27.10. 2017 Martin Machala Martin Machala

Audi driving experience: Když se sejde R8 a RS5…

 

Když na pit lane stojí několik zaparkovaných R8, ještě navíc ve verzi plus, a o kousek dál nová RS5, vypadá to na hezký den. Byl.

Supersportovní, sportovní nebo „jen“ hodně silná auta v kombinaci s okruhem nemusí vždycky nutně znamenat adrenalinové orgie. Automobilky se zcela logicky o svoje stříbro obávají a rozdováděné novináře brzdí v rozletu armáda instruktorů, na tlačítko ESP nesmíme většinou ani sáhnout, v nejhorším případě pro nás na okruhu vymezí jenom pár zatáček a ještě s retardéry z kuželek. A kompletní kolečko absolvujeme jenom na sedačce spolujezdce. Jak říkám, chápu. Pojistit auto na okruhu je oříšek a v relativním bezpečí závodní trati se zábrany ztrácí sakra rychle.

Do Brna na dostaveníčko s R8 plus a RS5 jsem se tedy těšil, ale nechával jsem si prostor pro jisté zklamání. Kuželky, retardéry, spolujízda, atd. Zbytečně. Začali jsme tedy rozvážně, první půlku okruhu nás učil brzdné body a správné průjezdy zatáčkami takový docela povolaný pán, Frank Biela se jmenoval. Ano, dlouholetý tovární pilot Audi a několikanásobný vítěz Le Mans. Nejvíc mě překvapila zatáčka číslo 1, kterou nás Frank nutil jezdit na pětku. Kdybych měl od boku vystřelit, na jaký kvalt se bude s R8 plus brněnská dlouhatánská první zatáčka jezdit, tipnul bych si trojku. Ale třetí nejvyšší stupeň…

Video

Jestli jste však někdy na Masarykově okruhu jezdili, víte, že první oblouk je hodně táhlý a i když trať otáčí o sto osmdesát stupňů, rozhodně nejde o vracečku „přes ručku“. Zařazená pětka tak byla nakonec opravdu optimální, supersport s pohonem všech kol se navíc do brněnského asfaltu zakousnul a nepustil. Za apexem (ten je strašně, strašně daleko, víc než půlka zatáčky se jede prostředkem) pak plný plyn a atmosférický desetiválec s výkonem 449 kW žene nádhernou placku k přírodní tribuně A. Tvrdé brzdy, ze šestky na čtyřku, chvilku na plyn, pak ťukanec do brzdy a pryč ze zatáčky! I v nejtvrdším performance módu se audina lehounce naklání, blížící se limit ale i díky tomu dává velmi pěkně najevo. Začne trošku klouzat a vy máte na korekce ještě před zásahem stabilizace spoustu času. Supersport si nechá líbit i hulvátské zadupnutí brzd a škubnutí ještě nedobrzděného auta do zatáčky – ani tohle ho nerozhodí. R8 plus je neskutečně dobře vyvážená, čitelná a vlastně přátelská. Nikdy neudělá nic neočekávaného.

Výměna!

Druhou část okruhu jsme se učili s bývalým českým závodníkem a nyní instruktorem, Josef Vencem. Vystřídali jsme také techniku – supersportovní R8 za sportovní RS5. Kdykoliv jindy by červené kupé znamenalo skoro absolutní euforii, teď jsem ale po přesednutí z R8 měl pocit, že řídím něco šíleně těžkého, co nechce zatáčet. Vláček novinářů za Josefem Vencem se tak chvilku musel přizpůsobovat novým podmínkám, trochu nezvyk byly i výrazně nižší maximální otáčky. Zatímco v R8 se „ručička“ dotýkala osmi tisíc, v RS5 jsem odřazoval před šesti tisíci. Z jízdních režimů jsem si na pokyn Josefa Venca vybral ten „individuální“, kde jsme všechno (motor, převodovka…) kromě podvozku měli předvoleno na „dynamic“. Tlumiče pracovaly v komfortním režimu, takto nakonfigurovaná RS5 se podle Josefa Vence nejlíp chovala na brzdách. „Dynamic je zbytečně tvrdý. Hůř se vám bude hledat ideální nájezd, auto je neklidnější,“ vysvětlil nám zkušený závodník do vysílačky. A měl pravdu. „Dynamická“ RS5 nervózně kopírovala povrch i v přímé jízdě, s komfortním nastavením bylo audi jednoznačně řiditelnější, předvídatelnější.

TEST 2016: Audi R8 V10 plus – Na hraně zákonů. Fyziky!

Z druhé části okruhu bych vypíchnul nádherný úsek od „švancovky“ (zatáčka se jmenuje po Kevinu Schwantzovi, kterému tady v devadesátém kompletně shořela jeho suzuki) s následným stoupáním do cíle. Z pohledu času/ztráty je extrémně důležité hlavně první esíčko, respektive jeho druhá část. Po ní totiž na auto čeká dlouhá rovinka a jede se hodně do kopce. Pokud na výjezdu z esíčka nemáte rychlost, ztrátu nedoženete ani s přeplňovaným šestiválcem 2,9 litru o výkonu 331 kW. Z první zatáčky tedy vyjet tak, aby se auto dalo namířit co nejlíp srovnané přímo k apexu a co nejdřív plný plyn. A rovnat volant.

Ostrá kola!

