27.10. 2017 Martin Machala Martin Machala

Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5…

 

Když na pit lane stojí několik zaparkovaných R8, ještě navíc ve verzi plus, a o kousek dál nová RS5, vypadá to na hezký den. Byl.

Supersportovní, sportovní nebo „jen“ hodně silná auta v kombinaci s okruhem nemusí vždycky nutně znamenat adrenalinové orgie. Automobilky se zcela logicky o svoje stříbro obávají a rozdováděné novináře brzdí v rozletu armáda instruktorů, na tlačítko ESP nesmíme většinou ani sáhnout, v nejhorším případě pro nás na okruhu vymezí jenom pár zatáček a ještě s retardéry z kuželek. A kompletní kolečko absolvujeme jenom na sedačce spolujezdce. Jak říkám, chápu. Pojistit auto na okruhu je oříšek a v relativním bezpečí závodní trati se zábrany ztrácí sakra rychle.

Do Brna na dostaveníčko s R8 plus a RS5 jsem se tedy těšil, ale nechával jsem si prostor pro jisté zklamání. Kuželky, retardéry, spolujízda, atd. Zbytečně. Začali jsme tedy rozvážně, první půlku okruhu nás učil brzdné body a správné průjezdy zatáčkami takový docela povolaný pán, Frank Biela se jmenoval. Ano, dlouholetý tovární pilot Audi a několikanásobný vítěz Le Mans. Nejvíc mě překvapila zatáčka číslo 1, kterou nás Frank nutil jezdit na pětku. Kdybych měl od boku vystřelit, na jaký kvalt se bude s R8 plus brněnská dlouhatánská první zatáčka jezdit, tipnul bych si trojku. Ale třetí nejvyšší stupeň…

Video

Jestli jste však někdy na Masarykově okruhu jezdili, víte, že první oblouk je hodně táhlý a i když trať otáčí o sto osmdesát stupňů, rozhodně nejde o vracečku „přes ručku“. Zařazená pětka tak byla nakonec opravdu optimální, supersport s pohonem všech kol se navíc do brněnského asfaltu zakousnul a nepustil. Za apexem (ten je strašně, strašně daleko, víc než půlka zatáčky se jede prostředkem) pak plný plyn a atmosférický desetiválec s výkonem 449 kW žene nádhernou placku k přírodní tribuně A. Tvrdé brzdy, ze šestky na čtyřku, chvilku na plyn, pak ťukanec do brzdy a pryč ze zatáčky! I v nejtvrdším performance módu se audina lehounce naklání, blížící se limit ale i díky tomu dává velmi pěkně najevo. Začne trošku klouzat a vy máte na korekce ještě před zásahem stabilizace spoustu času. Supersport si nechá líbit i hulvátské zadupnutí brzd a škubnutí ještě nedobrzděného auta do zatáčky – ani tohle ho nerozhodí. R8 plus je neskutečně dobře vyvážená, čitelná a vlastně přátelská. Nikdy neudělá nic neočekávaného.

Výměna!

Druhou část okruhu jsme se učili s bývalým českým závodníkem a nyní instruktorem, Josef Vencem. Vystřídali jsme také techniku – supersportovní R8 za sportovní RS5. Kdykoliv jindy by červené kupé znamenalo skoro absolutní euforii, teď jsem ale po přesednutí z R8 měl pocit, že řídím něco šíleně těžkého, co nechce zatáčet. Vláček novinářů za Josefem Vencem se tak chvilku musel přizpůsobovat novým podmínkám, trochu nezvyk byly i výrazně nižší maximální otáčky. Zatímco v R8 se „ručička“ dotýkala osmi tisíc, v RS5 jsem odřazoval před šesti tisíci. Z jízdních režimů jsem si na pokyn Josefa Venca vybral ten „individuální“, kde jsme všechno (motor, převodovka…) kromě podvozku měli předvoleno na „dynamic“. Tlumiče pracovaly v komfortním režimu, takto nakonfigurovaná RS5 se podle Josefa Vence nejlíp chovala na brzdách. „Dynamic je zbytečně tvrdý. Hůř se vám bude hledat ideální nájezd, auto je neklidnější,“ vysvětlil nám zkušený závodník do vysílačky. A měl pravdu. „Dynamická“ RS5 nervózně kopírovala povrch i v přímé jízdě, s komfortním nastavením bylo audi jednoznačně řiditelnější, předvídatelnější.

