27.10. 2017 Martin Machala Martin Machala

Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5…

 

Když na pit lane stojí několik zaparkovaných R8, ještě navíc ve verzi plus, a o kousek dál nová RS5, vypadá to na hezký den. Byl.

Supersportovní, sportovní nebo „jen“ hodně silná auta v kombinaci s okruhem nemusí vždycky nutně znamenat adrenalinové orgie. Automobilky se zcela logicky o svoje stříbro obávají a rozdováděné novináře brzdí v rozletu armáda instruktorů, na tlačítko ESP nesmíme většinou ani sáhnout, v nejhorším případě pro nás na okruhu vymezí jenom pár zatáček a ještě s retardéry z kuželek. A kompletní kolečko absolvujeme jenom na sedačce spolujezdce. Jak říkám, chápu. Pojistit auto na okruhu je oříšek a v relativním bezpečí závodní trati se zábrany ztrácí sakra rychle.

Do Brna na dostaveníčko s R8 plus a RS5 jsem se tedy těšil, ale nechával jsem si prostor pro jisté zklamání. Kuželky, retardéry, spolujízda, atd. Zbytečně. Začali jsme tedy rozvážně, první půlku okruhu nás učil brzdné body a správné průjezdy zatáčkami takový docela povolaný pán, Frank Biela se jmenoval. Ano, dlouholetý tovární pilot Audi a několikanásobný vítěz Le Mans. Nejvíc mě překvapila zatáčka číslo 1, kterou nás Frank nutil jezdit na pětku. Kdybych měl od boku vystřelit, na jaký kvalt se bude s R8 plus brněnská dlouhatánská první zatáčka jezdit, tipnul bych si trojku. Ale třetí nejvyšší stupeň…

Video

Jestli jste však někdy na Masarykově okruhu jezdili, víte, že první oblouk je hodně táhlý a i když trať otáčí o sto osmdesát stupňů, rozhodně nejde o vracečku „přes ručku“. Zařazená pětka tak byla nakonec opravdu optimální, supersport s pohonem všech kol se navíc do brněnského asfaltu zakousnul a nepustil. Za apexem (ten je strašně, strašně daleko, víc než půlka zatáčky se jede prostředkem) pak plný plyn a atmosférický desetiválec s výkonem 449 kW žene nádhernou placku k přírodní tribuně A. Tvrdé brzdy, ze šestky na čtyřku, chvilku na plyn, pak ťukanec do brzdy a pryč ze zatáčky! I v nejtvrdším performance módu se audina lehounce naklání, blížící se limit ale i díky tomu dává velmi pěkně najevo. Začne trošku klouzat a vy máte na korekce ještě před zásahem stabilizace spoustu času. Supersport si nechá líbit i hulvátské zadupnutí brzd a škubnutí ještě nedobrzděného auta do zatáčky – ani tohle ho nerozhodí. R8 plus je neskutečně dobře vyvážená, čitelná a vlastně přátelská. Nikdy neudělá nic neočekávaného.

Výměna!

Druhou část okruhu jsme se učili s bývalým českým závodníkem a nyní instruktorem, Josef Vencem. Vystřídali jsme také techniku – supersportovní R8 za sportovní RS5. Kdykoliv jindy by červené kupé znamenalo skoro absolutní euforii, teď jsem ale po přesednutí z R8 měl pocit, že řídím něco šíleně těžkého, co nechce zatáčet. Vláček novinářů za Josefem Vencem se tak chvilku musel přizpůsobovat novým podmínkám, trochu nezvyk byly i výrazně nižší maximální otáčky. Zatímco v R8 se „ručička“ dotýkala osmi tisíc, v RS5 jsem odřazoval před šesti tisíci. Z jízdních režimů jsem si na pokyn Josefa Venca vybral ten „individuální“, kde jsme všechno (motor, převodovka…) kromě podvozku měli předvoleno na „dynamic“. Tlumiče pracovaly v komfortním režimu, takto nakonfigurovaná RS5 se podle Josefa Vence nejlíp chovala na brzdách. „Dynamic je zbytečně tvrdý. Hůř se vám bude hledat ideální nájezd, auto je neklidnější,“ vysvětlil nám zkušený závodník do vysílačky. A měl pravdu. „Dynamická“ RS5 nervózně kopírovala povrch i v přímé jízdě, s komfortním nastavením bylo audi jednoznačně řiditelnější, předvídatelnější.

