Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi e-tron nabídne propracovanou aerodynamiku. Místo zrcátek bude mít kamery!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (36)
Automobilka Audi prozatím nechává elektrické SUV e-tron stále v maskování, ale vyzdvihuje jeho aerodynamiku a odhaluje zajímavou novinku, které tento model uvede do sériové výroby.

Audi e-tron je sice SUV, ale i přes svou vyšší stavbu karoserie a robustně působící proporce má vynikat velmi propracovanou aerodynamikou a s hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28 patřit ke špičce ve svém segmentu.

Díky vytříbené aerodynamice má e-tron vynikat vysokou hospodárnosti provozu a automobilka Audi nyní zmiňuje, že jeho dojezd na jedno nabití akumulátorů je podle zkušební metodiky WLTP více než 400 kilometrů.

Audi uvádí model e-tron jako elektricky poháněné SUV pro pět cestujících a jejich zavazadla, které má rozvor 2928 milimetrů, vnější délku 4901 milimetrů a výšku 1616 milimetrů. Vzhledem k vnější šířce 1935 milimetrů je sice čelní plocha (A) relativně velká, celkový aerodynamický odpor (cxx A) činí však jen 0,74 m2, což je lepší hodnota než u Audi Q3.

Za tento výsledek vděčí Audi e-tron již zmiňované hodnotě součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) 0,28. Snížení hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) o jednu tisícinu prodlouží dojezd elektromobilu v každodenním provozu údajně o půl kilometru. S cílem dosáhnout co nejnižší hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu byla při vývoji modelu e-tron věnována pozornost skutečně každému detailu.

Automobilka Audi i proto vyzdvihuje řešení standardních vnějších zpětných zrcátek. Ta jsou poprvé u vozu této značky připevněna ke spodní okenní liště. Kryty zrcátek mají na pravé a levé straně odlišné tvary a s bočními okny fungují jako malé difuzory. V porovnání s konvenčními vnějšími zpětnými zrcátky snižují součinitel aerodynamického odporu vzduchu o pět tisícin.

Mnohem více pozornosti než standardně montována vnější zpětná zrcátka ovšem u nového elektromobilu přitahují na přání nabízena virtuální vnější zpětná zrcátka, snižující součinitel aerodynamického odporu vzduchu o dalších pět tisícin.

Virtuální vnější zpětná zrcátka modelu e-tron zaujmou svým designem i technikou. Do šestiúhelníkového zakončení jejich nízkého nosného tělesa je integrována malá kamera. Funkce vyhřívání ji chrání před zamlžením a námrazou, aby byla zaručena dobrá viditelnost za každého počasí. Každý nosný díl má navíc ukazatel směru LED a na přání kameru systému Top View.

V porovnání se sériovými vnějšími zpětnými zrcátky je inovativní konstrukce výrazně užší. Vnější šířka vozidla se tak zmenší o 15 centimetrů a navíc se citelně sníží již beztak nízká hladina vnitřního hluku. V interiéru elektromobilu Audi e-tron zobrazují záběry z kamer displeje OLED, umístěné v přechodu mezi přístrojovou deskou a výplněmi dveří.

Audi e-tron vedle svých virtuálních zpětných zrcátek zaujme i dalšími opatřeními zlepšujícími jeho aerodynamické vlastnosti. Patří k nim mimo jiné rovná spodní část s celoplošným zakrytím, snižující cx v porovnání s konvenčními vozy o 17 tisícin. Hlavním komponentem je hliníkový panel o tloušťce 3,5 milimetru, který zespodu chrání akumulátory před poškozením, například odletujícími kameny nebo obrubníkem.

Elektromotory na nápravách a závěsy kol jsou zakryty materiálem ze slisovaného rouna, který zároveň pohlcuje hluk. Spoilery před předními koly minimalizují nežádoucí turbulence proudícího vzduchu v oblasti podběhů kol. Proud vzduchu je tak cíleně veden kolem kol.

Na zadní nápravě modelu Audi e-tron mají příčná ramena vlastní kryty. Stupňovitý difuzor pod zadním nárazníkem zpomaluje zrychlený proud vzduchu zpět na rychlost okolního proudícího vzduchu a minimalizuje nežádoucí turbulence.

