Audi allroad quattro - pro silnice i terén

Audi allroad quattro - pro silnice i terén

 
 

Skvělý na silnicích, dobrý v terénu. Až dosud se museli řidiči při volbě priorit mezi silnicí a terénem rozhodovat "buď" a "nebo". Nyní přichází model Audi allroad quattro...

O pohon modelu Audi allroad quattro se starají dva motory: Zážehový vidlicový šestiválec 2.7 V6 "biturbo" o výkonu 184 kW/250 k nebo turbodiesel 2.5 V6 TDI o výkonu 132 kW/180 k. Více než dostatečný výkon obou motorů propůjčuje vozům Audi allroad quattro skvělé dynamické parametry jak na silnicích, tak při výpravách do terénu.

Design

Nový model netají svoji příbuznost s vozem Audi A6 Avant, široký rozchod a vyšší stavba mu však propůjčují osobitý "svalnatý" charakter. Výrazným stylistickým prvkem jsou ochranné prvky podvozku vpředu i vzadu vyrobené z ušlechtilé profilové oceli. K dokonalému vyznění designu modelu Audi allroad quattro přispívá i lakování střechy do kontrastního odstínu a standardně montované podélné střešní nosiče.

Speciálně pro model Audi allroad quattro připravili stylisté automobilky Audi dva druhy litých ráfků: Standardem jsou sedmnáctipalcové pětipaprskové ráfky na které se obouvají pneumatiky 225/55. Na přání se dodávají pětipaprskové ráfky se zdvojenými rameny stejného, tedy sedmnáctipalcového rozměru. Vozy allroad quattro používají také zvlášť připravené pneumatiky, které zaručují optimální chování na zpevněných silnicích stejně jako v terénu.

Podvozek

Čtyřprvkové zavěšení předních kol je zárukou vynikajících jízdních vlastností modelu allroad quattro. Díky propracované geometrii je jízda naprosto stabilní, řidič má i v mezních situacích vůz plně pod kontrolou. Zavěšení je do karoserie uložené pomocí lehkého ocelového pomocného rámu prostřednictvím čtyř pružných pouzder. Tento způsob uchycení výrazně eliminuje přenos vibrací do interiéru. Hmotnost zavěšení snižuje bohaté využití lehkého hliníku.

Zadní zavěšení je tvořené dvojicí příčných trojúhelníkových ramen. Stejně jako vpředu také u zadní nápravy jsou její prvky uložené do pomocného tuhého rámu.

Pohon všech kol

Pohon všech kol quattro garantuje maximální trakci na kluzkých, zasněžených nebo zmrzlých vozovkách a na takových površích, jako je například bahno nebo štěrk. Audi allroad quattro má samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen, který rozděluje přenášený výkon mezi přední a zadní kola podle okamžitých podmínek v poměru 1/3:2/3 až 2/3:1/3. Diferenciál Torsen a elektronická uzávěra diferenciálu EDS, která je aktivní až do rychlosti 100 km/h, zaručují optimální přenos trakčních sil.

Vedle pohonu všech čtyř kol je Allroad vybaven dvěma dalšími technickými lahůdkami, které zlepšují jeho jízdní vlastnosti především v terénu: čtyřpolohovým pneumatickým zavěšením kol, které dokáže zvýšit jeho světlou výšku, a na přání také redukční převodovkou, předřazenou manuální šestistupňové převodovce.

Čtyřpolohové zavěšení kol

Unikátním technickým prvkem vozu allroad quattro, je jeho "inteligentní" pneumatické odpružení kol, schopné měnit ve čtyřech krocích světlou výšku vozu.

Při jízdě těžkým terénem je dostatečná světlá výška jedním z limitních faktorů průchodnosti vozu. Velká světlá výška je však na závadu při jízdách po dobrých silnicích - vyšší poloha těžiště se negativně projevuje na jízdních vlastnostech zejména při projíždění zatáček a zhoršuje se i aerodynamika vozu.

Elektronicky řízené pneumatické odpružení vozu allroad quattro dokáže měnit světlou výšku ve čtyřech krocích v rozmezí 142 až 208 mm (rozdíl 66 mm). Kontrolní systém zavěšení udržuje zvolenou světlou výšku samočinně bez ohledu na zatížení vozu nebo rozložení nákladu.