TEST 2016: Audi R8 V10 plus – Na hraně zákonů. Fyziky!

Z druhé části okruhu bych vypíchnul nádherný úsek od „švancovky“ (zatáčka se jmenuje po Kevinu Schwantzovi, kterému tady v devadesátém kompletně shořela jeho suzuki) s následným stoupáním do cíle. Z pohledu času/ztráty je extrémně důležité hlavně první esíčko, respektive jeho druhá část. Po ní totiž na auto čeká dlouhá rovinka a jede se hodně do kopce. Pokud na výjezdu z esíčka nemáte rychlost, ztrátu nedoženete ani s přeplňovaným šestiválcem 2,9 litru o výkonu 331 kW. Z první zatáčky tedy vyjet tak, aby se auto dalo namířit co nejlíp srovnané přímo k apexu a co nejdřív plný plyn. A rovnat volant.

Ostrá kola!

To bychom měli za sebou školení a teď přichází na řadu už ostrá jízda po kompletním Masarykově okruhu. Na pit lane se tedy objevují další R8, RS5 se mezitím schovaly… Jo, celé kolečko absolvujeme jenom s R8! Znovu tedy za instruktorem hezky ve vláčku, jak ale ukázal hlavně Josef Venc, loudat se fakt nebudeme. Jakmile totiž při nácviku za sebou zmerčil někoho, kdo se ho zuby nehty držel a zatáčky zvládal přesně podle instrukcí, nebál se zrychlovat. Na čtyři ostrá kola za volantem Audi R8 plus se začínám hodně těšit.

Vyrážíme na trať, ve skupince Josefa Vence (super!), první zatáčku na pětku, ale „mojí“ er-osmičce se nějak nechce k apexu a potvora klouže ven, na výjezdu pak ještě pohodí zadkem. No jo, nový, nezahřátý kus. První kolo se tedy s audinou trochu peru, alespoň jsem si ale vyzkoušel, že ji ani studené pneumatiky nijak zvlášť nevyvedou z rovnováhy. Klouže, ale nezáludně. Zhruba od půlky třetího kola už obutí začíná lepit a Josef čím dál víc zatápí. Musím říct, že ostřejší tempo bych už nezvládl, v tuhle chvilku jsem na maximu svých schopností. Je to ale neskutečná zábava. Díky široké a bezpečné trati si užívám obrovský výkon atmosférického desetiválce bezezbytku, zahřátá R8 plus poslouchá naprosto vzorně. Až takovým způsobem, že si skoro neumím představit opravdovou krizovku. Snese toho hodně, chyby v brzdění i nájezdu odpouští, zvlášť se zapnutou stabilizací (i v performance módu zasahuje možná trošičku dřív, než by se mi líbilo) se opravdu není čeho bát.

Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Takhle se projíždí první zatáčka!