Další snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu o 15 tisícin přináší variabilní otvor pro přívod vzduchu. Mezi maskou na přídi a chladiči je umístěn modul s dvojicí žaluzií. Ty podle potřeby otevírají nebo zavírají male elektromotory. Každá žaluzie je složena ze tří lamel.

Aerodynamické prvky a tvarové díly, vyrobené pěněním, utěsňují oblast před variabilním otvorem pro přívod chladicího vzduchu tak, aby přiváděný vzduch proudil bez turbulencí. Pěnový materiál zároveň pohlcuje nárazovou energii při kolizi v nízké rychlosti, čímž přispívá také k ochraně chodců.

Podběhy kol a kola se obvykle podílejí jednou třetinou na celkovém aerodynamickém odporu vzduchu, takže jsou významným faktorem pro aerodynamickou účinnost. Do krajních otvorů pro přívod vzduchu na přídi modelu Audi e-tron jsou integrovány další kanály – zvenčí dobře viditelné – vedoucí k podběhům kol. Jimi je vzduch usměrňován tak, aby proudil kolem kol. Tyto doplňkové otvory snižují součinitel aerodynamického odporu vzduchu o pět tisícin.

Aerodynamicky optimalizovaná standardní 19palcová kola přispívají ke snížení cx dalšími třemi tisícinami. Tato kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 255/55 R 19 s nízkým valivým odporem. Na přání budou k dispozici i aerodynamická kola s průměrem ráfku 20 nebo 21 palců.

Na dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností Audi e-tron se má podílet i sériově dodávané adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči, které v závislosti na rychlosti jízdy upraví světlou výšku vozu. Toto řešení má přinést snížení cx o 19 tisícin.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (36)
6. 6. 2018 21:06
Re: dojezd
No právě, je to zatím zábava pro hračičky.
6. 6. 2018 21:04
Re: dojezd
Zbytečně to hrotíš
3. 6. 2018 08:45
Re: dojezd
a co jako? sak elektromobil neni pro kazdeho, kazdy at si najde to sve co mu vyhovuje ;-) nekdo se spokoji s elektromoibilem, jiny s dieselovym fullsize SUV nebo miniautem do mesta ;-)

no vidis, i ty mas nejake podminky jako kazdy spravny loupeznik, tedy 700km dojezd a cenu stejnou jak za spalovak, tak treba za par let bude tvoje podminka vyslizena :-)
3. 6. 2018 08:42
Re: dojezd
na rozdil od tebe nemam potrebu psat ze nekdo s SUV jezdi tak a tak ;-) kdys nekde pisu neco o najezdech, vychazim z udaju MD, vyjadreni servisnich zastoupeni a podobnych instituci, ktere bud maji primo pristup k datum o servisovanych autech a nebo vychazi z dat z technickych kontrol a prodeju pohonnych hmot ;-)

treba od BMW se tak dalo dozvedet, ze pohon 4x4 se u jejich modelu v prumeru zapojuje jen na 4% vsech jizd, ze prumerny najezd BMW ktere jsou servisovane v autorizovanych servisech je pod 8 tisic km rocne, kdy treba MD a obdoba na Evropske pude uvadi ze pruumerny najezd aut v EU je pod 14tisic km rocne, a vychazi to z dat podle registrovanych vozidel a prodeju pohonnych hmot vs. tabulkove spotreby uvadene vyrobci

PS> a samozrejme, pokud chces za ty spousedy psat v diskuzi, mel bys mit od nich relevantni udaje, a ne nejake tvoje pocity a domenky ;-)
3. 6. 2018 03:25
Re: dojezd
Přesně. Ten etron se bude muset dobíjet daleko dříve než za 400km. Na dálnici bude určitě nižší. Kor když se pustil klima a nebo v zimě. Člověk ani často nevyjede s plně nabitou baterkou a ani ji pravděpodobně na plno nenabije na odpočívadlech. Navíc nikdy člověk nemůže jet do nuly a nabíječky jen ztěží budou v ideálních intervalech (beru dnešní stav). Když se to všechno sečte, tak to vidím na nabíjení co 200-250km max.