Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A6 Allroad - Blíž k městu, dál od hor

Ladislav Čermák
Minulá generace Audi Allroad stála u zrodu SUVmánie mezi majetnými. Zvýšený kombík na základě tehdejší Audi A6 Avant nabídl velmi zajímavou alternativu těm, kdo bezdpodmínečně vyžadovali prémiovou značku ...

Minulá generace Audi Allroad stála u zrodu SUVmánie mezi majetnými. Zvýšený kombík na základě tehdejší Audi A6 Avant nabídl velmi zajímavou alternativu těm, kdo bezdpodmínečně vyžadovali prémiovou značku, zvýšenou průchodivost terénem a konkurenční SUV BMW X5 či Mercedes-Bezn ML se jim zdály příliš podobné off-roadu. Designéři odvedli skvělou práci, beztak pohlednému tehdejšímu velkému kombi přidali citlivě vkomponovanými ochrannými prvky na přitažlivosti a přihodili i vysoce funkční vzduchové pérování s nastavitelnou světlou výškou. V některých zemích (v ČR zejména) se Allroad stal superhitem a založil novou módu bojovného oplastovávání civilních kombíků, jíž podléhá čím dál více automobilek, nejnověji i škodovka se svým Scoutem.

Vzhledem k tomu, že první Allroad zastával v portfoliu značky pozici jediného SUV, byl marketingově oddělený od základní řady A6 a dostal do vínku velmi solidní terénní schopnosti, nevykoupené těžkopádností na asfaltu. Nový Allroad je trochu jiný; posunul se blíže k ryze silničnímu využití, uvolnil více místa pro nové velké SUV Q7 i budoucí Q5 a do názvu dostal – narozdíl od předchůdce – i kód „A6“. Terénní potenciál se poněkud omezil – podle interních průzkumů se 99% Allroadů nikdy nesjelo ze silnice a téměř nikdy prakticky nevyužilo nejvyšší polohu podvozku. Z nabídky také v tichosti zmizela dvoustupňová redukční převodovka, kterou bylo možné objednat do starého modelu.

Civilnější podvozek

však není jedinou změnou. Tou další je samozřejmě nárůst rozměrů i hmotností a také podstatné rozšíření motorové palety, svědčící o významu, který si tento model v nabídce Audi vytvořil. 4,93 x 1,86 x 1,46 m (podle nastavení pérování až 1,52 m) velký vůz nabízí díky protaženému rozvoru 2,83 m více místa pro posádku i zavazadla (565 – 1660 l). Nový Allroad je o 124 mm delší a o 10 širší, než předchůdce.

Karoserie

je zkonstruována s širokým uplatněním vysokopevnostní oceli, méně namáhané díly (kapota, přední blatníky) jsou pak hliníkové. Díky tomu narostla její tuhost o 34% a zvláštní důraz byl kladen na pevnost prostoru pro posádku. Proto byly na exponovaná místa použity díly z vysokopevnostní oceli a vložené profily z extrudovaného hliníku. Přední deformační zóna s nárazníkem je schopna pohltit náraz do rychlosti 15 km/h bez aktivace dvoustupňových airbagů, palivová nádrž ustojí náraz zezadu rychlostí až 80 km/h. Bočnímu nárazu odolávají profily z extrémně tuhé dvoufázové oceli, vložené ochranné desky ve dveřích a také hlavové airbagy, které zůstávají po kolizi nafouknuté déle, aby chránily posádku i proti vypadnutí z vozu či dalšímu nárazu. Skóre čelního nárazu zlepšují předpínače bezpečnostních pásů a také dvousměrně deformovatelný sloupek řízení.