To bychom měli za sebou školení a teď přichází na řadu už ostrá jízda po kompletním Masarykově okruhu. Na pit lane se tedy objevují další R8, RS5 se mezitím schovaly… Jo, celé kolečko absolvujeme jenom s R8! Znovu tedy za instruktorem hezky ve vláčku, jak ale ukázal hlavně Josef Venc, loudat se fakt nebudeme. Jakmile totiž při nácviku za sebou zmerčil někoho, kdo se ho zuby nehty držel a zatáčky zvládal přesně podle instrukcí, nebál se zrychlovat. Na čtyři ostrá kola za volantem Audi R8 plus se začínám hodně těšit.

Vyrážíme na trať, ve skupince Josefa Vence (super!), první zatáčku na pětku, ale „mojí“ er-osmičce se nějak nechce k apexu a potvora klouže ven, na výjezdu pak ještě pohodí zadkem. No jo, nový, nezahřátý kus. První kolo se tedy s audinou trochu peru, alespoň jsem si ale vyzkoušel, že ji ani studené pneumatiky nijak zvlášť nevyvedou z rovnováhy. Klouže, ale nezáludně. Zhruba od půlky třetího kola už obutí začíná lepit a Josef čím dál víc zatápí. Musím říct, že ostřejší tempo bych už nezvládl, v tuhle chvilku jsem na maximu svých schopností. Je to ale neskutečná zábava. Díky široké a bezpečné trati si užívám obrovský výkon atmosférického desetiválce bezezbytku, zahřátá R8 plus poslouchá naprosto vzorně. Až takovým způsobem, že si skoro neumím představit opravdovou krizovku. Snese toho hodně, chyby v brzdění i nájezdu odpouští, zvlášť se zapnutou stabilizací (i v performance módu zasahuje možná trošičku dřív, než by se mi líbilo) se opravdu není čeho bát.

Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Takhle se projíždí první zatáčka!

Parádně, skvěle jsem si zajezdil! Josef Venc na to hodně šlapal, prý by už o moc rychleji jet nemohl. No… Budu mu to věřit a nepřemýšlet, kolik skupinek řidičů už takhle chválil, tempo to ale každopádně bylo hodně rychlé. Nevím tedy jak Josef, já už bych ale o moc rychlejší opravdu nezvládl. Že to jde o hodně, ale o strašně moc hodně rychleji, mi za chvilku ukázal Filip Salaquarda za volantem Audi R8 ve specifikaci GT3. Tenhle závodní speciál má paradoxně o něco míň koníků než R8 plus (zhruba 577 vs. 610 koní), s hmotností něco kolem dvanácti set metráků (R8 plus 1,6 tuny), aktivní aerodynamikou a totálně překopaným podvozkem je ale tahle er-osmička závodním speciálem se vším všudy. A musím říct, že to, co jsem zažil na sedačce spolujezdce v první zatáčce… Filip brzdil odhadem nějakých čtyřicet metrů před zatáčkou, to jsem si už dávno říkal, že prostě nemáme šanci dobrzdit. Rychlost v přímce mě nešokovala, ani zrychlení. Auto samozřejmě šlo za plynem daleko živelněji než sériová R8, kopance od převodovky taky normálně nezažijete. Ale brzdné body posunuté daleko, šíleně daleko za cokoliv běžnému hobby řidiči představitelného, to byl nejsilnější zážitek. Ještě silnější než samotný průjezd zatáčkou. Tady mě díky přetížení přilepeného auta (sice „jenom“ zadokolka, ale taky zmíněná aerodynamika a hlavně závodní slicky) sice šimralo v břichu, proti brzdám to však takový nářez nebyl.

Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok...

Podobných akcí jsem už pár zažil, na sedačce spolujezdce jsem už v lecčems taky seděl, tohle se ale Audi hodně povedlo. Široké a bezpečné Brno je pro R8 plus jako dělané, supersport je navíc sám o sobě tak kamarádský, že z něj nemusí mít strach ani míň zkušený řidič. A třešnička s Filipem a jeho R8 GT3… O brzdění do první zatáčky se mi bude ještě dlouho zdát!

Spolupracujeme s TipCars.com
Fio banka letos znásobila svůj hrubý zisk Fio banka letos znásobila svůj hrubý zisk

Fio banka vykázala za letošní tři čtvrtletí hrubý zisk…

Praha se chová predátorsky, město nám zabírá pozemky, říká miliardář Černý Praha se chová predátorsky, město nám zabírá pozemky, říká miliardář Černý

V devadesátých letech Miloslav Černý zprivatizoval během…

Budovy Transgasu se kulturní památkou nestanou, majitel je může zbourat Budovy Transgasu se kulturní památkou nestanou, majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku Audi R8 V10 RWS je očekávanou zadokolkou se čtyřmi kruhy ve znaku

Audi si pro letošní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem…

Audi Sport zvažuje vlastní hybridní hyperauto. Bez Lamborghini Audi Sport zvažuje vlastní hybridní hyperauto. Bez Lamborghini

Čtyři kruhy se opět hodlají postavit trojcípé hvězdě,…

 



 
Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Dnes 08:00

I přes stále složitější proceduru si dodnes někteří motoristé mění olej v motoru svého auta svépomocí. Ovšem i ti, kteří tak nečiní, jsou občas nuceni si olej koupit. Který vybrat?




Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Calgary válí. Flames vyhráli i ve Washingtonu, Jágr pomohl přihrávkou

Calgary válí. Flames vyhráli i ve Washingtonu, Jágr…

SOUHRN | Jaromír Jágr přihrávkou pomohl k výhře Calgary ve Washingtonu 4:1. Na jediné trefě domácích se…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…