Stěžejními prvky celého systému odpružení jsou zdroj tlakového vzduchu a elektronická řídicí jednotka - oba tyto klíčové elementy jsou umístěné v přídi vozu. U každého kola je namontované čidlo, proměřující světlou výšku, které dá pokyn k odpovídajícímu natlakování vzduchových pružin podle zvoleného režimu.

Nejnižší poloha je určená pro cestování po dobrých silnicích rychlostmi přes 120 km/h. Malá světlá výška přináší nižší aerodynamický odpor vzduchu, což se příznivě odrazí na spotřebě paliva.

Normální cestovní poloha, která je o 25 mm vyšší, je určená pro běžnou jízdu po standardních silnicích rychlostmi do 120 km/h.

Další poloha zavěšení, která je opět o 25 mm vyšší, se označuje jako "zvýšená úroveň 1" a je ideální pro jízdu po rozbitých silnicích nebo lehčím terénem rychlostí až 80 km/h. Při překročení této rychlosti se zavěšení samočinně spouští do normální cestovní polohy. Je-li aktivován systém samočinného udržování světlé výšky vozu nastavuje se pneumatické odpružení do "zvýšené úrovně 1" samočinně vždy při zaparkování vozu.

O dalších 16 mm výše nad "zvýšenou úrovní 1" leží "zvýšená úroveň 2", která zvyšuje světlou výšku vozu Audi allroad quattro na 208 mm. Při této poloze se vůz může pustit do obtíženého terénu.

Výška zavěšení kol může být řízená zcela samočinně nebo manuálně pomocí ovladače na palubní desce. O poloze zavěšení i o případné probíhající změně světlé výšky je řidič informován prostřednictvím LED diod v palubní desce. Elektronika zabraňuje také nechtěným nebo nesprávným zásahům do práce pneumatického zavěšení - nedovolí například nastavení nejvyšší úrovně světlé výšky při velmi rychlé jízdě po dálnici.

Elektronika mění světlou výšku vozu podle jeho rychlosti. Pokud řidič zrychlí nad předem určenou mez, sníží se světlá výška vozu, a to i když je pneumatické zavěšení v "manuálním režimu". Například při překročení rychlosti 35 km/h se zavěšení sníží ze "zvýšené úrovně 2" na "zvýšenou úroveň 1". Při překročení rychlosti 80 km/h se pak nastavuje normální výška zavěšení. Pokud vůz jede déle než 30 sekund rychlostí přes 120 km/h vydá v "automatickém režimu" elektronika pokyn ke snížení světlé výšky na nejnižší úroveň. V "manuálním režimu" je možné cestovat rychlostmi nad 120 km/h na normální i snížené úrovni podvozku.

S klesající rychlostí se pak v "automatickém režimu" světlá výška opět samočinně zvyšuje ze snížené na normální úroveň. Aby však úroveň cestování netrpěla příliš častým střídáním světlé výšky, dochází ke všem změnám s předem definovaným zpožděním - aby se vůz začal zvedat, musí jet nejméně třicet sekund rychlostí nižší než 35 km/h nebo déle než dvě minuty rychlostí do 70 km/h. Tento systém zaručuje, že třeba při krátkodobém snížení rychlosti jízdy na dálnici na 60 km/h např. při objíždění překážky nedojde ke změně světlé výšky.

Redukční převodovka Low Range

Pro jízdu v extrémně obtížných terénních podmínkách je možné vozy Audi allroad quattro s manuální převodovkou na přání vybavit také redukční převodovkou, která násobí převodové poměry standardní převodovky v poměru 1:1,54. Pro ilustraci: Zatímco na první rychlostní stupeň při otáčkách motoru 1000 ot/min jede Audi allroad quattro rychlostí 7,6 km/h, při zařazené redukci jede při stejných otáčkách rychlostí pouze 4,9 km/h.

Redukované stupně lze řadit při vyšlápnuté spojce při jízdě rychlostí až 30 km/h - řidič pouze stlačí knoflík na hlavici řadicí páky. Návrat ke standardním převodovým poměrům je stejně snadný.

Na redukované rychlostní stupně lze jet rychlostí až 50 km/h, pokud řidič tento limit překročí, upozorní jej na to varovný signál a svítící kontrolka na palubní desce. Při překročení rychlosti 70 km/h zasáhne elektronický omezovač, který nedovolí další zvyšování rychlosti.

