Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi pracuje na Q8, přijde ke konci dekády

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Nabídka crossoverů Audi se v budoucnu rozšíří směrem nahoru. Skutečně luxusní Q8 se dočkáme do pěti let.

Vývoj nových modelů aut dnes netrvá ani tři roky, ale Ingolstadt dává luxusnímu crossoveru s ambicemi jezdit i mimo zpevněné cesty více prostoru. Je totiž součástí strategické „pětiletky“, během které hodlá utratit až 24 miliard eur (668,4 miliardy korun). Ponese označení Q8. Dostane siluetu kupé, ale tu měla přece podle marketingových materiálů první Q7. Jenže v případě velké novinky bude viditelnější. Dva páry bočních dveří a výklopná zadní stěna prostornému mastodontovi samozřejmě zůstanou. Připomeňme, že nová generace Q7, jejíž design musel být kvůli své brutalitě a okázalosti radikálně změněn, měří 5,05 m. „Devítka“ ji ještě o kousek přeroste.

S vnějšími tvary problém nevidíme, šéfstylista Marc Lichte určitě odvede dobrou práci. Arabští šejkové i bohatší Američané se tak mohou těšit už teď. Audi pročítá s velkým odbytem i v Číně. Evropa nejspíš zůstane trochu stranou, ale to, že by ji automobilka úplně vypustila, jaksi nepředpokládáme. Proč zrovna Severní Amerika, je zřejmé. Luxusní značky by podle výkonného ředitele Audi Ruperta Stadlera měly zvýšit tržní svůj podíl v USA ze současných deseti na třináct procent, takže potenciál tam pořád je. A Audi na americkém trhu prodává jen polovinu aut oproti BMW a Mercedesu. „Porazili jsme je v Číně i v Evropě. Proč by se nám to nemohlo povést tady?“ pronesl takřka řečnickou otázku Stadler v rozhovoru pro agenturu Bloomberg na půdě jejího newyorského sídla.

V Mnichově přitom už v květnu 2014 oznámili, že jejich nová vlajková loď X7 se bude vyrábět přímo za Velkou louží ve Spartanburgu (Jižní Karolína). Q9 je pochopitelně jejím hlavním konkurentem, oba bavorští sokové si nedarují v globálních prodejích ani jeden jediný kus. A hlavně, Audi se chce dostat na pozici světové luxusní jedničky a sesadit z trůnu... no koho jiného než BMW? Opět v horizontu pěti let. Jeho náskok loni stáhlo ze 79,7 tisíc na 70,6 tisíc kusů. A pozor na trojcípou hvězdu, ta má sice odbyt ze všech tří nejmenší, ale také nejrychleji roste, v roce 2014 to bylo o 13 procent.

Výkonný ředitel Audi Rupert Stadler vývoj prestižního korábu potvrdil v již zmíněném rozhovoru. Řekl mimo jiné: „Na tomto projektu pracujeme velmi tvrdě. Posílí naši značku, jsem přesvědčen, že takové auto potřebujeme do roku 2020“. Modrobílí ovšem získají náskok, X7 má být uvedena na trh v letech 2017-2018, Q9 přijde určitě se zpozděním, nejdříve tedy ke konci této dekády, případně v úvodu další. SUV různých velikostí však připravují do té doby i další konkurenční, případně dokonce koncernové značky, třeba Jaguar a Maserati. Z vlastní stáje jsou to Bentley a pořád se mluví i o Lamborghini, těm ale Audi moc krást zákazníky nemůže. A co Mercedes-Benz? Nová generace GL je také přímým soupeřem.

A rozšíření řady o Q8 ještě nebude ani právním problémem, čtyři kruhy totiž nenarazí s názvem u Alfy Romeo jako v případě Q2 a Q4. Své portfolio chtějí celkem rozšířit z padesátky modelů na šedesát.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - 12Eagle
23. 1. 2015 14:23
Re: ?
tiež nie...

a po Q10 na podvozku Tatry (viz dole) bude už len Q11, Q12... Q kombajn..
Avatar - dewill
23. 1. 2015 13:22
Q10
jako vrchol řady je očekávána Q10 na licenčním podvozku Tatra 8x8 :-O
23. 1. 2015 12:44
Re: ?
V ČR nepotřebuješ N1. Na Slovensku ano?
Avatar - sargis
23. 1. 2015 12:10
Re: ?
Q8 bude pre nasich podnikatelov v spec. N1, "devítka" bude Q8+DPH :-!
23. 1. 2015 11:41
?
V článku skáčete mezi Q8 a Q9, tak o čem to vlastně je? ;-)