, že se v jejich ovládání řidič možná bude ztrácet. Alespoň při prezentaci funkcí jsme nestačili sledovat, co se jak ovládá.
Audi A4 – porovnání rozměrů s předchozí generací | ||||
Model | A4 sedan (B9) | A4 sedan (B8) | A4 Avant (B9) | A4 Avant (B8) |
Délka [mm] | 4726 | 4701 | 4725 | 4703 |
Šířka [mm] | 1842 | 1826 | 1842 | 1826 |
Výška [mm] | 1427 | 1427 | 1434 | 1436 |
Rozvor [mm] | 2820 | 2808 | 2820 | 2808 |
Objem zav. prostoru [l] | ? | 480 | 505-1510 | 490-1430 |
Stejně jako Q7 je i nová A4 dostupná s digitálním displejem Audi virtual cockpit, který může nahradit analogové přístroje s obrazovkou mezi nimi. Ódy na 12,3palcovou obrazovku jsme pěli již dříve, a tak jen v krátkosti – také u A4 se chlubí ostrou grafikou a vysokým rozlišením.
Přestože vystavené kousky byly předsériové, kvalita použitých materiálů i zpracování jsou na nejvyšší úrovni, jak se na vůz luxusní značky sluší a patří. Krátké usazení se za volant naznačuje pohodlný posaz a dostatek místa. Zatímco příplatkový volant z paketu S-line s masivním věncem se příjemně drží, ten základní by mohl mít tlustší věnec.
Vzadu přibylo 23 mm v oblasti kolen a 24 mm v oblasti hlavy. Zatímco místa pro nohy je skutečně dostatek, vyšší jedinci si budou stěžovat na výšku nad sedákem. Důvodem je především výše umístěná lavice, díky které nejsou nohy nepohodlně skrčeny.
Ingolstadtský praktik
Zatímco sedany obvykle sázejí na eleganci, kombíky se chlubí hlavně praktičností. A4 Avant nicméně dokáže kombinovat obě tyto vlastnosti. Jeho zavazadlový prostor nabízí objem 505 litrů, což je o 15 litrů více než u předchůdce a také více než u konkurence. Nakládací hrana leží 630 mm nad zemí, šířka vstupního otvoru je rovný metr.
Audi A4 Avant – porovnání rozměrů s evropskými konkurenty | ||||
Model | Audi A4 Avant | BMW 3 Touring | Mercedes-Benz C kombi | Volvo V60 |
Délka [mm] | 4725 | 4624 | 4702 | 4628 |
Šířka [mm] | 1842 | 1811 | 1810 | 1865 |
Výška [mm] | 1434 | 1429 | 1457 | 1484 |
Rozvor [mm] | 2820 | 2810 | 2840 | 2776 |
Objem zav. prostoru [l] | 505 | 495 | 490 | 430 |
Po sklopení zadních sedadel (v poměru 2:1:2) vznikne prostor velký 1.510 litrů. Ložná plocha nicméně není rovná – opěradla po sklopení zůstanou šikmo ležet na sedácích. K dispozici bude dělicí síť na zavazadla a elektricky ovládané víko kufru. Jeho specialitou je to, že společně s víkem se bude vzhůru vysouvat i roletka zavazadelníku. Praktičnost Avantu bude moci zvýšit i kolejnicový systém, elektricky vysunované tažné zařízení či bezdotykové otevírání víka zavazadelníku.
Dobije telefon i ochrání při výstupu
Výbava A4 bude moci být opravdu bohatá, záležet bude vlastně jen na finančních možnostech zákazníka. Modely luxusních značek v poslední době přichází se systémy automatického řízení, a tak s takovým řešením přichází i ingolstadtská novinka.
Součástí adaptivního tempomatu s funkcí stop & go může být rovněž asistent pro jízdu v dopravní koloně, který umí až do rychlosti 65 km/h převzít řízení. Pomocník by mohl fungovat i ve vyšších rychlostech, limitem podle představitelů Audi není technika, ale legislativa, která plnohodnotná autonomní vozidla nepovoluje.
Systém radaru, ultrazvuku a kamery, jehož data přenáší nový sběrnicový systém FlexRay, má i další funkce. Asistent pro vyhýbací manévry v případě hrozící srážky umí objet překážku. Ideální trajektorii vypočítá pomocí několika senzorů, přičemž řidiči umí vypomoci cíleným zásahem do řízení pomocí posilovače.
Tak jako u Q7 bude i v A4 dostupný asistent pro vystupování. Ten pomocí světelných pásů ve dveřích upozorní posádku na okolo jedoucí vozidlo, které by cestující mohlo při vystupování ohrozit. Systém umí pracovat až tři minuty po vypnutí zapalování.
Další ze specialit je bezdrátové dobíjení smartphonů Audi phone box – telefon stačí položit na indukční dobíječku v loketní opěrce a ten se sám připojí k anténě auta, aby byl jeho signál silnější. V současnosti ale systém funguje prakticky jen s telefony Samsung.
Audi A4 sedan – technické údaje nabízených zážehových motorů | |||
Motor | 1.4 TFSI | 2.0 TFSI ultra | 2.0 TFSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1395 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW] | 110 | 140 | 185 |
Točivý moment [N.m] | 250 | 320 | 370 |
Převodovka | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 6M (7DS) |
Max. rychlost [km/h] | - (210) | - (240) | - (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - (8,5) | - (7,3) | - (5,8) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - (4,9) | - (4,8) | - (5,7) |
Takřka již samozřejmostí jsou u luxusních značek připojení k internetu, head-up displej nebo skvělá hudební aparatura, kterou pro A4 dodala firma Bang & Olufsen. Prezentace jejího tříprostorového zvuku nás sice uspokojila, ale rozhodně nenadchla – jiné vozy už takový zvuk umí také nabídnout.
První kusy v listopadu
Předprodej nové A4 bude zahájen na přelomu srpna a září, první exempláře dorazí k dealerům na konci listopadu. Vůbec poprvé budou od zahájení prodeje k dispozici obě karosářské verze A4 – sedan i kombi, později nabídku doplní zvýšený Allroad, který se patrně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.
Sedan a Avant jsou úspěšné na různých trzích, a tak Audi jejich soudobým uvedením nechce zvýhodnit některý z regionů. Zatímco Asii nebo USA boduje sedan, Evropa miluje Avant. Loni mimochodem vzniklo celkem 224.866 sedanů a 83.666 kombíků, které byly doplněny 19.038 Allroady.
Audi A4 sedan – technické údaje nabízených vznětových motorů | ||||||
Motor | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI ultra | 2.0 TDI | 3.0 TDI | 3.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 | 2967 | 2967 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW] | 90 | 110 | 110 | 140 | 160 | 200 |
Točivý moment [N.m] | - | 320 | 320 | 400 | 400 | 600 |
Převodovka | 6M (7DS) | 6M (7DS) | 6M | 6M (7DS) | 7DS | 8A |
Max. rychlost [km/h] | - | - (219) | - | - (237) | - | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - (8,7) | - | - (7,7) | - | 5,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | 3,8 (-) | 3,7 | - (4,1) | 4,2 | 4,9 |