Audi A5 1,8 TFSI (125 kW, 320 Nm): Nový motor podrobně
Jde o dnes již tradiční přeplňovaný řadový čtyřválec, který teď ale přichází se spoustou novinek. Je lehčí, na váze ztratil 3,5 kg. U jeho pohyblivých částí bylo sníženo tření a díky konstrukčním zásahům splňuje emisní normu Euro 6. Je také součástí modulární řady motorů, mnohé komponenty sdílí s větším 2,0 TFSI.
Pohonná jednotka s objemem 1798 cm3 (kód E888) poskytne nově 125 kW výkonu při 3800-6200 min-1. Nejvyšší hodnota točivého momentu 320 Nm bude k dispozici mezi 1500-3700 min-1.
Základní parametry, tedy vrtání a zdvih (84,1 x 82,5 mm) zůstaly zachovány. Předchozí motor se chlubil 118 kW mezi 4500 a 6000 min-1 a 250 Nm mezi 1500 a 4500 min-1. Točivý moment u novinky zvýšilo použití proměnného zdvihu ventilů, který známe už z větších šestiválců a dále variabilní časování sacích i výfukových ventilů.
Agregát má duální systém vstřikování paliva (přímé FSI a vícebodové nepřímé MPI). Právě tato technologie stojí za splněním normy Euro 6, protože dokáže snížit tvorbu pevných částic, které vznikají u benzinových motorů s přímým vstřikováním.
Variabilní zdvih výfukových ventilů zase umožňuje, aby motor reguloval výplach válců a tím se funkčně vyrovnal agregátům s twin-scroll turbodmychadlem. Tlak paliva v railu se zvýšil ze 150 na 200 bar.
Hlavy válců jsou zcela nové, blok je tenkostěnný (tloušťka činí jen 3 mm, dosud 3,5 m), na písty byla použita slitina s vysokou pevností. Olejová vana je nově z plastických hmot, štědré je použití hliníkových šroubů, což mělo za následek zmíněné snížení hmotnosti. Průměr hlavních ložisek klikového hřídele se zmenšil z 52 mm na 48 mm, počet protizávaží klesl z osmi na čtyři.
Výsledkem je snížení hmotnosti agregátu ze 135 na 131,5 kg, přičemž nová generace přidává komponenty navíc.
Audi A5 1,8 TFSI – jak šel vývoj
A5 s novým motorem zrychlí na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 230 km/h. Spotřeba paliva je přitom o 20 % nižší než dosud – v kombinovaném režimu činí 5,7 l/100 km, emise CO2 jsou 134 g/km. Za tímto výsledkem stojí i pokročilý management teploty, který umožňuje udržovat provozní teplotu podle potřeby v rozsahu 85 až 107°C.
V nabídce modelu A5 není takto výkonná motorizace novinkou – 1,8 TFSI o výkonu 125 kW bylo v prodeji už při příchodu na trh. Srovnání v rámci jediné generace modelu dobře ilustruje, jak rychle jde vývoj benzinových motorů kupředu.
Zatímco na počátku Audi z objemu 1,8 litru získalo 250 Nm, dnes je to 320 Nm a nejvyšší výkon je položen do nižších otáček. Nový agregát také dokáže plnohodnotně nahradit nejslabší 2,0 TFSI (132 kW), který se do A5 montoval v mezičase.
Variantu 1,8 TFSI o výkonu 118 kW pro účely tohoto srovnání pomíjíme, nabízela se v některých zemích jako alternativa k 2,0 TFSI (132 kW), na českém trhu ale v prodeji nebyla.
Audi A5 - srovnání základních benzinových motorizací | |||
Model | 1,8 TFSI | 2,0 TFSI | 1,8 TFSI |
rok výroby | od 2011 | 2008-2011 | 2007-2008 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1984 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 125/3800-6200 | 132/4000 | 125/4800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1500-3700 | 320/1500-3900 | 250/1500-4800 |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 236 | 228 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 7,8 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 6,6 | 7,1 |
Poh. hmotnost [kg] | - | 1495 | 1470 |