BMW 1: Tříválcový hatchback dostal vstřikování vody

 

BMW neustále vyvíjí svůj systém vodního vstřikování zážehových turbomotoru. Tentokrát však není určen pro rychlé kupé, nýbrž se jím chlubí docela obyčejný pětidveřový hatchback řady 1.

Mnichovská automobilka novou techniku poprvé představila letos v únoru. Černé kupé M4 s tradiční závodní trikolórou a výstražnými světly funguje jako safety car v MotoGP. Na firemních Innovation Days však ukázala tento systém v mnohem lidovějším balení. Červený prototyp jedničkové řady neskrývá pod kapotou třílitrový šestiválec TwinPower Turbo s 317 kW a 550 N.m, nýbrž motor s polovičním objemem i počtem „hrnků“, který vrčí v modernizovaných produkčních modelech.

Voda v benzinu většinou za normálních okolností znamená velký problém, ale v tomto případě je tomu pochopitelně jinak. Jemná vodní mlha se vstřikuje přímo do přetlakové komory sacího potrubí. Chladí motor zevnitř o výrazných 25 stupňů Celsia, snižuje tepelné zatížení pístů, ventilů, ale i katalyzátoru a turbodmychadla. Hlavně se okamžitě odpařuje, což pochopitelně snižuje spotřebu paliva. Údajně i tu reálnou, a to až o 8 procent, ale zdaleka nejen to. Zlepšuje spalování, směs benzinu se vzduchem se vznítí dříve, autu chutná i ten s 95 oktany. Zvedl se i kompresní poměr z 9,5:1 na výrazných 11,0:1, plnicí tlak turbodmychadla a tím pádem také výkon, který si ovšem automobilka nechala pro sebe, oficiálně hovoří o desetiprocentním nárůstu - včetně točivého momentu. Zároveň došlo k redukci klepání, které způsobuje nekontrolovatelné spalování. Opotřebení mechanických pohyblivých částí malého motoru se tak zmenšuje, i když agregát pracuje nejlépe na plný plyn.

Systém pochopitelně vyžaduje montáž nádrže na vodu, takže hmotnost auta oproti sériovým sourozencům mírně vzrostla. Ale pozor, červené BMW nižší střední třídy ji umí odčerpat v kondenzované podobě i z klimatizační jednotky, když ta zrovna není v činnosti. Hladina tekutiny je tak průběžně doplňována. V extrémním vedru samozřejmě tento systém nefunguje. Po vypnutí motoru se všechna vrátí hadicemi zpět do nádrže, takže v zimě nezamrzne a agregát časem nezkoroduje. V úvodu zmíněný safety car ji „tankuje“ výhradně z pětilitrové nádrže v zavazadelníku, doplňuje se vždy během nutných povinností na závodní dráze, tedy při zastávce v boxech i s palivem...

Úkolem nového prototypu je prezentovat tuto technickou vymoženost v dostupnějším hávu a ukázat její každodenní použitelnost v praxi běžného provozu, nikoli pouze na okruhu. Pomalu se tak přesouvá z undergroundu (konkrétně tunerské aftermarketové scény) k velkým automobilkám, které se jí začínají jako jednou z alternativ vážně zabývat. Je zrovna ona správnou cestou k redukci emisí, kterou jim diktuje Brusel? Znamená alespoň na nějakou dobu záchranu konvenčních spalovacích jednotek? Kéž by.

JAKE.AUTO.CZ: BMW řady 1 F20 (všechny testy a další články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: BMW Press

Štítky BMW Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



BMW řady 1 absolvovalo lehké omlazení. Co všechno se změnilo? BMW řady 1 absolvovalo lehké omlazení. Co všechno se změnilo?

Automobilka BMW si pro svou řadu 1 připravila mírnou…

BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč

Řada 1 se dočkala nové vrcholné varianty, dosavadní M135i…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Štybar: Froome se dá porazit, ale lidi se báli. Do Paříže chci něco zkusit

Štybar: Froome se dá porazit, ale lidi se báli. Do…

PŘÍMO Z FRANCIE | S respektem mluví český cyklista Zdeněk Štybar o současném vládci Tour de France i o jeho týmu…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její výroky na adresu Polska jsou nehorázné

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její…

Hnutí ANO Andreje Babiše v roce 2014 navrhlo vládě za českou eurokomisařku tehdejší ministryni pro místní rozvoj…

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Poslední den na Colours všechno směřovalo k dešti. Neodvrátil ho ani usedavý cikánský pláč, který provozovalo…