Design

opět vychází ze základního kombi A6 Avant, od něhož se liší přepracovanými nárazníky, přidanými ochrannými lištami a také unikátní maskou. Terénní ambice naznačují nerezové ochranné kryty podvozku, jejichž náběhy jsou patrné zvenčí. K dispozici je 10 barevných odstínů, z toho jeden (šedá Condor) je určen výhradně pro Allroad. Koncem roku přibude jedenáctý, taktéž exkluzivní – modrá Polar. Specialitou osmiválce jsou dvě markantní chromové koncovky výfuků, vzhled lze dále zušlechtit příplatkovými pětipaprskovými 18“ koly Aero, hliníkovým dezénem bočních ochranných lišt, či bi-xenonovými světlomety, s nimiž se dodávají i LED-koncovky, již známé z A6 Avant. K dispozici jsou i adaptivní světlomety.

Interiér

se od základního Avantu liší jen v detailech. Hned tím prvním jsou prahové lišty s nápisy „allroad quattro“, odlišně zdobený volant a speciální koberce. Vybírat lze ze čtyř barevných ladění interiéru, šesti potahových materiálů a pěti barevných dekorů plus jednoho hliníkového. Standardní sedačky v polokoženém provedení lze na přání nahradit sportovními v kombinaci kůže/alcantara, za příplatek je k dispozici elektrické seřizování. Příplatkové celokožené čalounění je na výběr v provedení Milano (standard pro V8), jako dvoubarevná Valcona, či přírodní kůže. Standardní systém MMI se nabízí ve dvou úrovních – standardní používá monochromatický displej, vyšší pak větší barevný a obsahuje CD měnič a dvojitý tuner. Volitelnou součástí je Hi-Fi systém Bose, DVD navigace a Bluetooth handsfree s DSA. Standardní dvouzónovou automatickou klimatizaci lze nahradit její komfortnější variantou (pro V8 standard), která kromě teplotního čidla obsahuje ještě senzory intenzity a směru slunečního záření a také vlhkosti a kvality vzduchu. Obsahuje také výdech v B-sloupcích, umožňující téměř bezprůvanové odvětrávání.

Zavazadlový prostor

narostl o 110 litrů a nabízí geometrický tvar a kvalitní čalounění. Drobnosti v něm lze organizovat s pomocí příplatkového systému posuvných a v podélných kolejnicích kotvitelných fixačních tyčí a výsuvných pásů, samotnou podlahu lze také vyklopit a ustavit v některé z mezipoloh. Nechybí 12V zásuvka, háčky na tašky a pružná síťka na drobnosti. Sedadla lze sklápět bez vyjímání opěrek hlav, vzniklý prostor lze překrýt příplatkovým dlouhým kobercem s pryžovým spodkem. Hluchý prostor za sedačkami vyplňuje úložná schránka s trojúhelníkovým průřezem. K dispozici je i vyjímatelný vak na snowboardy a lyže, do nějž se zimní pomůcky uloží už venku a neznečistí interiér. Střešní nosiče pojmou 100 kg (dříve 75), vhod přijde nadprůměrná užitečná hmotnost všech verzí 630 kg, stejně jako možnost táhnout až 2,1 t těžký přívěs (podle verze).

Podvozek

se koncepčně nezměnil – přední náprava je stále tvořena dvojicí čtyřprvkových závěsů a zadní lichoběžníky s pomocným rámem a nově se samořídicím efektem. Novinkou je použití hliníku pro nápravová ramena a jejich závěsy, díky němuž narostla tuhost a klesly neodpružené hmoty. Standardně montované pérování vzduchovými měchy s centrálně umístěnými tlumiči s nastavitelnou tuhostí nabízí pět provozních poloh (dříve 4), z nichž dvě jsou pro jízdu v terénu. Rozsah světlých výšek se mění v rozmezí 60 mm (dříve 66), nejvyšší je 185 mm nad zemí (dříve 208).

Standardně montovaná 17“ litá kola (pro V8 18“) obouvají pneumatiky s vyšším profilovým číslem (225/55 a 245/45), než standardní A6. Uvnitř se skrývají brzdy o průměru 321/302 mm (V8 347/330) s inteligentním elektronickým asistentem, který zvyšuje brzdný tlak nejen při nouzovém brzdění, ale i při rychlé a dynamické jízdě. Elektromechanická parkovací brzda, aktivovaná tlačítkem, umí zastavit vůz při selhání hlavní brzdové soustavy a pomoci řidiči s rozjezdem do kopce. ESP nejnovější generace má v režimu „off-road“ zpomalené reakce a spolupracuje s ASR, EBD a také elektronickou uzávěrou diferenciálu EDS.