Redukované rychlostní stupně se využívají zejména v okamžicích, kdy řidič potřebuje mimořádný trakční výkon ve velmi nízkých rychlostech, například při tažení těžkého přívěsu obtížným terénem - za Audi allroad quattro lze zapojit přívěs o hmotnosti až 2100 kg (brzděný, do 12% stoupání). Redukované stupně lze velmi výhodně využít také při sjíždění extrémních klesání, kdy se optimálně využije brzdicí efekt motoru.

Kola a pneumatiky

Charakter modelu Audi allroad quattro si vynutil vývoj zcela nových pneumatik. Konvenční silniční pneumatiky nemají totiž požadované vlastnosti v terénu a naopak terénní pláště výrazně limitují jízdní vlastnosti na běžných silnicích.

Pro zajištění optimálních vlastností za všech podmínek byly pro Audi allroad quattro vyvinuty ve spolupráci se dvěma známými výrobci pneumatik (Goodyear a Pirelli) zcela nové pláště rozměru 225/55 R 17 W. Charakteristickým rysem nových pneumatik je použití silica směsi a originální vzorek dezénu.

Speciálně pro Audi allroad quattro byly připraveny také dva druhy litých ráfků: standardně jsou na vůz montované pětiparskové disky rozměru 7,5 x 17, na přání se dodávají dvouloukoťové pětiparskové ráfky stejného rozměru.

Motory 2.7 V6 "biturbo" a 2.5 V6 TDI

Oba šestiválcové motory připravené pro Audi allroad quattro jsou nejenom výkonné, ale také tiché. Zážehový motor 2.7 V6 "biturbo" technicky vychází z šestiválce používaného v modelech Audi S4 a Audi A6. Zatímco tam jsou naladěné na výkon 195 kW/265 k resp. 169 kW/230 k, pro allroad quattro konstruktéři Audi použili verzi o výkonu 184 kW/250 k.

Moderní vidlicový šestiválec má pět ventilů na válec, dvojici vodou chlazených turbodmychadel, mezichladič stlačeného vzduchu a sekvenční vstřikování paliva. Řídicí jednotka neustále monitoruje všechny důležité funkce motoru a přizpůsobuje jim například okamžik zážehu nebo plnicí tlak turbodmychadel.

U off-road vozů je nejcenějším parametrem pohonných jednotek velikost točivého momentu a jeho průběh. V tomto ohledu se šestiválec 2.7 V6 "biturbo" staví na samou špičku srovnatelných agregátů: Jeho nejvyšší točivý moment je 350 Nm a je k dispozici v extrémně širokém rozmezí otáček 1800 až 4500 ot/min. Výkon motoru nabíhá plynule a bez prodlev od nejnižších až po maximální otáčky, které činí 5800 ot/min.

Audi allroad quattro s motorem 2.7 V6 "biturbo" a manuální šestistupňovou převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 7,4 s a jeho nejvyšší rychlost je 236 km/h. Vynikající elasticita motoru se projeví například při hodnocení zrychlení z 60 km/h na 120 km/h na šestý rychlostní stupeň, ke kterému tento model potřebuje jen 13,7 sekundy.

Spotřeba Audi allroad quattro 2.7 V6 se šestistupňovou manuální převodovkou je v průměru o 12,8 l benzinu na 100 km jízdy.

Výbornými parametry se chlubí i vznětový motor 2.5 V6 TDI vycházející z populárního šestiválce, který se od počátku roku 2000 nabízí v modelech Audi A6 a A8. Pro použití v modelu Audi allroad quattro jej motoráři automobilky Audi naladili na výkon 132 kW/180 k, který je dosažitelný při 4000 ot/min. Svým specifickým výkonem 53 kW/72 k na jeden litr objemu patří tento šestiválec na samou špičku sériově vyráběných vznětových motorů.

"Zajímavý" je i točivý moment 2.5 TDI - od 1500 až do 2500 ot/min má řidič "pod pedálem plynu" k dispozici 370 Nm (!)

Audi allroad quattro s motorem 2.5 TDI a manuální šestistupňovou převodovkou zrychlí z klidu na 100 km/h za 9,5 sekundy, jeho nejvyšší rychlost činí 207 km/h. Na šestý rychlostní stupeň se tento vůz rozjede z 60 km/h na 120 km/h během 15,7 s. Tradičně vynikající je spotřeba: v průměru si motor 2.5 TDI řekne jen o 8,9 l/100 km.