TEST 2016: Audi R8 V10 plus – Na hraně zákonů. Fyziky!

Z druhé části okruhu bych vypíchnul nádherný úsek od „švancovky“ (zatáčka se jmenuje po Kevinu Schwantzovi, kterému tady v devadesátém kompletně shořela jeho suzuki) s následným stoupáním do cíle. Z pohledu času/ztráty je extrémně důležité hlavně první esíčko, respektive jeho druhá část. Po ní totiž na auto čeká dlouhá rovinka a jede se hodně do kopce. Pokud na výjezdu z esíčka nemáte rychlost, ztrátu nedoženete ani s přeplňovaným šestiválcem 2,9 litru o výkonu 331 kW. Z první zatáčky tedy vyjet tak, aby se auto dalo namířit co nejlíp srovnané přímo k apexu a co nejdřív plný plyn. A rovnat volant.

Ostrá kola!

To bychom měli za sebou školení a teď přichází na řadu už ostrá jízda po kompletním Masarykově okruhu. Na pit lane se tedy objevují další R8, RS5 se mezitím schovaly… Jo, celé kolečko absolvujeme jenom s R8! Znovu tedy za instruktorem hezky ve vláčku, jak ale ukázal hlavně Josef Venc, loudat se fakt nebudeme. Jakmile totiž při nácviku za sebou zmerčil někoho, kdo se ho zuby nehty držel a zatáčky zvládal přesně podle instrukcí, nebál se zrychlovat. Na čtyři ostrá kola za volantem Audi R8 plus se začínám hodně těšit.

Vyrážíme na trať, ve skupince Josefa Vence (super!), první zatáčku na pětku, ale „mojí“ er-osmičce se nějak nechce k apexu a potvora klouže ven, na výjezdu pak ještě pohodí zadkem. No jo, nový, nezahřátý kus. První kolo se tedy s audinou trochu peru, alespoň jsem si ale vyzkoušel, že ji ani studené pneumatiky nijak zvlášť nevyvedou z rovnováhy. Klouže, ale nezáludně. Zhruba od půlky třetího kola už obutí začíná lepit a Josef čím dál víc zatápí. Musím říct, že ostřejší tempo bych už nezvládl, v tuhle chvilku jsem na maximu svých schopností. Je to ale neskutečná zábava. Díky široké a bezpečné trati si užívám obrovský výkon atmosférického desetiválce bezezbytku, zahřátá R8 plus poslouchá naprosto vzorně. Až takovým způsobem, že si skoro neumím představit opravdovou krizovku. Snese toho hodně, chyby v brzdění i nájezdu odpouští, zvlášť se zapnutou stabilizací (i v performance módu zasahuje možná trošičku dřív, než by se mi líbilo) se opravdu není čeho bát.

Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Takhle se projíždí první zatáčka!

Parádně, skvěle jsem si zajezdil! Josef Venc na to hodně šlapal, prý by už o moc rychleji jet nemohl. No… Budu mu to věřit a nepřemýšlet, kolik skupinek řidičů už takhle chválil, tempo to ale každopádně bylo hodně rychlé. Nevím tedy jak Josef, já už bych ale o moc rychlejší opravdu nezvládl. Že to jde o hodně, ale o strašně moc hodně rychleji, mi za chvilku ukázal Filip Salaquarda za volantem Audi R8 ve specifikaci GT3. Tenhle závodní speciál má paradoxně o něco míň koníků než R8 plus (zhruba 577 vs. 610 koní), s hmotností něco kolem dvanácti set metráků (R8 plus 1,6 tuny), aktivní aerodynamikou a totálně překopaným podvozkem je ale tahle er-osmička závodním speciálem se vším všudy. A musím říct, že to, co jsem zažil na sedačce spolujezdce v první zatáčce… Filip brzdil odhadem nějakých čtyřicet metrů před zatáčkou, to jsem si už dávno říkal, že prostě nemáme šanci dobrzdit. Rychlost v přímce mě nešokovala, ani zrychlení. Auto samozřejmě šlo za plynem daleko živelněji než sériová R8, kopance od převodovky taky normálně nezažijete. Ale brzdné body posunuté daleko, šíleně daleko za cokoliv běžnému hobby řidiči představitelného, to byl nejsilnější zážitek. Ještě silnější než samotný průjezd zatáčkou. Tady mě díky přetížení přilepeného auta (sice „jenom“ zadokolka, ale taky zmíněná aerodynamika a hlavně závodní slicky) sice šimralo v břichu, proti brzdám to však takový nářez nebyl.

Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok...

Podobných akcí jsem už pár zažil, na sedačce spolujezdce jsem už v lecčems taky seděl, tohle se ale Audi hodně povedlo. Široké a bezpečné Brno je pro R8 plus jako dělané, supersport je navíc sám o sobě tak kamarádský, že z něj nemusí mít strach ani míň zkušený řidič. A třešnička s Filipem a jeho R8 GT3… O brzdění do první zatáčky se mi bude ještě dlouho zdát!

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora

Evropský soudní dvůr vydal příkaz ke zmrazení uplatňování…

V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi

Předávání rodinných firem a zakládání tradic je v Česku…

Jihomoravský kraj vyřeší problém se mzdami řidičů novou soutěží Jihomoravský kraj vyřeší problém se mzdami řidičů novou soutěží

Jihomoravský kraj vypoví k 1. listopadu smlouvy těm…

Vláda loni zastavila program, který pomáhal chránit životy českých vojáků v Afghánistánu Vláda loni zastavila program, který pomáhal chránit životy českých vojáků v Afghánistánu

Utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 



Audi R8 LMS GT3 v Paříži nabízí ochutnávku modernizovaného R8 Audi R8 LMS GT3 v Paříži nabízí ochutnávku modernizovaného R8

Pařížský autosalon se stal místem světové premiéry…

Za volantem Audi R8 Spyder RWS: Exkluzivní supersportovní zadokolka pro každý den Za volantem Audi R8 Spyder RWS: Exkluzivní supersportovní zadokolka pro každý den

Audi se usmyslelo, že R8 přebývá pohon všech kol a…

 



 
Foto a video: Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Dnes 13:54

David Coulthard předvedl ve voze Red Bullu několik donuts a to na hodně netradičním místě.




Blesk.cz

Slibovaná schůzka s Trumpem zřejmě bude, místo Zemana ale vyrazí Babiš. Proč?

Slibovaná schůzka s Trumpem zřejmě bude, místo…

Tolik kýžená schůzka s americkým prezidentem Donaldem Trumpem (72) nejspíš bude! Má to ale jeden háček. Podle…

Byla to pomsta taxikářů? V Krči hořelo auto s nápisem „Uber

Byla to pomsta taxikářů? V Krči hořelo auto s nápisem „Uber"

V pátek 19. října došlo v Krči k požáru auta, na místo ihned vyrazili hasiči, aby s živlem bojovali. Hořící…

 

iSport.cz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s Nicole i Rogerův vzkaz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s…

Ještě jednou, naposledy. Radek Štěpánek ukázal fanouškům sílu „Českého lva,“ jak nazval svou pompézní rozlučku s…

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu. Klub reagoval na kritiku

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu.…

Bayern Mnichov svolal speciální tiskovou konferenci, na které vystoupila velká trojka Hoeness, Rummenigge a…

 

Reflex.cz

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme, za koho budeme kopat

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme,…

Noví senátoři Jiří Drahoš a Marek Hilšer vstoupí v českém Senátu do klubu Starostové a nezávislí (STAN), jenž se…

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát, je nedůstojné s tím obchodovat

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát,…

Lídr pražských Pirátů Zdeněk Hřib připomíná, že jeho strana obdržela ze všech tří subjektů, které momentálně…