Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi RS 4 Avant: Extra ostrá A4 potřetí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (415)
K největším magnetům na stánku automobilky Audi se letos v Ženevě bez diskuze zařadí nejostřejší derivát modelové řady A4 s již tradičním označením RS 4 Avant.

Audi, v jejichž označení je RS, patří téměř vždy k těm nejočekávanějším novinkám značky z Ingolstadtu. Nejinak je tomu i u nového RS 4 Avant. To představuje již třetí generaci nejostřejších verzí modelové řady A4. Jeho předchůdci jsou RS 4 (B7) z let 2006 až 2008 a RS 4 (B5) z let 2000 až 2001.

S atmosférickým osmiválcem

Novinka, která bude mít za necelý měsíc výstavní premiéru v Ženevě, navazuje ideově na RS 4 (B7). Stejně jako ona má totiž pod kapotou atmosférický vidlicový osmiválec. Motor nová RS 4 Avant převzala od modelu RS 5 Coupé a jejím vysokootáčkový osmiválec, který z objemu 4163 cm3 poskytuje výkon 331 kW (450 k) při 8250 min-1 a točivý moment 430 Nm dostupný od 4000 do 6000 min-1. Audi nezapomíná v souvislosti s motorem zdůraznit, že má červeně lakované kryty hlav válců a je ručně montován c závodě Györ.

S atmosférickým osmiválcem je standardně spojena sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Ta spolupracuje se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který má korunový převod. Výchozí rozdělení točivého momentu mezi nápravy 40:60 se může plynule měnit až na 70 % na přední, nebo 85 % na zadní kola. Na zadní nápravě pak může být za příplatek elektronicky řízený diferenciál, který aktivně rozděluje moment mezi kola.

Audi RS 4 Avant akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,7 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. Vedle impozantních jízdních výkonů má osmiválec 4,2 FSI poměrně hospodárně zacházet s palivem. Automobilka uvádí, že spotřeba paliva v kombinovaném cyklu se má pohybovat pod 11 litrů benzinu an 100 km.

Podvozek s vysokým podílem hliníku

Řada komponentů pětiprvkové přední nápravy i zadní nápravy s lichoběžníkovým spodním ramenen a samořídicí kinematikou je vyrobeno z hliníku. Řízení je vybaveno elektromechanickým posilovačem s proměnným účinkem. Automobilka uvádí, že řízení má strmý převod, zprostředkovává citlivý kontakt s vozovkou a může řidiče podporovat v jeho snaze o udržení požadovaného směru jízdy během brzdění na povrchu s různou úrovní přilnavosti prostřednictvím mírných zásahů do řízení.

Ve srovnání s Audi A4 Avant má RS 4 Avant o 20 mm nižší světlou výšku. Standardem pro tento model jsou 19-palcová kovaná kola z hliníku se strojově leštěným povrchem a desetipaprskovým designem obutá do pneumatik o rozměrech 265/35 R19. Na přání budou k dispozici 20-palcová kola s leštěným povrchem v odstínu titanu s pěti paprsky ve tvaru písmene V a pneumatikami 265/30 R20.

Brzdový systém je vybaven kotouči s vnitřním chlazením. Ty mají vpředu průměru 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnou konturou vnějších okrajů jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši cca tři kilogramy. Brzdové třmeny jsou lakovány leskle černou barvou, vpředu mají osm pístků a jsou opatřeny nápisy RS.

Na přání montuje Audi na přední nápravu brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají průměr 380 mm a při brzdění jsou svírány šestipístkovými třmeny lakovanými antracitově šedým odstínem. Elektronický stabilizační systém ESP nabízí sportovní režim a lze jej kompletně vypnout.

K sériové výbavě modelu RS 4 Avant patří systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a škrticí klapky definované v rámci režimů comfort, auto a dynamic. Také zvuk výfukové soustavy lze měnit prostřednictvím systému Audi drive select. V programu dynamic probíhá řazení nižších převodových stupňů s efektním přidáváním meziplynu. Je-li vůz vybaven navigačním systémem MMI, je navíc k dispozici režim individual, který si může řidič nastavit podle vlastních preferencí.

Součástí systému Audi drive select může být kromě sportovního diferenciálu také dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy až o téměř 100 procent a při průjezdu zatáčkou na limitu adheze samočinně provádí malé korektury řízení.

Jako další prvek výbavy na přání nabízí Audi dynamický systém tlumení v podobě sportovního podvozku plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control). Dvojice tlumičů jsou vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje tento systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola, a potlačuje tak naklánění karoserie. Charakteristika tlumení sportovního podvozku plus je variabilní a lze ji nastavit ve třech stupních prostřednictvím systému Audi drive select.

Na první pohled sportovec

Od svých méně výkonných sourozenců S4 a A4 se nové RS 4 Avant odlišuje vedle techniky i designem exteriéru. Šestiúhelníková maska chladiče Singleframe je uložena v rámečku s matnou povrchovou úpravou v odstínu hliníku a její mřížka s kosočtvercovým vzorkem je lakována lesklým odstínem antracitu. Vzduch proudí do motorového prostoru velkými otvory rozdělenými příčkami ve výrazně tvarovaném nárazníku, zakončeném spodním spoilerem.

Podobně jako například poslední Audi RS 6 a RS 6 Avant i RS 4 Avant odkazuje na původní Audi quattro z roku 1980 rozšířenými blatníky s ostře řezanými horizontálními horními hranami. Nové jsou samozřejmě i nástavce prahů. Kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobné lišty mají matnou povrchovou úpravu v odstínu hliníku.