Oba motory se montují i do vozů vybavených pětistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic.

Bezpečnost

Velkou výhodou modelu Audi allroad quattro při hodnocení bezpečnosti je jeho konstrukční koncept. Zatímco většina off-road vozů mívá nepříliš pevnou karoserii namontovanou na tuhý robustní rám, Audi allroad quattro má pečlivě navrženou a torzně mimořádně tuhou samonosnou karoserii, která vytváří kolem prostoru pro cestující extrémně pevnou klec. Ta je obklopená poddajnějšími zónami s přesně danými deformačními vlastnostmi.

Ochranu pasažérů před následky nárazů ze stran zvyšují sériově montované boční airbagy, zabudované do boků předních a zadních vnějších opěradel, což zaručuje optimální polohu airbagu vůči tělu cestujícího bez ohledu na nastavení jeho sedadla. Do standardní výbavy patří také dvojice čelních a hlavových airbagů, samonavíjecí pásy s omezovačem napětí u předních sedadel a pyrotechnické předpínače u všech tříbodových pásů. Hlavové airbagy SIDEGUARD zůstávají po aktivaci - na rozdíl od čelních airbagů - naplněné podstatně déle (zhruba po dobu pěti sekund), což zvyšuje ochranu před zraněním například v okamžicích, kdy se vůz při nehodě několikrát převrací nebo při nekolikanásobných nárazech při řetězových haváriích.

Audi allroad quattro vyniká i svojí aktivní bezpečností. Do standardní výbavy patří mj. elektronický stabilizační program ESP. Elektronika ESP, propojená s protiblokovacím systémem brzd ABS, elektronickou závěrou diferenciálu EDS a protiprokluzovým zařízením ASR neustále monitoruje jízdní parametry a porovnává je například s úhlem natočení volantu, rychlostí jízdy a příčným i podélným zrychlením. V okamžiku, kdy se vůz dostává na hranici stability jízdy, ESP řízeně zasáhne do práce brzd a přibrzděním jednoho z kol vyvolá žádaný stáčivý moment, který vrátí vůz do stabilního stavu. Kombinace stálého pohonu všech kol a stabilizačního systému ESP dělá z modelu Audi allroad quattro jeden z nejbezpečnějších vozů současného automobilového trhu.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4810
Šířka (mm)1852
Výška (mm)1551
Rozvor (mm)2757
Rozchod vpředu (mm)1574
Rozchod vzadu (mm)1585
Objem zav. prostoru (l)455-1590
Objem palivové nádrže (l)70
Pohotovostní hmotnost (kg)1790-1825 (dle typu)
Rozměr pneu225/55 R17
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s mladým milencem v posteli: Snaží se kopírovat Jágra?

Vlaďka Erbová s mladým milencem v posteli: Snaží se…

Modelka Vlaďka Erbová (35) ukončila vztah s fotbalistou Tomášem Řepkou a skočila rovnýma nohama do vztahu…

Pro neplatiče alimentů domácí vězení, navrhuje Tejc. Marksová chce zapojit stát

Pro neplatiče alimentů domácí vězení, navrhuje Tejc.…

Zcela překopat systém výživného chce ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD). A další změny…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková poprvé na WTA v semifinále, postupuje i Allertová

Kristýna Plíšková poprvé na WTA v semifinále,…

Tenistka Kristýna Plíšková ve svém prvním čtvrtfinále na WTA Tour porazila na turnaji v Taškentu 6:3, 6:4 Rusku…

Spartě nabízejí i Granta, Křetínský ale bude bojovat o Trpišovského

Spartě nabízejí i Granta, Křetínský ale bude bojovat…

Sparta hledá nového trenéra! Tahle zpráva se rychle rozšířila fotbalovým prostředím a na Letné tak už podle…

 

Reflex.cz

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka erotických komiksů Druuna je zpátky!

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka…

Radostná událost nastala pro milovníky klasických a erotických, případně klasických erotických komiksů.…

Nová Škoda Kodiaq bude stát od 677.900 korun

Nová Škoda Kodiaq bude stát od 677.900 korun

Asi nejdůležitější zpráva letošního pařížského autosalonu přišla hned ve čtvrtek ráno. Škoda Kodiaq se prodává…