Parádně, skvěle jsem si zajezdil! Josef Venc na to hodně šlapal, prý by už o moc rychleji jet nemohl. No… Budu mu to věřit a nepřemýšlet, kolik skupinek řidičů už takhle chválil, tempo to ale každopádně bylo hodně rychlé. Nevím tedy jak Josef, já už bych ale o moc rychlejší opravdu nezvládl. Že to jde o hodně, ale o strašně moc hodně rychleji, mi za chvilku ukázal Filip Salaquarda za volantem Audi R8 ve specifikaci GT3. Tenhle závodní speciál má paradoxně o něco míň koníků než R8 plus (zhruba 577 vs. 610 koní), s hmotností něco kolem dvanácti set metráků (R8 plus 1,6 tuny), aktivní aerodynamikou a totálně překopaným podvozkem je ale tahle er-osmička závodním speciálem se vším všudy. A musím říct, že to, co jsem zažil na sedačce spolujezdce v první zatáčce… Filip brzdil odhadem nějakých čtyřicet metrů před zatáčkou, to jsem si už dávno říkal, že prostě nemáme šanci dobrzdit. Rychlost v přímce mě nešokovala, ani zrychlení. Auto samozřejmě šlo za plynem daleko živelněji než sériová R8, kopance od převodovky taky normálně nezažijete. Ale brzdné body posunuté daleko, šíleně daleko za cokoliv běžnému hobby řidiči představitelného, to byl nejsilnější zážitek. Ještě silnější než samotný průjezd zatáčkou. Tady mě díky přetížení přilepeného auta (sice „jenom“ zadokolka, ale taky zmíněná aerodynamika a hlavně závodní slicky) sice šimralo v břichu, proti brzdám to však takový nářez nebyl.

Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok...

Podobných akcí jsem už pár zažil, na sedačce spolujezdce jsem už v lecčems taky seděl, tohle se ale Audi hodně povedlo. Široké a bezpečné Brno je pro R8 plus jako dělané, supersport je navíc sám o sobě tak kamarádský, že z něj nemusí mít strach ani míň zkušený řidič. A třešnička s Filipem a jeho R8 GT3… O brzdění do první zatáčky se mi bude ještě dlouho zdát!

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Babiš má vrchol za sebou, skončí s ním i ideologie ANO, říká Udženija Babiš má vrchol za sebou, skončí s ním i ideologie ANO, říká Udženija

Vládní koalice ANO a ČSSD vede podle první…

Pivařům se mění chutě. Světové pivovary to zkoušejí s konopím Pivařům se mění chutě. Světové pivovary to zkoušejí s konopím

Velké pivovary, které se potýkají s nasycenými trhy a…

Ministerstvo práce chybovalo při IT zakázkách, NKÚ podal dvě trestní oznámení Ministerstvo práce chybovalo při IT zakázkách, NKÚ podal dvě trestní oznámení

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) selhalo při…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

 



Audi nic nepodceňuje: Každou novou R8 pošle před doručením do reálného provozu Audi nic nepodceňuje: Každou novou R8 pošle před doručením do reálného provozu

Supersport R8 je pro čtyři kruhy výjimečným modelem,…

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem.…

 



 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Včera

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku jasná obloha. A bylo na co koukat

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku…

V pondělí brzy ráno nastalo úplné zatmění Měsíce, které bylo pozorovatelné v celém průběhu a startovalo bude…

Módní policie: Kdo je na pokutu a kdo má body k dobru?

Módní policie: Kdo je na pokutu a kdo má body k dobru?

Mediálně známé persony, veřejnost oslovující i dráždící osobnosti, rozličné figurky showbyznysu i politiky,…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Toronto chce posílit obranu, vezme Gudase?

Přestupy NHL ONLINE: Toronto chce posílit obranu,…

Polovina sezony 2018/19 je za námi a pomalu se ukazuje, komu se základní část povede a komu zase ne. To všechno…

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla. Pardubice vyhrály 6:2!

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla.…

SOUHRN | Po skaplu rozjetého Mountfieldu si smlsli i na lídrovi soutěže. Plzeňští hokejisté v rámci 37. kola…

 

Reflex.cz

Jakub Ondra: Mohl jsem být právník, ale výborně mě živí hraní na ulici. Snad se za mě děti nebudou stydět

Jakub Ondra: Mohl jsem být právník, ale výborně mě…

Jakub Ondra je čtyřiadvacetiletý talent bojující o postup do Eurovize, soutěže, která by mu mohla otevřít dveře…

Jiří X. Doležal: Máme právo hasit hořící sebevrahy?

Jiří X. Doležal: Máme právo hasit hořící sebevrahy?

Dva případy pokusu o sebevraždu veřejným sebeupálením v době výročí smrti Jana Palacha ukazují na etický…