27.10. 2017 Martin Machala Martin Machala

Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5…

 

Když na pit lane stojí několik zaparkovaných R8, ještě navíc ve verzi plus, a o kousek dál nová RS5, vypadá to na hezký den. Byl.

Supersportovní, sportovní nebo „jen“ hodně silná auta v kombinaci s okruhem nemusí vždycky nutně znamenat adrenalinové orgie. Automobilky se zcela logicky o svoje stříbro obávají a rozdováděné novináře brzdí v rozletu armáda instruktorů, na tlačítko ESP nesmíme většinou ani sáhnout, v nejhorším případě pro nás na okruhu vymezí jenom pár zatáček a ještě s retardéry z kuželek. A kompletní kolečko absolvujeme jenom na sedačce spolujezdce. Jak říkám, chápu. Pojistit auto na okruhu je oříšek a v relativním bezpečí závodní trati se zábrany ztrácí sakra rychle.

Do Brna na dostaveníčko s R8 plus a RS5 jsem se tedy těšil, ale nechával jsem si prostor pro jisté zklamání. Kuželky, retardéry, spolujízda, atd. Zbytečně. Začali jsme tedy rozvážně, první půlku okruhu nás učil brzdné body a správné průjezdy zatáčkami takový docela povolaný pán, Frank Biela se jmenoval. Ano, dlouholetý tovární pilot Audi a několikanásobný vítěz Le Mans. Nejvíc mě překvapila zatáčka číslo 1, kterou nás Frank nutil jezdit na pětku. Kdybych měl od boku vystřelit, na jaký kvalt se bude s R8 plus brněnská dlouhatánská první zatáčka jezdit, tipnul bych si trojku. Ale třetí nejvyšší stupeň…

Video

Jestli jste však někdy na Masarykově okruhu jezdili, víte, že první oblouk je hodně táhlý a i když trať otáčí o sto osmdesát stupňů, rozhodně nejde o vracečku „přes ručku“. Zařazená pětka tak byla nakonec opravdu optimální, supersport s pohonem všech kol se navíc do brněnského asfaltu zakousnul a nepustil. Za apexem (ten je strašně, strašně daleko, víc než půlka zatáčky se jede prostředkem) pak plný plyn a atmosférický desetiválec s výkonem 449 kW žene nádhernou placku k přírodní tribuně A. Tvrdé brzdy, ze šestky na čtyřku, chvilku na plyn, pak ťukanec do brzdy a pryč ze zatáčky! I v nejtvrdším performance módu se audina lehounce naklání, blížící se limit ale i díky tomu dává velmi pěkně najevo. Začne trošku klouzat a vy máte na korekce ještě před zásahem stabilizace spoustu času. Supersport si nechá líbit i hulvátské zadupnutí brzd a škubnutí ještě nedobrzděného auta do zatáčky – ani tohle ho nerozhodí. R8 plus je neskutečně dobře vyvážená, čitelná a vlastně přátelská. Nikdy neudělá nic neočekávaného.

Výměna!

Druhou část okruhu jsme se učili s bývalým českým závodníkem a nyní instruktorem, Josef Vencem. Vystřídali jsme také techniku – supersportovní R8 za sportovní RS5. Kdykoliv jindy by červené kupé znamenalo skoro absolutní euforii, teď jsem ale po přesednutí z R8 měl pocit, že řídím něco šíleně těžkého, co nechce zatáčet. Vláček novinářů za Josefem Vencem se tak chvilku musel přizpůsobovat novým podmínkám, trochu nezvyk byly i výrazně nižší maximální otáčky. Zatímco v R8 se „ručička“ dotýkala osmi tisíc, v RS5 jsem odřazoval před šesti tisíci. Z jízdních režimů jsem si na pokyn Josefa Venca vybral ten „individuální“, kde jsme všechno (motor, převodovka…) kromě podvozku měli předvoleno na „dynamic“. Tlumiče pracovaly v komfortním režimu, takto nakonfigurovaná RS5 se podle Josefa Vence nejlíp chovala na brzdách. „Dynamic je zbytečně tvrdý. Hůř se vám bude hledat ideální nájezd, auto je neklidnější,“ vysvětlil nám zkušený závodník do vysílačky. A měl pravdu. „Dynamická“ RS5 nervózně kopírovala povrch i v přímé jízdě, s komfortním nastavením bylo audi jednoznačně řiditelnější, předvídatelnější.