Zádi dominuje markantní nárazník a dvě oválné koncovky výfukové soustavy rozdělené do dvou větví jsou integrovány do difuzoru protaženého vysoko vzhůru. Audi nabízí na přání sytě znějící sportovní výfukovou soustavu s černými koncovkami. Aerodynamický přítlak na zadní nápravě má zvyšovat spoiler nad zadním oknem.

Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než A4 Avant, a zároveň o 20 mm nižší. Paleta barev nabízí osm odstínů. Jeden z nich patří nemetalickému a jeden metalickému laku, čtyři perleťovému laku a dva odstíny jsou speciálně pigmentované laky s krystalickým efektem (stříbrná Prism a černá Panther).

Podvozek vozu je obložen velkoplošnými panely a jsou do něj integrovány přívody vzduchu pro chlazení sedmistupňové převodovky S tronic a předních brzd.

Sportovní i luxusní interiér

Interiér modelu RS 4 Avant je kompletně černý s výjimkou čalounění stropu, které může být na přání ve stříbrném odstínu Moon. Spínače a ovládací prvky jsou ozdobeny chromovanými prvky. Sériově dodávané ozdobné obložení je vyrobeno z uhlíkového kompozitu, na přání může být z kartáčovaného matného hliníku či hliníku Race, případně může být interiér obložen panely a lištami s černým klavírním lakem nebo se síťovou strukturou z ušlechtilé oceli.

Součástí sériové výbavy jsou sportovní sedadla vpředu s integrovanými opěrkami hlavy, která jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Jejich povrch je potažen kombinací černé kůže a Alcantary. Na přání si mohou zákazníci zvolit jemnou kůži Nappa v černé barvě nebo ve stříbrném odstínu Moon. V obou případech je čalounění zvýrazněno speciálním stehováním v šedém odstínu Stone. Alternativně jsou v nabídce skořepinová sedadla nebo klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání.

Multifunkční sportovní volant s tlustým věncem obšitým kůží je ve spodní části zploštělý a pádla pro manuální řazení na jeho zadní části mají povrchovou úpravu se vzhledem hliníku.

Do informačního systému řidiče s barevným displejem je integrováno menu RS zahrnující stopky pro měření časů na kolo a teploměr motorového oleje. Při spuštění motoru se na něm zobrazí, stejně jako na displeji MMI, na uvítanou logo RS.

Hlavice páky voliče sedmistupňové převodovky S tronic má specifický design RS. Dalším typickým prvkem známým z ostatních vozů RS jsou speciálně tvarované vnitřní kliky dveří. Pedály, opěrka pro levou nohu, výdechy ventilační soustavy, pádla pro manuální řazení na volantu, tlačítka MMI a další ovládací prvky se lesknou v odstínu hliníku. Prahové lišty zdobí hliníkové vložky a nápisy RS 4.

Audi exclusive nabízí pro interiér kožené pakety pro všechny varianty sedadel. Mezi ně patří také stylistický paket s kosočtvercovým prošíváním skořepinových sedadel RS 4. Program výbavy na přání doplňuje široká paleta asistenčních a komunikačních systémů včetně zařízení Bluetooth Autotelefon online, který připojí RS 4 Avant k internetu.

Pro zavazadlový prostor, který nabízí objem až 1430 litrů, je k dispozici například kolejnicový systém včetně fixační sady a elektricky ovládané zadní výklopné víko.

První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena, ale v na německém trhu budou ceny začínat na částce 76.600 euro (zhruba 1,93 milionu Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (415)
17. 2. 2012 22:07
Re: bacha na koule
Já taky, ale kdy je otázka. Vodík můžeme dotáhnout do skutečně životaschopné podoby klidně v roce 2030, nebo i později. Používat do té doby klasické spalovací motory není moc rozumné. Nové koncepty dosahují účinnosti 50+. Stačí ještě dotáhnout produkci biopaliv, které dnes také nejsou nic extra, a máme pohonné ústrojí, se kterým si na pár desítek let vystačíme.
Avatar - Ham.
17. 2. 2012 21:57
Re: Perfektní
Pravý.
Tím přijmutím rozhodnutí nemusel nutně myslet číslovku kterou používáš (tak jako se někdy musí vyměnit auto... ).
Neřekl bych nejkřiklavější, mohl alespoň slušně žít, byli i tací kterým kritici/odpůrci zajistili dost tragický osud, konec konců i české země by mohli vyprávět z ne zrovna daleké minulosti o některých hudebních kriticích, kteří fungují/vali režim nerežim, řeklo by se takoví "rovní stbáčci" a řada lidí na ně určitě vzpomíná se "slzou v oku" a podlomeným zdravím.
Když se snažíš tak ten Caps-Lock dokážeš držet na uzdě ;-)
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2012 21:04
Re: Perfektní
Ten věk v kartě je "pravý"?
Tak si "vzpomeňte" za ... jak dlouho to jen půjde ;-)
(já "se rozhodla" že mi navěky bude 27 - Buřtík ale zrovna nedávno říkal že se blíží čas příjmout "nové rozhodnutí" :-)
PS: A ještě k tomu BACHovi - tohle je snad NEJ"křiklavější" příklad (absolutního) "hudebního génia" vs TOTALNí komerční NEúspěšnosti.. ;-)

[odkaz]
Avatar - Ham.
17. 2. 2012 20:58
Re: Perfektní
Vzhledem k mému věku se dalších 50 let nedožiji, takže ohledně umění mi nezbývá než se řídit vlastním pocitem a nikoliv anketami "expertů".
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2012 20:50
Re: Perfektní
Tak "schválně" ;-)

[odkaz]

PS: ..že je jeden z NEJ- skladatelů JEDNOZNAČNĚ SOUHLASím.. (dle některých - třeba GLENa GOULDa - dokonce "ten NEJ vůbec :yes: :-)