Pohon všech kol

zajišťuje stejně jako dříve mezinápravový samosvorný diferenciál torsen, který za normálních okolností rozděluje sílu v poměru 50:50. V krajních situacích dokáže přenést až 75% (dříve 66) na nápravu s lepší trakcí.

Motory

A6 Allroad si už nemusí vystačit s pouhými dvěma šestiválci 2.5 TDI a 2.7 turbo. Motorová paleta se totiž zdvojnásobila, přičemž všechny jednotky používají přímý vstřik paliva a čtyřventilový rozvod. Standardem je šestistupňová převodovka, pro slabší zážehový a silnější diesel mechanická, pro dva zbývající samočinná Tiptronic.

3.2 V6 FSI

jako nejslabší benzíňák netvoří cenový základ, oba diesely stojí méně. Celohliníkový šestiválec, dobře známý z ostatních koncernových modelů, dosahuje až 7.200 otáček a vyvíjí 188 kW a 330 Nm/3.250 ot., díky čemuž téměř 1800 kg těžký vůz rozjede na stovku za 7,2 s a pokračuje až k rysce 242 km/h (s Tiptronicem 7,7 a 240), při průměrné spotřebě 11 litrů na 100 km. Základní cena činí 1.575.700 Kč.

4.2 V8 FSI

Hliníkový osmiválec o zdvihovém objemu 4163 cm3 s rozvody na zadní straně bloku slaví v řadě A6 premiéru, zatímco v modelech Q7 a RS4 se již nějakou dobu vytáčí. V konstrukci bloku byl použit pomocný hliníkový rám bedplate a válce jsou vyvrtány přímo v tvrzené hliníkové slitině bez vložek, což umožnilo extrémně malou rozteč válců a kompaktní rozměry celého motoru. Oproti RS4 má snížený výkon na 257 kW, což kompenzuje vyšším kroutícím momentem 440 Nm/3.500 ot., z čehož je 85% k dispozici již od 2.000 otáček. Osmiválcový Allroad sprintuje na stovku za 6,3 s a zastaví jej až elektronický omezovač na 250 km/h, to vše při solidní průměrné spotřebě 11,2 l/100 km. Poskytovaným výkonům odpovídá prodejní cena 2.128.200 Kč.

2.7 V6 TDI

je nejúspornější jednotkou, výkonově odpovídající stávajícímu 2.5 TDI. Podčtvercový litinový šestiválec používá společný řetěz pro pohon vačkových hřídelí a olejového čerpadla a vstřikuje naftu do válců s pomocí systému common-rail III tlakem až 1600 barů a piezoelektricky ovládanými jehlami ve vstřikovačích, které váží pouhé 4 gramy. Přeplňován je výfukovým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek statoru a dosahuje 132 kW a 380 Nm/1.400 Nm, což jej předurčuje k silnému zátahu od nízkých otáček. Allroad s ním pokoří stovku s pevným startem za 9,3 s a dosáhne 215 km/h, to vše za zprůměrovaných 8,7 l/100 km. 2.7 TDI je nejlevnějším Allroadem, v základním provedení vyjde na 1.535.000 Kč.

3.0 V6 TDI

je silnější verzí vznětového šestiválce, lišící se delším zdvihem pístů. Používá stejnou techniku, což mu stačí k produkci 171 kW a 450 Nm/1.400 – 3.250 ot.. S manuální převodovkou zrychlí na 100 km/h za 7,5 s, jede nejvýš 231 km/h a spotřebuje průměrně 8,4 l/100 km, Tiptronic tyto hodnoty zhorší o 0,3 s, 1 km a 0,4 l. Základní cena s manuální převodovkou je o 7 tisíc vyšší, než u 2.7 TDI s Tiptronicem.

Ladislav Čermák