TEST 2016: Audi R8 V10 plus – Na hraně zákonů. Fyziky!

Z druhé části okruhu bych vypíchnul nádherný úsek od „švancovky“ (zatáčka se jmenuje po Kevinu Schwantzovi, kterému tady v devadesátém kompletně shořela jeho suzuki) s následným stoupáním do cíle. Z pohledu času/ztráty je extrémně důležité hlavně první esíčko, respektive jeho druhá část. Po ní totiž na auto čeká dlouhá rovinka a jede se hodně do kopce. Pokud na výjezdu z esíčka nemáte rychlost, ztrátu nedoženete ani s přeplňovaným šestiválcem 2,9 litru o výkonu 331 kW. Z první zatáčky tedy vyjet tak, aby se auto dalo namířit co nejlíp srovnané přímo k apexu a co nejdřív plný plyn. A rovnat volant.

Ostrá kola!

To bychom měli za sebou školení a teď přichází na řadu už ostrá jízda po kompletním Masarykově okruhu. Na pit lane se tedy objevují další R8, RS5 se mezitím schovaly… Jo, celé kolečko absolvujeme jenom s R8! Znovu tedy za instruktorem hezky ve vláčku, jak ale ukázal hlavně Josef Venc, loudat se fakt nebudeme. Jakmile totiž při nácviku za sebou zmerčil někoho, kdo se ho zuby nehty držel a zatáčky zvládal přesně podle instrukcí, nebál se zrychlovat. Na čtyři ostrá kola za volantem Audi R8 plus se začínám hodně těšit.

Vyrážíme na trať, ve skupince Josefa Vence (super!), první zatáčku na pětku, ale „mojí“ er-osmičce se nějak nechce k apexu a potvora klouže ven, na výjezdu pak ještě pohodí zadkem. No jo, nový, nezahřátý kus. První kolo se tedy s audinou trochu peru, alespoň jsem si ale vyzkoušel, že ji ani studené pneumatiky nijak zvlášť nevyvedou z rovnováhy. Klouže, ale nezáludně. Zhruba od půlky třetího kola už obutí začíná lepit a Josef čím dál víc zatápí. Musím říct, že ostřejší tempo bych už nezvládl, v tuhle chvilku jsem na maximu svých schopností. Je to ale neskutečná zábava. Díky široké a bezpečné trati si užívám obrovský výkon atmosférického desetiválce bezezbytku, zahřátá R8 plus poslouchá naprosto vzorně. Až takovým způsobem, že si skoro neumím představit opravdovou krizovku. Snese toho hodně, chyby v brzdění i nájezdu odpouští, zvlášť se zapnutou stabilizací (i v performance módu zasahuje možná trošičku dřív, než by se mi líbilo) se opravdu není čeho bát.

Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Takhle se projíždí první zatáčka!

Parádně, skvěle jsem si zajezdil! Josef Venc na to hodně šlapal, prý by už o moc rychleji jet nemohl. No… Budu mu to věřit a nepřemýšlet, kolik skupinek řidičů už takhle chválil, tempo to ale každopádně bylo hodně rychlé. Nevím tedy jak Josef, já už bych ale o moc rychlejší opravdu nezvládl. Že to jde o hodně, ale o strašně moc hodně rychleji, mi za chvilku ukázal Filip Salaquarda za volantem Audi R8 ve specifikaci GT3. Tenhle závodní speciál má paradoxně o něco míň koníků než R8 plus (zhruba 577 vs. 610 koní), s hmotností něco kolem dvanácti set metráků (R8 plus 1,6 tuny), aktivní aerodynamikou a totálně překopaným podvozkem je ale tahle er-osmička závodním speciálem se vším všudy. A musím říct, že to, co jsem zažil na sedačce spolujezdce v první zatáčce… Filip brzdil odhadem nějakých čtyřicet metrů před zatáčkou, to jsem si už dávno říkal, že prostě nemáme šanci dobrzdit. Rychlost v přímce mě nešokovala, ani zrychlení. Auto samozřejmě šlo za plynem daleko živelněji než sériová R8, kopance od převodovky taky normálně nezažijete. Ale brzdné body posunuté daleko, šíleně daleko za cokoliv běžnému hobby řidiči představitelného, to byl nejsilnější zážitek. Ještě silnější než samotný průjezd zatáčkou. Tady mě díky přetížení přilepeného auta (sice „jenom“ zadokolka, ale taky zmíněná aerodynamika a hlavně závodní slicky) sice šimralo v břichu, proti brzdám to však takový nářez nebyl.

Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok...

Podobných akcí jsem už pár zažil, na sedačce spolujezdce jsem už v lecčems taky seděl, tohle se ale Audi hodně povedlo. Široké a bezpečné Brno je pro R8 plus jako dělané, supersport je navíc sám o sobě tak kamarádský, že z něj nemusí mít strach ani míň zkušený řidič. A třešnička s Filipem a jeho R8 GT3… O brzdění do první zatáčky se mi bude ještě dlouho zdát!

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Kudy putuje balíček DHL? Podívejte se do obřího skladu Kudy putuje balíček DHL? Podívejte se do obřího skladu

Obří bruselský sklad, který nedávno uvedla do provozu…

Výročí komunistického puče. Stovky lidí demonstrují v Praze za svobodu Výročí komunistického puče. Stovky lidí demonstrují v Praze za svobodu

Na demonstraci za svobodu, demokracii a svobodné…

Servery za miliardu utopí v oleji. Wedos staví v Hluboké obří datové centrum Servery za miliardu utopí v oleji. Wedos staví v Hluboké obří datové centrum

Společnost Wedos, která je jedničkou na českém…

Neomezený mandát pro Si Ťin-pchinga? Čínští komunisté chystají změnu ústavy Neomezený mandát pro Si Ťin-pchinga? Čínští komunisté chystají změnu ústavy

Komunistická strana Číny navrhuje vyškrtnout z ústavy…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie Seat Tarraco už nemá co skrývat. Unikly snímky interiéru i karoserie

Velké SUV od Seatu se dostane do výroby až s koncem…

 



Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Audi si pro letošní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem…

Audi Sport zvažuje vlastní hybridní hyperauto. Bez Lamborghini Audi Sport zvažuje vlastní hybridní hyperauto. Bez Lamborghini

Čtyři kruhy se opět hodlají postavit trojcípé hvězdě,…

 



 
Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Nadměrný kouř z výfuku: Poznáte závadu motoru podle jeho barvy?

Dnes 15:33

Pokud motor auta nadměrně kouří, určitě se nejedná o normální stav. Příčin může být celá řada, přičemž leccos může napovědět už pouhá barva dýmu. Ta může být od černé, přes modrou až po bílou. Víte co může signalizovat?




Blesk.cz

Gregorová dorazila na ples se zajíčkem! Divoké tance a polibky

Gregorová dorazila na ples se zajíčkem! Divoké tance…

Po dlouhé době se na společenské akci objevila herečka Hana Gregorová (65). Po divokém rozchodu s o 30 let…

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých školách. Vývojáři chtějí podporu státu

České hry prorážejí do světa, učí se i na vysokých…

Mimořádný zájem o českou videohru z období před husitskými válkami Kingdome Come: Deliverance, která vzbudila…

 

iSport.cz

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v brýlích či výraz za milion

Jak Ledecká zbláznila svět: tiskovka naruby i v…

Až Janek Ledecký složí své dceři slíbenou písničku, bude mít skladba potenciál stát se světovým hitem.…

Přestupy NHL ONLINE: Nash jde do Bostonu za 3 hráče a 2 drafty

Přestupy NHL ONLINE: Nash jde do Bostonu za 3 hráče…

Základní část ročníku 2017/18 pomalu začíná rozlišovat některé vítěze a poražené, a to tradičně také ukazuje…

 

Reflex.cz

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi v zápětí volal sám velký Vladimir

OSR vyhráli v ledním hokeji, trenérovi v zápětí…

Ruští hokejisté vyhráli olympijský turnaj v Pchjongčchangu, ve finále porazili Německo po dramatické bitvě 4:3 v…

V Praze byl na žádost Turecka zatčen bývalý lídr syrských Kurdů Salih Muslim. Označují jej za teroristu, přitom jeho syn padl v boji s Islámským státem

V Praze byl na žádost Turecka zatčen bývalý lídr…

Bývalý lídr syrských Kurdů Salih Muslim byl zatčen v noci ze soboty na neděli v Praze na základě žádosti turecké…